De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Het is dus wel illegaal tenzij je kunt aangeven dat Sierra (die hebben het gemaakt toch??) de rechten heeft vrijgegeven.Op donderdag 12 april 2001 17:18 schreef maverick_176 het volgende:
Het is niet illegaal, want de cd komt uit 1996, dus is het abandonwarez.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Das 100% niet waar. Abandonwarez zoals sites ze ''beschrijven'' bestaan zo goed als zelden. En wat valt er aan GTA te zien?Op donderdag 12 april 2001 17:21 schreef maverick_176 het volgende:
Volgens mij wordt het na 5 jaar automatisch Abandonwarez. Kijk maar naar GTA
Ps. Ik laat deze even open voor uitleg/discussie... de eerste die een link plaatst heeft een waarschuwing te pakken.
Dacht het niet... Die wordt nog steeds verkocht (maar alleen op een veel kleinere schaal...)Op donderdag 12 april 2001 17:21 schreef maverick_176 het volgende:
Volgens mij wordt het na 5 jaar automatisch Abandonwarez. Kijk maar naar GTA
IceStorm: ik hoop niet dat je deze link ook waarschuwingswaardig vindt.
Negeren is vooruitzien
Bzzje, ik ben HlpDsK niet en je snapt heus wel dat een link naar sierra wel mag
Verwijderd
Verwijderd
GTA is een apart verhaal waarbij freeloader een deel van de inkomsten aan de makers afgeeft als ik me niet vergist.
Er zijn amper bedrijven die de rechten van hun spellen vrijgeven. Hierdoor blijft er gewoon een copyright opzitten en is het dus nog steeds illegaal. De enigste rede waarom bedrijven geen rechtzaken tegen de grote abandonware sites aanspant is gewoon dat het niet rendabel is voor de uitgevers. Ze zouden veel verlies met zo''n rechtzaak maken.
iig volgens de nederlandse auteursrechten wet
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
A) de eigenaar de copyrights vrij geeft (expliciet) of
verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende
op het sterfjaar van de maker.
Voor de wet op auteursrecht kan je op www.ivir.nl/documentatie/bronnenwijzer/aut/autr_nl01.htm kijken. Let wel: dit is een wet uit 1912, maar nog steeds geldig.
dan is niets van Lucasarts of Sierra gratis, want je kan al huin titels nog steeds gewoon bestellen op hun siteOp vrijdag 13 april 2001 00:21 schreef blouweKip het volgende:
Spellen waar je niet meer op een legale manier aan kunt komen mag je gewoon (gratis) verspreiden of downloaden....
iig volgens de nederlandse auteursrechten wet
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Er zijn meerdere problemen. Ten eerste een spel wordt in 1 land gemaakt maar wel overal verkocht. Onder welke wetgeving valt het dan? Tweede probleem is groter. Er zijn nergens ter wereld ECHTE regels over informatiedragers zoals cd-roms. Spellen en programma''s valllen op dit moment eigenlijk overal tussendoor en dat heeft men tijdelijk opgelost door maar te zeggen dat er gewoon auteursrecht geldt zoals dat ook op boeken etc zit.
Op termijn zullen er wel ECHTE wetten/regels komen mbt dit soort ''problemen''.
Tot dan bestaan abandowarez iig NIET en zijn dus illegaal en mogen dus ook niet op GoT
Oh en Super Snackman, jouw message is weggehaald. En maverick_176 weet dan al genoeg hoop ik
zover ik weet valt een produkt altijd onder de wet van het land waar de koper vandaan komt. In dit geval het Nederlandse copyright systeem. (wat trouwens een stuk strenger is dan het Amerikaanse). In feite is het simpel, zolang je Nederlands staatsburger bent heb je je aan de Nederlandse wet te houden, dus met die Amerikaanse wetten heb je niets te maken.
En speciale wetten voor dit soort produkten zullen er inderdaad wel komen...maar abandonwarez? No way...kijk maar naar 3drealms.com waar je nog steeds Commander Keen en Hocus Pocus kunt krijgen, errr..KOPEN dus.
Greetz,
Ruud.
Verwijderd
heb ik... (gekocht)Op donderdag 12 april 2001 17:18 schreef maverick_176 het volgende:
Wie weet waar ik het boekje van "Leisure Suit Larry Collector''s Edition" kan downloaden ? Het is niet illegaal, want de cd komt uit 1996, dus is het abandonwarez.
Bedankt
En ik heb iets van 8 Commander Keens. (7 gewone en 1 Keen 2000 in Delphi ofzo gemaakt)
Maargoed, wel geinig om ouwe dosgames te hebben, maar geloof dat alles van Sierra niet abandonware is.
Verwijderd
Verwijderd
Het is allemaal een hoop gedoe, maar technisch gezien zijn er maar heel weinig spellen die echt abandonware is. De makers moeten het namelijk expliciet zeggen. En ach die denken daar niet aan of hebben er geen zin in.
ja dat klopt in principe wel, maar als het in het land van de maker vrij van copyrights is mag ik het daarvandaan importeren zonder dat het illegaal word. oftewel van een amerikaanse server halen bijvoorbeeld.Op vrijdag 13 april 2001 12:44 schreef HardWired het volgende:
Yow IceStorm,
zover ik weet valt een produkt altijd onder de wet van het land waar de koper vandaan komt. In dit geval het Nederlandse copyright systeem. (wat trouwens een stuk strenger is dan het Amerikaanse). In feite is het simpel, zolang je Nederlands staatsburger bent heb je je aan de Nederlandse wet te houden, dus met die Amerikaanse wetten heb je niets te maken.
En speciale wetten voor dit soort produkten zullen er inderdaad wel komen...maar abandonwarez? No way...kijk maar naar 3drealms.com waar je nog steeds Commander Keen en Hocus Pocus kunt krijgen, errr..KOPEN dus.
Greetz,
Ruud.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Geloof me.. in amerika zijn al die spellen ook nog niet legaalOp zaterdag 14 april 2001 14:08 schreef Alfredt het volgende:
[..]
ja dat klopt in principe wel, maar als het in het land van de maker vrij van copyrights is mag ik het daarvandaan importeren zonder dat het illegaal word. oftewel van een amerikaanse server halen bijvoorbeeld.
Verwijderd
owja, en de abonwarez site waar ik het over heb is al meerdere keren hier op tweakers.net gepost ZONDER dat daar een slotje op gekomen is, deze mod zal dus wel strenger zijn ofzo
Het is echter wel illegaal dus het gaat wel dicht. Neemt niet weg dat je idd vaak zat links ziet voobij komen naar dat soort sites.
Je krijgt er ook geen waarschuwing voor tenzij je in herhaling valt
ja linksOp zaterdag 14 april 2001 15:31 schreef meijer het volgende:
hmmmm, ik heb net eens voor de grap gekeken, en het is dus niet legaal inderdaad, ik kwam op links waar ik half-life uiteindelijk kon downloaden
maar stond het op de eigen site of niet
anders zijn zei niet illegaal bezig, ben er zelf niet geweest dus weet niet hoe het met die site zit.
maar als een website het alleen maar door linkt dan zit die niet aan de illegale kant
kijk maar naar de banners die ik nu onder me ziet met het intypen van dit bericht
er kon ook staan, van die links naar natuur pics....
[reageer maar niet hier op, ben een beetje moll, en als je het niet snap helemaal niet reageren want ik snap het ook niet]
AMD XP2400+, ASUS A7V333, ATI 9800 Pro 128mb, SBlive Audigy 2, 768MB DDR 2700, 96.4GB HDD + 120 GB in raid 2+0
Als het in het land van de maker vrij is van copyrights is het OF door de maker vrijgegeven OF het land van herkomst heeft geen copyright wetten (vrij onwaarschijnlijk). Als de maker het zelf vrijgeeft is het natuurlijk nooit een probleem. Dit gebeurt echter zeer zelden, en in elk geval heel wat minder vaak dan dat veel sites je willen laten geloven. Copy=Crime geldt in 99% van de gevallen nog steedsOp zaterdag 14 april 2001 14:08 schreef Alfredt het volgende:
[..]
ja dat klopt in principe wel, maar als het in het land van de maker vrij van copyrights is mag ik het daarvandaan importeren zonder dat het illegaal word. oftewel van een amerikaanse server halen bijvoorbeeld.
zomaar even een losse opmerking trouwens: ik vraag me af of het downloaden van een Amerikaanse server als ''importeren'' gezien wordt
Ruud.