Win98/Win2k, dualboot weghalen -> Problemen....

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _mitch_
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 09:58
Hoi,

Ik heb 2 problemen en hulp is zeer welkom ;)

Probleem 1
----------
de hele ellende is als volgt:
Er is hdd1 met win98se (C)
Er is hdd2 met win2k (D,E,F)

Er is nu nieuwe hdd2, oude hdd2 geghost naar nieuwe. Oude hdd2 eruit, nieuwe erin.

Format hdd1 wil ik, maar als test gecheckt of hdd2 zelf opstart... nee dus. Logisch ook,
want config etc. + dualboot files staan op hdd1. Heb bij die test wel hdd2 ipv hdd1 actief gemaakt uiteraard...

Hoe nu hdd1 rustig te kunnen formatten, en nieuwe hdd2 zelfstandig te laten booten alsof er nooit win98se en dualboot was????

Probleem 2
----------
Deze ellende is nog erger:
Na bijhangen van oude hdd2 (dus dan 3 hdd's in totaal) als slave achter nieuwe hhd2 wat van oude gewist etc. Wat schets de verbazing vanmorgen bij boot (wanneer oude hdd2 er 's avonds weer af ging)..... Windows meld net voor startbalk etc verschijnen: "Virtual Memory Low, uw swap file ruimte is te klein, ga naar My Computer ...bla bla" Maar ik kan niet naar My Computer want win2k gaat niet verder na die melding. Ook in alle save modes etc. niet. Dus oude hdd2 er maar weer achter gehangen (daar staat win2k ook nog op) als slave, en whoala... win2k doet het weer. De oude hdd2 wordt helaas wel weer D, daar waar dat eigenlijk de nieuwe hdd2 zou moeten zijn (win2k nu op oude hdd2 als D en als E op nieuwe hdd, bij 3 hdd's).
Swap file naar C toegewezen (enige constante factor bij bij- en afkoppelen oude hdd2), reboot zonder oude hdd2.... nu geen melding van Virtual Memory / Swap file meer... maar gewoon geen geladen desktop, na wat lijkt een goeie opstart te worden, weer geen startbalk etc. maar "Windows is saving settings" dat tot in de eeuwigheid blijft staan....

Met oude hdd2 als 3e hdd erbij, loopt alles (ik denk dat ie dan ook van oude hdd2 win2k boot, aangezien die weer D wordt (helaas).
Boot vanaf nieuwe hdd2 zonder oude eraan heeft gewerkt, maar na een keer bijhangen van oude hdd2 nu niet meer....

Ik moet oude hdd2 afgeven, dus ik zit in de knoei!

Wie snapt na alle wirwar van dit verhaal nog hoe het probleem in mekaar steekt en kan mij met een of beide problemen helpen????

Alvast bedankt voor de moeite dit gelezen te hebben,

Mitch.

• source
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 11:53
Format c: d: e: f: /q

zo klaar... :)

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

• Unknown
  • Niet online
Dat tweede had ik ook, nieuwe hd, ghost er op en booten ging prima, oude hd als derde er weer bij maar hier stond dus alles op wat ook op de nieuwe stond en win2k maakte er nu een zootje van. Oplossing, heb opnieuw mn nieuwe hd geghost vanaf de oude toen opgestart, alles ok, vervolgens de oude er weer bijn maar nu direct onder dos geformateerd en nu doen ze het alle drie samen. Denk dat w2k je oude nog steeds herkent, missdchien aan het serienummer of zo, omdat ghost dit ook kopieert hebben beide disk hetzelfde nummer, formateer de oude en dan krijgt die een nieuw nummer.

Wat betreft het eerste, op die 1e hd staan nog wat boot files, die zul je toch nodig hebben, misschien kan je ze kopieren naar hd2 en dan booten vanaf d (instellen in bios)

• Unknown
  • Niet online
probleem 1, waarom formateren, delete gewoon alles van hd 1 behalve de files boot.ini/command.com/io.sys/msdos.sys/ntbootdd.sys/ntdetect.com en ntldr in de root en pas boot.ini aan zodat win98 er niet meer staat dus bv zoiets en nu boot hij direct van d: win2k en heb je c: leeg op een paar bytes na

[boot loader]
timeout=2
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect