[BC3] [MS ACCESS] kolommen i.p.v. rijen als output

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13673

Topicstarter
je kunt (inline (kan access dat?)) views gebruiken om de antwoorden op je vragen te querien.
Deze joinen met je tabel en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Okay, ik heb een probleempje. Ik heb de volgende tabel waarin uitkomsten van een enquete zijn opgeslagen:

Afbeeldingslocatie: http://homepages.svc.fcj.hvu.nl/97_086/tabel.gif

Zoals je ziet gaat het om een aantal vragen met bijbehorende antwoorden per respondent.

Nou wil ik, om het goed in SPSS in te kunnen voeren een query waarbij het volgende resultaat wordt bereikt:

Afbeeldingslocatie: http://homepages.svc.fcj.hvu.nl/97_086/output.gif

In plaats van de normale view (in rijen) wil ik dus voor elk antwoord een aparte kolom. Ik kom er niet uit. Hoe doe ik dat in MS Access? Of kan dat helemaal niet?

Alvast hartelijk bedankt voor je reaxie. Gertje

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:48

dusty

Y! Celebrate Life!

1) wat doet die ID daar in dat tabelletje ? die is absoluut onnodig EN daardoor is dus je datamodel niet 100%. >:)

2) Je kan in access aangeven dat je een bepaalde query wilt uitvoeren voor die kolom en je kan invoer gebruiken van een ander veld waardoor je dus in principe netjes alle resultaten krijgt hoe je ze wilt hebben.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 09:49 schreef sjako het volgende:
je kunt (inline (kan access dat?)) views gebruiken om de antwoorden op je vragen te querien.
Deze joinen met je tabel en klaar.
ik kan niets vinden in access dat op inline lijkt :(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 mei 2001 09:53 schreef dusty het volgende:
1) wat doet die ID daar in dat tabelletje ? die is absoluut onnodig EN daardoor is dus je datamodel niet 100%. >:)

2) Je kan in access aangeven dat je een bepaalde query wilt uitvoeren voor die kolom en je kan invoer gebruiken van een ander veld waardoor je dus in principe netjes alle resultaten krijgt hoe je ze wilt hebben.
1) kom op dusty, niet zeuren. technische pk.
2) :+ gelukkig weet ik dat niet allemaal

edit:

2) eehhh... inline view dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 29 mei 2001 09:57 schreef Gertje het volgende:

[..]

ik kan niets vinden in access dat op inline lijkt :(
dan gebruik je gewone views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 09:53 schreef dusty het volgende:
You are absolutely right :) Maar dit is een voorbeeldje, de echte tabel ziet er iets uitgebreider uit.
:? Hier snap ik niets van. Zou je het iets kunnen verduidelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 09:57 schreef sjako het volgende:

[..]

dan gebruik je gewone views
LOL, keej, waarom moeilijk doen als het moeilijker kan, niewaor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
loopje door de count van het aantal kollomen, binnen de loop alles selecten van de betreffende kolom, niet heel mooi wat je doet maar het geeft wel het resultaat wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:48

dusty

Y! Celebrate Life!

Op dinsdag 29 mei 2001 10:00 schreef Gertje het volgende:
:? Hier snap ik niets van. Zou je het iets kunnen verduidelijken?
Ik neem aan dat je de forms van access gebruikt.

Als je weet hoe je in access twee velden bij elkaar kan optellen en die in een ander veld kan laten zien zou dit ook moeten lukken.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zoiets bedoel ik dus (met inline views) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
select x.respondentnr
,   y1.antwoord1
,   y2.antwoord2
,   y3.antwoord3
,   y4.antwoord4
from   x
,   (select respondentnr,antwoordnr antwoord1 from x where vraagnr = 1) y1
,   (select respondentnr,antwoordnr antwoord2 from x where vraagnr = 2) y2
,   (select respondentnr,antwoordnr antwoord3 from x where vraagnr = 3) y3
,   (select respondentnr,antwoordnr antwoord4 from x where vraagnr = 4) y4
where  x.respondentnr = y1.respondentnr
and    x.respondentnr = y2.respondentnr
and    x.respondentnr = y3.respondentnr
and    x.respondentnr = y4.respondentnr

door
code:
1
(select respondentnr,antwoordnr antwoord1 from x where vraagnr = 1)

dus te vervangen door een view met de naam y1 (etc.) krijg je dus de versie met views maar dat lijkt me duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 10:03 schreef dusty het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de forms van access gebruikt.

Als je weet hoe je in access twee velden bij elkaar kan optellen en die in een ander veld kan laten zien zou dit ook moeten lukken.
ik gebruik de forms niet, ik zou graag een query hebben met de data in de bovenbeschreven vorm. MAar als ik je goed begrijp kan ik beter een VBA scriptje schrijven in een form, waarmee ik door alle records heen loop en deze in de gewenste vorm zet. Het is een manier, erg mooi issie niet, maar okay. Ik kan het dus niet doen in een query zelf? Ik zat net te denken aan het gebruik van UNION queries. Als ik voor elke vraag een query maak en deze samenvoeg met een union-statement, moet ik het juiste resultaat kunnen krijgen toch? of zit ik hier nou fout? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 10:06 schreef sjako het volgende:
zoiets bedoel ik dus (met inline views) :
code:
1
stuk code
okay, dat snap ik (het is een wonder). Ik ga er ff mee aan de gang, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16744

Waarom ''misbruik'' je niet een crosstab query?
code:
1
2
3
4
5
TRANSFORM Avg(tblEnquete.antwoordnr) AS AvgOfantwoordnr
SELECT tblEnquete.respondentnr
FROM tblEnquete
GROUP BY tblEnquete.respondentnr
PIVOT "Antwoord " & [vraagnr];

er vanuitgaande dat je tabel tblEnquete heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
phew! gelukkig nog een optie, want uit die eerste kwam ik niet helemaal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat lukt er niet?

Voor ''access'' oplossingen (die misschien wel heel makkelijk zijn) moet je idd niet bij mij zijn maar bv bij Bazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 11:51 schreef sjako het volgende:
Wat lukt er niet?

Voor ''access'' oplossingen (die misschien wel heel makkelijk zijn) moet je idd niet bij mij zijn maar bv bij Bazzel.
ik krijg die inline views niet voor elkaar.. wat overigens niet wil zeggen dat ik je hulp niet op prijs stel.. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kan dus zijn dat access dat niet leuk vind.
Je kunt dus, zoals ik al zei, voor iedere vraag een aparte view (y1 tm y4) (query heet dat geloof ik in access) maken.

anders moet je eens naar dat verhaal van bazzel kijken, misschien is dat wat (zegt mij verder niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16744

De term ''inline view'' komt als zodanig niet in Access voor, inderdaad.
Die crosstab query die ik voorstelde, kun je heel simpel met een wizard maken. Ik heb alleen maar het SQL statement weggezet. Maar zoiets zul je volgens mij wel moeten gebruiken, aangezien je de velden uit 1 tabel in de output als zowel kolom als rij wilt gebruiken (=crosstab).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
thanx guyz! :)

Pagina: 1