De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
een boek is echt het allerbeste als je wilt leren programmeren, die kan je nl naast je toetsenbord houden terwijl je dingetjes uitprobeert (steeds wisselen van scherm word zo irri na een tijdje)
ga gewoon ff naar je lokale bieb, zoek een boek (niet te dik) over C, neem dat goed door en zorg dat je alles goed begrijpt (soms is de theorie belangerijker dan de praktijk). En belangerijk: zorg ook dat je alle programmaatjes uitprobeert (heel belangerijk)!
Maar je moet goed onthouden (mocht je willen beginnen met C) dat je niet een ''taal'' leert, maar leert ''programmeren''.
Kan je goed overweg met C dan kan je hierna bijna overweg met alle talen (iig met een hele kleine leercurve)
putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]
offtopic
icq even voor info enz.
/offtopic
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
http://search.nl.altavista.com/cgi-bin/query?aveenc=1&pg=q&sc=on&q=leren+programmeren&kl=XX&what=nl
Ik ben begonnen met java, was ook best te doen hoor...Op zaterdag 26 mei 2001 15:19 schreef joska het volgende:
Pascal is inderdaad DE taal om mee te beginnen!
Verwijderd
Nee serieus met pascal leer je idd wat structuur aanbrengen in je progje en de meest basic dingen zoals for, while en if zijn toch bijna overal hetzelfde.
Zelf had ik eerst basic gedaan en toen c++ en dat ging vrij redelijk maar basic kan je beter overslaan hoor, als ik erop terugkijk was het echt tijdverspilling
btw: ik zou ook een boek lenen want dat leert wel veel fijner dan ergens van een site ofzo, je kan het overal ff nalezen en meestal zijn ze ook wel wat beter geschreven.
pascal doet dit niet
but it did feel good
Maar om mee te beginnen hou ik het nog steeds bij PHP! De handleiding bevat alle info die je nodig hebt en je kan het zo downloaden van www.php.org vandaan.
Maar als je echt nog NULL programmeer kennis hebt zul je echt een of ander cursus boek zien te vinden... want anders kom je met de meeste tutorials ook niet veel verder...
putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]
Denk dat ie nu wel een maandje zoet is met lezen en leren.
Lijkt op het eerste moment moeilijk maar je kunt hier een beetje rondkijken en vragen.
Ik heb ook nog nooit een boek in huis gehad maar bij linux zit een goede reference van C bij de man pages!
Dus het is ook gelijk een goed moment om te beginnen met linux (als je daar al niet mee begonnen was!)
www.programmersheaven.com
heeft veel tutorials en links
natuurlijk wil ik geen reclame maken dus :
www.super.nl
www.vend.nl
www.ah.nl
www.postbank.nl
enz..
BoekieOp zaterdag 26 mei 2001 18:00 schreef curry684 het volgende:
[afbeelding]
(het is niet exact dezelfde, maar goed. C++ = C++)
|_____vakje______|
Afgezien van dat deze niets uitlegt over VCL en je niet in hoofdstuk 1 een window op je desktop laat toveren met in de titelbalk ''Hello World!''Op zaterdag 26 mei 2001 20:55 schreef CyberSnooP het volgende:
Boekie
(het is niet exact dezelfde, maar goed. C++ = C++)
Verwijderd
Ja ik ben ook begonnen met basic, maar pas leren programmeren met pascal.Op zaterdag 26 mei 2001 15:35 schreef Phantom_ het volgende:
ik ben begonnen in bacis, toen pascal toen een beetje c maar daar vondt ik weinig aan en ben metteen php gaan doen
Verwijderd
Misschien kun je die wel in de bibliotheek vinden en anders zou ik gewoon een boek kopen.
Of zoals muskens zegt: een arme mag een broodstelen. Dan mag je om je intelectuele honger te stillen toch ook een boek stelen??
[wel serieus]
Een goed boek is zijn geld dubbel en dwars waard. Het zorgt er iig voor dat je geen huis-tuin en keuken programmeur wordt
Als je het grote risico wilt lopen ranzige code te produceren omdat php nou eenmaal niet beter werkt moet je dat doen ja. Maar juist als beginner, juist als het wenselijk is dat je enige vorm van structuur aanleert, is php niet echt de beste keuze.Op zaterdag 26 mei 2001 16:03 schreef Infinitive het volgende:
Maar om mee te beginnen hou ik het nog steeds bij PHP!
een oude discussie... Pak een goed gestructureerde taal als je iets echt wilt leren:
wel: c,c++,JAVA,delphi,pascal
niet: php, haskell
m''n gastenboek werkt wel :):):)
leren niet leuk??Op zondag 27 mei 2001 00:06 schreef clvy82 het volgende:
laten we even wel zijn iets leren is niet leuk.. je moet gewoon beginnen haha en zien waar je eindigt.. ik voorlopig niet zo ver maar ok..
m''n gastenboek werkt wel :):):)
mmm, wat doe je dan met pc''s? en programmeren?
ik begin gewoon
en pruts wat aan
misschien minder effectief maar ok
Je kunt een hekel aan Haskell/functioneel programmeren hebben enzo, maar gestructureerd is het *wel*.Pak een goed gestructureerde taal als je iets echt wilt leren:
wel: c,c++,JAVA,delphi,pascal
niet: php, haskell
programmeren moet dus wel iets anders zijn want dat is nog wel grappig
(ja ik ben een verbitterde scholier die trouwens nog maar 1 examen hoeft te doen en daar een 1 op mag halen maar dat terzijde...)
Daar ging het niet echt over, was ff aan het kijken of ik Joska op de kast kreegOp zondag 27 mei 2001 00:15 schreef Onno het volgende:
Je kunt een hekel aan Haskell/functioneel programmeren hebben enzo, maar gestructureerd is het *wel*.
Verder lijkt het mij niet slim om met Haskell te beginnen met leren. Aangezien er minder Haskell programmeurs hier rondlopen dan andere talen. en je dus minder kans hebt om tot een oplossing van je probleem te komen
(als je begrijpt wat ik bedoel
Verwijderd
Drollebops: ik ben niet op de kast te krijgen. Maar leren proggen in Haskell is juist idiaal! En je hebt weinig hulp nodig, dus voor vragen hier moet je php oid gaan doen.Op zondag 27 mei 2001 00:19 schreef wasigh het volgende:
[..]
Daar ging het niet echt over, was ff aan het kijken of ik Joska op de kast kreeg
Verder lijkt het mij niet slim om met Haskell te beginnen met leren. Aangezien er minder Haskell programmeurs hier rondlopen dan andere talen. en je dus minder kans hebt om tot een oplossing van je probleem te komen
(als je begrijpt wat ik bedoel)
achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier
Je loopt toch lang genoeg rond om te weten dat niets simpel genoeg is?Op zondag 27 mei 2001 00:20 schreef joska het volgende:
[..]
Drollebops: ik ben niet op de kast te krijgen. Maar leren proggen in Haskell is juist idiaal! En je hebt weinig hulp nodig, dus voor vragen hier moet je php oid gaan doen.
Maar waar kan ik haskell nou voor gebruiken?
(als Java progger)
en nee er bestaan geen stomme vragen
InderdaadOp zaterdag 26 mei 2001 15:10 schreef joska het volgende:
Maar gezien de vraag kun je er beter helemaal niet aan beginnen!
"Ik wil leren programmeren, maar wil er helemaal geen moeite voor doen" heeft ongeveer dezelfde strekking
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
fijne adviezen krijg je toch op school
Verwijderd
Ga je mond spoelen!Op zondag 27 mei 2001 00:41 schreef joska het volgende:
[..]
One word: VB!
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
je kunt door simpel te beginnen toch al snel leuke dingen doen.
het is object oriented en zeer intiutief (ehm hoe schrijf je dat
compileert snel, is een duidelijke taal enz
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Verwijderd
Nope. Juist niet. Dat je simpel dingen kan doen is juist de reden om niet met delphi te beginnen! Delphi is een RAD taal, en dus niet geschikt om mee te leren programmeren!Op zondag 27 mei 2001 00:44 schreef heuveltje het volgende:
ik zou toch echt met delphi beginnen
het is object oriented en zeer intiutief (ehm hoe schrijf je dat), zeer veel drag en drop. een redelijk goede syntax-checker.
Maar je moet toch toegeven dat functionele talen nauwelijks nuttig zijn in de praktijk. Het is zinvol om een aantal fundamentele zaken van het programmeren aan te leren, maar als praktische programmeertaal zijn ze niet echt aan te raden. Functionele talen zijn naar mijn mening dan ook alleen maar interessant voor onderwijs en wetenschap.Op zondag 27 mei 2001 00:44 schreef joska het volgende:
Yep. net wat ik bedoelde: wil je programmeren? grijp niet naar VB!
componenten droppen != proggenOp zondag 27 mei 2001 00:44 schreef heuveltje het volgende:
ik zou toch echt met delphi beginnen
het is object oriented en zeer intiutief (ehm hoe schrijf je dat), zeer veel drag en drop. een redelijk goede syntax-checker.
programmeren leer je pas echt met notepad en een dos-box... Daarna, ga je die ide''s pas gebruiken (vind ik)
Mee eens. Gewoon met Pascal of C beginnen is het beste. Daarna Object Pascal c.q. C++ en dan pas een RAD tool gebaseerd op 1 van deze talen.Op zondag 27 mei 2001 00:46 schreef joska het volgende:
[..]
Nope. Juist niet. Dat je simpel dingen kan doen is juist de reden om niet met delphi te beginnen! Delphi is een RAD taal, en dus niet geschikt om mee te leren programmeren!
Verwijderd
Mee eens, maar het leren programeren begint met het bedenken van algoritmes! pas daarna is de uitwerking ervan van belang!Op zondag 27 mei 2001 00:46 schreef Exirion het volgende:
[..]
Maar je moet toch toegeven dat functionele talen nauwelijks nuttig zijn in de praktijk. Het is zinvol om een aantal fundamentele zaken van het programmeren aan te leren, maar als praktische programmeertaal zijn ze niet echt aan te raden. Functionele talen zijn naar mijn mening dan ook alleen maar interessant voor onderwijs en wetenschap.
maar IK denk dat je het beste kan beginnen met leren bij iets wat je zelf leuk vindt, als je iets wilt gaan leren wat je toch niet leuk vindt en waarvan je weet dat je het tochniet zut gaan toepassen, dan hou je er toch vroegtijdig mee op.. dus echt DE oplossing vinden lukt niet omdat iedereen dit anders ziet...
Verwijderd
Nee, juist niet. C is gebaseerd op het ''alles kan alles mag'' principe, dus niet voor het netjes programmeren. En RAD talen hebben nauwelijks nog iets met programmeren te maken. Drag & drop is geen programmeren!Op zondag 27 mei 2001 00:47 schreef Exirion het volgende:
[..]
Mee eens. Gewoon met Pascal of C beginnen is het beste. Daarna Object Pascal c.q. C++ en dan pas een RAD tool gebaseerd op 1 van deze talen.
Het nuttigste van functionele talen is volgens mij nog het doorgronden van het principe van recursieOp zondag 27 mei 2001 00:48 schreef joska het volgende:
[..]
Mee eens, maar het leren programeren begint met het bedenken van algoritmes! pas daarna is de uitwerking ervan van belang!
Verwijderd
Klopt: recursie en type strengheid: de bases van netjes en effectief progameren!Op zondag 27 mei 2001 00:50 schreef Exirion het volgende:
[..]
Het nuttigste van functionele talen is volgens mij nog het doorgronden van het principe van recursie
Een beetje vrijheid aan het begin is nooit zo erg, en alles beter dan BasicNee, juist niet. C is gebaseerd op het ''alles kan alles mag'' principe, dus niet voor het netjes programmeren.
Mee eens, maar RAD is toch de toekomst (of liever gezegd het heden) in het bedrijfsleven, dus ervaring ermee is altijd meegenomen.En RAD talen hebben nauwelijks nog iets met programmeren te maken. Drap & drop is geen programmeren!
Dat vind ik te conservatief. Ik denk dat RAD ons behoedt voor een nog heftigere software crisis dan die uit het verleden. Het modulaire programmeren zorgt voor een snellere ontwikkeling en minder bugs (mits de bouwstenen correct functioneren).RAD is de toekomst op dezelfde manier waarop windows de toekomst is: niks weten maar we hebben tenslotte icoontjes.
Mee eens, maar als je eenmaal een beetje in C kan proggen en dan naar C++ overstapt dan gaat dat heel gemakkelijk. Andersom trouwens ook. Voordeel van C is dat het klassiek programmeren is, en een overstap naar C++ laat je de vooruitgang meemaken.En ''kan en mag'' is leuk zolang je weet wanneer je het moet gebruiken. Niet als het uitnodigt tot slecht programmeren!
Delphi is Object Pascal en dus gestructureerd en geavanceerd. Het is geen RAD taal, maar er zit een RAD framework gratis bij, waardoor je als bonus ook nog eens snel mooie GUI''s kunt maken.Op zondag 27 mei 2001 00:46 schreef joska het volgende:
[..]
Nope. Juist niet. Dat je simpel dingen kan doen is juist de reden om niet met delphi te beginnen! Delphi is een RAD taal, en dus niet geschikt om mee te leren programmeren!
Lullig dat een GUI zo weinig kan als je er geen programmeertaal bij hebt om de functionaliteit te implementeren (duh
Bliep, wat een vreemde inzichten verschaf je ons weerOp zondag 27 mei 2001 00:50 schreef joska het volgende:
Nee, juist niet. C is gebaseerd op het ''alles kan alles mag'' principe, dus niet voor het netjes programmeren. En RAD talen hebben nauwelijks nog iets met programmeren te maken. Drag & drop is geen programmeren!
Ik heb een developer IDE geschreven in C++Builder. Heel de GUI bij elkaar gedrag-and-dropped. Enkele tienduizenden tot honderdduizenden regels nette gestructureerde C++ code erbij geklopt zodat die GUI ook nog iets doet als je op een button klikt.
Ik snap je punt niet echt, als er iets booooring is is het wel om rauw op de Win32 API een GUI te schrijven. Tuurlijk helpt het voor het inzicht van een programmeur veel als ie het KAN, en ik heb het als training ook wel eens gedaan, maar je gaat het toch asjeblieft niet als advies geven aan iemand die ''een beginnersboek zoekt want hij weet nog niks van programmeren''?!?!?!?
Oftewel, mijn advies: DELPHI. Zodra je erachterkomt dat Delphi niet genoeg power heeft (zal de eerstkomende jaren niet gebeuren) pak je lekker een C++ compiler erbij.
Anbsoluut ja. Ik heb behoorlijk veel ervaring met programmeren in X86 Assembly Language, maar tegenwoordig is dat een behoorlijk nutteloze bezigheid. Hetzelfde geldt voor elke keer het wiel opnieuw uitvinden omdat je geen componenten wil gebruiken.Op zondag 27 mei 2001 01:06 schreef curry684 het volgende:
Ik snap je punt niet echt, als er iets booooring is is het wel om rauw op de Win32 API een GUI te schrijven. Tuurlijk helpt het voor het inzicht van een programmeur veel als ie het KAN, en ik heb het als training ook wel eens gedaan, maar je gaat het toch asjeblieft niet als advies geven aan iemand die ''een beginnersboek zoekt want hij weet nog niks van programmeren''?!?!?!?
Er is niks mis met het gebruiken van componenten om een grootschalig complex programma op te zetten. Het scheelt veel tijd, moeite en bugs. Waarom zou je moeilijk doen? Alleen om te laten zien hoe goed je kunt programmeren?
Voor assembly geldt inderdaad hetzelfde: voor een professional (ik zie dat je ook software engineer bentOp zondag 27 mei 2001 01:13 schreef Exirion het volgende:
Anbsoluut ja. Ik heb behoorlijk veel ervaring met programmeren in X86 Assembly Language, maar tegenwoordig is dat een behoorlijk nutteloze bezigheid. Hetzelfde geldt voor elke keer het wiel opnieuw uitvinden omdat je geen componenten wil gebruiken.
Ik stond perplex toen ik erachter kwam dat je in C++Builder een ''Hello World'' kon maken zonder ook maar een regel te programmeren. Fantastisch toch?
Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik me overgaf aan de verleiding van RAD. Net als Joska beschouwde ik het als ''niet echt programmeren'', maar op een gegeven moment moet je wel.Op zondag 27 mei 2001 01:39 schreef curry684 het volgende:
Ik stond perplex toen ik erachter kwam dat je in C++Builder een ''Hello World'' kon maken zonder ook maar een regel te programmeren. Fantastisch toch?
Het is leuk om optimale performance te willen halen met C++ inclusief assembly optimalisaties, maar de hedendaags software is erg gebruiksvriendelijk en bovendien veel complexer dan die van uit het DOS tijdperk.
De software van nu is bijna niet meer door 1 mens te programmeren met behulp van ''gewone'' programmeetalen zonder componenten. RAD is gewoon een must geworden als je in je eentje applicaties van formaat wilt maken. Dan heb ik het niet over aan leuk shareware tooltje, maar echt een complexe applicaties van 100.000 a 500.000 regels code.
Je ziet hetzelfde in de electronica: vroeger leerde iedereen alles met discrete componenten, en tegenwoordig werkt iedereen met ICs (=componenten in de sofware wereld).
Natuurlijk kun je als goeie programmeur in je eentje een complexe applicatie van de grond af opbouwen, maar tegen welke prijs? Veel extra tijd, moeite en ergenis, en bovendien bijna onvermijdelijke bugs.
Principes zijn 1 ding, maar je kunt idd overdrijven...Op zondag 27 mei 2001 01:50 schreef Exirion het volgende:
Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik me overgaf aan de verleiding van RAD. Net als Joska beschouwde ik het als ''niet echt programmeren'', maar op een gegeven moment moet je wel.
Probeer je baas maar eens uit te leggen dat je principes hem 10 maanden extra mankracht gaan kosten a 150 gulden per uur.
Wat wordt RAD dan ineens aantrekkelijk...