[BC3] leren programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
hallo allemaal
Ik wil graag leren programmeren maar wil er niet voor betalen.
weet iemand van jullie meschien een site waar je een nederlandtalige boek of gebruiksaanwijzing kunt downloaden
het liefst een beginnersboek want ik weet nog niks van programmeren
alvast bedankt programmertaal c++ of als dat te hoog gegrepen is iets makkelijker

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Welke taal?

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

http://gathering.tweakers.net/forum/find

typ "leren programmeren" in, daar zit vast wel wat tussen

Verwijderd

Welke taal?

Php? weet geen boek maar wel een site:
www.phpfreakz.nl

Verwijderd

gaat snel :P

• stylee

stylee

blah zeg ik je

geloof me als ik je zeg dat je het beste even langs de bieb kan gaan en er een boek leent (kost je niks.. naja lidmaatschap)

een boek is echt het allerbeste als je wilt leren programmeren, die kan je nl naast je toetsenbord houden terwijl je dingetjes uitprobeert (steeds wisselen van scherm word zo irri na een tijdje)

ga gewoon ff naar je lokale bieb, zoek een boek (niet te dik) over C, neem dat goed door en zorg dat je alles goed begrijpt (soms is de theorie belangerijker dan de praktijk). En belangerijk: zorg ook dat je alle programmaatjes uitprobeert (heel belangerijk)!

Maar je moet goed onthouden (mocht je willen beginnen met C) dat je niet een ''taal'' leert, maar leert ''programmeren''.

Kan je goed overweg met C dan kan je hierna bijna overweg met alle talen (iig met een hele kleine leercurve)

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Of zoek een kennis/neef/oma die een boek heeft liggen...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• BC3 Victim
begin eerst maar eens met pascal 7.0

offtopic
icq even voor info enz.
/offtopic

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Of vraag of je iemand z''n ouwe computertijdschriftjes mag hebben/lenen.

http://search.nl.altavista.com/cgi-bin/query?aveenc=1&pg=q&sc=on&q=leren+programmeren&kl=XX&what=nl :)

Verwijderd

Maar gezien de vraag kun je er beter helemaal niet aan beginnen! >:)

Verwijderd

Pascal is inderdaad DE taal om mee te beginnen!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 26 mei 2001 15:19 schreef joska het volgende:
Pascal is inderdaad DE taal om mee te beginnen!
Ik ben begonnen met java, was ook best te doen hoor...

Verwijderd

nee man, echte bikkels doen het in basic ;)

Nee serieus met pascal leer je idd wat structuur aanbrengen in je progje en de meest basic dingen zoals for, while en if zijn toch bijna overal hetzelfde.

Zelf had ik eerst basic gedaan en toen c++ en dat ging vrij redelijk maar basic kan je beter overslaan hoor, als ik erop terugkijk was het echt tijdverspilling :) Zeker als je na een half jaar trots bent als je je eerste menuutje kan bakken en wow! zelfs stringbewerkingen kan uitvoeren... zucht...

btw: ik zou ook een boek lenen want dat leert wel veel fijner dan ergens van een site ofzo, je kan het overal ff nalezen en meestal zijn ze ook wel wat beter geschreven.

• BC3 Victim
en als je klaar bent met pascal dan kun je overstappen naar delphi of vb maar het schijnt dat C++ zeer moeilijk is omdat het programma opzich fouten toelaat
pascal doet dit niet

• stylee

stylee

blah zeg ik je

null_brain: Zeker als je na een half jaar trots bent als je je eerste menuutje kan bakken en wow! zelfs stringbewerkingen kan uitvoeren...

but it did feel good :)

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-12 06:48
ik ben begonnen in bacis, toen pascal toen een beetje c maar daar vondt ik weinig aan en ben metteen php gaan doen :)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
voor te leren programmeren is basic natuurlijk wel de taal om mee te beginnen (nadat ik .bat-filetjes schrijven zat was ben ik met qbasic begonnen en ik ben een eind gekomen met alleen de ingebouwde help-functie en geen programmeer kennis), maar het houd dan al snel op (tenzij je met visual basic verder gaat). Daarna is de overstap op java misschien wat moeilijker maar wel te doen. En als je java kent dan is c(++) ook wel te doen (ff wennnen aan de pointers).

Maar om mee te beginnen hou ik het nog steeds bij PHP! De handleiding bevat alle info die je nodig hebt en je kan het zo downloaden van www.php.org vandaan.

Maar als je echt nog NULL programmeer kennis hebt zul je echt een of ander cursus boek zien te vinden... want anders kom je met de meeste tutorials ook niet veel verder...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• BC3 Victim
Afbeeldingslocatie: http://www.keurentjes.net/Image001.jpg

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 22:15
Ik heb hem wat informatie gemaild. (722kb)

Denk dat ie nu wel een maandje zoet is met lezen en leren.

• BC3 Victim
Begin met C, heb ik ook gedaan :)
Lijkt op het eerste moment moeilijk maar je kunt hier een beetje rondkijken en vragen.

Ik heb ook nog nooit een boek in huis gehad maar bij linux zit een goede reference van C bij de man pages!
Dus het is ook gelijk een goed moment om te beginnen met linux (als je daar al niet mee begonnen was!) :P

• BC3 Victim
Welke taal je ook kiest ...

www.programmersheaven.com

heeft veel tutorials en links

natuurlijk wil ik geen reclame maken dus :
www.super.nl
www.vend.nl
www.ah.nl
www.postbank.nl
enz.. :P

• BC3 Victim
http://www.web-con.nl is nog klein, maar wel uitgebreid, kijk maar eens(forum, verscheidene talen, ook photoshop en meer)

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 21:36

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op zaterdag 26 mei 2001 18:00 schreef curry684 het volgende:
[afbeelding]
Boekie

(het is niet exact dezelfde, maar goed. C++ = C++)

|_____vakje______|

• BC3 Victim
Op zaterdag 26 mei 2001 20:55 schreef CyberSnooP het volgende:
Boekie

(het is niet exact dezelfde, maar goed. C++ = C++)
Afgezien van dat deze niets uitlegt over VCL en je niet in hoofdstuk 1 een window op je desktop laat toveren met in de titelbalk ''Hello World!'' :)

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 15:35 schreef Phantom_ het volgende:
ik ben begonnen in bacis, toen pascal toen een beetje c maar daar vondt ik weinig aan en ben metteen php gaan doen :)
Ja ik ben ook begonnen met basic, maar pas leren programmeren met pascal. :)

Verwijderd

Een goed nederlands talig om met C++ te beginnen is: Aan de slag met C++ van Gert Jan Laan. Duidelijk en helder geschreven.

Misschien kun je die wel in de bibliotheek vinden en anders zou ik gewoon een boek kopen.

Verwijderd

Hij wil het graag gratis (zucht)! :)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

[niet serieus]
Of zoals muskens zegt: een arme mag een broodstelen. Dan mag je om je intelectuele honger te stillen toch ook een boek stelen??

[wel serieus]
Een goed boek is zijn geld dubbel en dwars waard. Het zorgt er iig voor dat je geen huis-tuin en keuken programmeur wordt :)

Verwijderd

Iemand die deze vraag stelt wordt dat per definitie! >:)

• BC3 Victim
haha dit is echt een leuk draadje voor mij :)

Verwijderd

Klopt engeltje! ;)

• Onno
  • Niet online
Op zaterdag 26 mei 2001 16:03 schreef Infinitive het volgende:
Maar om mee te beginnen hou ik het nog steeds bij PHP!
Als je het grote risico wilt lopen ranzige code te produceren omdat php nou eenmaal niet beter werkt moet je dat doen ja. Maar juist als beginner, juist als het wenselijk is dat je enige vorm van structuur aanleert, is php niet echt de beste keuze. :)

Verwijderd

Yep. Begin met PHP en je eindigt als een prutser.

• BC3 Victim
ach boeie prutsen is ook een vak.. wees blij anders zou je zelf niet eens door hebben dat jij niet prutst omdat je het verschil niet ziet haha dus wees mij maar dankbaar

Verwijderd

Oke. Dank je engeltje! :)

Verwijderd

</niks>

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

been there, done that...

een oude discussie... Pak een goed gestructureerde taal als je iets echt wilt leren:
wel: c,c++,JAVA,delphi,pascal
niet: php, haskell :)

• BC3 Victim
laten we even wel zijn iets leren is niet leuk.. je moet gewoon beginnen haha en zien waar je eindigt.. ik voorlopig niet zo ver maar ok..
m''n gastenboek werkt wel :):):)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 27 mei 2001 00:06 schreef clvy82 het volgende:
laten we even wel zijn iets leren is niet leuk.. je moet gewoon beginnen haha en zien waar je eindigt.. ik voorlopig niet zo ver maar ok..
m''n gastenboek werkt wel :):):)
leren niet leuk??
mmm, wat doe je dan met pc''s? en programmeren?

Verwijderd

programmeren==leren!

• BC3 Victim
ach ik weet niet ik heb niete cht zin om met een boek ernaast echt bij nul te beginnen en te gaan leren
ik begin gewoon
en pruts wat aan
misschien minder effectief maar ok

• Onno
  • Niet online
Pak een goed gestructureerde taal als je iets echt wilt leren:
wel: c,c++,JAVA,delphi,pascal
niet: php, haskell
Je kunt een hekel aan Haskell/functioneel programmeren hebben enzo, maar gestructureerd is het *wel*. :)

Verwijderd

Yep. Haskell rulez!!! :)

• BC3 Victim
leren is per definitie niet leuk
programmeren moet dus wel iets anders zijn want dat is nog wel grappig
(ja ik ben een verbitterde scholier die trouwens nog maar 1 examen hoeft te doen en daar een 1 op mag halen maar dat terzijde...)

Verwijderd

Zonder leren schiet programmeren toch echt niet op! :)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 27 mei 2001 00:15 schreef Onno het volgende:
Je kunt een hekel aan Haskell/functioneel programmeren hebben enzo, maar gestructureerd is het *wel*. :)
Daar ging het niet echt over, was ff aan het kijken of ik Joska op de kast kreeg ;)
Verder lijkt het mij niet slim om met Haskell te beginnen met leren. Aangezien er minder Haskell programmeurs hier rondlopen dan andere talen. en je dus minder kans hebt om tot een oplossing van je probleem te komen
(als je begrijpt wat ik bedoel :?)

Verwijderd

En leren is wel leuk. Het probleem is dat als het moet dat het dan niet leuk is!

• BC3 Victim
feit is dus dat ik geboren ben om te programmeren anders mocht ik nou geen 1 op mijn wikunde b examen halen hahahaha

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 00:19 schreef wasigh het volgende:

[..]

Daar ging het niet echt over, was ff aan het kijken of ik Joska op de kast kreeg ;)
Verder lijkt het mij niet slim om met Haskell te beginnen met leren. Aangezien er minder Haskell programmeurs hier rondlopen dan andere talen. en je dus minder kans hebt om tot een oplossing van je probleem te komen
(als je begrijpt wat ik bedoel :?)
Drollebops: ik ben niet op de kast te krijgen. Maar leren proggen in Haskell is juist idiaal! En je hebt weinig hulp nodig, dus voor vragen hier moet je php oid gaan doen. :)

• white_panther
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

pak (koop) gewoon een boek van academic service en ga die gewoon lezen. deze boeken zijn er voor allerlei talen (ik heb hem voor visual basic) echt een handig boek waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je iets voor elkaar moet krijgen.

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

• BC3 Victim
vast wel dat is iedereen namelijk
>:)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 27 mei 2001 00:20 schreef joska het volgende:

[..]

Drollebops: ik ben niet op de kast te krijgen. Maar leren proggen in Haskell is juist idiaal! En je hebt weinig hulp nodig, dus voor vragen hier moet je php oid gaan doen. :)
Je loopt toch lang genoeg rond om te weten dat niets simpel genoeg is?

Maar waar kan ik haskell nou voor gebruiken?
(als Java progger)

• BC3 Victim
ok even een een leuke vraag: wat is haskell?
en nee er bestaan geen stomme vragen

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 26 mei 2001 15:10 schreef joska het volgende:
Maar gezien de vraag kun je er beter helemaal niet aan beginnen! >:)
Inderdaad >:)

"Ik wil leren programmeren, maar wil er helemaal geen moeite voor doen" heeft ongeveer dezelfde strekking :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BC3 Victim
haha volgens mij is het helemaal geen slim plan dat ik IT ga studeren ook ben ik dan toevallig goed in wiskunde..
fijne adviezen krijg je toch op school :P

Verwijderd

Haskell is een functionele programmeertaal. Dat houdt in: bij normale progtalen heb je een algoritme en met enige moeite kun je dat implementeren. In een fp is het algoritme het programma, zonder overhead. Daarom zijn ze bijzonder geschikt als prototyping languages!

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 00:36 schreef Exirion het volgende:

[..]

Inderdaad >:)

"Ik wil leren programmeren, maar wil er helemaal geen moeite voor doen" heeft ongeveer dezelfde strekking :P
One word: VB! :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 00:41 schreef joska het volgende:

[..]

One word: VB! :)
Ga je mond spoelen! ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• heuveltje
  • Laatst online: 17-12 16:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik zou toch echt met delphi beginnen
je kunt door simpel te beginnen toch al snel leuke dingen doen.
het is object oriented en zeer intiutief (ehm hoe schrijf je dat :?), zeer veel drag en drop. een redelijk goede syntax-checker.
compileert snel, is een duidelijke taal enz

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Yep. net wat ik bedoelde: wil je programmeren? grijp niet naar VB! :)

• BC3 Victim
VET ik heb net een afspraak gemaakt om toch nog maar een keer te praten over wat ik volgend jaar wil gaan doen hahaha

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 00:44 schreef heuveltje het volgende:
het is object oriented en zeer intiutief (ehm hoe schrijf je dat :?), zeer veel drag en drop. een redelijk goede syntax-checker.
Nope. Juist niet. Dat je simpel dingen kan doen is juist de reden om niet met delphi te beginnen! Delphi is een RAD taal, en dus niet geschikt om mee te leren programmeren!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 00:44 schreef joska het volgende:
Yep. net wat ik bedoelde: wil je programmeren? grijp niet naar VB! :)
Maar je moet toch toegeven dat functionele talen nauwelijks nuttig zijn in de praktijk. Het is zinvol om een aantal fundamentele zaken van het programmeren aan te leren, maar als praktische programmeertaal zijn ze niet echt aan te raden. Functionele talen zijn naar mijn mening dan ook alleen maar interessant voor onderwijs en wetenschap.

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 27 mei 2001 00:44 schreef heuveltje het volgende:
componenten droppen != proggen

programmeren leer je pas echt met notepad en een dos-box... Daarna, ga je die ide''s pas gebruiken (vind ik)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 00:46 schreef joska het volgende:

[..]

Nope. Juist niet. Dat je simpel dingen kan doen is juist de reden om niet met delphi te beginnen! Delphi is een RAD taal, en dus niet geschikt om mee te leren programmeren!
Mee eens. Gewoon met Pascal of C beginnen is het beste. Daarna Object Pascal c.q. C++ en dan pas een RAD tool gebaseerd op 1 van deze talen.

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 00:46 schreef Exirion het volgende:

[..]

Maar je moet toch toegeven dat functionele talen nauwelijks nuttig zijn in de praktijk. Het is zinvol om een aantal fundamentele zaken van het programmeren aan te leren, maar als praktische programmeertaal zijn ze niet echt aan te raden. Functionele talen zijn naar mijn mening dan ook alleen maar interessant voor onderwijs en wetenschap.
Mee eens, maar het leren programeren begint met het bedenken van algoritmes! pas daarna is de uitwerking ervan van belang!

• BC3 Victim
wow dit gaat echt al superlang over leren.. ik word er moe van.. :Z
maar IK denk dat je het beste kan beginnen met leren bij iets wat je zelf leuk vindt, als je iets wilt gaan leren wat je toch niet leuk vindt en waarvan je weet dat je het tochniet zut gaan toepassen, dan hou je er toch vroegtijdig mee op.. dus echt DE oplossing vinden lukt niet omdat iedereen dit anders ziet...

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 00:47 schreef Exirion het volgende:

[..]

Mee eens. Gewoon met Pascal of C beginnen is het beste. Daarna Object Pascal c.q. C++ en dan pas een RAD tool gebaseerd op 1 van deze talen.
Nee, juist niet. C is gebaseerd op het ''alles kan alles mag'' principe, dus niet voor het netjes programmeren. En RAD talen hebben nauwelijks nog iets met programmeren te maken. Drag & drop is geen programmeren!

Verwijderd

RAD is de toekomst op dezelfde manier waarop windows de toekomst is: niks weten maar we hebben tenslotte icoontjes.

En ''kan en mag'' is leuk zolang je weet wanneer je het moet gebruiken. Niet als het uitnodigt tot slecht programmeren!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 00:48 schreef joska het volgende:

[..]

Mee eens, maar het leren programeren begint met het bedenken van algoritmes! pas daarna is de uitwerking ervan van belang!
Het nuttigste van functionele talen is volgens mij nog het doorgronden van het principe van recursie ;)

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 00:50 schreef Exirion het volgende:

[..]

Het nuttigste van functionele talen is volgens mij nog het doorgronden van het principe van recursie ;)
Klopt: recursie en type strengheid: de bases van netjes en effectief progameren!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 00:50 schreef joska het volgende:
Nee, juist niet. C is gebaseerd op het ''alles kan alles mag'' principe, dus niet voor het netjes programmeren.
Een beetje vrijheid aan het begin is nooit zo erg, en alles beter dan Basic :P
En RAD talen hebben nauwelijks nog iets met programmeren te maken. Drap & drop is geen programmeren!
Mee eens, maar RAD is toch de toekomst (of liever gezegd het heden) in het bedrijfsleven, dus ervaring ermee is altijd meegenomen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 00:55 schreef joska het volgende:
RAD is de toekomst op dezelfde manier waarop windows de toekomst is: niks weten maar we hebben tenslotte icoontjes.
Dat vind ik te conservatief. Ik denk dat RAD ons behoedt voor een nog heftigere software crisis dan die uit het verleden. Het modulaire programmeren zorgt voor een snellere ontwikkeling en minder bugs (mits de bouwstenen correct functioneren).
En ''kan en mag'' is leuk zolang je weet wanneer je het moet gebruiken. Niet als het uitnodigt tot slecht programmeren!
Mee eens, maar als je eenmaal een beetje in C kan proggen en dan naar C++ overstapt dan gaat dat heel gemakkelijk. Andersom trouwens ook. Voordeel van C is dat het klassiek programmeren is, en een overstap naar C++ laat je de vooruitgang meemaken.

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 00:46 schreef joska het volgende:

[..]

Delphi is Object Pascal en dus gestructureerd en geavanceerd. Het is geen RAD taal, maar er zit een RAD framework gratis bij, waardoor je als bonus ook nog eens snel mooie GUI''s kunt maken.

Lullig dat een GUI zo weinig kan als je er geen programmeertaal bij hebt om de functionaliteit te implementeren (duh :) )

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 00:50 schreef joska het volgende:
Nee, juist niet. C is gebaseerd op het ''alles kan alles mag'' principe, dus niet voor het netjes programmeren. En RAD talen hebben nauwelijks nog iets met programmeren te maken. Drag & drop is geen programmeren!
Bliep, wat een vreemde inzichten verschaf je ons weer :?

Ik heb een developer IDE geschreven in C++Builder. Heel de GUI bij elkaar gedrag-and-dropped. Enkele tienduizenden tot honderdduizenden regels nette gestructureerde C++ code erbij geklopt zodat die GUI ook nog iets doet als je op een button klikt.

Ik snap je punt niet echt, als er iets booooring is is het wel om rauw op de Win32 API een GUI te schrijven. Tuurlijk helpt het voor het inzicht van een programmeur veel als ie het KAN, en ik heb het als training ook wel eens gedaan, maar je gaat het toch asjeblieft niet als advies geven aan iemand die ''een beginnersboek zoekt want hij weet nog niks van programmeren''?!?!?!?

Oftewel, mijn advies: DELPHI. Zodra je erachterkomt dat Delphi niet genoeg power heeft (zal de eerstkomende jaren niet gebeuren) pak je lekker een C++ compiler erbij.

• BC3 Victim
[zucht, dubbelpost met dank aan brakke servererrors]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 01:06 schreef curry684 het volgende:
Ik snap je punt niet echt, als er iets booooring is is het wel om rauw op de Win32 API een GUI te schrijven. Tuurlijk helpt het voor het inzicht van een programmeur veel als ie het KAN, en ik heb het als training ook wel eens gedaan, maar je gaat het toch asjeblieft niet als advies geven aan iemand die ''een beginnersboek zoekt want hij weet nog niks van programmeren''?!?!?!?
Anbsoluut ja. Ik heb behoorlijk veel ervaring met programmeren in X86 Assembly Language, maar tegenwoordig is dat een behoorlijk nutteloze bezigheid. Hetzelfde geldt voor elke keer het wiel opnieuw uitvinden omdat je geen componenten wil gebruiken.

Er is niks mis met het gebruiken van componenten om een grootschalig complex programma op te zetten. Het scheelt veel tijd, moeite en bugs. Waarom zou je moeilijk doen? Alleen om te laten zien hoe goed je kunt programmeren? :)

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 01:13 schreef Exirion het volgende:
Anbsoluut ja. Ik heb behoorlijk veel ervaring met programmeren in X86 Assembly Language, maar tegenwoordig is dat een behoorlijk nutteloze bezigheid. Hetzelfde geldt voor elke keer het wiel opnieuw uitvinden omdat je geen componenten wil gebruiken.
Voor assembly geldt inderdaad hetzelfde: voor een professional (ik zie dat je ook software engineer bent :) ) is het hele handige kennis, vooral debuggen kan het bij schelen, maar het is voor een hobbyist alleszins overbodig. Op dezelfde fiets kun je doorgaan voor string-classes, stream-classes etc., het is handig om te weten hoe ze in mekaar zitten, het is goede oefening om ze een keer te implementeren, maar voor een beginner is het erg handig dat VCL hiervoor AnsiString, TFileStream, TMemoryStream en zo biedt, zodat je alleen maar zorgen hoeft te maken over de direct zichtbare functionaliteit van een programma.

Ik stond perplex toen ik erachter kwam dat je in C++Builder een ''Hello World'' kon maken zonder ook maar een regel te programmeren. Fantastisch toch? 8-)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 27 mei 2001 01:39 schreef curry684 het volgende:
Ik stond perplex toen ik erachter kwam dat je in C++Builder een ''Hello World'' kon maken zonder ook maar een regel te programmeren. Fantastisch toch? 8-)
Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik me overgaf aan de verleiding van RAD. Net als Joska beschouwde ik het als ''niet echt programmeren'', maar op een gegeven moment moet je wel.

Het is leuk om optimale performance te willen halen met C++ inclusief assembly optimalisaties, maar de hedendaags software is erg gebruiksvriendelijk en bovendien veel complexer dan die van uit het DOS tijdperk.

De software van nu is bijna niet meer door 1 mens te programmeren met behulp van ''gewone'' programmeetalen zonder componenten. RAD is gewoon een must geworden als je in je eentje applicaties van formaat wilt maken. Dan heb ik het niet over aan leuk shareware tooltje, maar echt een complexe applicaties van 100.000 a 500.000 regels code.

Je ziet hetzelfde in de electronica: vroeger leerde iedereen alles met discrete componenten, en tegenwoordig werkt iedereen met ICs (=componenten in de sofware wereld).

Natuurlijk kun je als goeie programmeur in je eentje een complexe applicatie van de grond af opbouwen, maar tegen welke prijs? Veel extra tijd, moeite en ergenis, en bovendien bijna onvermijdelijke bugs.

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 01:50 schreef Exirion het volgende:
Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik me overgaf aan de verleiding van RAD. Net als Joska beschouwde ik het als ''niet echt programmeren'', maar op een gegeven moment moet je wel.
Principes zijn 1 ding, maar je kunt idd overdrijven...

Probeer je baas maar eens uit te leggen dat je principes hem 10 maanden extra mankracht gaan kosten a 150 gulden per uur.

Wat wordt RAD dan ineens aantrekkelijk... (8>

Pagina: 1