[BC3] Is Telnet scriptable?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een telnet sessie te automatiseren. Ik heb al een aantal pogingen in vb gedaan, maar ik moet een sessie richting een UNIX bak aanmaken en die wil VT220 als terminal emulatie zien. Is er een mogelijkheid om een script mee te sturen (In een textfile oid) met de normale telnet client die bij Windows 9x/NT geleverd wordt, of weet iemand een telnet client (liefst freeware) met een scripting host feature?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe kun je gewoon een scriptje uploaden, daarin gebruik je dan bash commands oid:
code:
1
2
#!/usr/bin/bash
cp * /home/you/backup

opslaan naar 755 chmodden uitvoeren en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook een shell script maken dat opgestart wordt als je inlogt als een bepaalde user, en dan het inloggen automatiseren. Een andere mogelijkheid is een macroprogramma dat keystrokes mogelijk maakt in macros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Maar eeh, wat wil je dat het script gaat doen?

Is het niet makkeiljker alles te doen met iets als crontab? Of een klein service-je bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog ff het een en ander verduidelijken.

Wij gebruiken een urenreg. pakketje op een unix bak. Het vergt veel handelingen van elke gebruiker om zijn uren in te kloppen en de interface is NIET gebruiksvriendelijk. Ik heb de opdracht gekregen om hier in VB een interface voor te bouwen die een scriptje genereerd in een textfile en die moet gaan meesturen met de telnet sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Of een remote commando uitvoeren?
ssh user@host commando
(wel handig om dan een key te hebben gemaakt, zodat je zonder pw dat kan doen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Moet het in VB?
Want zoiets is ook wel handig met php, heb je het gelijk onserver...
Maar anders kan je het toch veel makkelijker om het tekstfiletje te ftp''en ofzo?
En dan een crontab die elke 5 minuten checkt of de file veranderd is, of een van bovenstaande oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 mei 2001 13:15 schreef ACM het volgende:
Moet het in VB?
Want zoiets is ook wel handig met php, heb je het gelijk onserver...
Maar anders kan je het toch veel makkelijker om het tekstfiletje te ftp''en ofzo?
En dan een crontab die elke 5 minuten checkt of de file veranderd is, of een van bovenstaande oplossingen...
Okee, ja het moet in VB. Ten tweede ben ik een simpele developer en weet niet wat een crontab is. Leg me eens uit hoe ik jou oplossing zou moeten benaderen. (En wat voor scripting ik moet gebruiken in mijn textfile)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja. als je nou delphi kon, dan zou ik zeggen, bouw ff een custom Telnet client m.b.v. de ICS component suite (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 13:52 schreef Razor_Blade het volgende:
Tsja. als je nou delphi kon, dan zou ik zeggen, bouw ff een custom Telnet client m.b.v. de ICS component suite (8>
Of met Java, is ook makkelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 13:52 schreef Razor_Blade het volgende:
kan VB dat geeneens?? Ik ken VB niet, Delphie wel :). Ik zou ook al kende ik geen Delphi er toch wel voor gaan, Delphi is echt zo moelijk niet, tenminste als je al kan programmeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 14 mei 2001 13:22 schreef Plaguebearer het volgende:

[..]

Okee, ja het moet in VB. Ten tweede ben ik een simpele developer en weet niet wat een crontab is. Leg me eens uit hoe ik jou oplossing zou moeten benaderen. (En wat voor scripting ik moet gebruiken in mijn textfile)?
crontab is een systeem dat op (vrijwel alle) unix machines geinstalleerd is, daarmee kan op vaste tijden iets uitgevoerd worden, mijn webicon wordt er bijvoorbeeld elke 5 minuten door gemaakt.

Hoe je moet telnetten/ftp''en weet ik verder niet met VB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

Perl heeft ook een ook een handige telnet module
code:
1
2
3
4
5
6
7
use Net::Telnet ();
$t = new Net::Telnet (Timeout => 10,
                Prompt => '/bash\$ $/');
$t->open("eekzijndoos");
$t->login($username, $passwd);
@lines = $t->cmd("/usr/bin/who");
print @lines;

download

Skill is when luck becomes a habit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Laatst online: 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 14 mei 2001 13:12 schreef Plaguebearer het volgende:
Ik heb de opdracht gekregen om hier in VB een interface voor te bouwen die een scriptje genereerd in een textfile en die moet gaan meesturen met de telnet sessie.
sucks to be you >:)
zoals eerder gezegd, PHP is een veel betere oplossing.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 mei 2001 14:05 schreef Thunderbird het volgende:
telnet clients met iets wat met scipts en macro''s te maken heeft :

download.tucows.com/perl/selectRegion.html?Target=/adnload/161037_53781.html
download.tucows.com/perl/selectRegion.html?Target=/adnload/1053_54375.html
download.tucows.com/perl/selectRegion.html?Target=/adnload/3063_29653.html

ik weet niet of je er wat aan hebt, dat moet je zelf maar zien....
Dank je. Ik zal eens even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 mei 2001 14:00 schreef Thunderbird het volgende:

[..]

kan VB dat geeneens?? Ik ken VB niet, Delphie wel :). Ik zou ook al kende ik geen Delphi er toch wel voor gaan, Delphi is echt zo moelijk niet, tenminste als je al kan programmeren :).
VB kan dat prima, en ik heb ook een terminal in VB aan de praat gekregen, maar hij ondersteund alleen VT100. En Delphi etc. hebben we hier geen ruk aan. We gebruiken alleen maar ANSI C, C++ en VB (VB alleen voor de userinterface of MFC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 14 mei 2001 14:28 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

sucks to be you >:)
zoals eerder gezegd, PHP is een veel betere oplossing.
Ik zit helemaal niet op internet scriptjes te wachten oid... Het hoeft niet web-based te zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niks doen met COM en weet ikveel wat er allemaal nog niet meer is?
Of met ODBC direct dingen parsen naar telnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 14 mei 2001 14:33 schreef Plaguebearer het volgende:

[..]

Ik zit helemaal niet op internet scriptjes te wachten oid... Het hoeft niet web-based te zijn. :(
Beschouw het dan als een intranet oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Telnet is wel zo ongeveer de simpelste verbinding die er is.. Gewoon droog alles wat ingetikt wordt de ene kant op sturen, en wat op het scherm gezet moet worden de andere kant op.. Als je in VB nu gewoon een programmatje maakt dat de binnengekomen tekst parsed en de opdrachten van de gebruiker omzet in toetsaanslagen binnen het uren programmatje..

Gewoon ff een flowdiagram maken van het urenprogrammatje en dit vervolgens implementeren in je vb progje.. Leuke UI er omheen en klaar...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Op maandag 14 mei 2001 17:51 schreef Thunderbird het volgende:
Of met ODBC direct dingen parsen naar telnet?
Met ODBC direct parsen naar telnet?

Wow :) Zo''n kreet doet het vast leuk op de gemiddelde verjaardag maar eeh, wat je hier aan het zeggen bent is IMO toch best wel bullshit..

Maar eeh, mij lijkt het slim als je eerst ff kijkt of je dat urenregistratie ding niet kan omzeilen..

Hangt er een DB achter dat programma? Is het dan niet eenvoudiger een of ander windows progje te maken dat gewoon die uren in de DB insert?

Als je alles via telnet wil doen krijg je nog heftige problemen met dingen als error checking enzo. En feedback voor users wordt waarschijnlijk ook minimaal..

Dat allemaal nog afgezien van het feit dat dit een gruwelijke knutseloplossing is en dat ik niet wil weten wat er gebeurd als dat UNIX prog aangepast wordt ofzo..

Dus kijk ff of er een DB o.i.d. achter hangt en zoek ff uit of je niet makkelijker daarin wat records kan inserten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 21:02 schreef bartvb het volgende:

[..]

Met ODBC direct parsen naar telnet?

Wow :) Zo''n kreet doet het vast leuk op de gemiddelde verjaardag maar eeh, wat je hier aan het zeggen bent is IMO toch best wel bullshit..
Ik zat ook al te denken: heb ik iets gemist ofzo? Maar, onzeker als ik ben, heb ik maar niet gereageerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmz ''t klinkt inderdaad stom , maar niet onmogelijk? kwestie van ''n oledb provider die data uit je terminal sessie parsed schrijven zodat je data kan benaderderen via oledb/ado..niet zo zinnig als je gewoon telnet commando''s uit wil voeren maar wel evt als je alleen toegang tot een bepaalde database krijgt via een telnet achtige interface. (as400/mainframe achtige meuk ofzo )

--Ray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 22:36
Je kan toch wel een socket verbinding opbouwen vanuit VB??

Dan is het gewoon een kwestie van de respons van de server te parsen. En je input naar de server netjes te doen.

Is dat progje wat je benaderd via telnet een interface waarin je alle opdrachten moet typen of kan je ook middels je cursor dingen selecteren en kiezen.

Dat laatste maakt het namelijk een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 21:07 schreef joska het volgende:

[..]

Ik zat ook al te denken: heb ik iets gemist ofzo? Maar, onzeker als ik ben, heb ik maar niet gereageerd. :)
het gaat erom dat je begrijpt wat ik bedoel :) maar het kan wel met OLE en weet ikveel wat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Niemand hier ooit gehoord van reflection :?
Daar zit een leuke vb scriptrecorder op voor het betere klik&gaan gebeuren :)
Het werkt zo:
Klik de knop "macrorecorder" doe wat je moet doen om te laten gebeuren wat je wild, en klik op "stop" :)
Daarna scroll je je script nog ff door en seef je het :7

Kan ik nu ook een muis cursus bij teleac gaan geven >:)

Powered bij meergranenbrood.

Pagina: 1