[linux] Harddisk upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben de hd aan het vervangen van mijn RedHat 6.1 computertje. Ik heb de nieuwe hd nu als slave hangen naast mijn oude harddisk. Ik heb de nwe hd net zo in partities ingedeeld als de vorige en geformatteerd (mke2fs -c /dev/hdb1). Twee partities zijn gemount als '/new-disk/' en als '/new-disk/boot/'. Tot nu toe ging het goed, alleen het kopieeren van bestanden gaat niet goed. Zowel met:

cp -ax / /new-disk

als met:

(cd / && tar cpf - . --exclude new-disk --exclude proc) | (cd /new-disk && tar xpf -)

ontbraken files, (gecontroleerd met:
find / -path /proc -prune -o -path /new-disk -prune -o -xtype f -exec cmp {} /new-disk{} \;
)

Het bovenstaande had ik uit:
Hard Disk Upgrade Mini Howto

Weet iemand wat er mis gaat?

• shadax
  • Niet online
Gewoon vaak proberen en "opeens" werkt het... De eerste paar keer "vergat" hij complete dirs. De eerste keer /sbin, tweede keer /usr. Kan dit aan de hd liggen?

Maar nu heb ik een volgend probleem.. De nwe hd werkt perfect als slave, maar als master krijg ik hem niet aan de praat. Zowel als ik hem van de schijf zelf boot, als van floppy boot dan komt hij niet verder dan "LIL-". Ik heb al een of andere vage "compaq" partitie van de schijf afgegooid, maar dat hielp niet..

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
probeer eens van een linux opstartflop te starten terwijl je nieuwe schijf hda is en dan even /etc/lilo.conf bekijken, editten waar nodig en lilo opnieuw draaien. Ik heb ook wel eens in m'n bios 'boot from D:' ingesteld en van m'n hdb proberen te booten, kwam ik ook niet verder dan LI.

• shadax
  • Niet online
Ik heb het al geprobeerd met bootflop, alleen dan krijg ik precies hetzelfde... Die floppy werkt trouwens wel perfect met mijn oude hd, die precies dezelfde indeling heeft als de nwe hd..

• shadax
  • Niet online
Met mijn oude hd als master en nwe slave lukt het wel, ik gebruik dan mijn oude hd alleen om te booten. Voor de rest gebruik in mijn nwe hd. De nieuwe wordt gemount als hda, terwijl hij eigenlijk hdb is. Dit is mijn lilo.conf op mijn oude hd.

boot=/dev/hda
map=/new-disk/boot/map
install=/new-disk/boot/boot.b
prompt
timeout=50
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.2.12-20
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.2.12-20.img
read-only
root=/dev/hdb5

er gaat dus wat fout met de bootsector op de nwe, maar wat? Ik heb er wel lilo opgezet en de boot partitie is ook actief.

• shadax
  • Niet online
"LIL- => The descriptor table is corrupt. This can either be caused by a geometry mismatch or by moving /boot/map without running the map installer."

"The map installer program /sbin/lilo updates the boot sector and creates the map file."

met deze lilo.conf heb ik lilo ginstalled op mijn nieuwe hd
disk=/dev/hdb bios=0x80
boot=/dev/hdb
map=/new-disk/boot/map
install=/new-disk/boot/boot.b
prompt
timeout=50
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.2.12-20
label=linux
initrd=/boot/initrd-2.2.12-20.img
read-only
root=/dev/hda5

weet iemand wat er fout gaat?

• shadax
  • Niet online
oops, nadat ik mijn "compaq" en boot partitie had verwijderd om daar een grote partitie van te maken, was ik vergeten om dat ding active te maken....

Ik kom nu ietsje verder als ik van de schijf zelf boot, namelijk tot
LILO boot:
Loading linux............

en dan staat hij vast

(Met diskette kom ik nog steeds maar tot 'LIL-')

• shadax
  • Niet online
Ik heb maar ff een goede bootdisk gemaakt (cd /new-dsik/lib/modules, mkbootdisk --device /dev/fd0 2.2.12-20)

Met diskette komt hij een stuk verder, alleen hij kan de hd niet vinden, foutmeldingen bij het booten zijn:

hda: INVALID GEOMETRY: 214 PHYSICAL HEADS?
hdb: INVALID GEOMETRY: 0 PHYSICAL HEADS?
kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k ide-disk, errno = 2
hda: driver not present
VFS: Cannot open root device 03:05
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:05

dit gebeurt dus als de nwe schijf als master hangt en de oude niet in het systeem hangt...

hoe zorg ik ervoor dat linux mijn schijf ziet?

• shadax
  • Niet online
stukje eerder bij het opstarten staat nog:

hda: no response (status = 0xff)
hda: non-IDE drive, CMS=47184/214/88

had ik ff over het hoofd gezien.....

• shadax
  • Niet online
Harde schijf ff van cable select op master gezet.... Dat die schijf in die machine zijn hele leven op cs gestaan heeft en wel gewoon werkte is een beetje vreemd, maar ja het blijft een compaq :). Maar ja nu werkt alles.. ff van diskette geboot en lilo er opnieuw opzet en die machine draait als een zonnetje... Beetje jammer dat ik de compaqpartitie eraf gegooid had nu kan ik niet meer bij het bios om het powermanagement uit te zetten.. maar dat is ff zoeken op de compaq site (hoop ik..)
Pagina: 1