Toon posts:

[BC3] [forum] Technisch ontwerp voor programmeur

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Ik ben bezig met het schrijven van een technisch ontwerp voor een Forum site.
Het is redelijk vergelijkbaar met het forum dat hier gebruikt wordt op tweakers.

Het is een opdracht voor school, alleen het is echt een takkewerk om zo`n technsich ontwerp te tikken ... Op dit moment is het een groot Ow ja, ow ja en dit ook nog verhaal aan het worden. Zonder dat er echt werkelijk een goeie structuur in zit.

Nu snap ik dat de ene programmeur liever werkt met enkel text, de ander met een flowchart en de ander met een combo van beiden. Nu zou ik aan jullie willen vragen hebben jullie zoiets op papier staan? Een technisch ontwerp dat is aangeleverd voor een programmeur?

Ik kom er namelijk niet zo uit... Er zit in mijn verhaal ( 24 pagina''s ) geen greintje structuur in.

Als iemand me zou kunnen helpen aan zo`n techisch ontwerp, graag. Tuurlijk is het ook handig als er de Moderator module ook helemaal in verwerkt zit, qua editing opties.

Het is niet dat ik te lui ben om er zelf 1 te maken, maar ik kan gewoon geen logische structuur bouwen, het is gewoon handig om te zien hoe iemand anders het heeft opgelost.

Ik moet het gebruiken voor een project voor school wat verder geen commerciele toepassingen kent, dus wees niet bang, dat het commercieel hergebruikt gaat worden....

Hardstikke bedankt alvast ...

Liter

[edit]

Het functioneel ontwerp ligt er gedeeltelijk, dus ik weet al of het singlethreaded of multithreaded gaat worden. Ook of er alleen moderators zijn of Superusers etc... Dus dat ligt er allemaal al :)

Verwijderd

Ik begin altijd gelijk te programmeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 mei 2001 15:10 schreef joska het volgende:
Ja dat zal wel, ik doe ook altijd hetzelfde...Alleen was het nu juist de opdracht om dat niet te doen :). Ivm met grote projecten die je later kunt gaan doen...

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 10:17

chem

Reist de wereld rond

maarruhhhhhhhhh

hoort dit niet op school uitgelegd te worden?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 15:21
Kijk effe in Lieve Adjes naar die topic over de tabel lay-out van GoT. Daar heb ik wel een ontwerpje neergegooid.
Misschien dat je er wat mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 mei 2001 15:12 schreef chem het volgende:
maarruhhhhhhhhh

hoort dit niet op school uitgelegd te worden?
Ja in principe wel, laat het nou net de HKU zijn, waar lessen praktisch lijken op doe-het-zelf-cursussen :(

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 15:12 schreef drLiter het volgende:

[..]

Ja dat zal wel, ik doe ook altijd hetzelfde...Alleen was het nu juist de opdracht om dat niet te doen :). Ivm met grote projecten die je later kunt gaan doen...
Ga eens naar www.hotscripts.com, en download een paar fora. Veel hebben wel een blabla.sql waarin de verschillende tabellen en kolomtypes staan.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op woensdag 02 mei 2001 15:13 schreef joska het volgende:

[..]

Ga eens naar www.hotscripts.com, en download een paar fora. Veel hebben wel een blabla.sql waarin de verschillende tabellen en kolomtypes staan.
Het gaat om wat meer dan alleen een overzichtje van de tablestructuur hé.

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 15:16 schreef Tom het volgende:

[..]

Het gaat om wat meer dan alleen een overzichtje van de tablestructuur hé.
Ik ga z''n huiswerk niet maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 mei 2001 15:17 schreef joska het volgende:

[..]

Ik ga z''n huiswerk niet maken :)
Hahahahahah :P LOL.... Zoals ik al zei, ik ben niet lui!! Ik bedoel ik tik me het lazarus, maar dit schiet gewoon niet op, gewoon een voorbeeld van hoe en wat qua opzet... het zo logisch een structuur geven aan iets complex als een messageboard... Een textuele omschrijving en uitleg...

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 22:57

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 02 mei 2001 15:10 schreef joska het volgende:
Prutser :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 11:31
offtopic:
heb ik dit gezegd? "correct dusty, altijd correct."

denk dat je ff de context moet vermelden ;)

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 15:31 schreef dusty het volgende:

[..]

Prutser :+
Ah, onze overijverige tomatenkweker is ook weer wakker :)
Bring in the clowns! :+

Verwijderd

kan je eens online zetten wat je al hebt?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 02 mei 2001 15:37 schreef PlayR het volgende:
offtopic:
heb ik dit gezegd? "correct dusty, altijd correct."

denk dat je ff de context moet vermelden ;)
yup heb je gezegd, En als mensen de context willen zien moeten ze maar zoeken. (Anders moet ik dat doen :+)

Back In Black!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 02 mei 2001 15:08 schreef drLiter het volgende:
Als iemand me zou kunnen helpen aan zo`n techisch ontwerp, graag. Tuurlijk is het ook handig als er de Moderator module ook helemaal in verwerkt zit, qua editing opties.

Het is niet dat ik te lui ben om er zelf 1 te maken, maar ik kan gewoon geen logische structuur bouwen, het is gewoon handig om te zien hoe iemand anders het heeft opgelost.
Wordt het tijd dat je het leert hoe het wel werkt. Overschrijven kan iedereen, en dat kan je ook zien aan het aantal studenten die afstudeert maar nog steeds geen ballen verstand hebben van programmeren.

Aangezien jij een complete oplossing wilt hebben lijkt mij het sterk dat jij zelf het gaat doornemen van "oh zit dat zo" en dat je dan zelf een "eigen" versie gaat maken.

Als jij verder in het bedrijfsleven wilt komen zal je toch echt werk zelf moeten verrichten. Doe je dat niet wordt je vanzelf een bi-maandelijkse job-hopper.

Back In Black!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 mei 2001 15:44 schreef dusty het volgende:

[..]

Wordt het tijd dat je het leert hoe het wel werkt. Overschrijven kan iedereen, en dat kan je ook zien aan het aantal studenten die afstudeert maar nog steeds geen ballen verstand hebben van programmeren.

Aangezien jij een complete oplossing wilt hebben lijkt mij het sterk dat jij zelf het gaat doornemen van "oh zit dat zo" en dat je dan zelf een "eigen" versie gaat maken.

Als jij verder in het bedrijfsleven wilt komen zal je toch echt werk zelf moeten verrichten. Doe je dat niet wordt je vanzelf een bi-maandelijkse job-hopper.
Aha en bedankt, nou ik zie het maar zo dat het net is welke afstudeer richting je doet he? Zoals je al hebt kunnen lezen zit ik op de HKU, ik doe Digital Media Design, wat dus helemaal gaat over vormgeving, metaforen, concepten, flowcharts, moodboards, mindmaps, conceptcreation / conceptmanagement / projectmanagement / projectontwikkeling etc. Maar nu zat ik met me actieve aars, ik ga checken in hoeverre ik het zelf niet een keer kan doen, als extra ervaring en input...

Gezien het feit dat de programmeur weinig tijd heeft, wilde ik wel eens een gok wagen, om zoiets op te zetten. Dus zeg nou niet dat ik een job hopper wordt, ik wil allleen wel es wat nieuws voor me kiezen...

Verwijderd

Ik moet eerst wat algemene opmerkingen maken voordat ik je probeer verder te helpen.

Ten eerste wil ik even een belangrijk punt naar voren brengen: wat is een technisch ontwerp.

Veel mensen verstaan er iets anders onder, afhankelijk van waar het ontwerp over gaat, hoe groot het project is, etc. Het beste lijkt me om de stof uit je college''s als handvest daarin te gebruiken, want ik neem aan dat je beoordeeld zal worden aan de hand van de standaarden die de school je leert.

Ten tweede is het moeilijk een technisch ontwerp te maken zonder een functioneel ontwerp, want anders ga je al snel hoe dingen moeten werken in je technisch ontwerp opnemen, terwijl eigenlijk een verwijzing naar een functioneel ontwerp voldoende zou moeten zijn. Vraag desnoods aan je docent hoe hij daarover denkt.

Ten derde denk ik dat een voorbeeld van een technisch ontwerp wel zou kunnen helpen voor het opzetten van een structuur, maar als het een technisch ontwerp van hetzelfde is als dat je probeert te maken, dat het niet voldoende leerzaam zou zijn. Kijk of je van iemand anders van een voorgaand jaar een technish ontwerp mag lenen.

Ik kan je zelf de volgende tips aan de hand doen:
1) Zet een architectuur op. Zeg hoe de losse onderdelen van het systeem met elkaar samenwerken. Voor een systeem zoals dit zal het waarschijnlijk uiteen vallen in 4 delen:
a) webserver
b) dynamische pagina''s (ASP/PHP/??)
c) modules met algemene functionaliteit (include files, librairies, classes)
d) database

Geef in een diagram weer hoe de losse onderdelen met elkaar communiceren.

2) Bij ieder project waarbij data centraal staat en een database gebruikt wordt, moet er een geod fysiek datamodel in het ontwerp staan. Dit is de basis van al je functionaliteit, en hoort dus al redelijk vroeg in het ontwerp te staan.

Maak een mooi, helder diagram van de tabellen, de relaties ertussen en geef duidelijk primairy en foreign keys aan. Geef daarna een beschrijving van alle tabellen, inclusief domeinen van alle attributen, en van alle relaties.

Voor niet-triviale relaties en tabellen, leg uit waarom je dat zo heb opgelost.

3) Maak een ontwerp van stukken algemene functionaliteit, die vanuit pagina''s aangeroepen kan worden. Dit kan bijvoorbeeld een incluude file met een database abstractie laag zijn, een autorisatie systeem, of een template module.

4) Als voorbeeld van een algemene module: Met een systeem zoals jij dat moet maken zal je te maken hebben met verschillende autorisatie-nivo''s, wat dus een effect heeft op welke pagina''s je wel of niet mag zien. Benoem de nivo''s, en ontwerp een systeem om op iedere pagina van een gebruiker een autorisatie nivo te kunnen bepalen.

5) Bij web based projecten is de ''flow'' van pagina naar pagina erg belangrijk. Probeer dit in een diagram te zetten, met links vanaf andere pagina''s naar een pagina en vanaf een pagina naar andere pagina''s. Ook kunnen pagina''s naar zichzelf linken. Probeer iedere mogelijke link een identificatie te geven (naam of nummer), waaraan je later kunt refereren. Als 1 diagram te complex is, probeer het op te breken in meerdere stukken van pagina''s die bij elkaar horen.

Er is bovendien een beschrijving per pagina nodig. Som van een pagina alle links naar die pagina en alle links vanaf die pagina op, en ook de links naar zichzelf. Als een pagina in meerdere modi geopend kan worden, geef dat aan. Zeg per pagina welke stukken informatie er als input zijn, wat daarmee gedaan wordt, en wat de output is. Geef ook aan wat er verschillend is voor verschillende autorisatie nivo''s.

6) Gebruik waar mogelijk diagrammen. Als deze te complex worden, probeer ze op te delen in stukken. Geef altijd uitleg bij diagrammen, en geef aan wat de minder triviale delen in zo''n diagram zijn en leg ze uit.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Veel succes :)

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 02 mei 2001 15:50 schreef drLiter het volgende:
Aha en bedankt, nou ik zie het maar zo dat het net is welke afstudeer richting je doet he? Zoals je al hebt kunnen lezen zit ik op de HKU, ik doe Digital Media Design, wat dus helemaal gaat over vormgeving, metaforen, concepten, flowcharts, moodboards, mindmaps, conceptcreation / conceptmanagement / projectmanagement / projectontwikkeling etc. Maar nu zat ik met me actieve aars, ik ga checken in hoeverre ik het zelf niet een keer kan doen, als extra ervaring en input...

Gezien het feit dat de programmeur weinig tijd heeft, wilde ik wel eens een gok wagen, om zoiets op te zetten. Dus zeg nou niet dat ik een job hopper wordt, ik wil allleen wel es wat nieuws voor me kiezen...
even aanhalen:
Het is een opdracht voor school, alleen het is echt een takkewerk om zo`n technsich ontwerp te tikken ...
Ik zag nergens dat het niet JOUW opdracht was. Uit het verhaal blijkt (of zo laat je blijken) dat het een opdracht voor JOU is.
metaforen, concepten, flowcharts, moodboards, mindmaps, conceptcreation / conceptmanagement
En dat komt allemaal niet kijken bij een goed technisch ontwerp ?

Back In Black!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op woensdag 02 mei 2001 15:37 schreef joska het volgende:
Ah, onze overijverige tomatenkweker is ook weer wakker :)
tomatenkweker :?

On-topic: lees wat MrX schreef *D

Verwijderd

Op woensdag 02 mei 2001 16:16 schreef tomato het volgende:

[..]

tomatenkweker :?

On-topic: lees wat MrX schreef *D
:+
Pagina: 1