Op donderdag 19 april 2001 11:27 schreef tomato het volgende:
*zucht*
Om het mooi doet er niet toe, bij het gebruik van je applicatie heb je niets te maken met die nummers. Maar ik zal m''n mond wel houden, laat alleen dusty het niet horen...

Ik weiger zelfs te antwoorden..
Darn toch gedaan.
Naja dan toch maar:
Voor de load van de database maakt het absoluut niet uit. De ID behoort ook alleen maar een ID te zijn die binnen de database zelf betekenis heeft. Dat deze ID als klantnummer wordt gebruikt is een erg domme fout. Immers laat je ook de oude klanten in je systeem zitten. Immers krijgt elke klant een unieke klantnummer. Je kan moeilijk je klantnummers overnieuw gaan gebruiken want over 2 jaar kan wel eens een klant zeggen hey dit was mijn klantnummer. En ik heb dit probleem.
Als je dus daaraan gaat kloten om het "zo mooi" te maken heb je juist meer kans op consistentie fouten.
Het enigste wat je bereikt is dat je extra cpu tijd gaat genereren.
Dat het een eis is van de opdrachtgever (leraar) is niet goed genoeg. Jij als IT-professional hoort erop te wijzen op problemen die ervan kunnen komen. Ook als ze niet direct met IT te maken hebben. Er zullen meer redenen te bedenken zijn waarvoor je het juist niet moet doen dan wel.
Ik weet het.. sommige dingen zijn al gezegd maar ik loop te reageren en loop dan de reacties naar beneden af zodra ik klaar ben met een gedeelte reageren

wat je ook zou kunnen doen is een tabel maken met de getallen 1 tot 10 miljoen er in en elke keer als je een record aanmaakt trek je daar het laagste getal uit en dan wis je die. Als je een record wist zet je dat getal terug
Wat nog steeds beter zou zijn is dan een "tempnumber" tabel aanmaken. waarin je een waarde gooit zodra je een record verwijderd.
Moet je een nieuwe klant toevoegen pak je de laagste waarde uit die tabel.
Is de tabel leeg neem je de max waarde van je klantnummers en tel je er een bij op.
Uiteindelijke Conclusie: tegen de leraar in gaan en beargumenteren waarom het juist slecht zou zijn om klantnummers als de ID te gebruiken. De klant heeft over het algemeen niets met de database opvulling te maken. Zolang jij netjes een database model maakt en normaliseert is er niets fout aan.

niet slecht voor een persoon die niet wou reageren.