[BC3] Database opzetten (Euronet als provider)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Momenteel ben ik bezig om een website te maken voor een makelaar. Ik moet dus ook ff weekelijks de site updaten, nieuwe huizen die in de verkoop staan op de site zetten, enz enz. Ik ben nu erg tevreden over het grafische gedeelte, maar ik loop nog een beetje te kloten met de huizen. Nu heb ik voor elk huis nog een apart html filetje staan.

Concept:

Ik wil dus via een soort van databasemanager de huizen kunnen toevoegen. Waarbij ik een aantal criteria kan invoegen, zoals adres gegevens. Dit moet dus ik een alfabetische volgorde worden weergegeven op de site. Vervolgens moet men op een huis kunnen klikken waarbij dan verdere details + foto te zien zijn.

Ook zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om de gegenereerde pagina grafisch aan te kunnen passen aan het ontwerp v/d site. Dit is nog niet echt een must. (in de zin van fonts, en kleuren enzo, css styles)

En die pagina waarbij de verdere details + foto''s te zien is, wordt die dan ook gegenereerd door de database of kan ik gewoon een link leggen naar een html file?

Ik heb als provider Euronet internet gekozen. Op een Unix server, en als enige optie Perl/CGI scripts. Ik kan eventeueel ander opties aanvragen.

Hebben jullie ideeen voor mijn probleem en wat heb ik allemaal nodig op dit te realiseren.

Als er nog wat meer informatie/duidelijkheid moet komen wat ik precies bedoel moeten jullie dat maar ff zeggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.....

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Met CGI (Perl) kun je aardig wat, maar PHP is beter. Als nog nooit Perl of PHP hebt gedaan wordt het lastig.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 22:12

Erikie

www.erikie.nl

als je een hele database wil opzetten kun je het best met mysql / php/apache aan de gang.. betrouwbare server / dbase en gratizzz.. (we zijn immers nederlanders). :) maargoed.. voordat je er aan begint zou ik www.phpfreakz.com ff goed de tutorials doornemen, en bij www.firepages.au.com de server / dbse programs ff downen.. veel succes, dit gaat je wat avonden kosten iniddergeval :)

edit:

las je bericht niet goed.. vraag eerst eens aan je provider of ie mysql databases en php aankan.. zoniet, dan word het echt gekloot met dat cgi-script, of zoek een andere provider (vuurwerk.nl is wel een goeie).. successzz..

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Je kan met Perl (CGI) flatfile databases aan spreken. Maar als je nog geen programmeer kennis hebt dan is dat vrij lastig.
Op maandag 16 april 2001 19:08 schreef Erikie het volgende:
als je een hele database wil opzetten kun je het best met mysql / php/apache aan de gang.. betrouwbare server / dbase en gratizzz.. (we zijn immers nederlanders). :) maargoed.. voordat je er aan begint zou ik www.phpfreakz.com ff goed de tutorials doornemen, en bij www.firepages.au.com de server / dbse programs ff downen.. veel succes, dit gaat je wat avonden kosten iniddergeval :)

edit:

las je bericht niet goed.. vraag eerst eens aan je provider of ie mysql databases en php aankan.. zoniet, dan word het echt gekloot met dat cgi-script, of zoek een andere provider (vuurwerk.nl is wel een goeie).. successzz..
[Off Topic]
Ik zou nooit iemand adviseren om naar Vuurwerk te gaan, zoveel gezeur met die database
[/Off Topic]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik heb wel voldoende kennis om zo''n database op te zetten. Ik ben beheers Perl/CGI voldoende. Ik ben alleen niet zo bekend met MySQL en PHP.

Iemand nog wat meer concrete ideeen. Dan ga ik vandaag nog ff telefoneren met Euronet wat er bij hun kwa SQL en PHP gebeuren allemaal mogelijk is.

Nog bedankt.

BTW> Ik leer vrij snel.. dus om het te leren is voor mij geen probleem. Moet alleen ff weten welke specifieke delen ik moet beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 10:04

chem

Reist de wereld rond

dit kan best in perl hoor. laten we nou niet overdrijven; hovee hits en huizen zijn er strax? niet zoveel dat je performance eroner lijdt dat je dit niet in een textfile kan beheersen.

ik zou een flink deel van je site in perl maken aangezien je er bekend mee bent. maak dan een ''admin'' om die textfile mee te editten, en 1 om mee weer te geven. een textfile moet je dan zien als een comma-delimited file, met prijs, datum omschrijving etc.. Die lees je in, ff exploden naar een multi-dim array en klaar.

nee, mysql databases zijn makkelijk maar niet noodzakelijk hiervoor!

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

ff 2e reply:
je zou beter een ''lib'' kunnen maken van fetch/put functies. als je later overgaat op een database (''t wordt toch wat groot allemaal?) dan hoef je enkel die functies te verbeteren. met perl kan je OOK naar een mysql database connecten. probeer gewoon de boel een beetje te abstraheren, zodat je zelf niet doorhebt of je nou met een textfile of een database bezig bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Hej bedankt.. dit was dus wat ik wou horen. Ik hoef niet aan de slag met MySQL in PHP queries uitvoeren enzo.

Hits zullen er idd niet zoveel zijn stuks of 50 misschien meer per dag, er zal weekelijks ong. stuk of 50 ~ 75 panden op internet in de verkoop staan. Gelukig niet allemaal want dat zijn ern ong. 150 ~ 200.

Maar ik kan dus gewoon bij wat script sitess gaan zoeken naar een soort van administratie script waar je dingen in kunt toevoegen. Ik snap het. Een vriend van me heeft een mp3 site waar een Perl/CGI script op draait op links te genereren van andere sites. Van mensen die dus hun een link op zijn site willen hebben naar hun eigen page. Zoiets zou ik ook kunnen gebruiken voor deze site maar dan links naar html-files waar de foto+omschrijving te zien is.

Heb ik het zo goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

dat lijkt me een goed plan.

als je met een database < 500 records zit, en dus feitelijk alleen wat rotzooi opslaat, kan je ook zelf met textfiles aan de slag - databases bieden je enkel het gemak en evt. zekerheid, en uiteraard snelheid.

Ik zou niet op zoek gaan naar een kant en klare oplossing. Ga zelf gewoon ff kutten met wat arrays, en kijk of je die naar een textfile kan wegschrijven en teruglezen. Dan kan je zelf bedenken hoe je daar tussen de array-entries wat td''s en br''s gooit.

Bedenk dan goed wat je wil (schrijf het o, werk het uit) en ga lekker spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Laatst online: 22-06 22:12

Erikie

www.erikie.nl

het maakt niet uit hoe je het doet, maar mij lijkt het dat php/mysql makkelijker is dan perl, qua programmeren dan.. of zit ik er helemaal naast???

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ja ik weet het ook niet precies. Ook niet wat euronet internet te bieden heeft. Ik heb hier wel een 10cm dik PHP boek liggen waarmee ik nog een keer aan de slag moet..

Maar wat ik dus bedoel is dat ik een soort adminpage (html of php of cgi) heb. Met formulier veld waar ik dan alle criteria kan invullen zowel offline als online. Snappie. Dus ik zie dan voor me, bovenaan de page lege velden met namen. En daaronder zie ik dan al de huizen die ik toegevoegd heb (in alfabetische volgorden). En die lijst wordt weer gegeven als je dan bijvoorbeeld op woonhuizen klikt op de website. En als je dan op een huis klikt voor meer info. Krijg je een nieuwe page met de foto enzenz.

Natuurlijk kan het ook gescheiden worden, dat en je invul pagina hebt dus waar je alla gegevens invoert. En een soort adminpagina waar je de gegevens kunt beheersen en eventueel kunt aanpassen. En weer verwijderen.

Als er nog meer ideeen zijn. Alles is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

het is wellicht /sneller/ te maken in php als je dan iig al de basis kent (ken je perl, dan ken je php)

echter, men hangt hier enorm aan de ''lamp'', de linux-apache-mysql-php oplossing. maar ik betwijfel ten zeerste of jij, nu, voor dit project, aan php moet denken.

Het echte verschil wat ik zie tussen php<>mysql en perl<>ascii file is dat de interface naar de mysql-database al af is, deze zul je voor perl<>ascii zelf moeten schrijven. Dit is echter minder werk dan php leren... je moet je daar ookk niet teveel bij voorstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ok.. maar het idee wat ik heb, dus met twee pagina''s een admin en een pagina waar ik de gegevens invul.. is dat moeilijk te realiseren. Ik denk dat er op zich toch wel prima voorgeschreven scripten zijn die aan mijn eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik heb de afgelopen 3 dagen dus nog ff wat lopen zoeken naar scripts enzo. Maar ik zit dus echt helemaal :? . Ik heb lekker zitten ploegen in hotscripts.com maar ik weet gewoon niet wat ik moet hebben.

Het liefst wat ik wil is een input page waar ik dingen kan invullen. Zoals Plaatsnaam, Adres, Vraagprijs. En dan kan ik dit submitten. Dit moet dus onder de knop huizenaanbod in alfabetische volgorde worden weergegeven op de website.

Ook zou ik graag een soort van admin page willen hebben waar in de gegevens kan beheersen.

Euronet ondersteund met mijn abbonement en opties alleen perl/cgi.

Heeft iemand dit wel eens eerder gemaakt, en weet ie precies wat ik moet hebben.

Alvast heel erg bedankt.. ik moet dit echt ff snel voormekaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9006

Kijk hier maar eens, ik denk dat je er wel wat aan zult hebben. http://scripts.widexs.nl/dbase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Hej.. bedankt hier heb ik volgens mij echt wat aan. De basis ligt er. Een toevoeg pagina en een output. Ik heb genoeg kennis om het script aan te passen aan mijn eisen. En om de lay-out + graphics aan te passen.

Voor diegene die geïnteresseerd zijn in hoe de pagina eruit ziet van de makelaar voor wie ik werk hier is de link. http://www.weidebrink.nl kijk ff naar het contact formuliertje superstrak. Ik heb trouwens nog wat handige dingetjes geïmplementeerd, maar jullie die-hard programmeurs ;) zullen dit wel allemaal weten.

In de vorige versie van de site had ie wat commetaar om de grote van de letters, maar om nou alle font tags weer te gaan wijzigen had ik ook geen zin in. Ik moest grafisch toch nog wat redesignen dus heb ik de html source ook maar meteen meegenomen.

Op elke html-pagina link ik in het begin naar een stylesheet. In ipv. <font size="10px face="Verdana">flipiedipie</font> enzenz

gebruik ik gewoon een zo''n <p class="bodytext">flipiedipie</p> enzenz. En dat voor de footer bodytext en headers noem het maar op. Dus ik kan door het stylesheetje aan te passen zo de alle text wat zich op de site bevindt veranderen.

Maar jah oud nieuws voor jullie, maar voor de inmiddels toch al wel gevorderde newbie superstrak. En handig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13943

over het algemeen zou ik alles zelf schrijven, want je weet precies wat je wilt, je krijgt wat je wilt, je hebt complete controle over wat je script doet etc...

alleen een enkel ding voor iets met mail, voor attachments alleen ik weet niet meer hoe het heet, gebruikt ik class van iets anders,

vaak spiek ik ff naaar de structuur van andere dingen, maar dat is alles:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik begrijp wel wat je bedoelt... over dat zelf schrijven. Maar ik heb niet de kennis om zelf een script te beginnen weetje. Als ik zo script lees weet ik wel wat alles betekent enzo. En ik kan het ook wel aanpassen. Maar om iets op te bouwen van scratch kan ik nog niet. Ik ben op heb moment een boek van java aan het leren + toepassen om een beetje de basics van programmeren te leren. Aray''s en noem het maar op. En hiernaast me ligt ook nog een gigantisch dik PHP boek :) waar ik ook straks mee aan de slag moet. Want ik moet nog meer sites maken. En achter een van die site moet wel een flinke databees komen met ordersysteem enzo. Maar jah daar heb ik de hele zomervakantie voor. Eerst nog maar even die examens voor school halen. En beetje goed zodat ik na het eerste tijdvak al klaar ben. Sta er prima voor dus slagen doe ik sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

ok, ik kan weinig in perl maar zie iig 1 performance-bottleneck: 15x print ""; kan je beter vermijden, plak het maar achter elkaar ofzo, dit kan gewoon met witregels erin.

wat betreft het printen van lappen text: ik meen dat dit kan:

print <<< EOF
<html> jhbfasfd
asf
as
fas
fas
f
asdfhjab</html> EOF

en EOF is dan de marker van het einde van de text... check je manual :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3057

Los het zo op:
code:
1
2
3
4
5
print <<< EOF;

<p>Hier kan je gewoon HTML plaatsen</p>

EOF

Enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ik check die site in signature van vorige post. Maar geen manual Perl. Iemand link naar Nederlandse verdie ervan. Of een ander devsite met goede manuals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Het gaat niet werken. ik heb gewoon gedaan eat jullie zeiden.

Check ..

# SUB: Print the Footer

sub printFooter
{
print <<< EOF;<p></td>
</tr>
</table>
</td>
<td width="19" bgcolor="#DDE7E9" valign="top"></td>
<td width="100" bgcolor="#DDE7E9" valign="top">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr>
<td width="100%" colspan="2" valign="middle" height="20"><p class="header">[img]"images/layout/arrows.gif"[/img]
Informatie</p></td>
</tr>
<tr>
<td width="100%" background="images/layout/lijn.gif" colspan="2">[img]"images/layout/lijn.gif"[/img]</td>
</tr>
<tr>
<td width="19" rowspan="5"></td>
<td width="81" height="20"><a href="index.html" class="navigatie">Home</a></td>
</tr>
<tr>
<td width="81" height="20"><a href="overons.htm" class="navigatie">Over Ons</a></td>
</tr>
<tr>
<td width="81" height="20"><a href="vbo.htm" class="navigatie">VBO</a></td>
</tr>
<tr>
<td width="81" height="20"><a href="contact.htm" class="navigatie">Contact</td>
</tr>
<tr>
<td width="81" height="20"><a href="route.htm" class="navigatie">Route</td>
</tr>
</table>
</td>
<td width="14" background="images/layout/rightborderextends.gif" valign="top">[img]"images/layout/rightborder.gif"[/img]</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="5">[img]"images/layout/bottomborder27.gif"[/img]</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="5" height="10" align="center"><p class="footer">© 2001 De Weide Brink Onroerend Goed / De Weide Brink Assurantiën</p></td>
</tr>
</table>
</center>
</div>
</body>
</html>
</p>EOF

} # end Sub Footer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1) klein foutje, is dus als volgt:
code:
1
2
3
print <<EOF;
Plaats hier je HTML
EOF

2) dit werkt alleen als het EOF label (mag ook iets anders zijn overigens, dan ook natuurlijk bij de print statement vervangen) op een lege regel helemaal vooraan de regel staat. Dus er mogen geen spaties, tabs of andere tegens voor staan.

Succes :)

Kijk overigens ook eens naar deze site:
http://www.cgi101.com/class/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

hmz, gooi die EOF aan het einde op een nieuwe regel?

tsjah gokje hor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
Ok oke.. lijkt me duidelijk bedank voor de link .. kan ik (R)TFM ff gaan lezen. Voordat ik met meer vragen kom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
# SUB: Print the Footer

sub printFooter
{
print <<EndOfHTML;
</tr>
</table>
</td>
<td width=\"19\" bgcolor=\"#DDE7E9\" valign=\"top\"></td>
<td width=\"100\" bgcolor=\"#DDE7E9\" valign=\"top\">
<table border=\"0\" cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" width=\"100%\">
<tr>
<td width=\"100%\" colspan=\"2\" valign=\"middle\" height=\"20\"><p class=\"header\">[img]\"../images/layout/arrows.gif\"[/img]
Informatie</p></td>
</tr>
<tr>
<td width=\"100%\" background=\"../images/layout/lijn.gif\" colspan=\"2\">[img]\"../images/layout/lijn.gif\"[/img]</td>
</tr>
<tr>
<td width=\"19\" rowspan=\"5\"></td>
<td width=\"81\" height=\"20\"><a href=\"../index.html\" class=\"navigatie\">Home</a></td>
</tr>
<tr>
<td width=\"8\1" height=\"20\"><a href=\"../overons.htm\" class=\"navigatie\">Over Ons</a></td>
</tr>
<tr>
<td width=\"81\" height=\"20\"><a href=\"../vbo.htm\" class=\"navigatie\">VBO</a></td>
</tr>
<tr>
<td width=\"81\" height=\"20\"><a href=\"../contact.htm\" class=\"navigatie\">Contact</td>
</tr>
<tr>
<td width=\"81\" height=\"20\"><a href=\"../route.htm\" class=\"navigatie\">Route</td>
</tr>
</table>
</td>
<td width=\"14\" background=\"../images/layout/rightborderextends.gif\" valign=\"top\">[img]\"../images/layout/rightborder.gif\"[/img]</td>
</tr>
<tr>
<td colspan=\"5\">[img]\"../images/layout/bottomborder27.gif\"[/img]</td>
</tr>
<tr>
<td colspan=\"5\" height=\"10\" align=\"center\"><p class=\"footer\">© 2001 De Weide Brink Onroerend Goed / De Weide Brink Assurantiën</p></td>
</tr>
</table>
</center>
</div>
</body>
</html>
EndOfHTML

Zie er een stuk beter uit zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens mag je de slashes nu ook weglaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mag of moet?
Pagina: 1