[BC3] 8cm fan op Alpha PAL6035MFC

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
Kan ik daar op een nette manier (met een fingerguard bijvoorbeeld) een 8cm fan opzetten? Heeft iemand daar ervaring mee? Werkt dat goed? Ik heb een papst koeler met een cfm van +/- 40, en die wou ik er dan opzetten, zou dat goed gaan?

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
ja hoor heb ik ook :)

kan heel simpel :)

Audi A8 W12 6.0

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Je kan er beter een iets grote fan opzette en die op 7v zetten... vind je herrie niet erg... een 92mm op 12volt werkt errug goed... :)

• Dr_Frickin_Evil
Op dinsdag 29 mei 2001 19:17 schreef delyver het volgende:
ja hoor heb ik ook :)

kan heel simpel :)
Wat voor stressed temp heb je? (en cpu enz). Is ie nu koeler als met de "standaard" koeler?
Op dinsdag 29 mei 2001 19:18 schreef Black_Adder het volgende:
Je kan er beter een iets grote fan opzette en die op 7v zetten... vind je herrie niet erg... een 92mm op 12volt werkt errug goed... :)
Past dat wel, 92mm?

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Geef even wat geld uit. En haal een 120mm papst. Ik heb er 2 in mijn kast, en je hoort ze nouwelijks. Dus ik zou (ga ik ook doen volgende week) een stille papst 120mm erop zetten gewoon op 12v. Is stiller als de originele fan, koelt beter.

Geen inspiratie

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
gooi een delta 7000rpm fan er op cool as fook alleen een flink herrie

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op dinsdag 29 mei 2001 19:20 schreef martijn12345 het volgende:
Geefeven wat geld uit. En haal een 120mm papst. Ik heb er 2 in mijn kast, en je hoort ze nouwelijks. Dus ik zou (ga ik ook doen volgende week) een stille papst 120mm erop zetten gewoon op 12v. Is stiller als de originele fan, koelt beter.
je bedoelt je hoort ze wel alleen je boeit het gewoon geen fuck >:)

Audi A8 W12 6.0

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op dinsdag 29 mei 2001 19:21 schreef Evil-c het volgende:
gooi een delta 7000rpm fan er op cool as fook alleen een flink herrie
Zag laatst een review waarbij de temp 4 graden daalde nadat de delta fan was vervangen met een 120mm papst.
Stiller en koeler dus.

Geen inspiratie

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
4 graden das wel erg weinig....

bij mij scheelde het 10 graden stressed

• Dr_Frickin_Evil
Hoe heb jij die fan vastgemaakt? Ook met een fanguard of niet? En heb jij een fanduct gebruikt, of zit ie rechtstreeks op de heatsink?
Ik heb nl een 8cm fan rechtstreeks op mn coolermaster heatsink zitten, en bij mij werd ie 5 graden warmer.

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:30

Robert

You have your answer..

Het gaat hier dus gewoon om een grotere fan op je heatsink zetten dan de standaard ? Dás toch niet moeilijk ? gewoon 4 stukkies karton en dubbelzijdig tape...werrukt perfect hier en mijn kast is nu echt STIL

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Hoe bevestig je nu een 80mm fan op een socket-A heatsink :?

Verwijderd

Ik vind deze koeler trouwens wel leuk ;)
Dat is dus ook een 80mm fan die er op zit.
Afbeeldingslocatie: http://ochardware.de/images/Artikel/miprocool/tempf%FChler.jpg
http://www.tiger-electronics.de/english/cooler1.htm

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/t.knot/alphakoeler.jpg zie hier mijn alpha pal6035 met 8x8 coolermaster fan (zit er op vast met fanguard)

I'm partial to your abracadabra

• Dr_Frickin_Evil
Op dinsdag 29 mei 2001 22:41 schreef Bluezy het volgende:
[afbeelding] zie hier mijn alpha pal6035 met 8x8 coolermaster fan (zit er op vast met fanguard)
Kun je die fan niet rechter erop zetten :)?

• Dr_Frickin_Evil
Heeft iemand trouwens een foto van de bovenkant van die Alpha heatsink (dus zonder fan)?

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Nee - ik heb de schroefgaten in de heatsink zelf gebruikt om de fanguard vast te zetten en dan wil ie er heleaas net niet helemaal recht op.

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op dinsdag 29 mei 2001 22:47 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Heeft iemand trouwens een foto van de bovenkant van die Alpha heatsink (dus zonder fan)?
Bij www.ocshop.nl/ onder heatsink kun je zien hoe de bovenkant eruit ziet

• Dr_Frickin_Evil
Kun je ook schroefjes in de "vinnen" van je heatsink draaien? (''Kben een beetje een perfectionist ja, op het zieke af :) )

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Ja dat met die schroefjes heb ik ook geprobeerd, maar die hielden dus niet omdat die stangetjes in die heatsink rond zijn.
Dat de fan scheef zit komt door de dwarsstangen van de fanguard die zitten net op de plaats van de schroefgaten in de heatsink - eventueel kan er volgens mij wel een wat bijgebogen worden waardoor de fan rechter zou moeten zitten

• Dr_Frickin_Evil
Mwaah ik verzin wel iets om hem recht te krijgen :)

Verwijderd

Bluezy, heb je die fingergaurd met de standaard schroeven vast gemaakt? Ik heb deze methode zelf ook een keertje geprobeerd, maar dan steken de scroeven 2cm uit en zit de fingergaurd niet goed vast. Of heb je die schoeven kleiner gemaakt? Zoja hoeveel kleiner dan? :)

• Dr_Frickin_Evil
Ik denk dat je de fanguard best in de vinnen kan draaien met ietwat korte houtschroeven (met spitse punt)

Verwijderd

Dat lijkt me niet zo''n goed idee, want de finnen van die alpha zijn niet echt sterk en zal je die schroeven er waarschijnlijk niet muurvast in kunnen draaien en gaat je fannetje trillen. En dat heb ik zelf ook al geprobeerd zonder succes! :P

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op dinsdag 29 mei 2001 23:18 schreef eXistence het volgende:
Bluezy, heb je die fingergaurd met de standaard schroeven vast gemaakt? Ik heb deze methode zelf ook een keertje geprobeerd, maar dan steken de scroeven 2cm uit en zit de fingergaurd niet goed vast. Of heb je die schoeven kleiner gemaakt? Zoja hoeveel kleiner dan? :)
Nee ik heb kortere schroeven gebruikt van ca 4 cm en bovenop de fanguard ringetjes waardoor ie goed vast zit

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op dinsdag 29 mei 2001 23:24 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ik denk dat je de fanguard best in de vinnen kan draaien met ietwat korte houtschroeven (met spitse punt)
Dat heb ik dus geprobeerd en iktrok ze er zo weer uit - dat werkt dus niet goed en daarom heb ik de originele schroefgaten gebruikt

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb wel een ander ideetje om hem vast te maken. Jullie kennen vast wel mechano? Daar had je van die platte metalen latjes met gaten erin. Als je die 4 hebt, waarbij de gaten SQRT(8) (ongeveer :D ) cm van elkaar afzitten, dan past het precies, en belemmert het de luchtstroom nauwelijks. En het ziet er netjes uit :)

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Op woensdag 30 mei 2001 00:04 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ik heb wel een ander ideetje om hem vast te maken. Jullie kennen vast wel mechano? Daar had je van die platte metalen latjes met gaten erin. Als je die 4 hebt, waarbij de gaten 2 cm van elkaar afzitten, dan past het precies, en belemmert het de luchtstroom nauwelijks. En het ziet er netjes uit :)
Hoe wil je dat dan vastzetten? Die vinnen van de alpha buigen nogal makkelijk dus die geven niet teveel houvast

Verwijderd

Dat is ook niet zo moeilijk om zelf te maken lijkt me, maar aangezien ik hier de fingerguard + 8cm fan toch al klaar heb liggen probeer ik dat eerst maar en kijken we dan wel wat het wordt! Het gaat me vooral om dat het stil is! :z

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Die standaard schroeven zijn te lang (6.5 cm)
en zijn bedoeld om een 6x6 koeler op de heatsink vast te maken. voor de fingergard heb je schroeven van 3.5 tot 4 cm nodig.

• Dr_Frickin_Evil
Op woensdag 30 mei 2001 00:07 schreef Bluezy het volgende:

[..]

Hoe wil je dat dan vastzetten? Die vinnen van de alpha buigen nogal makkelijk dus die geven niet teveel houvast
Gewoon, in de standaard schroefgaten in de heatsink uiteraard, met de standaard schroeven. Dat moet toch te doen zijn niet?

Verwijderd

De standaard schroeven zijn dan te lang hoor. Want die zijn gemaakt om een fan te bevestigen met een hoogte van 3cm.

En moeten die gaatjes niet 1cm van elkaar verwijderd zijn?! :o

/edit

Bluezy je bent veels te snel! :P

• Dr_Frickin_Evil
Ach mierenneukers, dan haal ik toch wat kortere schroefjes :). Ennuh, hoe vedoel je 1cm van elkaar?
Dit bedoel ik:
\____/
.|.....|
.|___|
/.......\
het vierkantje in het midden is de heatsink. de schuine lijntjes zijn die latjes waar de 8cm fan op de uiteindes wordt gemonteerd. O, en sqrt(8) klopt natuurlijk niet, dat moet sqrt(2) zijn.

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

[b]
Bluezy je bent veels te snel! :P
Ja sorry :)

Maar het gaat er nu dus om om de fan recht op de heatsink te krijgen. Dat lijkt natuurlijk beter - maar koelt het ook beter?

Ik weet wel dat het laten blazen van de fan op de heatsink bij mij beter koelt dan het laten wegzuigen van de warme lucht

Verwijderd

Als je in alle vier de hoeken die gaatjes 2cm van elkaar zet dan moet je toch een fan hebben van 10cm of ben ik gek?! ;)

Verwijderd

Op woensdag 30 mei 2001 00:25 schreef Bluezy het volgende:
Ja sorry :)

Ik weet wel dat het laten blazen van de fan op de heatsink bij mij beter koelt dan het laten wegzuigen van de warme lucht
Ik vergeef je! :D

Je zegt dat blazen bij jou beter werkt dan zuigen, maar was dat ook al toen je nog een 6cm fan erop had zitten, want nu werkt zuigen bij mij beter.

• Dr_Frickin_Evil
nee, wortel 2 moet de afstand ongeveer zijn, dus 1,44cm :)

• Bluezy

Bluezy

kiss my As(s)us

Je zegt dat blazen bij jou beter werkt dan zuigen, maar was dat ook al toen je nog een 6cm fan erop had zitten, want nu werkt zuigen bij mij beter.
Ik heb dat niet met een 6cm fan geprobeerd omdat ik de alpha zonder fan gekocht heb - ik was dus direkt al van plan er een 8cm fan op te zetten

Verwijderd

Op woensdag 30 mei 2001 00:29 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
nee, wortel 2 moet de afstand ongeveer zijn, dus 1,44cm :)
En afronden moet je bij alles lager dan 0,5 naar beneden doen dus 1cm zat er dichter bij dan 2cm! >:)
Pagina: 1