[BC3] 12 cm voor cpu

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:13

JT

VETAK y0

Topicstarter
Zou ik ook een zachte 120 mm fan op me coolermaster kunnen pleuren ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

tuurlijk kan dat. Zolang je er maar voor zorgt dat alle lucht bij je cpu komt. Dat wordt dus een airduct bouwen naar wij dachten.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En extra ondersteuning, je wilt denk ik niet dat bij het opspinnen van de fan alle krachten op je mooie core terecht komen.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 21:11 schreef Def_P het volgende:
En extra ondersteuning, je wilt denk ik niet dat bij het opspinnen van de fan alle krachten op je mooie core terecht komen.
Huh,
:D Pardon..?? :o
Wat heb jij in gedachten, een 220v 100 watt fan of zo.. >:)

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Een airduct is inderdaad heel belangrijk. Bij mij werd het met een 8cm fan alleen maar warmer.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op dinsdag 29 mei 2001 00:01 schreef Hooi het volgende:

[..]

Huh,
:D Pardon..?? :o
Wat heb jij in gedachten, een 220v 100 watt fan of zo.. >:)
hebbie me 120 mm papst wel eens in je handen gehad? die wil je niet aan je mobo hebbe hangen en al helemaal niet incl heatsink :)

Audi A8 W12 6.0

• MICHIEL123
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 29 mei 2001 00:05 schreef delyver het volgende:

[..]

hebbie me 120 mm papst wel eens in je handen gehad? die wil je niet aan je mobo hebbe hangen en al helemaal niet incl heatsink :)
jah maar je moet dan wel de kunstoffe hebbe en niet de metalen :P

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
maar vast geen ijzeren???

holy shit wat een cooler... die wil je ook niet aan je mobo >:)

Audi A8 W12 6.0

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Zoiets ?? em welke is de beste ?

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jmvanschie/jt/tunnel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~jmvanschie/jt/tunnel2.jpg

Jaja...de cpu hoort zeg maar op z''n kant...maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

De eerste is het makkelijkst, de tweede is beter.

Enneh,
Delyver ik heb twee Papst 120 mm''s in de kast hangen, 1x outtake en 1x voor extra circulatie achter de HD''s.

Plus een 176mm als intake :P (En een vette koeler)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/hooipc.jpg

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 29 mei 2001 00:31 schreef Hooi het volgende:

Enneh,
Delyver ik heb twee Papst 120 mm''s in de kast hangen, 1x outtake en 1x voor extra circulatie achter de HD''s.

[afbeelding]
Hoezo GROOT, je hoeft je ide kabels niet meer te rounden want die lucht blaast er zo wel doorheen :9~ :9~

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Hij is van metaal ja ;)

JT,
denk je dat je de tweede kunt maken? Het lijkt me een stuk meer werk, maar wel veel beter omdat nu alle warme lucht van de CPU uit het systeem gaat.
:Y)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Enneh,

[afbeelding]
kheb ook 2x 12cm 230V papst coolers intake en outtake 1 en nog een 8 cm papst outtake 8V.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Holy stront Hooi, dat noem ik pas een intake zeg. Pas maar op dat je er niet in word gezogen :) zonde voor de fan als ie vies wordt.

En wat die duct betreft ik zou optie 2 proberen.

• FFF
  • Laatst online: 14:39

FFF

Enneh,

[afbeelding]
8-) 8-) 8-)

• FFF

FFF

Ik zou voor optie 1 gaan, want bij optie 2 moet de lucht door een 8x8 worden afgevoerd, een 12x12 verzet 3x zo veel, dus dat belemmert elkaar alleen, optie 2 lijkt me beter, zonder die 8x8, of met een extra 12x12.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op dinsdag 29 mei 2001 00:05 schreef delyver het volgende:

[..]

Ik heb een papst 120mm op mijn mobo aangesloten, niks aan de hand. En de krachten vallen ook behoorlijk mee.

Misschien dat jij een andere papst hebt natuurlijk..... maar daar ga ik voor het gemak maar niet van uit :P

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Ik had dus eerst optie 1.
En heb er vorige week optie 2 van gemaakt. Door een gat te zagen in mijn voeding (die boven mijn CPU hangt) en in dat gat een sunon 80mm te zetten. De de lucht door de voeding heen blaast. En dan via de outtake fan van de voeding naar buiten. En ik moet zeggen, het levert me geen graad op. En ik ben zelfs aan het twijfelen of het niet een graatje warmer word .....

Vraag me niet waarom het niet goed werkt..
Ik heb de volgende opstellen
2x120 mm intake eentje voor, onderin (ala Hooi, alleen dan een bescheiden 120mm ding)
een intake in de zijkant van mijn kast, die op de cpu blaast (zonder fanducht) en op mijn cpu een 60mm fan die de koude lucht van de intake op de cpu blaast. (naar de cpu toe blaast ie dus)
Dan heb ik achterin de kast, ter hoogte van de cpu een 80mm outtake.
En boven in de kast 2x 80mm outtake boven de voeding, deze draaien niet op volle kracht omdat ik teveel stroom van een draadje aftap :)
En sinds kort heb ik dan nog een 80mm onder mijn voeding, recht boven de cpu... en het effect hiervan is nihiel, zoniet negatief....

iemand enig idee wat er niet klopt.

Geen inspiratie

• FFF

FFF

Op dinsdag 29 mei 2001 08:18 schreef FFF het volgende:
Ik zou voor optie 1 gaan, want bij optie 2 moet de lucht door een 8x8 worden afgevoerd, een 12x12 verzet 3x zo veel, dus dat belemmert elkaar alleen, optie 2 lijkt me beter, zonder die 8x8, of met een extra 12x12.
zei het al, het gaat er dus niet om hoeveel fan''s je moet gewoon zorgen dat de lucht er snel uit kan stromen, en dat de ventilatie goed doorloopt, ik zou een 12x12, trechter, en dan een niet te grote buis gebruiken, en dan gewoon meteen je kast uit, optie 1, of eventueel, 12x12 trechter buis over cpu, weer trechter en weer een 12x12. laatste lijkt me effectiefste, zo gaat er minder kracht verloren, omdat de lucht samengeperst moet worden. maar dan wordt hij dus goed, met de dezelfde kracht als hij erin geblazen moet worden eruit gehaald.

• Dr_Frickin_Evil

Enneh,

[afbeelding]
Hmm en daar heb je geen fingerguard (wristguard is een betere naam) voorzitten?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
MMM ik heb een 92mm @ 50-60cfm op mijn proc gedaan, scheelde 10 graden...

zie sig voor plaatjes ( MY TWEAKS)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, ik neem dus optie 1. Is het misschien een idee om de tunnel boven de cpu een stuk te verlagen waardoor de lucht er harder doorheen word gedrukt ???

Ecodan warmtepomp

• Dr_Frickin_Evil
Op dinsdag 29 mei 2001 00:10 schreef JT het volgende:
Zoiets ?? em welke is de beste ?

[afbeelding]

[afbeelding]

Jaja...de cpu hoort zeg maar op z''n kant...maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel.
Ik snap echt niet hoe ik dat moet zien :?

Verwijderd

Op dinsdag 29 mei 2001 12:06 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

Hmm en daar heb je geen fingerguard (wristguard is een betere naam) voorzitten?
:) Nee, er zit geen footguard op. Ik kan misschien beter een Tuinhek gaan zoeken :D

Maar die 176 guards zijn serieus moeilijk te vinden online, ik heb er maar één kunnen vinden, en geen filters. Ik heb zitten testen met zo''n pluizige mat (Lijkt een beetje op die kunststof dempings watten voor speakers), maar die zijn na een week al een beetje zwart.

Ik mot nog wat anders verzinnen, ik zit toch hard te denken aan een stoffen zak met een touwtje aan de achterkant van de fan, in de kast.

Wordt dus een echte stofzuiger ;)

Martijn,
wat ik merk is dat met de fans op 5 volt (Die grote dan op 12 want die is eigenlijk 48 Volt. Ik kan 12, 17 = -5 en +12 of 24 =-12 en +12 kiezen)
.. dus dat er op de laagste spanning weinig koeling is in de kast. Ga ik naar 7 (en 17) volt wordt de herrie meer, maar blijft het systeem op kamertemp +1 graad zitten met de CPU stressed of idle.

Anders Kamertemp + 2,5 graden idle en + 5 stressed. Tsjah... stiller en warmer.

(Nu op 1020@1.98 V kamer=24.5 Kast is 26.8 op idle dus. CPU stressed gaat de kast na een tijdje richting 28/29.. )

Je moet wat over hebben voor de stilte :D

PS Het is maar goed dat we hier geen hond of kat hebben....

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Het probleem waar ik dus mee zit, is dat mijn systeem warmer lijkt te worden, sinds ik een extra outtake fan heb (waardoor lucht DOOR de voeding heen naar buiten word geblazen, enermax idee dus zeg maar)
Je zou zeggen dat outtake hooguit nutteloos kan zijn, maar nooit de zaak kan verslechteren lijkt mij...

Geen inspiratie

Verwijderd

Die ken ik een beetje. Ik heb er een Enermax inzitten, en ik heb als test achterop de voeding een fan gezet.

Niet dus, meer herrie en ook een graad warmer.. yep.

Verwijderd

Waar ik nog steeds aan denk is er een "Alpha" look alike van te maken met een kraag op de koeler bovenkant, zodat je de fan om kunt draaien.

Dan gewoon van dun karton/dik papier een kapje maken dat de hete cpu lucht direct naar de outtake fan brengt.

Zo had ik het op m''n Alpha 6035 zitten. En dat scheelde dus ca. 4 graden case temp, met een 80mm outtake fan op 9.5 volt. En geen noemenswaardige stijging in de casetemp bij gestressde CPU.

Verwijderd

Enneh,

[afbeelding]
wow! te gek man!
:9~

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07-2025

Enneh,

[afbeelding]
Misschien kun je er ook meteen een slang aan maken ofzo ? kun je stofzuigen :)

Of je maakt er een airco van, of een wasdroger ofzo... Echt extreem brute fan :9~

By each crime and every kindness, we birth our future

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Op dinsdag 29 mei 2001 22:17 schreef Hooi het volgende:
Die ken ik een beetje. Ik heb er een Enermax inzitten, en ik heb als test achterop de voeding een fan gezet.

Niet dus, meer herrie en ook een graad warmer.. yep.
Ik heb hem niet achter de voeding, maar onder de voeding, recht boven de CPU zuigt ie de warme lucht de voeding in, en als het goed is word die daar weer verwijderd door de fan van de voeding zelf zeg maar.

Ik ga ook zo''n tunnel maken. Als ik volgende week klaar ben met mijn examens haal ik nog een 120mm papst. Deze ga ik met een adapter (zelf maken) op mijn thermoengine zetten. Deze moet de lucht door de heatsink heen zuigen (weg van de cpu blazen dus). Recht een koker in, die verbonden is met mijn 120mm casefan. Deze is nu intake en word dan outtake. Zo verlaat de warme lucht direct mijn kast, de rest van de casefans moet ervoor zorgen dat de kast verder koel blijft.

En zo''n 120mm papst maakt minder herrie als die 60mm 6800 toeren YS-Tech, ook al draait deze nu op 10 volt. Een 120mm papst is op 12 volt flink stiller.

Moet dus koeler en stiller worden....

Geen inspiratie

Verwijderd

Weet je... AMD heeft het al keurig voor ons uitgezocht.
http://www1.amd.com/athlon/config
Alles wat je wil weten in PDF formaat te downloaden. Je moet natuurlijk wel Acrobatreader hebben.

Verwijderd

:) Dat moet werken ja ;)

Verwijderd

Op dinsdag 29 mei 2001 22:27 schreef Freggel_United het volgende:

[..]

*knip*
Of je maakt er een airco van, of een wasdroger ofzo... Echt extreem brute fan :9~
Bij geruchte worden die dingen inderdaad normaal voor luchtverversings systemen in de ontluchtings kanalen van een huis gebruikt ja..
;)

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07-2025
Op dinsdag 29 mei 2001 22:52 schreef Hooi het volgende:

[..]

Bij geruchte worden die dingen inderdaad normaal voor luchtverversings systemen in de ontluchtings kanalen van een huis gebruikt ja..
;)
Bij ons op school (ROC Eindhoven, Frederiklaan) hangen in de trappenhuizen overdruk-ventilatoren... Die zetten in geval van brand de trappenhuizen onder druk, zodat de brand daar niet kan komen. Die zijn pas bruut... Ik zal es kijken of ik een keer wat foto''tjes kan maken...

By each crime and every kindness, we birth our future

Pagina: 1