[BC3] 8cm fan op coolermaster dp5-6h51->paar problemen

Pagina: 1
Acties:

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik heb net een 8cm coolermaster fan op mn Coolermaster DP5-6H51 gezet en heb een paar vraagjes:
- Mn processor wordt nu een graad of 5 warmer als met de oude 6cm fan. Heb ik misschien niet genoeg, of niet goed (gehaald bij een elektronica-zaak), koelpasta erop gesmeert? Of komt het gewoon omdat de koeling minder is door de fanguard die nu op mn heatsink zit? (daar zit de 8cm fan opgeschroefd) Op zich is die temp niet zo''n probleem (wordt nu zo''n 53-54 graden), omdat hij nu ook wat minder herrie maakt.
- Mn proc werkt nu ineens niet meer goed op een core-voltage van 1,65V. Hiervoor werkte ik wekenlang op die Vcore, maar nu reset mn pc na een paar minuten, en moet ik hem (minimaal, tot nu toe gaat het goed) op 1,7V zetten. Hoe kan dit? Heeft dit dezelfde oorzaak als de tempverhoging? Of heb ik misschien per ongeluk een stukje van de core afgestoten?

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 23:38

Spikey

Making the web accessible!

de Vcore moet omhoog omdat de proc warmer wordt.. als je een stukje van je core kwijt was dan had ie het naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet meer gedaan namelijk..

de reden dat je cpu warmer wordt is waarschijnlijk omdat je heatsink voor 6 cm fan is.. en met een 8cm fan gaat een groot deel van de lucht langs de heatsink (verklaart ook weer de daling van het geluids niveau..).. dit zou je kunnen oplossen door een airductje te maken ofzo maar handiger is misschien om gewoon een betere 6cm fan aan te schaffen..

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• Dr_Frickin_Evil
de Vcore moet omhoog omdat de proc warmer wordt.. als je een stukje van je core kwijt was dan had ie het naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet meer gedaan namelijk..
Zou dat?? Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. De temperatuur is toch oa afhankelijk van de Vcore? Ik kan me echter wel voorstellen dat de temp omhoog is gegaan omdat de heatsink niet direct voor een 8cm fan gebouwd is. Het valt me iig op dat het middenstuk (datgene waar de schoepen omheen draaien ahw) bij de 8cm fan een stuk groter is als bij de 6cm fan. Maar opzich kan ik met die wat hogere temp wel leven. Dan koop ik over een tijdje wel een andere heatsink. Maar welke is wel geschikt voor een 8cm fan (of op een zelfde manier geschikt te maken?) Ik doel op heatsinks als de Hedgohog Kanie ofzo.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
gewoon zo''n "adaptertje" maken (beetje trechtervormig) zodat je de airflow volledig op de heatsink kan richten, als het een beetje deftige 8x8 is gaat hij dan zeker beter koelen

• Dr_Frickin_Evil
Maar het feit dat die proc een Vcore van 1.65V niet meer trekt, dat hoeft niet te betekenen dat mn core beschadigt is??

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op maandag 28 mei 2001 21:44 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:

[..]

Zou dat?? Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. De temperatuur is toch oa afhankelijk van de Vcore? Ik kan me echter wel voorstellen dat de temp omhoog is gegaan omdat de heatsink niet direct voor een 8cm fan gebouwd is. Het valt me iig op dat het middenstuk (datgene waar de schoepen omheen draaien ahw) bij de 8cm fan een stuk groter is als bij de 6cm fan. Maar opzich kan ik met die wat hogere temp wel leven. Dan koop ik over een tijdje wel een andere heatsink. Maar welke is wel geschikt voor een 8cm fan (of op een zelfde manier geschikt te maken?) Ik doel op heatsinks als de Hedgohog Kanie ofzo.
De temp staat zeker wel in verband met de Vcore. Als iets warm word gelijd het minder goed. Vandaar dus dat spikey gelijk heeft.

Geen inspiratie

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op maandag 28 mei 2001 22:21 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Maar het feit dat die proc een Vcore van 1.65V niet meer trekt, dat hoeft niet te betekenen dat mn core beschadigt is??
Nee hoor.

Geen inspiratie

• Dr_Frickin_Evil
Mooi :) Ik ben gerustgesteld :)

• Dr_Frickin_Evil
Ik denk trouwens dat ik de koelpasta er wat te licht opgesmeerd heb. Je ziet de core er heel goed doorheen. Hoe dik moet het zijn?

Verwijderd

Dikte hangt een heel beetje er van af hoe diep de eventuele groeven/beschadigingen in de onderkant van de koeler zijn.
Je moet net genoeg hebben om dat op te vullen, niet meer.

Maar ik heb iets dergelijks met die fan ook getest. Op mijn koeler hoort een 80mm fan, die ik heb is 47cfm.
Toen heb ik er es een 120mm fan opgelgd .. WAARDELOOS.
meer dan 5 graden warmer..

Dat was een 100 cfm Papst 120 mm. Het probleem klinkt precie als het jouwe, het midden stuk is wat grotendeels het koelblok bedekt, en alle lucht gaat eigenlijk langs de koeler .

Dus moet er duidelijk een verloopstuk op dat alle lucht naar de heatsink voert.

Greetz,
Hooi. ;)
Pagina: 1