Hallo, ik wil dus 12x12 sunon fan''s in m''n kast hangen, nou kun je die bij een normale electronica zaak redelijk goedkoop krijgen. Draait gewoon op 12 volt, maar er zit dus geen stekkertje bijn, en kun je denk ik ook niet kopen bij die winkel. Nu werd mij verteld er gewoon draatjes aan te maken, kan iemand mij vertellen, wat een goede manier is om deze op mijn voeding aan te sluiten, er zitten dus gewoon 2 pinnen aan voor de voeding. Alvast bedankt.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Bedankt allemaal.Op maandag 28 mei 2001 18:13 schreef Hiro Shima het volgende:
ff molex connectors halen en erop frutten
Waar kun je die halen, wat kosten die, en vooral, is dat een stekkertje, een draadje, en dan een connector, die zo op de voeding past?
Verwijderd
Waar slaat dat nou weer opOp maandag 28 mei 2001 17:44 schreef f00l het volgende:
Kijk hier eens ff:
http://www.teamawe.com/howtotail.html
How-to knoop twee draadjes aan elkaar. Da''s echt ruimteverspilling zo''n pagina. Sorry hoor, maar als je met electra bezig bent, moet je toch wel weten hoe je een stroomverbinding maakt tussen twee draadjes?
hmmmmzzzzzzz had gehoopt dat iemand specefiekere uitleg kon geven. Het scheeld namelijk de helf in prijs
en als je er minstends 3 wilt inzetten
dan scheeld dat al heel wat. Is het gewoon een kwestie van, 1 draad solderen aan een pin, andere ook, stekkertje van voeding afrukken, goede kleur draden met elkaar verbinden? ik hoopt eigenlijk op een nettere manier maar dit kan ook idd.
beweer je nou dat je een nog specifiekere uitleg wil hebben??? jezus jij bent echt domOp maandag 28 mei 2001 22:02 schreef FFF het volgende:
hmmmmzzzzzzz had gehoopt dat iemand specefiekere uitleg kon geven. Het scheeld namelijk de helf in prijsen als je er minstends 3 wilt inzetten
dan scheeld dat al heel wat. Is het gewoon een kwestie van, 1 draad solderen aan een pin, andere ook, stekkertje van voeding afrukken, goede kleur draden met elkaar verbinden? ik hoopt eigenlijk op een nettere manier maar dit kan ook idd.
check die how to eens ff....
Audi A8 W12 6.0
Bah, ik weet ook wel hoe ik die dingen aan elkaar maak, maar ik wilde weten of iemand een betere oplossing weet en daar de uitleg over. Zoals waar ik stekkertje kan krijgenOp maandag 28 mei 2001 22:06 schreef delyver het volgende:
[..]
beweer je nou dat je een nog specifiekere uitleg wil hebben??? jezus jij bent echt dom
check die how to eens ff....
1. We nemen een striptangetje en strippen de bijde uiteinden van de draadjes van de fantilator. 2. vervolgens pakken we een normale voedingskabel voor een hardisk (molex connector heet zoiets) en halen daar de gele draad en de zwarte daarnaast los met een klein schroeven draaiertje. Je drukt de lipjes naar binnen. 3. Dan strippen we ook deze draadjes. LED OP PC MOET NATUURLIJK UIT STAAN. En vervolgens solderen we de rode fan draad aan de gele draad (+12V). De zwarte fan draad solderen we aan de andere zwarte draad (0) draden isoleren met tape ofzo.
Moet ik ook nog uitleggen hoe je moet solderen

Of je gebruikt een kroonsteentje... of je draaid de draden in elkaar en plakbandje eromheen.
Maar het netste is natuurlijk om er een connectortje erop te zetten.
Maar met een beetje logisch nadenken en uitproberen kom je een heel eind !
Succes
Moet ik ook nog uitleggen hoe je moet solderen
Of je gebruikt een kroonsteentje... of je draaid de draden in elkaar en plakbandje eromheen.
Succes
Bedankt, jij hebt er wat meer werk van gemaaktOp maandag 28 mei 2001 22:15 schreef jhead22 het volgende:
1. We nemen een striptangetje en strippen de bijde uiteinden van de draadjes van de fantilator. 2. vervolgens pakken we een normale voedingskabel voor een hardisk (molex connector heet zoiets) en halen daar de gele draad en de zwarte daarnaast los met een klein schroeven draaiertje. Je drukt de lipjes naar binnen. 3. Dan strippen we ook deze draadjes. LED OP PC MOET NATUURLIJK UIT STAAN. En vervolgens solderen we de rode fan draad aan de gele draad (+12V). De zwarte fan draad solderen we aan de andere zwarte draad (0) draden isoleren met tape ofzo.
Moet ik ook nog uitleggen hoe je moet solderen![]()
Succes
Er zitten btw pinnen aan de fan, maar da''s hetzelfde principe denk ik.
Probeer het met een fanbus Kun je er gelijk meerdere op 1 stroomverbinding kwijt!
het zelfde staan dus pcies in de howto....Op maandag 28 mei 2001 22:18 schreef FFF het volgende:
[..]
Bedankt, jij hebt er wat meer werk van gemaaktweet je misshcien waar die connectortjes te krijgen zijn.
Er zitten btw pinnen aan de fan, maar da''s hetzelfde principe denk ik.
Audi A8 W12 6.0
nou ikke niet zoOp maandag 28 mei 2001 22:17 schreef jhead22 het volgende:
Ach ieder begin is moeilijk !
Wij zijn ook zo begonnen !
ik begon een topic en kreeg een normaal antwoord en hield me stil. Hij vraagt na de duidelijke uitleg om nog een duidelijkere uitleg... vast gebrek aan fantasie ofzo
Audi A8 W12 6.0
Zeer leuk ding, kun je die gewoon in NL bestellen?Op maandag 28 mei 2001 22:23 schreef Razorfist het volgende:
Probeer het met een fanbus Kun je er gelijk meerdere op 1 stroomverbinding kwijt!
Beter nog, je kunt hem zelf makenOp maandag 28 mei 2001 22:35 schreef FFF het volgende:
[..]
Zeer leuk ding, kun je die gewoon in NL bestellen?
Op de site staat hoe!
Ik heb het ook gedaan (ervaring met electronica --> batterij in discman stoppen)
Het is een kwestie van een paar draadjes
kan ook maar dat is denk ik het probleemOp maandag 28 mei 2001 22:36 schreef Razorfist het volgende:
[..]
Beter nog, je kunt hem zelf maken
Op de site staat hoe!
Ik heb het ook gedaan (ervaring met electronica --> batterij in discman stoppen)
Audi A8 W12 6.0
laat maar, kan hij waarschijnlijk toch nietOp maandag 28 mei 2001 22:36 schreef Razorfist het volgende:
[..]
Beter nog, je kunt hem zelf maken
Op de site staat hoe!
sorry hoor, maar dit is gewoon echt dom
molex connectortjes -> elke electronica winkel
soldeerbout -> wordt warm en wordt gebruik om draadjes aan elkaar te "solderen" < zie woordenboek
gelukkig is er nog iemand met dezelfde mening dan ikOp maandag 28 mei 2001 22:44 schreef -OverSoft- het volgende:
[..]
laat maar, kan hij waarschijnlijk toch niet
sorry hoor, maar dit is gewoon echt dom
molex connectortjes -> elke electronica winkel
soldeerbout -> wordt warm en wordt gebruik om draadjes aan elkaar te "solderen" < zie woordenboek
Audi A8 W12 6.0
ik heb de draadjes van m''n 8x8 fan gewoon in een losse floppydrive-stroom-connector gepropt, werkt perfect
GelukkigOp maandag 28 mei 2001 22:45 schreef delyver het volgende:
[..]
gelukkig is er nog iemand met dezelfde mening dan ik
Nee wil het best proberen, bedankt allemaal
als je het wel wil proberen, wel kan solderen, niet dom bent, waarom vraag je dan in fokkings naam nog om extra uitleg???Op maandag 28 mei 2001 23:00 schreef FFF het volgende:
[..]
Gelukkig
Nee wil het best proberen, bedankt allemaalIk weet wel hoe ik moet solderen, en draden aan elkaar maken, misschien dat ik het onduidelijk heb gemaakt, ik ben natuurlijk ook niet zo dom
en ja idd gelukkig.....
Audi A8 W12 6.0
Ik bedoelde eigenlijk of iemand nog een alternatief wistOp maandag 28 mei 2001 23:06 schreef delyver het volgende:
[..]
als je het wel wil proberen, wel kan solderen, niet dom bent, waarom vraag je dan in fokkings naam nog om extra uitleg???
en ja idd gelukkig.....
dan had je dat maar moeten zeggen....
Audi A8 W12 6.0
Kijk, dan ben je dus een tweaker..Op maandag 28 mei 2001 22:49 schreef AMDude het volgende:
ik heb de draadjes van m''n 8x8 fan gewoon in een losse floppydrive-stroom-connector gepropt, werkt perfect
te lam om te gaan solderen, komt wel een keer.
En ofcuz, inzichtsvol
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
pcies... ik heb gewoon me voedingconnector naar een schakelaar en die naar verschillende kroonstenen ruled wel...Op maandag 28 mei 2001 23:21 schreef Theuno het volgende:
[..]
Kijk, dan ben je dus een tweaker..
te lam om te gaan solderen, komt wel een keer.
En ofcuz, inzichtsvol
Audi A8 W12 6.0
Fuck man lig die gast niet zo af te zeiken, dat is nergens voor nodig.
Ik zelf heb geen reet verstand van electronica en heb 2 linker handen en daarom stel ik ook veel "domme vragen" maar dat is gewoon omdat ik een beetje onzeker ben met dingen als solderen etc en ik wil niet mijn hele comp slopen.
Daarom kan je beter nog een vraag posten als je niet helemaal zeker weet hoe het moet in plaats van aan de slag gaan en je hele shit koortsluiten.
En als je de vraag te dom vind dat lees er toch gewoon lekker overheen in plaats te reageren met: "Wat is dat voor een domme vraag!"
Jhead respect man je hebt tenminste de tijd genomen om het hem goed en duidelijk uit te leggen.
Iedereen is ooit een newbie geweest.
En ik weet zeker dat iedereen wel eens een domme vraag heeft gesteld.
Het moet toch niet zo worden dat een newbie bang wordt om afgezeikt te worden wanneer ie een vraag steld.
Nou ik denk dat ik meer dan genoeg heb gezegd
Ik ga maffen
gegroet
Ik zelf heb geen reet verstand van electronica en heb 2 linker handen en daarom stel ik ook veel "domme vragen" maar dat is gewoon omdat ik een beetje onzeker ben met dingen als solderen etc en ik wil niet mijn hele comp slopen.
Daarom kan je beter nog een vraag posten als je niet helemaal zeker weet hoe het moet in plaats van aan de slag gaan en je hele shit koortsluiten.
En als je de vraag te dom vind dat lees er toch gewoon lekker overheen in plaats te reageren met: "Wat is dat voor een domme vraag!"
Jhead respect man je hebt tenminste de tijd genomen om het hem goed en duidelijk uit te leggen.
Het moet toch niet zo worden dat een newbie bang wordt om afgezeikt te worden wanneer ie een vraag steld.
Ik ga maffen
gegroet
Op dinsdag 29 mei 2001 01:06 schreef f00l het volgende:
Ik ga maffen
gegroet
Ik heb zelf ook heel wat domme vragen beantwoord, en idd ik doe liever voorzichig dan dat ik het fout doe.
Verwijderd
Inderdaad..dat heb je wel bewezen!!Op maandag 28 mei 2001 23:00 schreef FFF het volgende:
[..]
Gelukkig
Nee wil het best proberen, bedankt allemaalIk weet wel hoe ik moet solderen, en draden aan elkaar maken, misschien dat ik het onduidelijk heb gemaakt, ik ben natuurlijk ook niet zo dom
- hij vraagt ietsOp dinsdag 29 mei 2001 01:06 schreef f00l het volgende:
Ik ga maffen
gegroet
- krijgt super duidelijkk antwoord
- vraagt dan om een duidelijker antwoord
- krijgt dat ook nog
- loopt dan wat te klagen
- zegt dat hij dat eingelijk niet bedoelde
als een andere newbie een vraag stelt geef ik daar ALTIJD normaal antwoord op en wijs ik um op de search functie en de faq enzow.. maar ik vond dit toch wel een extreem geval.. naja laten we er maar over op houden....
Audi A8 W12 6.0
hmm echt een newbie vindt ik mezelf hier toch niet meerOp dinsdag 29 mei 2001 09:01 schreef delyver het volgende:
[..]
- hij vraagt iets
- krijgt super duidelijkk antwoord
- vraagt dan om een duidelijker antwoord
- krijgt dat ook nog
- loopt dan wat te klagen
- zegt dat hij dat eingelijk niet bedoelde
als een andere newbie een vraag stelt geef ik daar ALTIJD normaal antwoord op en wijs ik um op de search functie en de faq enzow.. maar ik vond dit toch wel een extreem geval.. naja laten we er maar over op houden....
Koop zo''n molex-splitter kabel ofzo. Ik heb daar gewoon de stekkertjes op geknepen (aarde, 5V en 12V). Kan je ook nog switchen (het kan mooier ik weet het
).
Zoiets :
Zoiets :
One of the animals has left its cage today.
da''s een goed id.
bedankt, ik ga eerst ff kijken of ik zo''n fanbus kan bouwen, want het gaat om meerdere fan''s anders is dit een goede oplossing bedankt
Ik doe btw morgen examen natuurkunde (mavo maar
)
bedankt, ik ga eerst ff kijken of ik zo''n fanbus kan bouwen, want het gaat om meerdere fan''s anders is dit een goede oplossing bedankt
Ik doe btw morgen examen natuurkunde (mavo maar
daarom duurde het zolang totdat je het begreepOp dinsdag 29 mei 2001 10:12 schreef FFF het volgende:
da''s een goed id.
Ik doe btw morgen examen natuurkunde (mavo maar)
Audi A8 W12 6.0
Nou jou beroep is anders ook niet alleen weggelegt voor hoogbegaafdenOp dinsdag 29 mei 2001 10:20 schreef delyver het volgende:
[..]
daarom duurde het zolang totdat je het begreep
krantenbezorger/Vulploegleider bij de C1000
lol geintje
Zet de volgende keer als eerste erbij dat ik mn compie ook uit moet zetten, ik heb mn voeding al opgeblazenOp maandag 28 mei 2001 22:15 schreef jhead22 het volgende:
Moet ik ook nog uitleggen hoe je moet solderen![]()
Succes
Hmmmmmmm moet mijn standpunt tenopzichte "domme" newbies toch misschien herzienOp dinsdag 29 mei 2001 12:05 schreef maddog_rvo het volgende:
Zet de volgende keer als eerste erbij dat ik mn compie ook uit moet zetten, ik heb mn voeding al opgeblazen
Beetje sarcasme kan geen kwaad dacht ik zo
duh ik ga ook nog eens naar school...Op dinsdag 29 mei 2001 11:39 schreef FFF het volgende:
[..]
Nou jou beroep is anders ook niet alleen weggelegt voor hoogbegaafden
krantenbezorger/Vulploegleider bij de C1000
lol geintje
Audi A8 W12 6.0
Denk dat dit een grapje wasOp dinsdag 29 mei 2001 13:25 schreef delyver het volgende:
[..]
hier heb ik geen woorden voor
dat hoop ik voor um anders is ie echtOp dinsdag 29 mei 2001 13:31 schreef FFF het volgende:
[..]
Denk dat dit een grapje was
Audi A8 W12 6.0
Wanneer leren jullie het nou???
Als je bij een beetje goeie elektronicazaak binnenloopt en vraagd om Molex-stekkertjes dan schudden ze hun hoofd van "Weer 1 die het niet begrijpt". Althans dat was mijn ervaring bij DIL (Rotterdam). Was weer een ervaring om me weer newbie te voelen
Molex is een merk van verschillende soorten stekkerblokjes.
Vraag gewoon om floppy/hardeschijf stekkers male en ze zullen je begrijpen
PS: Scheidt je HDD/CD-rom/Floppy-voeding van de voeding voor je lampjes, fannetjes etc. Geeft wat minder storingen.
Als je bij een beetje goeie elektronicazaak binnenloopt en vraagd om Molex-stekkertjes dan schudden ze hun hoofd van "Weer 1 die het niet begrijpt". Althans dat was mijn ervaring bij DIL (Rotterdam). Was weer een ervaring om me weer newbie te voelen
PS: Scheidt je HDD/CD-rom/Floppy-voeding van de voeding voor je lampjes, fannetjes etc. Geeft wat minder storingen.
ben blij dat ik niet zo
ben anders kon ik elke week een nieuwe computer halen
lol, als je zoOp dinsdag 29 mei 2001 13:47 schreef delyver het volgende:
[..]
dat hoop ik voor um anders is ie echt
als dat toch een merk is dan kanje toch juist op molex stekkers vragen...Op dinsdag 29 mei 2001 13:48 schreef Sir_Floppy het volgende:
Wanneer leren jullie het nou???
als ik kleren ga kopen bij sport 2000 en ik vraag om een nike tshirt dan schudden ze toch ook geen nee... omdat dat een merk van tshirts is
Audi A8 W12 6.0

als ik zo''n schakeling gebruik, hoeveel fan''s kan ik er dan op aan sluiten? zoveel ik wil? en draaien ze dan allemaal netjes op 12 volt? of krijg ik als ik er bijvoorbeeld 5 op aan sluit problemen? alvast bedankt.
weet al die wetten niet meer van Natuurkunde
lol delyver, ook vrij van school
hele dag op got hangen
weet iemand het schema te vinden, hoe je meerdere koelers, kunt regelen, van 7 tof 12 volt, appart schakelaars, en appart led''s die staat volgens mij weer net niet op : www.fanbus.com
weet iemand het schema te vinden, hoe je meerdere koelers, kunt regelen, van 7 tof 12 volt, appart schakelaars, en appart led''s die staat volgens mij weer net niet op : www.fanbus.com
Met een beetje knutselen is het zo eenvoudig 
Stap 1. Red een antieke diskdrive van zijn ondergang. Soldeer de voedings-connector los
Stap 2. Soldeer je fan aan de voedingsconnector. Het handigst is om hem ff op een voedingskabel aan te sluiten, dan kun je zien wel voltage waar moet. Geel=12v, rood=5v, (2x)zwart=massa. Dan soldeer je je fan tussen de 12 en de massa (maakt niet uit welke) of de 5 en de massa (draait ''ie wat langzamer, maar over het algemeen stiller)
Als je het helemaal mooi wilt doen, kun je er ook nog een schakelaartje tussen zetten. zie ook http://www.fanbus.com
Stap 1. Red een antieke diskdrive van zijn ondergang. Soldeer de voedings-connector los
Stap 2. Soldeer je fan aan de voedingsconnector. Het handigst is om hem ff op een voedingskabel aan te sluiten, dan kun je zien wel voltage waar moet. Geel=12v, rood=5v, (2x)zwart=massa. Dan soldeer je je fan tussen de 12 en de massa (maakt niet uit welke) of de 5 en de massa (draait ''ie wat langzamer, maar over het algemeen stiller)
Als je het helemaal mooi wilt doen, kun je er ook nog een schakelaartje tussen zetten. zie ook http://www.fanbus.com
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
ook niet als het 30 watt is ofzo in totaal wat ik eraan wil hangen, het gaat namelijk om een aantal sunon 12x12x3,8 zijn 6.8 watt per stuk, en 0,57AOp dinsdag 29 mei 2001 14:04 schreef delyver het volgende:
daar hoef je je geen zorgen over te maken...
I is gelijk
P is te weinig om invoeld te hebben
A is 12 of uit
LOLOp dinsdag 29 mei 2001 13:47 schreef delyver het volgende:
quote:
Op dinsdag 29 mei 2001 12:05 schreef maddog_rvo het volgende:
[..]
--------------------------------------------
Zet de volgende keer als eerste erbij dat ik mn compie ook uit moet zetten, ik heb mn voeding al opgeblazen
ik denk dat het een grapje was
dat hoop ik voor um anders is ie echt
Tuurlijk was dat een grapje zo
ohhhh he gelukkigOp dinsdag 29 mei 2001 15:27 schreef maddog_rvo het volgende:
[..]
LOL
Tuurlijk was dat een grapje zoben ik ook niet, tis me ook gelukt om infrarood ontvanger voor me computer te maken dus dan moet zoiets zeker lukken
Audi A8 W12 6.0
Pagina: 1