Toon posts:

[BC3] Hoe meer stille airflow te krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ja dit wordt lastig denk ik

ben benieuwd hoe je dit oplost, een compressor is ook weer zoiets he ;)

Verwijderd

In mijn huidige setup gebruik ik 1 120mm fan samen met een kachelradiator om m''n water koel te houden. Dit werkt best goed, maar soms vind ik de temp nog iets te ver oplopen (zomer....), wat in mijn geval verholpen kan worden met meer lucht door de radiator heen (de lucht uit de radiator is warm, dus meer lucht betekent meer koelvermogen in dit geval). Maar eigenlijk wil ik niet meer herrie.

De simpele oplossing voor het probleem zou zijn: meerdere fans op een lagere spanning. Dat zou meer airflow opleveren tegenover minder lawaai.

Dit klopt, maar aan de lagere-spanning methode kleeft 1 nadeel: de luchtdruk die door de fan gegenereerd word, word ook flink wat lager. Dit heeft weer als gevolg dat de radiator de airflow bijna blokkeert (een kachelradiator is erop gemaakt dat de lucht er doorheen geperst word).

Wat ik dus wil is: een grotere hoeveelheid lucht, met relatief veel druk, en weinig herrie. Het lijken me behoorlijk tegengestelde eisen, maarja, ik wil altijd van die rare dingen, dus daar zijn jullie wel aan gewend.

Hebben jullie nog ideeen over hoe zoiets te realiseren valt?

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 07:47

HENNEP

Just Someone

Op maandag 28 mei 2001 14:41 schreef DaBit het volgende:
In mijn huidige setup gebruik ik 1 120mm fan samen met een kachelradiator om m''n water koel te houden. Dit werkt best goed, maar soms vind ik de temp nog iets te ver oplopen (zomer....), wat in mijn geval verholpen kan worden met meer lucht door de radiator heen (de lucht uit de radiator is warm, dus meer lucht betekent meer koelvermogen in dit geval). Maar eigenlijk wil ik niet meer herrie.

De simpele oplossing voor het probleem zou zijn: meerdere fans op een lagere spanning. Dat zou meer airflow opleveren tegenover minder lawaai.

Dit klopt, maar aan de lagere-spanning methode kleeft 1 nadeel: de luchtdruk die door de fan gegenereerd word, word ook flink wat lager. Dit heeft weer als gevolg dat de radiator de airflow bijna blokkeert (een kachelradiator is erop gemaakt dat de lucht er doorheen geperst word).

Wat ik dus wil is: een grotere hoeveelheid lucht, met relatief veel druk, en weinig herrie. Het lijken me behoorlijk tegengestelde eisen, maarja, ik wil altijd van die rare dingen, dus daar zijn jullie wel aan gewend.

Hebben jullie nog ideeen over hoe zoiets te realiseren valt?
Kijk eens naar die ene topic : PC in Beton-Mod

dat is misschien iets voor jou stil en effectief zoals jij wilt.

grt HENNEP ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Dat wordt dus meerdere radiators, of een radiator die een minder hoge druk nodig heeft :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
das nix voor Da-Bit, dan moet hij steeds die muur slopen want Da-Bit is nogal actief bezig met overklokken :)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik denk dat wat jij zoekt niet kan.
Want de druk word bepaald door de snelheid waarmee de lucht uit de ventilator word geblazen. Als die snelheid afneemt, neemt ook de druk af.
Het enige wat je zou kunnen doen is een oversized fan pakken bijv een 220v kamerventilator, en deze gebruiken. Eventueel de luchtstroom forceren door een trechter te maken. Ik weet niet wat de afmetingen zijn van je radiator. Maar stel dat die 20x20 cm is. En je gebruikt een ventilator die bijv 25-30 cm groot is. En je sluit die via zo''n trechter aan, en laat hem de lucht erdoorheen zuigen, dan word de luchtstroom versneld doordat de fan al zijn lucht aantrekt door een relatief klein gat.
maar nu weet ik niet of zuigen en blazen evengoed werkt in dit geval.....

Geen inspiratie

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Misschien een keer een poging doen met een radiaal blower?
In een auto gebruiken ze die ook in combinatie met de radiator.. Al zou ik hem niet op vol vermogen gebruiken, want dan heb je ook veel te veel herrie!!!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk een geluids-sluis bouwen.

|.......|.........|
|.......|
RADIATOR___________
FAN FAN |
|.......|
|.......|.........|
|.......|.........|
|.................|
|.................|
-------------------

Bekleden met geluidsdempende matten. Radiator en fans van de wand ontkoppeld door kussen/matrass-schuim te gebruiken als montage frame.
suc7 *D

De spaties worden niet meegenomen :( , dan maar met puntjes :(

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

isolatie van geluid gaat bijna altijd gepaard met isolatie van warmte. En is in dit geval dus niet de bedoeling.

Geen inspiratie

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb ooit is iets gelezen over je water koelen met een peltier element...
Ik weet niet meer waar, maar misschien weet jij wat ik bedoel.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Ja, alleen de warme kant van zo''n peltier moet dan ook weer gekoelt worden, en zo verschuif je steeds het probleem.... Dus dat lijkt me geen optie.

Geen inspiratie

Verwijderd

Je kunnen proberen om een paar airdukt te maken. Men neme 1 120mm fan en bouwt er een behuizing omheen. Vervolgens laat je deze taps toelopen. Aangezien de doorlaat kleiner wordt zal de snelheid en de druk toenemen. Hoppa radiateur earachter en klaar was DaBitje in dit geval. Bovendien is het hierdoor mogelijk om je fan dusdanig in te bouwen dat je geen geluid meer hoort. Je hoeft dan geeneens je fans langzamer te laten draaien. ''T is maar een idee.

Verwijderd

Topicstarter
hier een stupid id:
put maken in de grond, grondwater omhoog pompen, en die rondsturen, en het warme water weer de grond in jagen... en dan heb je de radiotor niet meer zo heel hard nodig denk ik zo
:7 sorry moest ff...

Verwijderd

Ik denk dat, zoals al gesuggereerd is, een grotere fan gewoon het simpelst is.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:20
een duct bouwen met 4 low noise panaflo''s (30dB, 70CFM), met aan het begin dus 24x24cm en aan het eind 12x12cm... dan heb je een hoge druk met relatief weinig herrie.

nu nog panaflo''s bemachtigen... er zijn er 4 onderweg... maar ik denk niet dat ik er kan missen. wil eventueel wel bestellen voor je als dat nodig is, www.teamawe.com

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

een tweede 120mm fan aan de andere kant etten, zodat je de lucht niet alleen inblaast maar ook weer wegzuigt. goed oor airflow, en druk, en wie weet kun je e allebei wat minder snel laten draaien

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

je fan in een holle balk zetten zeg maar, 4 planken tegen elkaar :D dit zorgt voor isolatie, en dan gewoon voor je radiator zetten. Of je maakt idd zoals bovengenoemd, een soort tunnen, die je isoleerd, radiator erin, en fan aan voor en 8erkant.

Verwijderd

je radiator is toch iets van 20x20?
ik denk dat 4x 12x12x(2,5 of 3,8) op 5/7v wel te doen is, de CFM van 2,5 en 3,8 scheelen erg veel maar de db-A ook dus dat moet je ff checken, ik weet niet of je het echt efficient wil hebben... zo niet kan je aan de ''anderekant'' nogmaals 4x 12x12 doen.

Verwijderd

dubble-post sorry

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Die mannen die al het coolings materiaal maken motten eens een stel antigeluidspeakers gaan ontwikkelen! >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
haha geluid opnemen, omdraaien en afspelen in een interne speaker :P
zit je alleen een beetje met vertraging maar ach geluid is toch vrij constant dusssss idee?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Dit een idee? Koop één of twee van deze lelijke globalwin blazers en monteer ze rechtstreeks tegen je radiator of alleen de losse fans (eruitslopen). Dit soort fans zijn altijd erg stil.

http://www.heatsink-guide.com/istorm2.htm
http://www.ned-cool.nl/globalwincase.html

Hoeveel cfm ze verplaatsen ben ik nog steeds naar op zoek.
Pagina: 1