[BC3] fan: voltage tov decibellen

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hey,

Ik was ff aan het denken over de verhouding tussen het verminderen van de voltage op de fan en het aantal decibellen dat daarmee gepaard gaan.

vb

stel ik heb een fan die op 12volt 48 decibellen genereert.
Nou verlaag ik het voltage naar 7v hoeveel decibellen zou hij dan nog genereren.

48:12=4 decibellen per volt dus 7x4v=28dba

dat zou erg prettig zijn maar ik denk zelf dat zo''n simpele rekenings benadering niet opgaat.
Ik denk meer dat ik moet rekenen met het verschil in rpm of zoiets.

Kan iemand me een reken voorbeeld geven?

Het doel van deze berekening is om erachter te komen wat voor fans te pakken.

Ik was persoonlijk aan het denken aan een:

Sunon KD1212PMB3-6A 3 pin RPM.
Well built, low noise, ball bearing fan.
At 35DBa thats about the same as a low noise 80mm.
Safe for digital doc 5 and most newer motherboards with at 4 watt+ headers.
12v, BB, 0.27A, 3.2W, 2400RPM, 84CFM, 35DBa

Voor mij is vooral lage decibellen
belangrijk.

Maar nu zijn er ook fans die meer decibellen trekken, maar dus ook meer lucht verplaatsen dus ook beter koelen.

Als ik nou aan het gamen ben maakt het me geen reet uit hoe hard die fans loeien want dan draai ik gewoon de boxen knoer hard aan.

Maar als ik ze bijvoorbeeld om zet op 7v om bv text te verwerken of iets anders dan heb ik geen zin om naast 3 van die turbines te zitten.
Dus als ik nou kan uitrekenen hoeveel de decibellen omlaag gaan door het voltage te verlagen zou dat erg handig zijn.

Iemand een idee?

gegroet

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Wat zuivere luchtruis aangaat is het niet zo heel moeilijk, als de fan 50% tegenover 100% energie opneemt, zal de geluids energie productie ook 50% zijn

(0,7 x de spanning is dan 3db minder
Omdat 1/wortel_2 maal de spanning grofweg van b.v. 2 watt naar 1 watt gaat
en 3db minder is een halvering in geluids energie)

Maar wat je niet kunt berekenen is de reductie in bijgeluiden. De meeste fans hebben ook nog een karakteristiek eigen geluid, en je hebt ook te maken met de turbulentie in de kast.

Zoemtoon, jengeltoon, bromtoob..

Vaak haal je de bijgeluiden van de fan al weg door 1 of 2 volt lager in spanning te gaan. Maar de turbulentie vereist soms een veel lagere spanning.

Ummhh ik hoop dat dit je wat helpt ;)

Greetz,
Hooi. :Y)

• BC3 Victim
Ik begrijp alles tot dit :
Op maandag 28 mei 2001 14:33 schreef Hooi het volgende:
(0,7 x de spanning is dan 3db minder
Omdat 1/wortel_2 maal de spanning grofweg van b.v. 2 watt naar 1 watt gaat
en 3db minder is een halvering in geluids energie)
:?:?:?:?:?:?:?

Oh ja vergeten te vertellen in de vorige post:

Ik zuig in wiskunde en alles wat daarop lijkt, hehe :)

gegroet

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
aaaaaw de smilies werkte niet :(

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou niet weten hoe je het uitrekent. Het is geen lineaire formule in ieder geval.
Want ik heb bijv. mijn YS-Tech 6800 toeren fan op 10 volt draaien. Dat is dus 1/6 minder stroom. Maar het scheelt denk ik wel 1/3 in de herrie. Als ik deze fan bijv op 8 volt laat draaien (heb ut allemaal getest) dan maakt ie nog een stuk minder geluid, maar het verschil is niet zo groot als tussen 12 en 10 volt. Als ik deze fan op 6 volt laat draaien, dan is het verschil in geluid nouwelijks hoorbaar.

Voor mij was 10 volt de perfect compromis. Het scheelt heel flink in het geluid (ja, je hoort hem nog steeds behoorlijk, maar het is niet irritant tenzij je een divX kijkt ofzo)
Terwijl ik nouwelijks iets van de koelprestaties misloop.

Als je dus echt opzoek bent naar de formule, kan ik je alleen vertellen dat ie kwadratisch is.

Geen inspiratie

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Zo simpel zal dit niet zijn omdat dB dus niet lineair maar logaritmisch werkt.... (8>

• BC3 Victim
aaaaaw de smilies werkte niet :(

• BC3 Victim
ik denk dat dit ook voor iedere fan verschillend is. het zou wel leuk zijn als iemand (de producenten) hier eens een proefje aan besteden.

En dan alle resultaten samen op 1 site zou nog beter zijn. :9

• BC3 Victim
Ok iwas a bang dat er geen formule voor bestond maar ben toch al weer wat meer te weten komen.

En ja het zou erg relaxed zijn al iemand hier een revieuw over zou schrijven, misschien eens een mailtje naar ome tom sturen.

Oh kan iemand me zeggen wat voor geluidsreductie ik ongeveer kan verwachten?
Hoef niet super exact te zijn maar gewoon dat ik een klein idee krijg.

Ik las net dat iemand bij 12 naar 10v 1/3 geluidsreductie had.
Klinkt niet slecht.

Iemand anders nog met ervaring hiermee???

Thanks

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 14:45 schreef martijn12345 het volgende:
Ik zou niet weten hoe je het uitrekent. Het is geen lineaire formule in ieder geval.
Want ik heb bijv. mijn YS-Tech 6800 toeren fan op 10 volt draaien. Dat is dus 1/6 minder stroom. Maar het scheelt denk ik wel 1/3 in de herrie. Als ik deze fan bijv op 8 volt laat draaien (heb ut allemaal getest) dan maakt ie nog een stuk minder geluid, maar het verschil is niet zo groot als tussen 12 en 10 volt. Als ik deze fan op 6 volt laat draaien, dan is het verschil in geluid nouwelijks hoorbaar.

Voor mij was 10 volt de perfect compromis. Het scheelt heel flink in het geluid (ja, je hoort hem nog steeds behoorlijk, maar het is niet irritant tenzij je een divX kijkt ofzo)
Terwijl ik nouwelijks iets van de koelprestaties misloop.

Als je dus echt opzoek bent naar de formule, kan ik je alleen vertellen dat ie kwadratisch is.
Dat zei ik dus.

a) naar 10 volt haalt het meeste van de bijgeluiden van de fan zelf weg. Dat is meer dan 1 Db omdat je het kunt horen, maar het is geen 50% oftewel 3 Db. Dus iets van rond de 2 Db

b) De reductie in ruis van de luchtstroom is waarschijnlijk minder dan 3 Db (Dat zou bij 0,7x12=8,4 volt zijn) Op 10 volt zal dat ook iets van 1,5 tot 2 Db schelen.

Opgeteld 3 tot 4 Db.
Bij elkaar ca. 50% in herrie reductie als je naar de acoustische energie kijkt.
Uitgedrukt in Watts..
Denk maar aan je geluids installatie.

Loop naar je audio installatie, zet een lekker muziekje op, en zet op de equalizer alle regelaars van 500 Hz tot 20.000 Herz 4 streepjes terug.
(Normaal zijn die streepjes de DB''s)

Dat is ongeveer het effect. Eigenlijk moet je de FM tuner met ruis nemen hiervoor, maar met een aardig muziekje is het veel leuker.

:P

Verwijderd

Trouwens,
als je de spanning halveert bij een constante belasting (weerstand, fannetje e.d), gaat het amperage ook naar de helft.

Het opgenomen vermogen verlaagt zich dus kwadratisch en niet logaritmisch.

Oftewel niet 2 x minder maar 2 x 2 = 4 maal minder energie/vermogen.
Pagina: 1