Hey,
Ik was ff aan het denken over de verhouding tussen het verminderen van de voltage op de fan en het aantal decibellen dat daarmee gepaard gaan.
vb
stel ik heb een fan die op 12volt 48 decibellen genereert.
Nou verlaag ik het voltage naar 7v hoeveel decibellen zou hij dan nog genereren.
48:12=4 decibellen per volt dus 7x4v=28dba
dat zou erg prettig zijn maar ik denk zelf dat zo''n simpele rekenings benadering niet opgaat.
Ik denk meer dat ik moet rekenen met het verschil in rpm of zoiets.
Kan iemand me een reken voorbeeld geven?
Het doel van deze berekening is om erachter te komen wat voor fans te pakken.
Ik was persoonlijk aan het denken aan een:
Sunon KD1212PMB3-6A 3 pin RPM.
Well built, low noise, ball bearing fan.
At 35DBa thats about the same as a low noise 80mm.
Safe for digital doc 5 and most newer motherboards with at 4 watt+ headers.
12v, BB, 0.27A, 3.2W, 2400RPM, 84CFM, 35DBa
Voor mij is vooral lage decibellen
belangrijk.
Maar nu zijn er ook fans die meer decibellen trekken, maar dus ook meer lucht verplaatsen dus ook beter koelen.
Als ik nou aan het gamen ben maakt het me geen reet uit hoe hard die fans loeien want dan draai ik gewoon de boxen knoer hard aan.
Maar als ik ze bijvoorbeeld om zet op 7v om bv text te verwerken of iets anders dan heb ik geen zin om naast 3 van die turbines te zitten.
Dus als ik nou kan uitrekenen hoeveel de decibellen omlaag gaan door het voltage te verlagen zou dat erg handig zijn.
Iemand een idee?
gegroet
Ik was ff aan het denken over de verhouding tussen het verminderen van de voltage op de fan en het aantal decibellen dat daarmee gepaard gaan.
vb
stel ik heb een fan die op 12volt 48 decibellen genereert.
Nou verlaag ik het voltage naar 7v hoeveel decibellen zou hij dan nog genereren.
48:12=4 decibellen per volt dus 7x4v=28dba
dat zou erg prettig zijn maar ik denk zelf dat zo''n simpele rekenings benadering niet opgaat.
Ik denk meer dat ik moet rekenen met het verschil in rpm of zoiets.
Kan iemand me een reken voorbeeld geven?
Het doel van deze berekening is om erachter te komen wat voor fans te pakken.
Ik was persoonlijk aan het denken aan een:
Sunon KD1212PMB3-6A 3 pin RPM.
Well built, low noise, ball bearing fan.
At 35DBa thats about the same as a low noise 80mm.
Safe for digital doc 5 and most newer motherboards with at 4 watt+ headers.
12v, BB, 0.27A, 3.2W, 2400RPM, 84CFM, 35DBa
Voor mij is vooral lage decibellen
belangrijk.
Maar nu zijn er ook fans die meer decibellen trekken, maar dus ook meer lucht verplaatsen dus ook beter koelen.
Als ik nou aan het gamen ben maakt het me geen reet uit hoe hard die fans loeien want dan draai ik gewoon de boxen knoer hard aan.
Maar als ik ze bijvoorbeeld om zet op 7v om bv text te verwerken of iets anders dan heb ik geen zin om naast 3 van die turbines te zitten.
Dus als ik nou kan uitrekenen hoeveel de decibellen omlaag gaan door het voltage te verlagen zou dat erg handig zijn.
Iemand een idee?
gegroet
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen