[BC3] Zelf LCD-schermpje maken ??

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Is het mogelijk uit bijv. een rekenmachine het LCD schermpje te slopen en die draadjes (eventueel) eraan solderen en die op de juiste manier op een LPT poortje solderen zodat gewone LCD-software er mee overweg kan? Is dit al is gelukt bij iemand? en zijn er how-to''s o.i.d. van ?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:07
Als je er de juiste aansturingssoftware bijmaakt moet het wel te doen zijn.

Verwijderd

Waar sommige mensen zin in hebben?

• BC3 Victim
Hou me op de hoogte want als dat wil maak ik het ook!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Op zondag 27 mei 2001 09:29 schreef CT het volgende:
Is het mogelijk uit bijv. een rekenmachine het LCD schermpje te slopen en die draadjes (eventueel) eraan solderen en die op de juiste manier op een LPT poortje solderen zodat gewone LCD-software er mee overweg kan? Is dit al is gelukt bij iemand? en zijn er how-to''s o.i.d. van ?
eeemm heb je wel eens zo''n ding bekeken?
draadjes eraansolderen??
Dat lukt dus niet, omdat de aansluitingen in het glas zijn gegraveerd, meet een hele lichte geleidingsspul eromheen.
Als je het ziet, dan zou je niet geloven dat er stroom doorheen kan.

en op de printerpoort?
dan mag je wel een hele ingewikkelde schema bouwen, want als je de contactjes aanraakt van zo''n LCD dan werkt hij al.De statische spaning op je vingers is al voldoende !
Dus met de spanning van de printerpoort blaas je hem sowieso helemaal op :(

maar je zou het kunnen proberen...

• BC3 Victim
dan zet je er toch weerstandjes tussen ?
com / lpt poort hebben dezelfde spanning neem ik aan?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een LCD-module is meer dan alleen twee stukken glas met wat vloeibare kristallen ertussen; er zit ook nog een driverchip in die weet hoe hij signalen van buitenaf moet multiplexen en naar het LCD moet sturen.
Een zakjap heeft die driver, compleet met multiplexer, software en andere slimmigheden in één chip zitten.
Met andere woorden; dit gaat je niet lukken, tenzij je een driverchip weet te vinden die een dergelijk, vaak custom made, LCD aan kan sturen en die parallel of serieel aangestuurd kan worden.
het laatste zal niet zo moeilijk zijn, het eerste wel.

• BC3 Victim
Hmja heb wat oude rekenmachientjes opengesloopt maar er zit idd 1 soort mini cpu''tje op en voor de rest alleenmaar geleidertjes naar knopjes.
en dat cpu''tje heeft dan een paar draadjes naar de lcd. denk dat ik hoogstes dan de knopjes op een poortje kan aansluiten die dan via software op het displayedje kan rekenen ;) maar dat is al vrij priegelig.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb hier ook nog een LCD scherm van 20x15 CM uit een 8086 laptop :)

Ik wil eens proberen of ik dat scherm aan mijn computer kan hangen.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

heb al een dik jaar een lcd in mijn computer zitten een 4 regels 20 caracterd met verlichting echt wel vetjes :7

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zondag 27 mei 2001 10:27 schreef sub-zero het volgende:
heb al een dik jaar een lcd in mijn computer zitten een 4 regels 20 caracterd met verlichting echt wel vetjes :7
Ja.. maar daar hebben we het dus niet over. |:(

Verwijderd

dat weet ik maar het display van een reken machientje kan je wel gaan vergeten ten eerste is ie te klein en ten 2e heb je er een speciale driver voor nodig

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 10:33 schreef sub-zero het volgende:
dat weet ik maar het display van een reken machientje kan je wel gaan vergeten ten eerste is ie te klein en ten 2e heb je er een speciale driver voor nodig
Zijn er dan LCD displays die wel in aanmerking komen ?

Verwijderd

ja hoor de standaard lcd modules werken prima en die kan je krijgen van 1x16 caracters tot 4x40 caracters dus groot genoeg

• BC3 Victim
Op zondag 27 mei 2001 10:38 schreef sub-zero het volgende:
ja hoor de standaard lcd modules werken prima en die kan je krijgen van 1x16 caracters tot 4x40 caracters dus groot genoeg
En uit welk apparaat sloop ik die :? (want daar ging het ongeveer om ;) )

Verwijderd

tja waar ze vaak inzitten zijn somige printers copieer aparaten eigenlijk alles wat een display wat meer dan 1 regel heeft

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 20:51
ja want veel van die appareten hebben een wazig aansturing en het display wordt appart ervoor gemaakt maar inderdaad ui simpele dingen of uit de comrad dar had ik er ook een uit trouwens als je wilt testen hoe de pinnetjes zitten moet je dat niet gewoon met de plus en de min aanraken maar bijvoorbeeld met 2 statisch geladen vingers

• BC3 Victim
Is een LCD uit een oude mobiel soms ook goed te gebruiken???

:)

Verwijderd

uit somige mobieltjes kan je ze gebruiken
maar het is inderdaad makkelijker om er eentje uit de conrad te bestellen of hier

www.crystalfontz.com

daar komt de mijne ook vandaan :)

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41

spok9

Groen...

Weet waar je aan begint! Het lcd schermpje in een rekenmachine is van een ander soort dan die je kan kopen om aan je comp te hangen.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op zondag 27 mei 2001 10:33 schreef sub-zero het volgende:
Lezen?

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Tuurlijk kan dit. Maar het wordt wel weer lastig :)

Het belangrijkste is dat je een pulserende spanning gebruikt om dat ding aan te sturen, anders "fikt" meteen de geleider door op het LC-display. En je moet achter de bepenning zien te komen :?

Al met al een lastige klus die het qua manuren zeker niet waard is ;)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Pagina: 1