[BC3] Slechte resultaten waterkoeler/peltier

Pagina: 1
Acties:

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 19:23
De installatie van mijn waterkoeler en peltier is klaar!! Maar jammer genoeg is het niet naar voldoening..jammer.
De temperatuur valt tegen en kan ook niet zo ver overklokken, mijn AMD 1333 (met een temp van 49 C) kan niet verder dan 1466 MHz met een temp van 60 C (11*133), het koelwater(in mijn geval koelvloeistof) heeft in het laatste geval een temp van +/- 28 C. Ik had toch eigelijk gehoopt dat de CPU naar een 1.6 a 1.7 GHz zou gaan, dit is dus niet geval. Doe ik soms iets fout ik heb namelijk een dikke peltier gekocht van 172 watt hier zou het dus niet aan moeten liggen, maarja als ik naar te temp van mijn CPU kijk kan ik natuurlijk net zo goed een goeie koeler kopen van 80 a 90 gulden

Asus A7V-133
AMD 1333 (266)
265 MB PC-133 2-2-2

Groetjes Cybertroy

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:33

EraZor

Don't mention the war

D''r zit toch iets niet helemaal goed daar. Gebruik je een coldplate? zo nee -> zou ik wel doen. Scheelt behoorlijkl. Zorg je ervoor dat overal koelprut tussen zit? Krijgt die peltier we het goede voltage? Die dingen zijn vaak 20 Volt. Etc etc. Geef eens wat meer details. Die temp is n.l. veel te hoog. Ik kom zonder peltier en met een relatief klein waterblokje (senfu) aan temperaturen van 32-33 graden (tb1200 (100mhz)@ 10*139=1390 Mhz)

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 02:08
ja dat is niet helemaal in orde!, check iig je voltage van je pelt en een coldplate en alles goed (niet te dik of te dun) met as of ander koelprut insmeren. Mischien de druk te laag ??

loop alles eens goed bij na .

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Krijgt die peltier wel genoeg voltage? wat voor waterblok is het? Zit er een radiator in het systeem? zit er een resevoir in het systeem? Met wat voedt je de peltier? En laat de peltier nou NIET op zijn maximale vermogen draaien, want dan gaat de peltier zelf opeens HEEL VEEL warmte produceren wat je waterkoeling zelf misschien niet aankan. Dus 80% is goed.

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
dat spoort voor geen meter he je koelwater ga je toch niet koelen met een peltier ? draai dat ding om man ! De koude kant op de cpu core en de warme kant tegen de koeler ! |:(

Verwijderd

Op zaterdag 26 mei 2001 23:55 schreef Wollige het volgende:
dat spoort voor geen meter he je koelwater ga je toch niet koelen met een peltier ? draai dat ding om man ! De koude kant op de cpu core en de warme kant tegen de koeler ! |:(
koop een bril of leer lezen |:(

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

de 1,6 moet imo. ook te halen zijn.
Die peltier heeft voldoende voeding, en een bepaalde druk nodig. Heb je dit goed geregeld? verder goede koelpasta, en een goede coldplate, en spacer. Als dit goed is zou ik het niet weten, maar ik denk dat aan bovengenoemd toch wel het 1 en ander te verbeteren zal zijn :D

• Cybertroy
Op zaterdag 26 mei 2001 23:25 schreef psygho het volgende:
ja dat is niet helemaal in orde!, check iig je voltage van je pelt en een coldplate en alles goed (niet te dik of te dun) met as of ander koelprut insmeren. Mischien de druk te laag ??

De Peltier zit alleen op een voeding van 400 watt (ik wacht nog op een nieuwe voeding) dus dit zou goed moeten zijn....of niet...
Ik heb een swiftech coolblok, daar komt dan nog een koperen plaatje onder daarna de peltier, en dan nog een koperen plaatje om het geheel aan elkaar te schroeven.
Ik heb het geheel zonder op de CPU te zetten getest en de koperen die op de core komt wordt koud, heb alles gedaan wat in de voorschriften stond.....maar ja....wekt dus niet goed..

• Wollige
Sorry hoor maar ik begrijp het niet in een normale waterkoeling + peltier opstelling dan zorg je voor het volgende in volgorde van onder naar boven gestapeld:
mobo
CPU
Coldplate
peltier
waterblok
klem

Peltier koude kant tegen de coldplate en de warme kan tegen het waterblok. Je koelvloeistof kan dan alleen maar warm worden en nooit koud ! Dus ik heb ht idee dat de opstelling fout is. Of je moet even een link geven naar een page met jou opstelling !

• Cybertroy
Op zaterdag 26 mei 2001 23:25 schreef psygho het volgende:

Ja dat heb ik gedaan, en alles wat ik nodig had zat er ook bij dus de plaatjes zijn er voor gemaakt denk ik

• Cybertroy
Op zaterdag 26 mei 2001 23:55 schreef Wollige het volgende:
Laat maar..............

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
artic silver helpt :+

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Wollige
Dat is nog eens een snelle reaktie zeker helderziend ? :)

• Cybertroy
Op zaterdag 26 mei 2001 23:35 schreef -[=SARGE=]- het volgende:
Krijgt die peltier wel genoeg voltage? wat voor waterblok is het? Zit er een radiator in het systeem? zit er een resevoir in het systeem? Met wat voedt je de peltier? En laat de peltier nou NIET op zijn maximale vermogen draaien, want dan gaat de peltier zelf opeens HEEL VEEL warmte produceren wat je waterkoeling zelf misschien niet aankan. Dus 80% is goed.
Jazeker zit er een radiator in het systeem met twee fan''s erop, mijn blok heet swiftech gewoon compleet gekocht.
Maar hoe kan ik mijn peltier dan op 80% laten draaien??

• Cybertroy
Op zondag 27 mei 2001 01:57 schreef Wollige het volgende:
Sorry hoor maar ik begrijp het niet in een normale waterkoeling + peltier opstelling dan zorg je voor het volgende in volgorde van onder naar boven gestapeld:
mobo
CPU
Coldplate
peltier
waterblok
klem

Peltier koude kant tegen de coldplate en de warme kan tegen het waterblok. Je koelvloeistof kan dan alleen maar warm worden en nooit koud ! Dus ik heb ht idee dat de opstelling fout is. Of je moet even een link geven naar een page met jou opstelling !
Ik zal maandag avond wel een paar foto''s maken van mijn opstelling dan kan iedereen het zien...

• Cybertroy
Op zondag 27 mei 2001 00:33 schreef FFF het volgende:
de 1,6 moet imo. ook te halen zijn.
Die peltier heeft voldoende voeding, en een bepaalde druk nodig. Heb je dit goed geregeld? verder goede koelpasta, en een goede coldplate, en spacer. Als dit goed is zou ik het niet weten, maar ik denk dat aan bovengenoemd toch wel het 1 en ander te verbeteren zal zijn :D
Dat dacht ik ook, en ja ik denk dat de peltier wel voldoende voeding heeft, maar wat bedoel je met de druk??

• Wollige
Hoeft niet per se hoor ik zag al in je reaktie daarvoor dat de opstelling oke is. Wat mij opviel is dat de temperatuur van het koelwater vrij laag is voor een 172 Watt opstelling maar dat wordt verklaard door het gebruik van die radiateur. Ik ben nu wel geinteresseerd in de voltages die je gebruikt voor het peltier want vaak zijn de optimale voltages een stuk lager dan die VMAX

• Cybertroy
Op zondag 27 mei 2001 02:08 schreef Wollige het volgende:
Hoeft niet per se hoor ik zag al in je reaktie daarvoor dat de opstelling oke is. Wat mij opviel is dat de temperatuur van het koelwater vrij laag is voor een 172 Watt opstelling maar dat wordt verklaard door het gebruik van die radiateur. Ik ben nu wel geinteresseerd in de voltages die je gebruikt voor het peltier want vaak zijn de optimale voltages een stuk lager dan die VMAX
Oke.......
Maar hoe kom ik achter de voltages???....van mijn peltier..

Verwijderd

die 172W''er levert ongeveer de helft van zijn vermogen op 12V.. (wat jij dus hebt!!)

86W dus.

op 24,?V draait hij op 100%. dan kan hij dus 172W aan.

oftewel: koop een 156W''er (die gooit op 12V@12A 120W)
of koop een 24V voeding ofzo..

lees dan ook eerst wat de Vmax is ;)

ohja, dat is de enige pelt die ze bij de OC-shop verkopen |:( op de 20W''er na dan.

• Wollige
Bjna helemaal goed. Het element presteerd optimaal bij de 80% regel. Als je 80% van de VMAX neemt dan presteerd het element optimaal. In dit geval dus bij 80% van 24,6 = 19,7 Volt dus als je een externe voeding gebruikt moet ie op ongeveer 20 volt uitkomen. Bij andere voltages beinvloed je het peltier enorm.
Dit is dan ook meteen de reden waarom er meestal 80 Watt peltiers worden gebruikt (soms meerdere in een opstelling). Die hebben een optimale werking bij 12,7 volt en dat komt wel dicht in de buurt van een normale pc voeding. Die is dan ook prima bruikbaar hiervoor (letwel een extra voeding want alles aansluiten op 1 voeding vergt wel een heel stevige voeding).

Verwijderd

Op zondag 27 mei 2001 02:37 schreef Wollige het volgende:
Bjna helemaal goed. Het element presteerd optimaal bij de 80% regel. Als je 80% van de VMAX neemt dan presteerd het element optimaal.
sterker nog, ik heb het goed.

edit:

optimaal, efficients: op 24V kan de 172W''er het meeste warmte vervoeren, namelijk 172W.

Op 80% presteerd het element helemaal niet het efficienst! hoe dichter je bij 0V komt, hoe efficienter hij presteerd (theoretisch gezien dan), Dat komt omdat de warmte-ontwikkeling kwadratisch omhoog gaat (ten opzichte van het voltage) terwijl de warmte-vervoerende werking linear is ten opzichte van het voltage. op een gegeven punt wordt er gewoon meer warmte geproduceert dan het element kan vervoeren. Dat kantelpunt is op Vmax, met Amax ampere.

Als je een peltier op Vmax met Amax laat werken, kan hij TdeltaMax bereiken als de koude kant VOLLEDIG geisoleerd is.. (er wordt geen warmte toegevoerd)
In dit geval dus bij 80% van 24,6 = 19,7 Volt dus als je een externe voeding gebruikt moet ie op ongeveer 20 volt uitkomen. Bij andere voltages beinvloed je het peltier enorm.
Dit is dan ook meteen de reden waarom er meestal 80 Watt peltiers worden gebruikt (soms meerdere in een opstelling). Die hebben een optimale werking bij 12,7 volt en dat komt wel dicht in de buurt van een normale pc voeding. Die is dan ook prima bruikbaar hiervoor (letwel een extra voeding want alles aansluiten op 1 voeding vergt wel een heel stevige voeding).
een 80W''er is voor mietjes met 486''ers.. want die gooien maar 60W effectief over op 12V.. Dat is net genoeg om een celeron of k6 af te koelen.. EN ZEKER NIET EEN TBIRD @ 100W!!!

en 80W trekt maar 6A... niet echt om over naar huis te schrijven.. mijn 2 156W''ers trekken alletwee 16A op 16V!! dat werkt wel ietsje beter :P

PS: ik blijf het niet uitleggen he!, er staan genoeg topics over.

• Wollige
quote freakyfrank:

Als je een peltier op Vmax met Amax laat werken, kan hij TdeltaMax bereiken als de koude kant VOLLEDIG geisoleerd is.. (er wordt geen warmte toegevoerd)

Ik kan dat niet helemaal bevatten hoor graag even een link waar ze dat uitleggen want ik snap dan niet hoe je kunt rekenen aan dat peltier. Voorbeeld een 80 Watt peltier:
QMAX 80 Watt
IMAX 8.0 Ampere
VMAX 16.1 Volt

dus dan zou hij optimaal presteren bij (P = VxI) 8.0 x 16.1 = 128.8 Watt ??? Dat kan toch helemaal niet ? Hij gaat dan toch gewoon maximaal vermogen verbruiken en dat is dan ongeveer 5 Ampere ? En dat is dus niet optimaal optimaal presteerd een 80 Watt peltier bij 80% van 16,1 volt = 12,9 Volt en dan trekt dat ding 6.2 Ampere. Dat snijdt toch hout ?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Het blijft moeilijk he die pelts.....

FreakyFrank snapt hoe het werkt: als je met een 80Watt peltier 80Watt wilt verplaaten moet je hem Imax en Vmax tegelijk voeren. Dit houdt dus in dat de peltier zelf 128.8 Watt produceerd en dan maximaal 80Watt kan verplaatsen.

Zoals je kan zien is de niet echt efficient en daarom gebruiken de meeste mensen de peltiers @ 80% Vmax. Dan kan de peltier minder warmte verplaatsen (zeg 65Watt), maar hij verbruikt dan ook een stuk minder (zeg 90Watt).

Als de maximale DeltaT wilt halen tussen de warmte kant en de koude kant moet de warmte kant perfect gekould worden en de koude kant moet perfect geisoleerd zijn (en dit op Vmax en Imax). Omdat je in normaal gebruik geen perfecte koeling hebt, een CPU als load op de koude kant hebt en niet op Vmax werkt is de DeltaT die een peltier kan halen meestal lang geen 70graden, 30-40 is realistischer.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Op zondag 27 mei 2001 02:06 schreef Cybertroy het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, en ja ik denk dat de peltier wel voldoende voeding heeft, maar wat bedoel je met de druk??
Geloof dat de peltier een druk, van 300 of 400 kg moet hebben. Misschien moet je dit aan herman vragen. Deze druk is overgens redelijk makkelijk te krijgen met wat bouten.
* FFF Hoopt niet dat hij er helemaal naast zit.
Maar zo zit het denk ik wel.
Vraag het aan herman, of misshcien dat dabit er wat oover kan vertellen, hij werkt ook met een 172 watt peltier.

Verwijderd

Ik heb ook een 1333@1644 en wordt stressed 46 graden en ook de swiftech koelblok en een pelt van 172w op 12 volt (sorry)
draait erug koel zo maar als ik mijn pelt voltage en wats omhoog gooi en de radiotor mod dan wordt het nog mooier.

Maar op jouw probleem terug te komen heb jij wel de swiftech waterblok gemod met een andere koperen blok en pakking ?

De Peltier zit alleen op een voeding van 400 watt (ik wacht nog op een nieuwe voeding) dus dit zou goed moeten zijn....of niet...
Ik heb een swiftech coolblok, daar komt dan nog een koperen plaatje onder daarna de peltier, en dan nog een koperen plaatje om het geheel aan elkaar te schroeven.
Ik heb het geheel zonder op de CPU te zetten getest en de koperen die op de core komt wordt koud, heb alles gedaan wat in de voorschriften stond.....maar ja....wekt dus niet goed..
[/quote]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:20
DaBit heeftem zelf gemaakt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• t3q
  • Laatst online: 19-05 12:26

t3q

Say yes to teq

Ik heb trouwens ook een peltier de frost 72 van oc-shop maar ik haal m,ett luchtkoeling (alpha/Delta) een temp van 13 graden max op een snelheid van 1001 mhz op een voltage van 1,75

Life goes as it goes.

Verwijderd

Ja ik denk dat het aan je voeding ligt. Ik heb dan een 80watt peltier maar die heeft een Vmax van 15.8 of 16V zoiets. Mijn voeding draait op ongeveer 12 a 13V en dat is ongeveer 80%. Als jij em op 18 a 19V laat draaien zal ie al veel beter werken...

Greetz

Verwijderd

lees bij procooling.com hoe je 2 PSU aan elkaar kan plakken. maar doe het wel goed, je kan jezelf behoorlijk onder stroom zetten of opblazen als je het niet goed isoleerd.

dan kan je 5V of 12V van de 1 gebruiken en 12V van de ander. (samen dus 17V of 24V)

ik zelf zou voor 24V gaan, als je radiator de warmte kwijtkan. Kwestie van proberen. Kijk wel of je voeding wel genoeg Ampere op de 12V rail kan leveren.

ohja 1 ding: het wattage wat een peltier opslokt heeft niks te maken met hoeveel Watt warmte hij kan verplaatsen op dat moment. (wel indirect). Een 156W''er kan bijvoorbeeld 156W aan warmte verplaatsen als hij op 16V @ 16A loopt (256VA of 256W).

Verwijderd

Mjah.

- Geef die pelt 20-24V. 12 is te weinig.
- Gebruik een coldplate van minstens 5mm dik. Liever nog wat dikker
- De pelt moet lekker stevig tussen waterblok & coldplate geklemd worden. 300-350kg druk is optimaal
- coldplate moet met zo''n 16kg op de core gedrukt worden.
- Maak alles vlak, vlakker, vlakst!
- Gebruik geen AS, die rommel werkt voor geen meter in deze toepassing.

just my 2 cents..

• Wollige
Zeg dan ook gewoon: Wollige check even
http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/SEP96/sep96_04.htm daar staat een mooie uitleg op over peltier elementen. Van dat soort links word ik blij *D want daar kun je mee uit de voeten !

• Cybertroy
Op zondag 27 mei 2001 11:35 schreef lemac4444 het volgende:
Ik heb ook een 1333@1644 en wordt stressed 46 graden en ook de swiftech koelblok en een pelt van 172w op 12 volt (sorry)
draait erug koel zo maar als ik mijn pelt voltage en wats omhoog gooi en de radiotor mod dan wordt het nog mooier.

Maar op jouw probleem terug te komen heb jij wel de swiftech waterblok gemod met een andere koperen blok en pakking ?
Jazeker, maar de pakking heb ik niet gebruikt ik zou niet weten waar dit gooed voor is

• Cybertroy
Dus het is wel duidelijk........Ik moet gewoon een andere voeding kopen. Nou las ik bij OC-shop dat er nieuwe voedingen aan komen "Zeer binnenkort zullen er ook losse voedingen voor TEC''s in ons assortiment komen. Het betreft hier een 200watt PSU, met een 24volts uitgang met een Imax van 8,4A. Ook zal er een 100watt, met 12-13volt uitgang leverbaar zijn. Bijzonder detail aan deze voedingen is dat ze beide in een 3,5" bay passen, en zo heel mooi weggewerkt kunnen worden."
Moet daar maar even op wachten....

• Cybertroy
Op zondag 27 mei 2001 14:37 schreef DaBit het volgende:
Mjah.

- Geef die pelt 20-24V. 12 is te weinig.
- Gebruik een coldplate van minstens 5mm dik. Liever nog wat dikker
- De pelt moet lekker stevig tussen waterblok & coldplate geklemd worden. 300-350kg druk is optimaal
- coldplate moet met zo''n 16kg op de core gedrukt worden.
- Maak alles vlak, vlakker, vlakst!
- Gebruik geen AS, die rommel werkt voor geen meter in deze toepassing.

just my 2 cents..
Hey DaBit waar heb jij je voeding dan vandaan, ik wil ook zo''n voeding hebben maar kan het nog nergens vinden, en als ik er wel één kan vinden moet dat dan gelijk of wissel spanning zijn en hoeveel ampere.
Zal nog eens even op de homepage van conrad kijken misschien hebben deze jongens wel een voeding voor me....

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Op maandag 28 mei 2001 10:47 schreef Cybertroy het volgende:
Dus het is wel duidelijk........Ik moet gewoon een andere voeding kopen. Nou las ik bij OC-shop dat er nieuwe voedingen aan komen "Zeer binnenkort zullen er ook losse voedingen voor TEC''s in ons assortiment komen. Het betreft hier een 200watt PSU, met een 24volts uitgang met een Imax van 8,4A. Ook zal er een 100watt, met 12-13volt uitgang leverbaar zijn. Bijzonder detail aan deze voedingen is dat ze beide in een 3,5" bay passen, en zo heel mooi weggewerkt kunnen worden."
Moet daar maar even op wachten....
Ik heb al een paar winkels gezien waar ze zoiets hadden. En maak je borst maar nat. Ze kosten rond de 125-150 dollar.
OC-Shop kennende (duur) zal de prijs van zo''n dingetje dus niet onder de 250 gulden uitkomen. Dit is ook het bedrag wat je ongeveer kwijtbent als je naar de electronica boer gaat. (had het eens gevraagd voor de grap, wat het ongeveer zou kosten)

250 gulden is een hoop geld vind ik kun je beter wat gaan knutselen met wat oude at voedingen :
http://www.procooling.com/articles/html/on_da_edge_of_psu_technology.shtml

Geen inspiratie

• t3q
  • Laatst online: 19-05 12:26

t3q

Say yes to teq

Op maandag 28 mei 2001 20:59 schreef Cybertroy het volgende:

[..]

Hey DaBit waar heb jij je voeding dan vandaan, ik wil ook zo''n voeding hebben maar kan het nog nergens vinden, en als ik er wel één kan vinden moet dat dan gelijk of wissel spanning zijn en hoeveel ampere.
Zal nog eens even op de homepage van conrad kijken misschien hebben deze jongens wel een voeding voor me....
OC-Shop krijgt binnekort nieuwe voedingen > 200wat met 24 volt en een Imax van 8,4 A
en een 100 watt met 12-13 volt passen allebei in een 3,5" bay

Life goes as it goes.

Pagina: 1