Toon posts:

[BC3] wat voor vloeistof gebruiken voor waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
de enne zegt gedistileert water de andere
koelvloeistof de andere water ..
de andere een mix ervan

wat is het beste??

RW

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 22:58
Ik doe altijd uien sap met een scheutje wijn :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zuiver water heeft goede eigenschappen.

De een gebruikt gedestileerd water, tegen kalkaanslag (in principe niet nodig, bij een dicht reservoir)
De ander een scheut koelvloeistof om corrosie tegen te gaan. Dit vermindert de koelende eigenschappen van water.
Een volgende een scheut "water wetter". Een middel dat de koelende eigenschappen vergroot, en ook corrosie tegen gaat. In NL alleen te krijgen bij Freakyfrank, elders op dit forum.

Verwijderd

Systeem met alleen koper of alleen aluminium: zuiver water gebruiken, met evt iets tegen algen en bacteriegroei.

gemengde systemen (bijv. alu radiator + koperen waterblok): water met anti-corrosie iets erin. Dit kan koelvloeistof zijn, of een ander additief zoals waterwetter. Waarschijnlijk heeft de automaterialenzaak ook wel zoiets.

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon gedestileerd water is ok?

RW

Verwijderd

Topicstarter
moet ik daar nog wat door heen gooien?,,,, zo ja wat en hoeveel op een ltr

RW

Verwijderd

gedestilleerd water is niet eens nodig, alleen duurt het dan wat langer voordat de alg en de bacterien gaan groeien.

Je kunt het het beste gewoon proberen met kraanwater; dat heb ik ook gedaan totdat ik alggroei begon te zien. Daarna heb ik van iemand een fles waterwetter kunnen overnemen, maar er zijn vast wel zat anti-bacteriele middelen. Kopersulfaat en kaliumpermanganaat zijn al beide bruikbaar. Chloor ook, maar dat verdwijnt op den duur.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Nog beter :

Ethanol. Dat ia dat alcohol dat je drinkt. Neemt heel goed water op, en algen en bacterien kan je daarin ook wel vergeten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Wel meneer Roger Wilco,
Ik zou toch persoonlijk gewoon of gedestilleerd water nemen en vooral het gedestilleerde want zoals het eerder gezegd is geweest, het is kalkvrij... :)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
gedestilleerd water, even koken, zodat alle lucht eruit is (krijg je minder snel corrosie) en dan een scheutje anti-alg en klaar is Kees (wie die Kees ook moge zijn).

Verwijderd

Zolang het water niet verdampt (gesloten circuit) blijft die kalk vrolijk in het water zitten, en slaat het niet neer.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Water:?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Maar waarom dan geen ethanol ???

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:40

scorpionv

This space for rent

Ik ben lui, hier een stukje van eigen hand uit dit topic: gathering.tweakers.net/showtopic.php/174410
Op woensdag 16 mei 2001 21:00 schreef scorpionv het volgende:
Okay, hier een - vrij belangrijke - update.
Toen ik vanmiddag mijn pompje uit het water trok, zag het deel van de slang wat altijd onder water zit helemaal wit. Hieruit concludeer ik dat mijn koelvloeistoftoevoeging TOCH WEL mijn slangen aantast. Aan de binnenkant van de slangen zal de aantasting wel wegspoelen oid, vandaar dat het alleen aan de buitenkant van de slang zichtbaar is. Dit zal waarschijnlijk ook de witte kleur van mijn water veroorzaken, ofwel: die rommel gaat door de gootsteen.

Ik ga nu de boel doorspoelen en opnieuw vullen met DEMI-water, en als anti-alg etc. gaat er een flesje waterwetter van freakyfrank (gathering.tweakers.net/showtopic.php/179914) doorheen.

GEBRUIK DUS GEEN AUTOKOELVLOEISTOF, het tast je slangen aan :'(. Zelfs een scheutje toevoegen is al teveel.

[...]
Op maandag 07 mei 2001 21:35 schreef DaBit het volgende:
ff offtopic:
Degenen die koelvloeistof gebruiken: hebben jullie last van aangetaste slangen of PVC?
[...]

Ja dus. Probeer het maar niet zou ik zeggen. Het gaat ongemerkt, als ik die pomp er niet had uitgehaald was ik er niet achtergekomen.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Pagina: 1