[BC3] Waterkoel prestaties steeds slechter.

Pagina: 1
Acties:

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09
Mijn waterkoeling gaat het steeds slechter doen. "eerst" is direct na de installatie. En "nu" is na een maand met toevoeging van ongeveer 5% antivries. Dit zijn de temperatuurverschillen tussen de omgeving en watertemp.

eerst:
12V idle 1°C
6V idle 2°C
12V full load 3°C
6V full load 5°C

nu:
12V idle 2°C
6V idle 4°C
12V full load 7°C
6V full load 10+°C

Heeft antivries zo''n slecht effect op de warmteuitwisseling, of komt het omdat de buisjes van de radiator gewoon vies zijn van binnen?

Y'24

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik dacht dat antivries een slecht effect had op de koelprestaties.

Correct me if I''m wrong :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RvV
Maar dat 5% het gewoon zo''n stuk slechter maakt. :?

Y'24

Verwijderd

Wat dacht je van het warmeruuh weer O+

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Dat warme weer scheelt bij bij zo''n 3 graden. Hij draait 24/7 maar ''s ochtends is ie het koudst, scheelt ook zo''n 2 graden).

Heb je je al ingeschreven in de water wetter thread ? Schijnt ook weer een paar graden te schelen.

One of the animals has left its cage today.

• RvV
Op woensdag 23 mei 2001 11:51 schreef mrknowitall het volgende:
Dat warme weer scheelt bij bij zo''n 3 graden. Hij draait 24/7 maar ''s ochtends is ie het koudst, scheelt ook zo''n 2 graden).

Heb je je al ingeschreven in de water wetter thread ? Schijnt ook weer een paar graden te schelen.
Ja, dan maar hopen dat dat waterwetter een beetje wilt helpen.

Y'24

Verwijderd

Antivries erin zal wel iets schelen, maar dat moet je ook al een half uur na het erin mikken merken.

Ik denk dat het door oxidatie komt, of door troep uit je kachelradiator (als je die eentje hebt).

Wat ook nog kan is dat de koelprut op je proc aan het uitdrogen/verharden is.

edit:

Heb je toevallig aluminium en koperen delen in je waterkoeling zitten? Dan kan het ook nog elektrocorrosie zijn

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-04 11:17

TricTrac

=;-)

Haal af en toe wat water uit je reservoir en stop d''r ijsklontjes voor in de plaats ;) :9~

Verwijderd

...anti-vries, dat is toch alleen maar om te voorkomen dat je water niet bevriest. wat is dan de relatie met koeling??.... anti-vries verlaagt alleen de vriespunt en zorgt er dus niet voor dat de warmteopslagcapaciteit/geleiding verhoogd wordt, of zit nu echt te l*llen??....

• RvV
Uhm, ja. Ik heb het waterblok van koper gemaakt. Als radiator gebruik ik zo''n senfu, is die senfu van alu?
Aan de koelprut ligt het niet. Het is puur m''n water dat niet meer koud te krijgen is.

Dat antivries had ik erin gemikt omdat er op de fles stond dat het corrosie tegenwerkte.

edit:

En ik heb niet niet snel gemerkt omdat het een gesloten systeem is waar ik moeilijk kan bijvullen. Als het water was gezakt kon ik weer 5ml per keer erin stoppen. Die 5% die er nu in zit, is er zeg maar over de hele maand ingespoten.

Y'24

• BC3 Victim
Hm, water aftappen-> alles leegmaken.
Vervolgens échte koelvloeistof d''r in gooien.
Heeft de eigenschap dat het snel warmte opneemt van de warmtebron (proc), maar zich ook makkelijk laat koelen.
En het werkt perfect tegen corrosie van Alu & kopersoorten :P
Kan zelfs een paar graden omlaag gaan. :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RvV
Wat is eigenlijk het verschil tussen koelvloeistof of antivries? En waar gebruikt men het normaal voor?

Y'24

• BC3 Victim
Antivries is voor auto''s in de winter, voor mensen die gewoon kraanwater in hun koelsysteem gooien, mischien omdat koelvloeistof te duur is, maar gewoon kraanwater bevriest eerder dan koelvloeistof, en als water bevriest da zet het uit, dus doe je er anti-vries in om het bevriezingspunt omlaag te gooien. Koelvloeistof koelt gewoon beter als gewoon water het is net als water alleen nagemaakt om het zo maar te zeggen en verbeterde koeleigenschappen aan toegevoegd. :)

Verwijderd

Nou... Anti-alg was toch wel nodig bij mij...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Kan best door de anti-vries. Daardoor zakt de warmte opnamecapaciteit van je water als een baksteen omlaag.
Probeer maar: eerst alleen water. ff uurtje laten draaien en dan anti-vries erin. Zou binnen een kwartier al merkbaar moeten zijn :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 23 mei 2001 12:58 schreef TUNER het volgende:
Antivries is voor auto''s in de winter, voor mensen die gewoon kraanwater in hun koelsysteem gooien, mischien omdat koelvloeistof te duur is, maar gewoon kraanwater bevriest eerder dan koelvloeistof, en als water bevriest da zet het uit, dus doe je er anti-vries in om het bevriezingspunt omlaag te gooien. Koelvloeistof koelt gewoon beter als gewoon water het is net als water alleen nagemaakt om het zo maar te zeggen en verbeterde koeleigenschappen aan toegevoegd. :)
Echte koelvloeistof koelt niet beter, maar slechter. Voordeel van koelvloeistof is in een auto dat het kookpunt hoger ligt, bij 120 graden ofzo.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

...inderdaad, net zoals ik al hierboven aangaf, werkt het niet in jouw voordeel als je anti-vries of koelvloeistof in water doet. anti-vries verlaagt alleen maar de vriespunt, koelvloeistof verhoogt alleen maar de kookpunt, en dat moet JIJ helemaal niet hebben natuurlijk. je kunt het beste gewoon water gebruiken, ook geen cfk of speciale olien gebruiken, en het beste is ook om geen stoffen toe te voegen aan water. ik denk dat water op zich de beste eigenschappen heeft voor proc koeling.... niet giftig, minder risico lekken, groot warmteopname/afname capacitiet, goedkoop >:), wat wil je nog meer.... :):):)

• BC3 Victim
Op woensdag 23 mei 2001 13:56 schreef mrknowitall het volgende:

[..]

Echte koelvloeistof koelt niet beter, maar slechter. Voordeel van koelvloeistof is in een auto dat het kookpunt hoger ligt, bij 120 graden ofzo.
|:(|:(|:( ...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Voor wie het weten wilde:

Een Senfu radiator is van koper. (inwendig)

Antivries en Koelvloeistof verslechteren de wamrtecapaciteit van water. Water Wetter zou dit moeten verbeteren, volgens de overlevering. We zullen zien! (Freakyfrank, heb je die potjes al??? :P:P

Verwijderd

WaterWetter verlaagt mijn coldplate temp met 3 graden.

• RvV
En wat als er corrosie aan de binnenkant van de radiator zit, hoe krijg ik dit eruit? Het hele zaakje in een zure oplossing leggen ofzow?

Y'24

Pagina: 1