[BC3] 12x12 fan''s goed te doen kwa geluid?

Pagina: 1
Acties:

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Hallo, ik zit er dus aan te denken om een 12x12 fan aan te schaffen, ik wil er natuurlijk wel 1 hebben die goed presteerd, en daarom d8 ik aan deze van oc-shop

Delta AFB-120HP

The Best of the Best. The specifications are: a RPM of 4000, a CFM of 190, a Maximal Air Pressure (MAP) of 17.78, and a dB-A of 59. This is a 2-wire version wich connects directly on the PSU. PSU use 2A by 12volt

Voor 85,- excl verzentjosten etc. Nou weet ik dat ze een herrie maken, maar hoe erg is het, is het zo als je deze niet goed beschut hebt staan, je je TV op z''n hardst moet zetten of wat? Zijn er nog koelers, die (bijna) even goed zijn, maar goedkoper, of stiller? en waar kun je ze halen, heb zelf al bij ned cool etc gekeken, maar die komen niet in de buurt van deze of wel?
alvast bedankt mzzl

• FFF
btw hij rukt dus 2 ampere, kun je deze (misschien wel 2 of 3) gewoon op je voeding hangen, of moet je dan al een echt goede hebben?

Verwijderd

dat is het beest onder de fans, qua geluid helemaal niet tedoen;) maar daar koop je ook geen Delta voor

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
neem een sunon, ongeveer 100 cfm, neem een Ys-tech 131.5 cfm en ongeveer 46db. te doen als je je kast geluidsdicht (dus een deken erover zoals hier) hebt.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 23 mei 2001 10:40 schreef FFF het volgende:
[..]
and a dB-A of 59.
[..]
Goh, je geeft zelf het antwoord al :).

Ik heb twee Papst fannen van 28 dB (92 mm), en een zootje Sunon @ 7V (80&92).
Dan merk je geen verschil als je een fan-stekker eruit trekt

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Gebruik alleen maar papst .. omdat die de goede eigenschap hebben, "stil zijn" heerlijk is dat :D .... ik gebruik daar voor 120MM 24V, en die doen 150CFM, en maken dacht ik iets van 39DB :D

Verwijderd

ik denk dat ik die fans ook heb, maar die doen maar 150M^3/h das ongeveer 90~95 cfm

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
Ik heb bij conrad eens voor 6 gulden/stuk 4 Delta 12cm MP fans gekocht. Ze maken heel weinig geluid en geven behoorlijk veel lucht (80 CFM ofzo).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• FragDaddy
  • Laatst online: 22:48
ik heb zelf 2x120mm 220Volt sunons erin zitten. voordeel: ze belasten je voeding niet, want ze gaan rechtstreeks in het stopkontakt en ze hebben veel meer airflow.

nadeel: je moet oordopjes indoen als je wilt computeren >:)

Have a wheelie good weekend!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:24
59 db lijkt mij teveel..

Neem dan idd iets minder CFM, 131 ofzo en dan 46 db, dat scheelt een hoop geluid..

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 18:17
Op woensdag 23 mei 2001 10:53 schreef Dr.Q het volgende:
neem een sunon, ongeveer 100 cfm, neem een Ys-tech 131.5 cfm en ongeveer 46db. te doen als je je kast geluidsdicht (dus een deken erover zoals hier) hebt.
sunon is 120cfm en veel db (hoeveel weet ik niet)

Ik heb hem ook, hij is lekkel :)

if broken it is, fix it you should

• FFF
bedankt allemaal, zal nog eens wat gaan kijken naar de prijzen etc. Die delta gaan bijna 2 x zo hard als een normale 12x12, dus zal eens kijekn of ik er iets tussenin kan vinden :D bedankt

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Sloop een paar (4) oude 60mm fans uit een oude voeding van een 286... maken bijna geen geluid op 12v; en echt geen geluid op 7v!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• FFF
Op woensdag 23 mei 2001 21:38 schreef Skaah het volgende:
Sloop een paar (4) oude 60mm fans uit een oude voeding van een 286... maken bijna geen geluid op 12v; en echt geen geluid op 7v!
Da''s natuurlijk ook een id, gewoon 4 60x60 d''rin, maar is dat beter, zal een kijken, dan ben ik wel de helft van de voedingsstekkertje kwijt :D

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een Sunon 100cfm. 36 dB dus ik hoor hem echt niet.

Mijn harde schijf hoor ik het beste van allemaal in mijn systeem

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik heb een papst. Fluisterstil en ik meen iets van 80cmf. Maar ik heb liever 2 fluisterstille koelers, als een herriebak. En het effect is hetzelfde.

Geen inspiratie

Verwijderd

papst heeft fans die gaan van 37dB tot 45dB, nadeel kosten veel geld.
Bij www.farnell.com (ze staan helaas niet op de site) hebben ze ze. Je moet de kataloog bestellen (een twee-delige gigant a la RS)

Er staan zelfs 135 en 171mm 12V ventilatoren in , maar niet echt goedkoop, dit is het grootste ding wat ik tot nu toe op laagspanning heb gezien.

• FFF
Op donderdag 24 mei 2001 06:23 schreef xfiles het volgende:
papst heeft fans die gaan van 37dB tot 45dB, nadeel kosten veel geld.
Bij www.farnell.com (ze staan helaas niet op de site) hebben ze ze. Je moet de kataloog bestellen (een twee-delige gigant a la RS)

Er staan zelfs 135 en 171mm 12V ventilatoren in , maar niet echt goedkoop, dit is het grootste ding wat ik tot nu toe op laagspanning heb gezien.
daar staan heel wat fan''s, zie er interresant uit :D

Bedankt allemaal

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

McLambo

MTB Junky

Ik heb laatst een oude prockoeler uit een compaq Deskpro XL gehaald. is geloof ook 120x120

er staan niet veel op behalve Compaq Silentcool.

Nou stil is íe echt niet kan ik wel vertellen :-)

Hij zit vooronder in m''n HQ08 en als je een blaadje of chips ofzo net voor de kast op de grond legt...

SLLLLUUUURRPP!

Verwijderd

voor het "weinige" (tussen haakjes he) geld dat de HQ08 kost t.o.v. een professionele kast is te zien dat eerst iemand heeft zitten nadenken nadat ze het kastje gebouwd hebben.

Hdd''s boven zetten (scsi of ide ) en ze worden onmiddelijk gekoeld door de twee helaas niet bijgeleverde fans. Ik gebruik ze als afzuiging naar buiten aangezien warme lucht volgens de regels stijgt moeten we die alleen maar helpen.

hdd koelers niet nodig, koelt nu 2xbarracuda 18GB UW SCSI

Vanonder die sleuf is geniaal, heb zo nog geen andere kast gezien... die onderste fan is bij mij helemaal niet nodig, ik denk als je hier gerounde kabels gebruikt , je inderdaad een stofzuiger hebt... ik denk dat ik straks het front eens ga bekijken of de 5 1/4 trays ook niet gekoeld kunnen worden door die luchtstroom.. bv kleine gaatjes boren (mijn plextor krijgt het nog te warm he)

Nu ik bezit een addtronics , zo een 7896A ook een machtige kast zeker met een Mega RAid UW en 2x18GB .. :O

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 09:04 schreef McLambo het volgende:
Ik heb laatst een oude prockoeler uit een compaq Deskpro XL gehaald. is geloof ook 120x120

er staan niet veel op behalve Compaq Silentcool.

Nou stil is íe echt niet kan ik wel vertellen :-)

Hij zit vooronder in m''n HQ08 en als je een blaadje of chips ofzo net voor de kast op de grond legt...

SLLLLUUUURRPP!
een 120x120 proc koeler????? :P
heb je je kast moet modden om hem voorin te kunnen zetten, of heb je alleen dat plastic-frampje eruit getrokken, fan erin gezet en daarna terug geplaatst? In het laatste geval is de fan maar 80x80 maar das nogsteeds gigantisch voor een proc-koeler ( naar mijn weten gebruikt alleen de swiftech mc462 dat soort fan''s )
Pagina: 1