Toon posts:

[BC3] Wat is de laagste temp. voor een Pelt (TEC)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de minimum temperatuur die een pelt bereikt? Wil namelijk een vloeistof onder de -30 krijgen.

Verwijderd

licht er natuurlijk helemaal aan wat het vermogen van je peltier is en hoe goed je de hot-side koelt
lees op www.waterkoeling.nl over hoe een peltier werkt

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
De minimum temp die je kan behalen met een pelt is precies 0 graden Kelvin :P

Maar om ff realistisch te blijven: met een single stage peltier setup krijg je alleen als je een absurd hoog vermogen hebt je water op -30. Waterkoelen met peltiers zo is vreselijk ineffectief dat je al erg blij mag zijn met 0 graden.

Verwijderd

Hmm, forget it.

Pelts kunnen theoretisch een dT van 65-75 graden halen, alleen is dit zonder load op de koude kant, met de warmt kant op 30 graden, in vacuum. In de praktijk haal je een dT van 50 graden, no load.

Onder load verandert dit. Bij hoge dT''s verpompt een pelt nauwelijks nog vermogen. In de praktijk houd het bij een dT van 30 graden max, met load, wel zo''n beetje op.

Dus, stel dat je je water op 30 graden kunt houden, en je wilt naar de -30 toe. Dan moet je dus 1 waterloop maken op 30 graden, die minstens 4 150W-172W pelts kan koelen. Die 4 pelts koelen een enkele 150-172W pelt. En die koelt een tweede waterloop met het water op -30. Als je het al haalt. Maar dan mag je niet teveel vermogen dumpen in dat water van -30.

Mij lijkt een phase-change systeem dan toch wel wat praktischer.

Verwijderd

Nou ik haalde met mijn 80watt TEC wel -25C ( processor ) Heb een termometertje ernaast geplakt en hij geeft -25C aan. ( koudste wat ik gehaalt heb ). Als ik aan het gamen ben en na 2 uur weer kijk is ie ongeveer 5 a 6C.

Greetz

Verwijderd

die -25 heb je gehaald toen je proc idle draaide, en met je water nog niet op bedrijfstemp. Dus: water ca. 18 graden, coldplate temp -25. dT = 43 graden. Niet slecht met een lage load erop. Helemaal zonder load haal je de -35 tot -40 nog wel. Die 80-watter heeft een dTmax van 72 graden meen ik.

5 a 6 graden onder load, watertemp op een graad of 25, is een dT van zo''n 30 graden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Op dinsdag 22 mei 2001 14:49 schreef DaBit het volgende:
...
5 a 6 graden onder load, watertemp op een graad of 25, is een dT van zo''n 30 graden.
[mierenneukmode]
Lijkt me eerder een dT van zo''n 20 graden (25 - 5a6 = 20 en geen 30 :) )
[/mierenneukmode]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

oeps....

Verwijderd

Ja klopt, was helemaal idle in windows. Ook al is het water een paar graden warmer dan haal ik nog wel -23C. De temp. sensor zit precies aan de zijkant van de core.

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb water niet genoemd...

Misschien als koelmiddel in een 2-traps systeem.

De 1e pelt koelen met "de vloeistof", welke weer met 2 2e pelts gekoeld wordt,deze weer door waterkoeling koelen. Wordt wel een grote radiator volgens mij; iemand nog een radiator van een Volvo BM liggen? *D

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
volvo bollinger munktel?
volgens mij hebben wij in het dorp hier daar nog een trekker van rondrijden.. is trouwens luchtgekoeld ! :+

anyway, een goede radiator voldoet wel, groot zonder fans, kleiner met fans lijkt me hetzelfde eik...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Heb je er nu echt iets aan om onder het vriespunt uit te komen, kun je dan verder klokken als bij een temp van een graad of 5 ?

Geen inspiratie

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
Ja, hoe lager de temp hoe sneller IC''s kunnen werken.
Pagina: 1