Toon posts:

[BC3] Outtakefan minder geluid - "Duct-tape yoir Fannie"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als de outtake fan zoals bij mij wat lage zoemende geluiden maakt, heb ik een simpele doch ietwat gestoorde oplossing gevonden..
;)

Mijn probleem is al een paar weken, dat in de tests die ik deed om de outtake fan stil te krijgen de fan stil is bij een leeg systeem, maar als de kast eenmaal gemonteerd was ging het opeens zoemen door lucht turbulentie.
Gebruikte fans 120 mm, twee types Papst 80 en 100 cfm 32 mm dik, en een metalen Panaflo 80 cfm 38 mm dik.
(Uiteindelijk gemonteerd Papst 80 cfm op 7 Volt)

Ik werd er dus helemaal niet lekker van. Op 7 volt was de koeling goed maar maakte herrie, op 5 volt was de herrie weg, maar de koeling niet toereikend.
(En dan had ik nog geluk, veel fans draaien gewoon niet op 5 Volt..)

Wat helpt, tot mijn verbazing, is de achterkant afplakken voor 25 tot 30 % van de opening met Duct tape :+

Als de boel herrie maakt, leg je hand tegen de opening van de fan met de gesloten werkende computer. Als je de herrie zo weg kunt krijgen door een deel af te dekken, plak het lekker af.

Temperatuur impact ? ca. 0,5 graad :) :)

Joepieieieieieie lekker stil.. !!
:Y)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Doet mij wat vreemd aan.... je gaat de airflow blokkeren voor minder geluid -> dan lijkt mij gewoon de fan langzamer laten draaien de betere oplossing.

• Macconner
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

Of gewoon ut roostertje eruit dremelen, de fan met langere bouten monteren, (5 CM van de kast af, en het opening met b.v. DucTape afplakken.

kast voorzien van noppuschuim, Waterkoeling nemen? Optie''s zat!;)

Macconner! | speed 733@1007 :)

Verwijderd

Topicstarter
Hielko->het scheelt maar 0,5 grad hier. Die fan douwt het er blijkbaar gewoon doorheen, iets tegendruk voorkomt blijkbaar de lucht turbulentie die de ''zoemtoon'' veroorzaakte.

Maconner-> welk rooster :) ?? t''is een 12cm fan die natuurlijk nooit in een Aopen hx45 kast hoort. Dat gat is gewoon door mij gemaakt.

Enneh.. dit is dus iets wat WERKT. Al Draait. Succesvol :)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Afplakken helpen ? Vreemd, als ik een 80mm fan monteer ik die houder van mijn HQ-8 maakt ie juist meer herrie. Komt gewoon doordat hij dan 30-40% wordt gedrukt door het rooster van de houder.
Enige verschil wat ik kan zien dat het bij de HQ-8 de blaaskant is die je deels afblindt.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Topicstarter
Nou lieve kijkbuis kinderen, dan gaat meneer Hooi het nog even wat duidelijker uitleggen.
;)

Op deze foto zie je dat de intake een 176 mm metalen Papst is, en de 120 mm plastic Papst outtake zie je net nog achteraan boven zitten, onder de voeding, en achter waar je de CPU vermoedt(je ziet er niet veel van omdat de SCSI kabel van de Ultraplex daar hangt).

Als de boel open staat is er geen probleem. Dicht echter krijg ik een lage zoemtoon, een soort geronk. Het gebeurt als je iets als een plaatje naast de fan houdt waar de kast zou komen.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/hooipc.jpg

Hier zie je de achterkant van de PC. Wat mij opviel was dat de geluiden van de fan die optraden met dichte kast, weg gingen als je een hand tegen de achterkant van de fan had.

Dan gewoon even uitgeprobeerd, stukkie tijdschrift er tegen aan, en uiteindelijk een stukje van de fan van buiten afgeplakt met Duct Tape. Temperatuur verschil slechts 0,5 graad. En er zitten helemaal nergens roosters, behalve de uitgaande fan van de Enermax voeding dan. (Die andere van de voeding heb ik er ook uitgesloopt, die veroorzaakte herrie bij de fan van de Swift koeler.)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/hooipcback.jpg
Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Nee,
ik heb de grille er af gehaald, die fan zit nog gewoon in de Enermax hoor.. ;)

De flatcables.. mhh..

Alle IDE flatcables zitten plat en uit de weg van de airflow, en die SCSI hangt met de platte kant in de airflow. Rond is dan alleen maar dikker, ik denk dat ik daar weinig mee opschiet.

Als de boel in de weg zat jah, maar nu...

Verwijderd

Op dinsdag 22 mei 2001 09:37 schreef Hooi het volgende:
Als de outtake fan zoals bij mij wat lage zoemende geluiden maakt, heb ik een simpele doch ietwat gestoorde oplossing gevonden..
;)
neen, simpel doch doeltreffend!!

het werkt, vrijwel geen temp verlies... wat wil je nog meer :? niet slapen voor die 0,5C?

• FlipFlap
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 08:47

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

buggy threath :?

ff niets

Verwijderd

Op donderdag 24 mei 2001 03:19 schreef FlipFlap het volgende:
buggy threath :?
Zie [topic=185773]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 mei 2001 01:52 schreef freakyfrank het volgende:

[..]

neen, simpel doch doeltreffend!!

het werkt, vrijwel geen temp verlies... wat wil je nog meer :? niet slapen voor die 0,5C?
Yep ;)
Cheap, mean and lean, precies zoals een Tweaker het wil hebben ..
:Y)

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:46

Zak

Hooi, wat voor meuk heb jij allemaal achter in je pc geprikt man?

Verwijderd

idd, lijkt wel of je naar een electronica-zaak bent gegaan en gezegd hebt: ''Doe mij van alle kabeltje 1tje!''

Verwijderd

Hooi gaat voor de computer met de meeste kabels aan de achterkant ;)

Verwijderd

Topicstarter
:o Moet ik nou echt gaan tellen en nadenken? Sjjjjjjeeemig..

Van onderen naar boven :
- Modem : Telefoon leiding 2e lijn, telefoon toestel
- SBLive poorten: line in van equalizer, microfoon, uit1 naar versterker bij PC, uit2 naar ''grote audio systeem, Joystick
(<-> Equalizer: line out van ''grote audio systeem, audio van VCR)
- SCSI (Tapestreamer Extern
- Netwerkkaart : coax naar Sygate machine ->Sjello
- SBLaster Dig in/out ->DCC recorder
- VGA kaart : monitor, Video in/out Matrox Marvel <-> VCR
- LPT1 : scanner -> Canon inktjet
- Com2: Olympus C-860-L Dig. Camera
- Com2: Scroll Mouse
- USB1 : Ferrari FFB Wheel
- USB2 : Oregon Scientific 3 in 1 Webcam/digicam
- PS2 Toetsen bord
- Eurostekker ->NUON >:)

( Gelukkig hangt er ook nog wat aan de andere machine op het netwerk. ;) )

Nou,
heb ik ook es effe lekker kunnen pochen !!!

:P

Verwijderd

Neem geen hamster :)

Verwijderd

Topicstarter
Hellluuup !!!!!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/cablebunny.jpg
Pagina: 1