Toon posts:

Netwerk error onder win98SE

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vast niet de eerste zijn (maar zeker ook neit de laatste), maar ik probeer een netwerk te laten werken onder win98SE.
NEtwerkkaart zit erin, drivers kloppen, geen conflicten, HUB werkt (gezien bij vrienden die hem gebruikten) maar toch weigert de computer, het netwerk op te gaan, en er zihzelf en anderen op te zien, ik krijg een error, dat de computer geen toegang kan krijgen tot het netwerk, en dat hij het netwerk niet kan doorzoeken.
Alle protocollen zijn geinstaleerd, de HD is schoon, heb net een format c gedaan, netkaart was het eerste wat ik installeerde.

Iemand een ID, of vragen?
ik hoor het graag!

tnxs

Ow ja, ik hoef niet te horen dat het onderwerp al is aangesneden, ik wil het liefst gewoon een oplossing. ;)

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-05 10:50

Tuinhark

Retro

Moet je eens kijken of je de andere PC's kunt pingen.
Bij mij heeft dit wel eens 'geholpen': ik zag een andere PC in het netwerk niet en nadat ik die had gepingt, zag ik hem wel in Netwerkomgeving. :)

In de help staat ook iets over "net.exe diag" ofzow. Moet je de wizard probleemoplosser ofzow in de help ff draaien voor meer info.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cursus netwerken voor beginners:

tip 1: zijn de kabels goed? controleren en niet alleen maar vanuit gaan.
tip 2: zijn de netwerkkaarten goed?
tip 3: gooi alle netwerkprotocollen behalve tcp/ip weg. hoe het zo simpel mogelijk.
tip 4: ping 127.0.0.1. zo ping je je eigen netwerkkaart. als dat niet lukt is de kaart stuk of heb je een softwareprobleem.
tip 5: ping het ip-adres van de andere pc. als dat lukt is alle hardware in orde.
tip 6: zijn de netwerkinstellingen op beide pc's gelijk aan elkaar? staan beide pc's in dezelfde werkgroep?
tip 7: check de ip-adressen. maak de subnetmask 255.255.255.0 en op beide pc's het ip-adres 192.168.1.x. x is dan een waarde tussen 1 en 255 en moet op beide pc's verschillend zijn.
tip 8: is er wel iets geshared? vaak zien de machines elkaar niet omdat er niks geshared is.
tip 9: if all else fails: laat iemand met ervaring ernaar kijken.

laat maar even horen als je meer wilt weten.

Verwijderd

Topicstarter
Euh... hoe pingt men??

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dos-venster openen. intypen: "ping 127.0.0.1". enter.

Verwijderd

Topicstarter
Ping werkte, die jongen met die andere PC is inmiddels vertrokken, dus ik ga binnenkort op herhaling.

Sorry, maar ik d8 ff enit loogisch na, over die ping, het was iets te logisch.

Ping lukte trouwens

Verwijderd

Men pingen als volgt:
optie 1. start/uitvoeren type daar
ping 192.168.0.1 (of welk ander ip je ook maar wilt pingen)

optie 2 start/programs/dosellendeding
en type daar hetzelfde als hierboven.
Vergeet niet de spatie tussen ping en Ip-adres.
En als je inmiddels jezelf al een ip hebt toegewezen dan ping die volgens mij niet meer op 127.0.0.1 maar op het door jouw ingestelde ip-adres.

Tip: pleur die hub er eens uit.. als je niks van netwerken weet moet je eerst eens beginnen met coaxkabels voor beginners of crossover UTP kabels(dit laatste werkt alleen tussen 2 computers.)
suc6

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mooi, probleem opgelost dan...

Verwijderd

ok ok ok ok ok ok ok :( :(

/me denkt dat er erg veel mensen het leuk vinden om iets uit te leggen :)

• demonite
  • Laatst online: 10-05 16:48

demonite

the way is up

ping 127.0.0.1 werkt altijd.. of je nou wel of geen netwerk/modem spul hebt

127.0.0.1 is gewoon localhost

Overigens, als je vervolgens je netwerkkaart IP gaat pingen en ook dat lukt maar het netwerk werkt nog steeds niet, verander dan eens het IRQ van dat ding..

Ik heb hier zo'n ne2k compatible 25.- kostend kaartje die vrolijk geinstalleerd wordt en volgens windows gewoon fijn werkt.. zichzelf zowel localhost als netIP kan pingen, maar naar buiten (dus een andere bak op het netwerk) pingen werkt NIET .. "network unreachable" en dergelijke.. windows dacht dus dat die kaart wel wilde op irq 9.. maar helaas pindakaas, dat wou ie NIET op irq 10 however doet ie het prima

mzzl

Verwijderd

Jep je hebt helemaal gelijk die localhost laat zich altijd pingen :) sorry voor de verwarring.
Irq problemen zijn ook mij niet onbekend. Probeer eens een ander slot of stel je irq zelf in als dat mogelijk is.

• Klont
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07-2021

Klont

Destroyer of words

Hallo, hier "die jongen met die andere PC" :)

Ik had op DS ze bak ook NetBEUI en IPX gezet, want dat had ik ook (en dat werkt prima op de uni)

Maar voor een persoonlijk netwerkje dus alleen TCP/IP nodig?

En moet die HUB niet worden geinstalleerd ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Er zaten geen drivers bij die HUB, en waarom eigenlijk.

Bij een LANparty waar ik ook was, hebben we (nou ik niet dus he) de HUB gebruikt, zonder drivers ervoor of wat dan ook

Verwijderd

je hebt geen drivers nodig voor een hub !

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gelukkig niet. dat zou maar weer een zorg erbij zijn.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ping 127.0.0.1 werkt volgens mij niet als je geen netwerkkaart geinstalleerd hebt of wanneer de drivers niet in orde zijn. verder meestal wel.

ik heb het voor de zekerheid even getest op m'n laptopje en die geeft een error als ik 127.0.0.1 wil pingen terwijl het netwerkkaartje er niet inzit.

• demonite
  • Laatst online: 10-05 16:48

demonite

the way is up

hmnnn raar. Volgens mij moet je localhost altijd kunnen pingen.. tenminste zolang je tcp/ip hebt geinstalleerd lijkt me.

Heb zelf op dit moment geen pc's zonder netwerk/modem aparatuur..

maarja localhost is onder linux hetzogenaamde loopbackdevice..

Maargoed, stel dat die jongen een werkende(niet perse aanstaande) modem in z'n pc heeft dan kan ie volgens mij wel localhost pingen. localhost is niet per definitie je netwerk kaart, volgens mij zijn ip-adressen helemaal niet verbonden aan hardware.

nouja doesn't matter anyway :)

• Tuinhark
  • Laatst online: 10-05 10:50

Tuinhark

Retro

gelukkig niet. dat zou maar weer een zorg erbij zijn.
/me heeft een RealTek PCI netwerkkaartje met ingebouwde hub voor een totaal van 5 PC's (dus 4 aansluitingen). :P

Verwijderd

Topicstarter
Die net kaart is een Realtech 8139A

• Klont
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07-2021

Klont

Destroyer of words

En de mijne een 3COM Fast Ethernet, AHGI

• rolfx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
[quote]/downtime/ schreef op 05 mei 2000 @ 00:04:
cursus netwerken voor beginners:<tip 4: ping 127.0.0.1. zo ping je je eigen netwerkkaart. als dat niet lukt is de kaart stuk of heb je een softwareprobleem.<BR>tip 5: ping het ip-adres van de andere pc. als dat lukt is alle hardware in orde

En dit laat dus mijn wenkbrouwen vronzen. Op de host lukt het niet om de eigen netwerkkaart te pingen. Timeout bij overdracht.
Maar pingen van de client lukt wel. Ook kan ik bij de client de host onder netwerklocaties vinden en prima besturen, alleen op de host is geen client te zien. Jullie raden het al. Deze tweak maagd fraagt jullie hulp.

thanx

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

rolfx - fantastisch gezocht. Toch verandert de wereld in 4 jaar immens - en daarom ga ik je vragen een nieuw topic te openen waarin je jouw probleem nog eventjes beschrijft :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.