[BC3] hoe isoleren als je een peltier gaat gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
hoi,

ik heb sinds kort waterkoeling :-)

nu maakt de temp niet zo veel uit met de temp van m''n spire cooler met casefan..(zo''n 5-2 C koeler)

Dit vind ik allemaal niet echt super. Had wel verwcht dat het allemaal wat koeler bleef..

Nu dacht ik dan aan een peltier.
Alleen ik wil er heeel zeker van zijn dat ik geeen condens in m''n kast krijg.
Liever gebruik ik ook geen heeel extreme isolatiemethoden (met kit de boel bewerken enzo)

is dit dan nog mogelijk?

ik hoor het graag

Alvast bedankt,
Cutebrit

ps. ik heb nu nog een duron 800@1060 maar met een pelt zal die nog wel hoger komen.
stel dat hij dan 75 Watt afgeeft, wat voor pelt moet ik dan nemen?
enne, als ik later overstap op een TB(4) kan ik dan nog dezelfde pelt gebruiken?
(moet ik waarschijnlijk een erg sterke nemen, kan dat, of is dat schadelijk voor m''n proc?)

ik hoor het graag :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
gaskets bij oc-shop, daarmee isoleer je de boel

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

altijd een peltier nemen met meer vermogen dan je cpu

• Xandrios
Op maandag 21 mei 2001 15:23 schreef neographikal het volgende:
altijd een peltier nemen met meer vermogen dan je cpu
hoeveel meer?

als mijn CPU 75Watt afgeeft, heb ik dan aan een 80Watt pelt genoeg, of moet ik meer richting de 150 watt??

enne gaskets???

kan ze niet vinden op www.oc-shop.nl :(:(

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Op maandag 21 mei 2001 16:00 schreef Cutebritney het volgende:
hoeveel meer?

als mijn CPU 75Watt afgeeft, heb ik dan aan een 80Watt pelt genoeg, of moet ik meer richting de 150 watt??
Rekenen met pelts is ietsje ingewikkelder.

Je pelt moet effectief tussen de 80-100 Watt doen, daarom heb je waarschijnlijk 120-170 Watt pelt nodig.
Deze zijn meestal het meest effectief op 80% van hun vermogen.

Bijvoorbeeld: 172 Watt, 24V pelt verbruikt 7,2 Amps met een weerstand van 3,3 Ohms.
Op 18V is dit 5,4 Amps met een vermogen van 97 Watt.

Dus een 172 Watt 24V pelt is op 18V nog maar 97 Watt. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Op maandag 21 mei 2001 16:00 schreef Cutebritney het volgende:
...
enne gaskets???

kan ze niet vinden op www.oc-shop.nl :(:(
Kijk bij TEC''s
"Complete Neo- Gasket / Neo-Stuffer / Cold-Plate kit voor PPGA / FC-PGA"

Helemaal onderaan de lijst: f 27,-
That''s the one :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Xandrios
Op maandag 21 mei 2001 16:15 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Kijk bij TEC''s
"Complete Neo- Gasket / Neo-Stuffer / Cold-Plate kit voor PPGA / FC-PGA"

Helemaal onderaan de lijst: f 27,-
That''s the one :)
mmm jammer, geen pic :(
zal nog ff zoeken naar een pic.....

dus voor een TB die 75Watt afgeeft heb ik een pelt van 172Watt nodig...:(

is het niet mogelijk om een 125Watt pelt gewoon op de specificaties te draaien, zodat hij ook echt 125Watt doet??

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ff n vraagje tussendoor: als het wattage van de cpu gelijk is aan het wattage van de peltier blijft die cpu dan precies op 0 graden draaien? :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Op maandag 21 mei 2001 16:40 schreef JorroW het volgende:
ff n vraagje tussendoor: als het wattage van de cpu gelijk is aan het wattage van de peltier blijft die cpu dan precies op 0 graden draaien? :)
Goeie vraag, dat wil ik ook ff weten.

Verwijderd

nee lijkt me niet, allereerst zou dan de geleiding echt 100% moeten zijn en alleen het contactpunt zal misschien op de 0 graden blijven de rest van de cpu zal toch wel warmte blijven ontwikkelen......

vraag t eens aan dabit, die weet t vast wel

• Xandrios
DABITTTTT???????

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Ik weet het ook.
Hij voert alle warmte van de proc af en blijft in principe dus even warm.
In de praktijk komt het er op neer dat de warme en koude kant dezelfde temp hebben, en je er dus niets aan hebt. Wordt allen maar warmer omdat je meer warmte moet afvoeren.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

die Dabit is er ook nooit als je hem nodig hebt :)

Je peltier moet flink zwaarder zijn als je CPU. Anders heeft het geen nut. En geen nut heeft dan een negatief effect. Want je peltier krijgt dan een isolerend werking... En dus word het geheel zelfs warmer.

Zeker als je straks een Athlon 4 wilt. Zul je voor een 172 watt peltier moeten gaan.

En sja dan zul je moeten isoleren. Het schijnt te kunnen met die setjes van OC.
Iemand anders had in navolging hierop zijn muismat verknipt (schijnt ongeveer hetzelfde spul te zijn)
En ik heb Dabit wel eens iets horen zeggen over zuur vrije vaseline (tijdelijk)....
Hij had ook iets wat ie definitief ging gebruiken, maar dat was zo''n moelijk woord, da heb ''k nie onthouwen :+

Geen inspiratie

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Neopreen toevallig?

Verwijderd

Als een pelt hetzelfde vermogen kan verpompen als de proc produceert, en je hebt verder een ideaal systeem, dan is de koude kant van je pelt net zo warm als je warme kant. In dat geval verlies je er alleen maar op, want die pelt produceert zelf ook nog een hoop warmte, dus hogere watertemp.

Oftewel, wil je een graad of 30 verschil zien te krijgen, dan moet je pelt toch wel zo''n 2x zoveel vermogen weg kunnen pompen. In dit geval dus een 152W pelt op vol vermogen, of een 172W pelt op wat minder. Hierbij raad ik je het laatste aan: de laatste wattjes uit een pelt persen gaat samen met een gigantische daling van de efficiency.

Isoleren: Het gaat erom dat er geen vocht ontstaat bij delen die koud worden. Dit zijn dus je coldplate, proc, socket, en onderkant mobo.

Dus:
- Onderkant mobo isoleren met piepschuim, neopreen of styropor door er gewoon een plaat onder te leggen.

- Binnenin het socket een stukje schuim dat lekker strak erin past.

- binnen & buitenrandjes van je socket met wat vaseline insmeren. Dit is ook nog weg te halen, in tegenoverstelling tot kit.

- socket zelf insmeren met een dun laagje vaseline; tegen het vocht.

- coldplate isoleren met schuim: tot aan het moederbord. Dus over de rand van het socket heen.

- spacer tussen coldplate en proc, en daar ook aan beide kanten een dun laagje vaseline. Dan is dat ook weer luchtdicht.

Zo ben je een heel eind, en je kunt alles weer loshalen en schoonmaken. Je kunt de vaseline ook eerst weglaten, en na 2 weken je procje ff loshalen. Dan zie je wel waar wat vocht gekomen is. Daar moet je dan wat extra''s tegen doen.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:46

reiker

dan jij!

mag ik ook ff een vraag stellen: gaskets ? gezondheid ?
ik heb me toch redelijk in waterkoeling en aanverwante onderwerpen verdiept, maar het enige wat ik tegengekomen ben bij condensbestrijding waren de begrippen "pur" en "isolatieschuim" (pur dus)... kan iemand mij uitleg geven over gaskets ?

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

stukjes op maat gesneden neopreen (softte-muismat achtig spul)

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:46

reiker

dan jij!

Op maandag 21 mei 2001 23:23 schreef Hiro Shima het volgende:
stukjes op maat gesneden neopreen (softte-muismat achtig spul)
en die doe je dan om de zijkanten van je pelt/proc heen ofzo ?

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Maar als je na twee week gaat kijken waar watervorming is , dan kan dat toch al veels te laat zijn?
:(

• answer_man
  • Laatst online: 13-05 11:47
nee dan krijg je lekkere temperatuurmeting ;)

• Xandrios
Op maandag 21 mei 2001 22:44 schreef DaBit het volgende:
- socket zelf insmeren met een dun laagje vaseline; tegen het vocht.
emmmmm in de socket ???

dus ook de gaatjes waar de pootjes van de proc in komen????

Verwijderd

tussen de socket in..... waar de proc op moet komen

je weet wel, de proc heeft in de midden geen pootjes, en dus waar de temp-sensor zit daar moet je isoleren!

Verwijderd

hmm dan maak je daar een gaatje voor in je isolatie :?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:20
ook in de socketgaatjes... ik heb zelf ook me hele socket onder de vaseline gesmeerd (ook hele binnenkantopgevuld)

en daarna het geheel in het purschuim gedaan... dit na wat mindere ervaringen met condens. nu kan de CPU vrolijk idle -15C draaien zonder gezeik...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

PUR is mij iets te definitief...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik ben hier zelf ook in geinteresseerd, heb ook waterkoeling, maar die werkt in de winter alleen zoals ik wil (dan is het koelvocht 5-10 graden, nu 31 !). Via de Danger-Den site kwam ik hier en hier waar aardige tutorials staan.

Echter ik zou zelf dus nooit (zoals daar staat) lijm in m''n socket doen. Lijkt me slimmer om van dat schuim te gebruiken wat je dan precies op maat knipt voor in de socket. Als het de onderkant van de CPU raakt dan is dat denk ik zelfs beter dan alleen een laagje lijm (waardoor je de socket zelfs kan "immobiliseren" als je er teveel in doet, en er nog steeds een ruimte met lucht is rond een koud oppervlak). Na de site van DaBit te hebben bekeken (plaatje ijs op coldplate) lijkt het me ook verstandig om, naast natuurlijk de zijkant, ook de onderkant van de heatplate volledig te isoleren, met alleen een open vierkantje waar je cpu precies in past. Let hierbij wel op dat het schuim wat je gebruikt niet te dik/dense is. Als het niet ver genoeg inveert maakt je core geen contact met je heatplate en sloop je je chip direct. Met een spacer ertussen is zoals DaBit al meldt vaseline de beste oplossing. Als je ook nog vaseline in de gaatjes van je socket smeert en de achterkant van je bord isoleert met een lap schuim dan ben je denk ik al aardig op weg. Als ik hieraan ga beginnen dan probeer ik in ieder geval m''n bord + chip zo origineel mogelijk te houden (geen lijm etc.) zodat je alles achteraf weer weg kan halen. Oh ja. Als je dat schuim op een PCB plakt, let dan op dat je bij het verwijderen de baantjes op je bord niet meetrekt. Zou zonde zijn !

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

voor geinteresseerden, ik heb een dikke rol speciaal isolatie schuim staan,

4mm dik, vochtvast etc.

perfect voor naast een peltier te isoleren

stukje van 30x30 cm met verzending = 10tje..
(niet iedereen wilde uiteindelijk meedoen :'( aan de inkoop actie )

hopelijk nog iemand??

Verwijderd

Zo heb ik het gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~f_b/kastgroot.JPG

• Xandrios
Op woensdag 23 mei 2001 21:04 schreef frits het volgende:
Zo heb ik het gedaan:

[afbeelding]
dat ziet er wel errug cool uit...
maarre, dat is socket a (slot 1)..
dat lijkt me ook wel wat makkelijker dan socket a, omdat je er aan alle kanten goed bij kan komen.

maar heb jij nu dan HELEMAAl geen condens meer in je kast dan?

Verwijderd

Dat is het voordeel van een slotket. Het heeft maanden probleemloos gedraaid zonder enige storing. Geen condens dus.
Als je nog meer foto''s wil zien:

home.hetnet.nl/~f_b/index.html

edit:typo

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:20
zolang je alles vantevoren met vaseline insmeert kun je als je pur gebruikt het heel makkelijk in laagjes van 1cm wegsnijden met een stanleymes... het plakt alleen als je geen vaseline gebruikt.
ik heb al een keer de boel losgehaald, werkt echt prima.

bovendien scheelt het maken van een goede kartonnen mal het halve werk bij het spuiten.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Waar moet die vaseline nu precies komen in de socket ? In die kleine gaatjes waar de pootjes van je processor invallen, of in die loze ruimte onder de cpu zeg maar

|-----| In die ruimte zeg maar. binnen de
| | rand van pinnetjes zeg maar. Waar
| | ook de temp gemeten wordt.
|-----|

Geen inspiratie

Pagina: 1