Toon posts:

[BC3] waterkoeling met aluminium??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met m''n waterkoeling :P alleen heb een paar vraagjes:

Heb een blok aluminium (5x5x3 cm). wil dit wel?? geleid alu genoeg??
Ennuh... ik hoor vanalles over peltiers, maar het kan ook wel zonder toch??

Ik hoor het wel.

[picsmode]
binnenkort post ik wel pics
[/picsmode]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vraag 1: Ja, formaat is groot genoeg, gaten boren en stromen maar :) Had je al bedacht hoe je het gaat bevestigen?

Oh ja: 3 cm dik is wel wat aan de dikke kant, maar gelukkig is Alu lekker licht...

Vraag 2: Ja, Alu wordt al gebruikt voor koeling, koper is beter, maar ook veel duurder en moeilijker te bewerken...

Vraag 3: Als je echt KOEL wil, of eigenlijk: ijskoud, dan moet je echt een peltier gebruiken. Met waterkoeling alleen kun je je proc misschien op 25 graden stressed houden. Met een peltier kun je een eind onder 0 graden komen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Of het genoeg warmte geleid hangt ook een beetje af van het soort alu. Veel soorten constructiealuminium geleiden niet zo heel best warmte.

Maar je hebt het blok toch al liggen, dus boren/frezen maar!

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 1: Ja, formaat is groot genoeg, gaten boren en stromen maar :) Had je al bedacht hoe je het gaat bevestigen?
ik d8 dmv een beugel bovenlangs en dan door de gaten in het mobo (naast socket) heen.
Oh ja: 3 cm dik is wel wat aan de dikke kant, maar gelukkig is Alu lekker licht...
is het beter om hem ietsje dunner te maken dan??
Vraag 2: Ja, Alu wordt al gebruikt voor koeling, koper is beter, maar ook veel duurder en moeilijker te bewerken...

Vraag 3: Als je echt KOEL wil, of eigenlijk: ijskoud, dan moet je echt een peltier gebruiken. Met waterkoeling alleen kun je je proc misschien op 25 graden stressed houden. Met een peltier kun je een eind onder 0 graden komen.
maar met 25 gr. stressed ben ik blij :)

Verwijderd

Topicstarter
39graden?????

sjit hee, is dat niet erg warm voor waterkoeling???

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
[quote]Op maandag 21 mei 2001 11:53 schreef DaFoX het volgende:

[..]

Aan een blokkie van +/- 15 mm dik hebbie al zat. Ik draai nu met alu blokkie zonder pelt op 39 graden maar heb hem nog niet ver overgeclocked. (pII 400 @450 )

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
^^^^^^^^

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Dan zaag je hem toch lekker doormidden! kun je 2 blokjes maken, dus 1 testen en 1 misschien iets verbeterd voor het echie!

Maar zonder peltier kom je nooit onder de kamertemperatuur en is het dus alleen nuttig als je hem als vervanging van je ventilatoren wilt laten werken ivm het geluid. Voor overclocken zou ik het niet aanbevelen, dan kun je beter een peltier ertussen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmzzz.... nooit onder kamertemp?? waarom niet?
ik gebruik een radiateur van auto, met koelvloeistof (weet nog niet zeker, koelvloeistof of water) met vette fan erop, dus dat zal wel onder kamertemp liggen toch???

of ben ik gek??? ;)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Gek? weet ik niet, ken je niet...

maar het water geeft de warmte af aan de kamerlucht. Het koudste dat het kan worden is dus de temperatuur van de lucht. Met die fan blaas je "nieuwe lucht" tegen de radiator aan, zodat de opgewarmde lucht weg kan. Het water koelt af door het temperatuurVERSCHIL tussen water en lucht!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik zou het blok van 30 mm houden, en er zo veel mogelijk oppervlakte in creeren (veel gaten). Dit omdat de overgang van aluminium naar water een behoorlijk beperkende factor is. (bij elk materiaal, overigens)

Of je moet kunnen frezen. Dan kan je eenvoudiger meer opeprvlakte creeren.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

volgens mij geleid alu verekkes slecht(correct me if im wrong) koper lijkt mij veel beter, heeft namelijk op zilver na de beste geleiding ter wereld

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 13:27 schreef AtomicShockwave het volgende:
volgens mij geleid alu verekkes slecht(correct me if im wrong) koper lijkt mij veel beter, heeft namelijk op zilver na de beste geleiding ter wereld
ter wereld? nieuw woord geleerd?
Alu is niet zo slecht... komt op de derde plaats.. na silver en koper, maar is ook een stuk goedkoper.

Verwijderd

Euhm , Palladium geleidt het 2e beste , en supergeleiders kan niets aan tippen . Maar Alu is zeer goed voor radiator(heb er zo een van een Subaru Impreza WRC liggen) omdat die dan zeer snel de warmte van het water afgeeft .

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 19:00 schreef real_raichu70 het volgende:
Euhm , Palladium geleidt het 2e beste , en supergeleiders kan niets aan tippen . Maar Alu is zeer goed voor radiator(heb er zo een van een Subaru Impreza WRC liggen) omdat die dan zeer snel de warmte van het water afgeeft .
WRC... :9~ wa koste da dan?

• Knightwolf
  • Laatst online: 19-05 02:56
Op maandag 21 mei 2001 19:28 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

WRC... :9~ wa koste da dan?
Zal hij wel van de sloop gehaald hebben ;)

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 19:00 schreef real_raichu70 het volgende:
Euhm , Palladium geleidt het 2e beste , en supergeleiders kan niets aan tippen
Heb je het hier niet over elektrische geleiding? Warmte geleiding door een supergeleider lijkt me wel erg vaag, aangezien supergeleiding (nog niet) bij kamertemperatuur voorkomt. Dus het zou misschien wel goed warmte geleiden, maar je hebt er geen ruk aan want als het boven bijvoorbeeld 100 graden onder nul komt is het geen supergeleider meer...

En verder: alu zal best wel goed warmte geleiden, want het kapje op een k6-2(+) en k6-3(+) is volges mij ook van aluminium.

Verwijderd

*ZUIVER* aluminium geleid vrij goed warmte. *ALUMINIUMLEGERINGEN* meestal een stuk minder. En wat jullie gebruiken voor waterblokjes is meestal een stukje van een staaf die in de contructie gebruikt word. Dat geleid dus slechter warmte dan puur Alu. Met koper zit dat net iets anders, want de gangbare koperlegeringen bevatten meestal al >99% Cu.

Maar dat wil nog niet zeggen dat Alu het slecht doet.

Wat betreft die 30mm dikte: gewoon lekker zo laten.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Ik draai nu zelf met een alu-blokje.. ''t is een oude coolermaster, omgebouwd tot waterblok..
Door wat aanpassingen die zorgen voor een wat groter contactoppervlak draait het uiteindelijk nog best goed! (in ieder geval zonder peltier.. Of het ding het ook nog genoeg warmte kan afvoeren met een 172W peltier is nog de vraag!)

• php
  • Niet online

php

Op maandag 21 mei 2001 13:27 schreef AtomicShockwave het volgende:
En koolstof dan, en diamant?

k heb een koolstofsoort in mijn database staan, die 2 x beter geleid als koper. En dus ongeveer 1,75 keer beter als zilver.

Echter, de meest bruikbare materialen zijn koper, alu en eventueel zilver. Al het andere is ofwel verschrikkelijk duur, ofwel niet te bewerken.

Verwijderd

Ben bezig met m''n waterkoeling alleen heb een paar vraagjes
OMG!! DaFox aan de waterkoeling! Dat we dat nog mee moeten maken!! Nou ik neem mijn lieslaarzen mee volgende keer :P

Wat is er mis met een ouderwetse batterij fan''s kerel :9

• Grrrrrene
  • Niet online
Op maandag 21 mei 2001 11:53 schreef DaFoX het volgende:

[..]

ik d8 dmv een beugel bovenlangs en dan door de gaten in het mobo (naast socket) heen.
Kee, da''s handig ja :) Hou er rekening mee dat hij, gevuld met water, vrij zwaar uit kan vallen.
[..]

Nee, dat moet je helemaal zelf weten, je kunt nu wel lekker grote gaten boren wat de stroomsnelheid weer ten goede komt... Maar zo dik hoeft het niet.
[..]

maar met 25 gr. stressed ben ik blij :)
Kee, dat moet wel lukken denk ik...

• Grrrrrene
  • Niet online
Op maandag 21 mei 2001 13:55 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

ter wereld? nieuw woord geleerd?
Alu is niet zo slecht... komt op de derde plaats.. na silver en koper, maar is ook een stuk goedkoper.
Da''s gelul, goud is nog altijd veel beter dan alu en koper... Ik zal ''s kijken of ik dat ook met cijfers kan aantonen, maar geloof me: het is veeeeeel beter

• php
  • Niet online

php

Goud is qua warmtegeleiding NIET beter. Uit mijn hoofd ligt het tussen koper en alu.

Dus als je aan een gouden koelblok dacht, geef je portomonnee dan aan mij, en koop een koperen blokje.

• Grrrrrene
  • Niet online
Op dinsdag 22 mei 2001 11:28 schreef Herman het volgende:
Goud is qua warmtegeleiding NIET beter. Uit mijn hoofd ligt het tussen koper en alu.

Dus als je aan een gouden koelblok dacht, geef je portomonnee dan aan mij, en koop een koperen blokje.
Hmm, vreemd... Ik heb ''s een heel verhaal over de McLaren F1 (die sportwagen) gelezen en daar zaten ze op te scheppen dat er wel een kilo (ofzo) goud zat in de motor, aangezien goud zo ongelofelijk goed was in warmtegeleiding. Maar zoals ik al zei: eerst cijfers aandragen natuurlijk voordat ik iets beweer |:(

Pagina: 1