[BC3] 4x40 LCD geeft foute karakters

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Vandaag m''n 4x40 LCD aangesloten via het bekende schema van Nathan Stuart. Na een tijdje solderen, eindelijk proberen. Resultaat: een scherm vol met verkeerde karakters. De positie van de karakters klopt wel ongeveer, maar de karakters zelf zijn verkeerd. Ik weet zeker dat alle instellingen van de plugin goed staan en dat het schema klopt want we hebben met z''n tweeën zitten solderen en het andere display doet het wel ok. Alle componenten die we hebben gebruikt zijn identiek. Heeft iemand enig idee waarom m''n LCDke het niet goed doet of komt het iemand bekend voor?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Komt niemand dit bekend voor, heeft niemand een sugestie?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Hij kan kapot zijn :'(

Anders loop de aansluitkabel nog is na.

• BC3 Victim
De aansluitingen kloppen 100% zeker, heb de draadkleuren vergeleken met het andere exemplaar. De kabel is ook nog los geweest en opnieuw vastgemaakt om zeker te zijn dat alles goed zit.

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

welk progje heb je gebruikt? Sommigen doen het bij mij ook niet helemaal lekker.

Ik gebruik zelf LCD Driver en die werkt perfect.

• BC3 Victim
Ik heb de Winamp plugin gebruikt die hier een tijdje geleden stond, maar daar zit hem het probleem niet in omdat ik twee exact identieke LCD''s heb geprobeerd en de ene doet het wel en de andere niet.

• BC3 Victim
Er is dus niemand die dit probleem bekend voorkomt?

• BC3 Victim
Ik heb het probleem gehad met mijn display en mijn eigen geschreven LCD proggie.. maar dat lag dus aan de software! (de timing van het zenden van commando''s en karakters was wat te snel dus displaytje kon het niet helemaal bijhouden.. resultaat: karakters ongeveer goed en ongeveer op goede positie)

Timing wat aangepast en geen problemen meer..

Dat dit met het ene display wel en met het andere niet gebeurd kan liggen aan de verschillende kwaliteit van de componenten in beide displays... pak eens een LCD proggie waarbij de timing is in te stellen

De meeste proggies gebruiken een timing van 1ms (de ENABLE 1ms hoog houden en daarna omlaag gooien), terwijl volgens de specs van het LCD display (HD44780) dit 4ms zou moeten zijn.. bij mij werkt 1 bijna altijd perfect. maar heel af en toe komt er dus wel eens een karakter verkeerd..

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

4x40? Is dat een display met een dubbele hd44780? Ik dacht trouwens dat je die displays gewoon aan een bus kan hangen, tot 2Mhz. Dus die 1ms zal wel mee vallen.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Je hebt ook nog de mogelijkheid van draadbreuk, heb je een ander stukje kabel geprobeerd?

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• BC3 Victim
2Mhz? 2000 keer per seconde? Dat zou ik graag willen zien! :)

Als ik zonder een delay m''n display aanstuur dan krijg ik hoop vage shit. Als ik echter de ENABLE op display 1ms hoog hou voordat ik em omlaag gooi gaat het wel allemaal goed...
(1/1000 van een sec is het kortst dat je kan wachten in windhoos.... en het gaat hier dus om 1/1000 per seconden PER karakter of PER commando.. )
En zelfs dan komen er heel af en toe nog wat karakters verkeerd op display.

Ik heb de specs nu niet bij de hand maar volgens mij moet je de ENABLE net zolang hoog houden totdat het display klaar is met het verwerken van je commando en dat kan voor normale commando''s en het zenden van een karakter maximaal 40 microseconden (dus geen ms!) duren .. zou ontzettend rap moeten zijn ware het niet dat ik in de Windows API maar minimaal 1 milliseconde (ms) kan wachten :(

En als je een kabel gebruikt die je aan de printerpoort hangt, ben je ook nog eens afhankelijk van de kabel of je wel zo snel kan gaan (1/1000 van een seconde over een zelf gesoldeerde kabel van bijv. 1 meter kan al te snel zijn... en dat zou bij mij af en toe dat verkeerde karakter verklaren.. als ik die delay op 2/2000 van een seconde zet heb ik helemaal geen problemen)

Misschien toch maar zo ombouwen dat ik check of display al klaar is met verwerken van commando..

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Zucht, 2 Mhz = 2*10^6 = 2000000 keer per seconde.
Nee je hoeft de enable niet 4 ms hoog te houden, het duurd 37 us voordat een instructie verwerkt is. Je moet pollen om te kijken of hij daar mee klaar is. Tot die tijd mag je geen nieuwe instructie geven en er zijn instructies die er langer over doen.
De bus kan echter netjes op 2 Mhz werken, zelfs over een stukje bandkabel.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

mmh, mijn 4x20 heeft sinds vannacht ook een soortgelijke kuur, ik krijg verkeerde karakters op soms ook nog verkeerde posities...dis HEEL maf, want hij heeft het al een een hele tijd gedaan, maar nu doet ie plots zo..:? :'(:'(:'(:'(

zelfs al neem ik royale timing instellingen krijg ik nog geen perfect scherm

• BC3 Victim
Meestal timing, maar anders voeding (tekort of teveel), of toch een solderinkje wat niet goed pakt (probeer maar eens de schermkabel van een Psion 5 te vervangen zonder startproblemen... Ik heb me helemaal de tiefus gezocht, en wat bleek, één klein draadje wat niet helemaal contact maakte.)

Ik denk dus dat je kabel ergens fout is.

Pagina: 1