[BC3] Waterkoeling revisited

Pagina: 1
Acties:

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 18:57
Laatst kwam ik op een ideetje mbt waterkoeling. Ik heb het zelf nooit ondernomen, maar lees er hier van alles over. Over waterblokjes frezen enzo.
Nu is mijn idee het volgende:

Waarom maken we eigenlijk waterblokjes? Is het niet handiger om een koker om de core heen te lijmen en daar water doorheen te sturen (dus direct in contact met de core. Moet prima kunnen denk ik. Eventuele SMD componenten kan je met lijm of kit inpakken, zodat daar geen water bij kan. En dan maakt het water ook nog eens contact met de zijkant van de core!
Corrosie zal misschien een rol spelen, maar dat zal m.i. wel meevallen.
Nadeel is wel dat je waarschijnlijk je garantie kwijt bent.

Idee?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 20 mei 2001 12:23 schreef JvdBosch het volgende:
Laatst kwam ik op een ideetje mbt waterkoeling. Ik heb het zelf nooit ondernomen, maar lees er hier van alles over. Over waterblokjes frezen enzo.
Nu is mijn idee het volgende:

Waarom maken we eigenlijk waterblokjes? Is het niet handiger om een koker om de core heen te lijmen en daar water doorheen te sturen (dus direct in contact met de core. Moet prima kunnen denk ik. Eventuele SMD componenten kan je met lijm of kit inpakken, zodat daar geen water bij kan. En dan maakt het water ook nog eens contact met de zijkant van de core!
Corrosie zal misschien een rol spelen, maar dat zal m.i. wel meevallen.
Nadeel is wel dat je waarschijnlijk je garantie kwijt bent.

Idee?
1. Je wilt eigenlijk een peltier erbij, gaat zo niet...
2. Garantie kun je naar fluiten
3. Doorverkopen van dit systeem kun je wel vergeten
4. Corrosie probleem, wel op te lossen, maar toch...
5. Geen coldplate effect om de hotspot op je core te ontlasten

Ik denkt dat het niet zo goed werkt als een blok + peltier

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JvdBosch
1. Je wilt eigenlijk een peltier erbij, gaat zo niet...
Je kunt het water toch met een peltier koelen buiten de kast. Of gewoon met een radiator?
2. Garantie kun je naar fluiten
Ja :)
3. Doorverkopen van dit systeem kun je wel vergeten
Waarschijnlijk ook ja...
Maar ja, hoeveel is je TB nu nog waard?
5. Geen coldplate effect om de hotspot op je core te ontlasten
eltier
Maar je kunt wel weer een venturi inbouwen:
____________|CORECORECORE|__________

Dan gaat het water sneller tpv de core en komt er dus meer koud water langs.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Zo iets heb ik een tijd geleden gezie op een celly 1
Dus het zou in principe wel moeten werken.
Probeer het zou ik zo zeggen!

Verwijderd

DAt gaat gewoon verkeerd. Hoe wil je het gaan bevestigen, en volgens moet je dan ook steriel water gaan gebruiken. Geleiding lijkt me de dood van de processor.

• JvdBosch
Op zondag 20 mei 2001 12:41 schreef Accident het volgende:
Zo iets heb ik een tijd geleden gezie op een celly 1
Dus het zou in principe wel moeten werken.
Probeer het zou ik zo zeggen!
Op mijn TB700 heeft het geen effect, want die zit nu al aan zijn top, maar misschien dat het een idee is voor een waterkoeling-diehard. Dit blokje kun je ook maken van plexiglas. Ziet er ook nog eens heel cool uit (met een gemodde open kast). Kleurtje in het water en klaas is kees. *D

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dit lijkt me geen goed idee.

Je kan het vergelijken van het koelen van je proc met alleen een fan erop zonder heatsink. Alleen water zonder waterblok is netzo iets, alleen zal dit wel een stuk beter werken omdat de warmtecapaciteit van water een flink stuk hoger is dan die van lucht.

• JvdBosch
Op zondag 20 mei 2001 12:54 schreef hielko het volgende:
Dit lijkt me geen goed idee.

Je kan het vergelijken van het koelen van je proc met alleen een fan erop zonder heatsink. Alleen water zonder waterblok is netzo iets, alleen zal dit wel een stuk beter werken omdat de warmtecapaciteit van water een flink stuk hoger is dan die van lucht.
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar het water komt hier heel snel langs. Dit ontwerp moet het meer hebben van zijn snelheid dan van zijn warmtegeleidingscoefficient. Warmtegeleiding hangt rechtevenredig af van de deltaT, dus als je die gewoon zo hoog mogelijk houdt (door het water snel te laten passeren), moet het denk ik geen grote bezwaren opleveren. Je zou er even aan moeten rekenen om te zien wat het voordeligst is.

Niemand die al een waterkoelingsinstallatie heeft zin om het effe te proberen met een oude duron of zo?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 20 mei 2001 12:36 schreef JvdBosch het volgende:

[..]

Je kunt het water toch met een peltier koelen buiten de kast. Of gewoon met een radiator?
Daarmee krijg je je core echt niet op -10 zoals ik met een peltier heb gehaald... :)
[..]

Ja :)

[..]

Waarschijnlijk ook ja...
Maar ja, hoeveel is je TB nu nog waard?
Ieder systeem dat ik doorverkoop is meestal nog zo''n 1500,- waard incl monitor enzo...
[..]

Maar je kunt wel weer een venturi inbouwen:
____________|CORECORECORE|__________

Dan gaat het water sneller tpv de core en komt er dus meer koud water langs.
Klopt, maar conventioneel blok + peltier werkt gewoon beter

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• JvdBosch
Het gaat mij ook niet om de laagste temp die je ermee kunt halen, maar gewoon om een andere manier om te koelen. Als je dit idee combineert met een warmteafgever, die in je kast is verwerkt (in een zijkant bijvoorbeeld) dan kun je volstaan met een pomp en wat leidingen. En dan heb je niet allerlei radiatoren en waterbasins nodig naast je PC. En het is stil. :)

Don''t imitate, innovate ;)

Verwijderd

het probleem is dat het water zoveel warmte op zo''n klein oppervlakte *niet* snel genoeg kan afvoeren.
je processor wordt te warm.

een metalen blokje zorgt ervoor dat de warmte over een groot oppervlak verdeeld wordt, dit gaat wel ten koste van een Tdelta. Koper zorgt voor een kleinere Tdelta vanwege de superieure warmtegeleiding-eigenschappen.
= evenveel warmte over een veel groter oppervlakte, waardoor het water veel meer warmte kan opnemen.

warmte = 80W.
stel processor-die = 1cm^2 (80W/cm) en waterblok oppervlakte = 50 cm^2 (1,6W/cm).

dan wordt de warmte 50x zo effectief opgenomen bij het waterblokje met dezelfde stroomsnelheid.

oftewel -> je moet het water 50x zo snel over de processor laten stromen wil het even effectief zijn (Tdelta wblok niet meegenomen)

zie daar maar eens een pomp voor te vinden die zoveel druk kan leveren/ stroomsnelheid heeft.

en zelf een radiator bouwen uit de zijkant van de kast kan heel leuk zijn, maar is niet geschikt voor overklokkers.

Verwijderd

ey freakyfrank kom ff icq moet ff wat vragen aub

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Heeft een duits bedrijf mee geadverteerd. resulteerde in een hoop dooie procs....... Lijken er toch niet zo goed tegen te kunnen......

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 12:59 schreef JvdBosch het volgende:

[..]

Op zich heb je daar wel gelijk in, maar het water komt hier heel snel langs. Dit ontwerp moet het meer hebben van zijn snelheid dan van zijn warmtegeleidingscoefficient. Warmtegeleiding hangt rechtevenredig af van de deltaT, dus als je die gewoon zo hoog mogelijk houdt (door het water snel te laten passeren), moet het denk ik geen grote bezwaren opleveren. Je zou er even aan moeten rekenen om te zien wat het voordeligst is.

Niemand die al een waterkoelingsinstallatie heeft zin om het effe te proberen met een oude duron of zo?
Maar je vergeet dat op den duur je het water wel sneller laat stromen, maar dat deltaT niet toeneemt. Volgens mij ben je dan meer energie in het water aan het steken omdat je pomp zo hard staat te pompen. Bovendien lijkt het me niet zo slim om water over je cpu te laten lopen. Wat dacht je van je cach bruggetjes e.d. neem nu b.v die potlood streepjes die je zet om je cpu te unlocken... daar staat dus stroom op. Nu kan die stroom gewoon van je L2 bruggetjes naar je L7 bruggetjes, dit werkt gewoon niet.

Verwijderd

Kan allemaal wel zijn, maar je bent wel van de extra warmteweerstanden, toegevoegd door het waterblok, af tussen core en water. En zoveel water heb je echt niet nodig.

Ik denk dat het wel kan werken als je het goed doet. Plastieken doosje op je proc epoxyen, zodanig dat de rest van de proc buiten schot blijft.

Maarja, de verkoopbaarheid van je proc neemt opeens wel af. En ik verkoop proc+mobo liever liefst tegelijk.

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 23:06 schreef DaBit het volgende:
Kan allemaal wel zijn, maar je bent wel van de extra warmteweerstanden, toegevoegd door het waterblok, af tussen core en water. En zoveel water heb je echt niet nodig.

Ik denk dat het wel kan werken als je het goed doet. Plastieken doosje op je proc epoxyen, zodanig dat de rest van de proc buiten schot blijft.

Maarja, de verkoopbaarheid van je proc neemt opeens wel af. En ik verkoop proc+mobo liever liefst tegelijk.
Je bedoelt een bakje op de core lijmen hoop ik, want anders ben je alsnog de sigaar.

Verwijderd

Ik bedoel eigenlijk dus gewoon een bakje met een gat erin dat net groot genoeg is om je core erin te laten passen. Zodat dus alleen je core in contact komt met het water, en verder niks.

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Op zondag 20 mei 2001 14:15 schreef freakyfrank het volgende:

zie daar maar eens een pomp voor te vinden die zoveel druk kan leveren/ stroomsnelheid heeft.
Deze : Afbeeldingslocatie: http://www.ricardo.nl/os/item_images/128062_z.JPG>:)

Verwijderd

Heeft bij "spode''s abode" Surly Joe ook gedaan met een jampotje. Ik vraag me af of het kan, door een alu heatsink met artic silver lijm vast te zetten en de rest in te kitten. 2e optie is om ipv water FluorInert van 3M te nemen. :9~ 8-) })

Verwijderd

T''is idd niet echt een slecht idee, maar de uitvoering ervan is een stukje moeilijker denk ik. Je moet er echt voor zorgen dat alleen de core in contact komt met je koel medium en geen stukje meer. Bovendien weet ik niet hoe een AMD core reageert als het in contact komt met water, bij de Intel CPU''s zit er nog een beschrmlaagje over, maar bij AMD niets. Als iemand een scheurtje in z''n core heeft, dan doet de CPU best vaak raar. Er zit dus toch iets belangrijks in. Kan je nagaan wat er gebeurt als daar een geleidende vloeistof bij komt...... dat wil ik niet meemaken i.i.g. :) als het je lukt om zo''n koeling te bouwen.......petje af.

Verwijderd

*schop, schop*

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
deze dude heeft precies dat gedaan met een Cyrix:

http://www.agaweb.com/coolcpu/build.htm

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Pagina: 1