Toon posts:

[BC3] Wat is dit? (Plaatje)

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 23:06
Een slecht uitgewerkte waterkoelingsblokkie denk ik!

| I've got permission to color outside the lines |

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
waterkoelingblokkie....

die door een vette amateur is uitgevreest :(

Audi A8 W12 6.0

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 10:05

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Dat is nou een echte orginele "slecht genomen foto" :)
nee, ik denk ook det het een waterblokje moet vorstellen (hebben ze lopen vrezen met een drilboor ofzo :? )

Verwijderd

Topicstarter
Reageer toch niet altijd zo onbeschoft, man!
Wie heeft er nou een freesmachine thuis staan?
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/66.jpg
Dit wordt de tweede poging.

Het is bijna niet te doen: koper boren met botte boren, en dan een mooi kanaal maken. Maar het werkt uiteindelijk natuurlijk wel.
Ik denk dat het ''strakker'' wordt als je elk gat steeds maar één millimeter diep boort, en dan eerst het volgende gat neemt, zodat de boor niet hapt.
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/67.jpg
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/68.jpg

Verwijderd

Ik zeg niks...........

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik denk dat als je tog een echt goed kanaal wil hebben, dat je dan tog moet gaan frezen.

En als je geen freesmachine thuis hebt, dan koop je gewoon een waterblokje of je laat het door iemand anders frezen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Dr.Q
  • Laatst online: 18-07 16:21
ik moet zeggen dat je zo wel een lekker turbulente stroom krijgt. En wie zegt dat een waterblok 100% perfect rechte kanalen moet hebben?

Nijs work!

Waar heb je die plaat koper eigenlijk vandaan?

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Misschien is het zo wel beter, dan zo''n strak gefreesd waterblok. Zo krijg je meer turbulentie en heb je meer oppervlak. De waterstroom zal wel wat meer weerstand hebben, maar als je die goed op gang kan houden is dit misschien zelfs wel beter! Er komt namelijk meer water in contact met het koper.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• JvdBosch
  • Laatst online: 19-08 07:30
Maar je mag denk ik wel wat dieper boren. Hoe minder koper tussen de CPU en het water hoe beter.

Gedachtenkronkel: Waarom maken we eigenlijk waterblokjes? Is het niet handiger om een koker om de core heen te lijmen en daar water doorheen te sturen (dus direct in contact met de core. Moet prima kunnen denk ik. Eventuele SMD componenten kan je met lijm of kit inpakken, zodat daar geen water bij kan. En dan maak je ook nog eens contact met de zijkant van de core!
Idee?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij eigenlijk af of er geen hotspots ontstaan in de dalen. Dus geen turbulentie, maar lokaal oververhit water.

Als ik hier in de stad een koperblokje kon kopen voor 50~75 gulden, zou ik het doen, maar ik heb er geen honderd of meer gulden voor over, en ik doe niet aan internetbestellingen in Amerika. En de absurde prijzen die men hier in Nederland durft te vragen... (Iefje werkt volgens mij bij een van die peperdure winkels).

Iets láten frezen zal ook niet goedkoop zijn. Ik ben ooit eens met een klusje naar een werkplaats geweest, en zou aan materiaal al twee keer duurder uit zijn geweest dan als ik het ding kant-en-klaar had gekocht.

De koperstaaf heb ik bij een lokale oud-metaalhandel gekocht voor 15 piek (Overdie in Alkmaar). Ik zou er 5 blokjes uit kunnen halen: 3 piek per stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Het kanaal is 7 mm diep, en het blokje is 1 cm dik. Dus nog dieper boren wordt problematisch.

Verwijderd

.tiu tein re teiz teH

Verwijderd

Het ziet er niet uit.
Who gives a fuck? Als het maar werkt! }:O

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

[b]Op zondag 20 mei 2001 12:14 De koperstaaf heb ik bij een lokale oud-metaalhandel gekocht voor 15 piek (Overdie in Alkmaar). Ik zou er 5 blokjes uit kunnen halen: 3 piek per stuk.
Hoeveel weegt zo''n blokje koper? Is het mogelijk om er 2 van je te kopen? (onbewerkt uiteraard) (Als ze niet te zwaar zijn kan het via de post ;))

Neem aub contact met me op via bart@kroketnet.nl

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 12:26 schreef r0ck3t het volgende:
Het ziet er niet uit.
Nee dat zie je ook echt als je hem dicht hebt gemaakt.
Ik zou het ook niet perfect kunnen doen.

maar net als wat Wimo zegt: Als het maar werkt

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
ik vraag mij af:
als je een boor hebt, en je hebt zo"n staander om ze recht te monteren, dan heb je een beetje van een frees machine
als je dan daarna het blokje dmv een paar klemmen strak verduwt kan je de zijkanten wat vlakker maken

turbulentie is idd goed maar als je er teveel hebt krijg je een ander effect (weet niet direct de naam) maar dan krijg je extreme slijtage door warmte en luchtbellen (hebben de schroeven van schepen bv last van)
dus ik zou het toch iets vlakker proberen.
dieper zou ik idd niet gaan (7mm)

• PsYgHo
  • Laatst online: 18-08 00:35
in plaats van die jongen af te bekken , kun je ook eens denken:

"hmm knap dat die dat probeert met minder goed gereedschap!", dus een echt tweakert!"

maar nee hoor: afzieken :( , bekken en dat soort dingen, |:( nee het ziet er niet uit als een dangerden, maar daar gaat het niet om, deze man probeert gewoon zelf iets, en jongens die het wat beter hebben qua materiaal (DABIT) die krijgt alle lof en deze jongen word maar afgezeikt! (no offence hoor DABIT), Pak zelf ens zon blokje en een boor en probeer zelf eens iets ipv te zieken en zo!

leuk idee, en mooi dat je het post, ben benieuwd of het ook koelt, want daar gaat het om!

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik ben het helemaal met Psygho eens! Professioneel is heel leuk, maar dit is ook gaaf hoor! Echt handgemaakt...

Misschien nog een tip. Er zijn speciale freesboortjes te koop met tandjes aan de zijkant. Hiermee kun je misschien mooie kanaaltjes maken met een gewone boor doordat je ook opzij kun boren.

Verwijderd

Super idee man ik ga er ook eens over nadenken. THNX, maar oja ik moet nu eerst ff leren voor mijn examen:(

• answer_man
  • Laatst online: 10:11
:X

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 20 mei 2001 13:05 schreef catfish het volgende:

...turbulentie is idd goed maar als je er teveel hebt krijg je een ander effect (weet niet direct de naam) maar dan krijg je extreme slijtage door warmte en luchtbellen (hebben de schroeven van schepen bv last van)
dus ik zou het toch iets vlakker proberen.
dieper zou ik idd niet gaan (7mm)
Dat heet cavitatie, maar dat zal in een klein koelblokje niet zo snel voorkomen hoor. Wel een leuke theorie trouwens!

• answer_man
  • Laatst online: 10:11
Op zondag 20 mei 2001 13:26 schreef MisterDon het volgende:

[..]

Dat heet cavitatie, maar dat zal in een klein koelblokje niet zo snel voorkomen hoor. Wel een leuke theorie trouwens!
je letters waren niet vet

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 20 mei 2001 13:28 schreef answer_man het volgende:

[..]

je letters waren niet vet
Nu wel :)

Verwijderd

Topicstarter
In rivieren hebben ze strekdammen, waardoor er water stil staat (en zand bezinkt) in de inhammen. Zal dat in dit blokje niet kunnen gebeuren? Hotspots?

N.B.: in werkelijkheid ziet het blokje er juist héél mooi uit! Het glimt als goud! Maar zo''n ccd-camera van Conrad, en capturen met de PCTV-kaart, brengt het nogal beroerd in beeld.
Hier nog een buitenopname. Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/69.jpg
In real life zie je geen donkere stukken maar alleen schitterend koper! :) Ik moet de eksters hier gewoon wegjagen.

Een frees in een kolomboor zal wel gaan -met moeite-, maar die frezen zijn nogal duur.

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 13:06 schreef psygho het volgende:
in plaats van die jongen af te bekken , kun je ook eens denken:

"hmm knap dat die dat probeert met minder goed gereedschap!", dus een echt tweakert!"

maar nee hoor: afzieken :( , bekken en dat soort dingen, |:( nee het ziet er niet uit als een dangerden, maar daar gaat het niet om, deze man probeert gewoon zelf iets, en jongens die het wat beter hebben qua materiaal (DABIT) die krijgt alle lof en deze jongen word maar afgezeikt! (no offence hoor DABIT), Pak zelf ens zon blokje en een boor en probeer zelf eens iets ipv te zieken en zo!

leuk idee, en mooi dat je het post, ben benieuwd of het ook koelt, want daar gaat het om!
je hebt gelijk..
maar als je iets doet doe het dan meteen goed

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
als je alles netjes veilt, dan heb je toch geen last van die hot spots? Of kan je koper niet zo makkelijk veilen?

verder heel kewl gemaakt!

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist: ik heb geen zin om er voor jou blokjes af te zagen: dat is nogal veel werk!
Ik heb ook nog meer koelblokontwerpen liggen...

Kijk gewoon in de gouden gids onder ''oud metaal'', en fiets daar eens langs. Een staaf koper van 45 bij 6 bij 1 cm kostte mij 15 piek en weegt twee kilo (Overdie - Alkmaar).
Ik zaag er nu dus twee blokjes van 6 bij 5 bij 1 cm af, die ik aan elkaar ga solderen tot één waterblokje.

Hier trouwens mijn idee voor waterkoeling van de voeding (en de harde schijf):
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/70.jpg Een koperbuis vastschroeven op de (geïsoleerde) koelplaten...

Verwijderd

Topicstarter
Of kan je koper niet zo makkelijk veilen?
Veilen lukt vast wel. Vijlen niet. Ik heb met veel moeite wat van de ribbels kunnen wegsnijden met een beitel, maar verder kun je er weinig aan bijwerken.

Misschien dat ik gewoon wat soldeer in de gaten laat lopen: is de bodem alsnog vlak. Of geleidt lood+tin geen warmte???

Verwijderd

Topicstarter
OK: voor nu nog één keer een plaatje; omdat ik vind dat ie er hierop wél mooi uitziet.
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/71.jpg
Nu stop ik er even mee.;)

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 11:47 schreef augustus het volgende:
Reageer toch niet altijd zo onbeschoft, man!
jonge.. hoe moesten wij weten dat het jouw blokje was? je post een plaatje met de vraag wat is dit, wat verwacht je? "oh mooi.. waar heb je dat plaatje vandaan?"

verder hoop ik niet voor je dat dat messing is...

• MICHIEL123
  • Niet online
afgezien dat je hebt lopen boren is het wel heel knap gedaan.
Had je niet ergens een frees kunne huren?
[wild-idmodus]ff een wild id die putten *van het boren* kan je daar niet een dun laagje ciliconenkit opvullen zodat je dus geen hotspots krijgt [/wild-idmodus]
ik weet het niet heb zelf altijd met gekochte waterblokjes gewerkt *tijd voor nieuwe watercooling op me slot-A cpu*

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 14:33 schreef augustus het volgende:

Misschien dat ik gewoon wat soldeer in de gaten laat lopen: is de bodem alsnog vlak. Of geleidt lood+tin geen warmte???
warmtegeleidingcoëfficiënt:
koper: 390 W/m/K
soldeer: 80 W/m/K

Soldeer geleidt dus niet zo goed

• Epsilon
  • Laatst online: 15:39

Epsilon

idd als het messing is heb je heel veel werk voor niks gedaan.
ik heb ff mijn tabellenbijbel erbij gepakt en dan is het verschil met koper erug groot. Dan had je beter aluminium kunnen nemen
warmte geleidings coëfficiënt (bij T=293K):
koper: 390 W/m x(keer) K
messing: 120 W/m x K
aluminium: 237 W/m x K
meer=beter
Dus je ziet: als je messing hebt kan je beter stoppen met het klote werk (want dat boren is klotewerk) dat je aan het doen bent en ga een stuk koper halen.
suc6

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Augustus, waar haal je die koperen dingetjes waar je je slangen op kan aansluiten ? Zoiets zoek ik nog, dan kan m''n kast dicht.

Concrete Loop Watercooling

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:55

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Op zondag 20 mei 2001 14:29 schreef augustus het volgende:
Razorfist: ik heb geen zin om er voor jou blokjes af te zagen: dat is nogal veel werk!
Ik heb ook nog meer koelblokontwerpen liggen...

Kijk gewoon in de gouden gids onder ''oud metaal'', en fiets daar eens langs. Een staaf koper van 45 bij 6 bij 1 cm kostte mij 15 piek en weegt twee kilo (Overdie - Alkmaar).
Ik zaag er nu dus twee blokjes van 6 bij 5 bij 1 cm af, die ik aan elkaar ga solderen tot één waterblokje.

Hier trouwens mijn idee voor waterkoeling van de voeding (en de harde schijf):
[afbeelding] Een koperbuis vastschroeven op de (geïsoleerde) koelplaten...
Hoe groot is jouw voeding ? , ik z''m toch aanpassen aan je voeding ,qua groote.

ziet er verder goed uit , hooplijk lukt het om je koelblok nog wat mooier te maken ( kun je ''m niet bijvijlen ? )

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat er aan het principe -gaten boren in plaats van frezen- niets mis is.
Ik heb een proefje gedaan: een stuk doorzichtig plastic op het koelblokje; pomp aan; pomp uit; een druppel inkt in een van die boorgaten injecteren -onder water; plastic erop; pomp aan.
Resultaat: inkt is direct weg -in een flits- dus ''hotspots'' zullen geen probleem vormen. Trouwens: Senfu giet expres ribbels mee op de bodemplaat!
Als ik een grote luchtbel meepomp komt die er als een heleboel kleine belletjes uit. Lijkt mij een goed teken: turbulentie.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/88.jpg
nog niet geschuurd
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/89.jpg
in werking

Ik heb het geheel gesoldeerd op een brander van het gasfornuis. Gaat uitstekend!
Alleen is het blok lek...
Op het plaatje zijn de boorgaten te zien waarmee ik het met boutjes op de Katmai wilde vastzetten: blijkbaar vloeit de soldeer niet goed uit rond die boorgaten. (Ik heb het geheel drie keer opnieuw geprobeerd te solderen). Je kunt zoiets niet bijwerken met een soldeerbout (te weinig vermogen) of op de brander (blok gaat dan weer scheefzitten).

Hoe kan ik het blokje vastzetten op de Katmai als ik die gaten dichtsoldeer? Iemand een idee?

N.B.: het is natuurlijk gewoon koper. Alleen is dat moeilijk in beeld te krijgen met een ccd-kamera''tje: het schittert te veel(?).

Die koperen knietjes kocht ik -per zes- bij de Gamma. Alleen moet je een 14 mm boor hebben om ze in het koper te kunnen solderen, en die kost je zo 45 piek. Gebruik dus een tussenstukje van waterleidingsbuis (12 millimeter boor kost +/- 18 piek) om ze op het blokje te solderen.

Hiro Shima: het gaat er mij om dat sommigen op internet alleen met grof geschreeuw -zonder enige ironische ondertoon- kunnen reageren. (Klopboor kun je nog als ironie opvatten... en ja: het was een klopboor).

Verwijderd

Is je proc een slot 1 of een socket 462 ? =)

Ik weet nooit welke vorm die intel dingen hebben =D Als je zo''n slot1 hebt zou je misschien een soort van lijmklem kunnen pakken je je proc + je waterblok daartussen doen en dan beetje aandraaien =D

Bij een socket 462 heb ik geen idee =)

Kewl idee trouwens man ! =) Ik zit zelf ook nog te denken over waterkoeling... maar ik ben altijd bang dat het gaat lekken =D Dus ik wacht er denk ik nog fkes mee...

Wel kewl dat je hem zelf maakt ! =D
Pagina: 1