[BC3] Zalman Flower koelblok (waaier blok)?

Pagina: 1
Acties:

• Evil-B
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04-2023
www.space-promotion.nl :7

ik denk dat hij wel goed werkt als je een goede airflow in je kast hebt, uit de testen kwamen ze ook redelijk tevoorschijn... het ding lijkt mij ook nog wel wat, hij ziet er i.i.g. dope uit!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:41
Ik heb gehoord dat er wel degelijk een fan boven moet. Op ongeveer 5/10 cm afstand een 80mm fan ofzo, lees maar eens wat reviews.

• Evil-B
Je krijgt een (80mm) fan erbij geleverd en bevestingingsmateriaal ervoor.....

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 18 mei 2001 12:53 schreef a3aan het volgende:
...
Weet ook iemand of zo''n ding gaat werken (zonder fan dus) op een TB (minstens 1 ghz)?
...
Zonder fan zou ik toch maar niet doen, je TB heeft geen thermische bescherming om affakkelen tegen te gaan.

Maar als je bedoelt "Stil", de Zalman heeft een "silent mode" waarbij je door middel van een extra weerstand slechts 7 volt op de 80 mm fan zet, waardoor die fan letterlijk fluisterstil wordt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

230piek? Mijne was 130piek (Zalman 3100 Koper)
Ik weet nog niet of mn enermax 92mm fan van de voeding alle warmte kan afvoeren als alleen de enermax aanstaat, dus die cpu zalman ventilator niet aanzetten.

Case temp was met deze warme dagen al 30 graden...

Toch weet ik niet wat die cpu-fan toevoegt, want hij blaast lucht alleen maar opzij, en het moet er toch uiteindelijk uit via de enermax voeding.

• Evil-B
Zucht..... bij space-promotion is tie gewoon 119,- (voor de koperen versie).....
...hetgene wat jij bedoelt is een complete kit....dan krijg je dus een extereem lawaaierige delta-fan erbij (Delta 80HP)+ Arctic Silver II +
Koperen spacer voor socket A

Damn, even goed uit je doppen kijken :o

edit: ps, ik zou die fan er wel inbouwen, tenzijn je een extreem goede airflow in je kast hebt..maar dat zal wel niet als je je druk maakt om het lawaai wat die cooler produceerd...want dat is niet eens zo veel

• Evil-B
No sweat!! :)

Ik was eigenlijk ook nog wel even benieuwd naar enkele gebruikerservaringen, misschien dat BBL the 2nd iets over zijn temp''s kan vertellen???

• Evil-B
Ligt eraan wat voor voeding je nu hebt....als je al een goede stabiele voeding hebt zou ik het niet doen, maar wie ben ik.... het lijkt me ook wel een hele fijne voeding die enermax, vooral omdat hij lucht wegzuigt uit je kast met een vette 92mm fan....en hij ziet er goed uit.... dus tja...:?

Verwijderd

Kan zo''n Zalman eigenlijk ook op een Socket7?
Want het lijkt me eigenlijk wel wat voor m''n k6-2+ van 550 Mhz die vandaag binnenkomt...
Lekker een passief gekoeld systeem aant bouwen :P

Verwijderd

ah, bedankt. Dat heb ik over het hoofd gezien... Maar toch vind ik het vreemd hoe hij dan vast moet. Ik zie nerges zo''n clip op de foto''s waarmee je ''m op de socket klemt.

Verwijderd

just a reminder: 7 olt heeft geen weerstandje nodig, maar verbind de 12 en 5 volt maat van je voeding, zelfde result

Verwijderd

Op vrijdag 18 mei 2001 16:52 schreef QuAd-dUnCAn het volgende:
just a reminder: 7 olt heeft geen weerstandje nodig, maar verbind de 12 en 5 volt maat van je voeding, zelfde result
Dit krijg je er bij ... PS ... ik heb hem .. (de gouden 3100 :) ) me Duron 650@1002 :D met idle van 22 en een full load van 43 a 44 vind ik toch netjes ... en dat is zonder airflow in de kast :D ...

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 01:15 schreef SledGeMan het volgende:
en dat is zonder airflow in de kast :D ...
zonder airflow :?
Ook geen fan in je voeding die de lucht door je kast heen trekt? Of bedoel je dat je die ventilator die bij de Zalman zit er nooit voor geschroefd hebt?

edit:

hoe maak je ''m trouwes vast op je socket? Dat is me niet helemaal duidelijk van de foto''s op internet... en ik wil er 1tje kopen voor m''n superstille k6-2+ projectje.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Alleen jammer dat ie zo slecht presteerd in verhouding met een Alpha...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 01:15 schreef SledGeMan het volgende:

[..]

Dit krijg je er bij ... PS ... ik heb hem .. (de gouden 3100 :) ) me Duron 650@1002 :D met idle van 22 en een full load van 43 a 44 vind ik toch netjes ... en dat is zonder airflow in de kast :D ...
22 graden ;) :D Dat is dus mijn gemiddelde kamertemperatuur.. :o

Zit je soms buiten op een berg of zo..?

Verwijderd

22 graden stressed boven de idle temp is trouwens minder goed. Als van de zomer de temp naar de 30 gaat, zit de cpu dus op 52 stressed of meer ....

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 12:17 schreef a3aan het volgende:
kijk zo bestig je dat ding: http://members.home.nl/a3aan/instcpufhs8.gif
ah, hardstikke bedankt! Nu weet ik ook in welke richting hij geplaatst moet worden, want dat is bij mij al gauw een probleem omdat ASUS zo stom is geweest een ATX voedingsstekker bijzonder dicht bij de socket te plaatsen :'(
Daarom moet ik koelers hebben die lang zijn in de richting van de clip & niet veel breder als de socket in de breedte...

Maar dit lijkt me dus wel precies de cooler die ik nodig heb voor mijn systeempje. Kheb er nu een supergrote celeron koeler opzitten zonder fan, maar da''s toch net een beetje te weinig...
Op zaterdag 19 mei 2001 12:23 schreef unicorn7 het volgende:
Alleen jammer dat ie zo slecht presteerd in verhouding met een Alpha...
gotta be kiddin'' me!
check deze pagina maar es: http://www.nvnews.net/reviews/zalman/conclusion.shtml

Verwijderd

Vergelijken met die Alpha kan ik nu niet.
Maar ik heb wel even snel een vergelijkend waren onderzoek voor je gedaan met
1) Duron600@1000 1.87 Vcore
2) Swift MC462 met Panaflo 80 mm fan (Vergelijkbaar met de Delta 80 MP 47 cfm)

Kamertemp 20,5

Start test
==========
chipset (case) temp 20.9
CPU op idle 34.1

15 minuten met CPUburn

Einde test
==========
Sae temp 21.3
CPU stressed 39.2

Kijk, dat scheelt maar 5 graden in plaats van 22..

Verwijderd

En ja, bijna vergeten,
ik heb dus WEl een goede airflow in de kast ;)

Verwijderd

Ervaringen : (Duron600@859, met }:O )

Vandaag : (kast open)

Chipset 21
Case 26
CPU 47

Warmste dag tot nu toe : (kast dicht, HX08)

Chipset 22
Case 30
CPU 54

Lekker stil, maar nog niet geruisloos.
O ja, Enermax 550W voeding met 92mm fan erin dus erbij.

• Evil-B
Hooi heeft naast zijn bluespower ook vette swifttech-power in de huis, maar die prijs van die swiftech.....damn, 229 pieken vind ik persoonlijk toch wel iets te gek worden...maar die temps zijn inderdaad indrukwekkend. Met mijn standaard coolermaster heb ik idle op het moment iets van 31 graden en stressed 51, met een fijne airflow (casetemp 22 graden), ik ben toch wel erg benieuwd wat zo''n zalman-coolertje hier van kan maken...... :)

edit:

(athlon 1000@1100 verpakt in een fijne antec-kast)

• BC3 Victim
Ik heb ook een Antec 1030 kast met2 fansdie de lucht erin zuigen en eruit blazen dus een goede airflow. Ik heb een Zalman koper versie maar de fan zit niet helemaal recht boven de cpu.
Mijn TB AXIA 1Ghz draait op 10x140Mhz. Hij is bij mij meestal zo''n 49-50 graden, op full load natuurlijk aangezien ik 24/7 aan het grazen ben...8-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

TB1200/200 AXIA @ 1433/130

Zalman CNPS3100 + Delta 80HP 38 celsius

PaCKo

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 14:02 schreef Evil-B het volgende:
Hooi heeft naast zijn bluespower ook vette swifttech-power in de huis, maar die prijs van die swiftech.....damn, 229 pieken vind ik persoonlijk toch wel iets te gek worden...
Klopt, dat ding is pittig duur.
Ben ik het helemaal mee eens ;)

Ik had al een tijdje geleden rondgesnuffeld bij Alpha online. Daar zag ik al snel dat koelers die richting een Rth van 0,1 gingen 80X80X40 mm moesten zijn. En dat was naar mijn berekeningen nodig om m''n Duron te OC''en dik boven de Ghz of TB''tjes richting 1500 Mhz.

Ietwat groter dan wat er toen beschikbaar was voor Socket A, en ze moesten op de gaten van het mobo gemonteerd waren
:P

Mijn opties waren toen :

1) heel veel kabaal met een dik pak extra fans. En een krijsende Delta 60HP fan

2) ca.500 piek investeren voor water koeling .
Ik weet dat het goedkoper kan, maar ik heb geen kans gezien om een setje te bedenken onder de 300 piek..
Dan moet ik voor mijn bescheiden mogelijkheden teveel zelf maken.

3) Opeens kwam de Swift uit met mijn ''droomspecs''.
200 piek uitgeven voor die heatsink met een Delta 80 MP fan werd een optie.

Tsjah, die 200 piek was geen probleem, dus was de keuze snel gemaakt.
8-) en lekker stil.

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zondag 20 mei 2001 18:47 schreef a3aan het volgende:
En nog stil ook?
Pfff.. wel duur hoor zo''n swiftech.
Zijn die fan''s wel een b''tje stil?
Die Zalman is overigens vet stil !
Je krijgt er ook een appart dingetje bij zodat je cooler minder hard gaat kachellen. Kijk hier maar eens naar de review:
http://www.rorupc.nl/review.php?id=11

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hoezo de goude voor de kopere prijs? :)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

De fan kun je zelf kiezen.
er gaat een 80 mm fan op. Dus er is legio keus. Als je hem heel stil wilt zet je er een papst/panaflo op.
Als je een brute koeling wilt zet je er een delta 80 HP op.
En als je iets er tussenin wilt zet je er een flinke sunon ofzo op. Of een Delta HP zoals Hooi heeft.

Geen inspiratie

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 23:00 schreef martijn12345 het volgende:
*knip*
Of een Delta HP zoals Hooi heeft.
Nee nee nee Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//eek.gif

Ik had er een Delta 80 MP bij gekoecht, maar die is snel door een Panaflo 80mm Hi Output vervangen ;)
Doet net zoveel lucht als die MP van Delta (ca.47cfm) en is een stuk stiller.

Die 80mmHP van Delta doet dan wel 80cfm !!! maar is nou niet echt geschikt om naast te slapen :D

• Postman
  • Laatst online: 01-05 13:23
Op maandag 21 mei 2001 16:14 schreef Thermo het volgende:
hoezo de goude voor de kopere prijs? :)
Nou je hebt dus twee verschillen koelers: eentje die van koper is gemaakt, en eentje die van koper is gemaakt maar daarna met goud is belegd (das dus de gold).
Lijkt me trouwens wel een beetje overkill, da goud. Koper geleid uiteindelijk toch het beste, dus goud is alleen leuk als ie in een doorzichtige case hangt.

• Evil-B
Heehje a3aan, laat je nog even wat temperatuur-waardes weten?? Ik ben wel benieuwd hoe hij bevalt...

edit:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar hooi die Panaflo 80mm Hi Output vandaan heeft, lijkt me wel een fijne fan in combinatie met die zalman....... :9~

Verwijderd

Op dinsdag 22 mei 2001 13:36 schreef Evil-B het volgende:
Heehje a3aan, laat je nog even wat temperatuur-waardes weten?? Ik ben wel benieuwd hoe hij bevalt...

edit:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar hooi die Panaflo 80mm Hi Output vandaan heeft, lijkt me wel een fijne fan in combinatie met die zalman....... :9~
Die fan kwam van de PC-dump dag in Amsterdam een paar maanden geleden.
Firmanaam "Schako". Als je er één wilt hebben zul je ze moeten bellen, want Internet niente, en ze nemen ze niet altijd mee. (070-36611750).

Mazzels ;)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

als je gewoon zo''n blok neemt, en er een delta 12x12 bij hangt gaat dat ook? en waar moet je die dan hangen, erboven, of kan gewoon aan de zijkant?

• Evil-B
He thanx Hooi, very usefull info.... als ik je nog kan helpen aan de nieuwe BB King (voor wat extra bluespower) mot je me maar ff mailen. :)

ennuuh, a3aan, ik ben benieuwd.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ook vandaag de Zalman binnen gekregen. Ik zal ook wel ff wat waardes posten, hebben we goed vergelijkingsmateriaal :)

Verder gaat het mij met name om de stilte, met die Super Orb die ik nu heb lukt slapen niet :z

• Christoph
  • Niet online
Op maandag 21 mei 2001 16:23 schreef FlamerX het volgende:

[..]

Nou je hebt dus twee verschillen koelers: eentje die van koper is gemaakt, en eentje die van koper is gemaakt maar daarna met goud is belegd (das dus de gold).
Lijkt me trouwens wel een beetje overkill, da goud. Koper geleid uiteindelijk toch het beste, dus goud is alleen leuk als ie in een doorzichtige case hangt.
heej slimpie ik vroeg waarom die gozer de gouden versie voor de prijs van de koperen heeft, ik ken die koeler al wa langer hoor :) duh :)

• BC3 Victim
Op zaterdag 19 mei 2001 12:17 schreef a3aan het volgende:
kijk zo bestig je dat ding: http://members.home.nl/a3aan/instcpufhs8.gif
he die schroevedraaier heb ik ook :P :P :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zit zelf ook te denken aan zo''n ding- m''n Intel stock cooler doet het''m echt niet meer- 61C Stressed:(

Maar ik heb dus een idee (overigens alleen met best forse kast uit te voeren):

Zo''n flexibele buis (bekend van afzuigkappen) door je kast leiden- voor een langzame fan erop, achter een snellere, en die hele stroom over de Zalman leiden (in een doos ofzo). Volgens mij kan hij dan in de buurt van een Swiftek komen>:) (al is de waaier dan helemaal niet meer te zien:()

edit:
Typos|:( tijd om te slapen!!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 12:31 schreef Hooi het volgende:

[..]

22 graden ;) :D Dat is dus mijn gemiddelde kamertemperatuur.. :o

Zit je soms buiten op een berg of zo..?
me kast temp is gewoon 22 en dat krijgt die zalman dan ook voor elkaar :D

Sisoft CPU burn drie uur aan, aan een stuk krijg ik hem op 43 graden en dan stijgt mijn kast ook naar 27 dan komt de Zalman op idle niet meer lager dan de 29 .. erg triest ;) ... Normale .. full load is iets van 39 of zo ... en ja dit verschrikkelijk grote verschil had ik ook al met me spire koelertje .. alleen die had een full load van 49 :D en als het warm was athans lang aan .. 53 :D ... maar ook deze idle temp was maar 26 graden :D ...

Bewijs :D

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hooijdonk/Tweakers/Foto's/protemp.jpg

Kast is een HQ08 .. :D

De Zalman wordt trouwens verbouwt .. tot een papst-zalman combo (12cm 24V 150CFM) :D ... dat gaat wel Koeluuh hoop ik :D

Verwijderd

Toch wel mooi Sledge, Durons lopen normaal op idle veel hoger dan een Tbird. T''is ook een andere processor.

Jouw idle waardes lijken meer op een Tbird. Netjes ;)

Aan de andere kant, schreeuwt dit natuurlijk om een voltage mod. Als je op b.v. 2.14 Vcore nog onder de 40 idle kunt blijven, kun je misschien naar de 1200...

Hier moet ik voor 1150 al naar 2.38 en de fans een stuk hoger->meer herrie, laten draaien. Niet te doen, max. realistisch is hier 1100. Maar dan gaat de idle temp dik door de 40. En dat vink te hoog.

Vandaar dat ik :9~ bij jpow idle temps ..
:P

Verwijderd

Voltage mod komt er aan ... maar met het maximaluuuuh .. nu 1.92 dacht ik ... ja abit dat klopt nooit :D .... wil hij booten tot 1100 en in windows komen tot 1050 :D ... dus met nog beter Koeling ... a 5x papst 120MM 24V en nog wat gebla ... hoop ik de 1200 te halen met een leuk voltage modje :D

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 21 mei 2001 16:23 schreef FlamerX het volgende:
...Lijkt me trouwens wel een beetje overkill, da goud. Koper geleid uiteindelijk toch het beste, dus goud is alleen leuk als ie in een doorzichtige case hangt.
Erhh, nee, dat goud zit er niet alleen voor ''cosmetische'' redenen. Koper geleidt warmte wel heel erg goed, maar de warmteweerstand van de overgang koper-lucht is duidelijk slechter dan die van goud-lucht. Dit bepaalt hoe veel energie per seconde per graad verschil afgegeven wordt aan lucht. Lagere warmteweerstand = gunstiger.

Door die Zalman te voorzien van een dun laagje goud zorg je niet alleen dat de warmte snel bij je CPU vandaan gehaald wordt, maar dat de warmte ook beter afgegeven kan worden aan de lucht.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

goh, wist niet dat er ook nog zoiets bestond als verschillende warmteweerstanden van metalen naar lucht. Als je er ff over nadenkt is het inderdaad wel logisch. Maar toch bedankt, want dan doe ik toch maar de gouden versie. Alle kleine beetjes helpen :P
Pagina: 1