Toon posts:

[BC3] Peltiervoeding met ringkern/brugcel/elco artikel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://www.arcobel.nl/~dabit/h2o_cooling/powering_the_pelt/index.html

''t is weer DaBit-stijl: nauwelijks tot geen vormgeving, lelijk om te zien, maar de informatie staat er.

Oja, en zoals gewoonlijk heeft het weer eens kuren met Netscape 4.x. Die browser zou verboden moeten worden.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Mooi gedaan DaBit, maar nog wel een vraagje over je eigen voeding. (Ik heb het eerder gevraagd, maar toen zei je dat je nog eens wat HTML ging produceren en ik kan het in dit artikelniet vinden)

Je zei dat je je PCpowersupply -5V ook gebruikt, in combinatie met een gewone transformatorschakeling (zoals je hier uitlegt). Hoe zit dat nou?

Verwijderd

Topicstarter
Dat DEED ik inderdaad. Gewoon voedingen in serie schakelen. Dus de - van de pelt op de gnd van de ATX voeding, de +5V uit van de ATX voeding op de - van de trafovoeding, en de + van de trafovoeding op de + van de pelt.

Maar helaas, dat trok die 300W AOpen voeding toch niet helemaal... De Vcore en Vagp worden blijkbaar vrolijk vanuit de +5V lijn gevoed ipv de +12V, waar ik vanuit ging. Agja, nog een paar windingkjes op de trafo erbij draaien :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:39
De Vcore en Vagp worden blijkbaar vrolijk vanuit de +5V lijn gevoed ipv de +12V, waar ik vanuit ging. Agja, nog een paar windingkjes op de trafo erbij draaien
Denk eerder dat de VCore en Vagp uit de 3.3V komen. Dat lijkt me een stuk logischer. Dat de belasting van de 3.3V bij één geschakelde voeding ook een effect heeft op de 5V en omgekeerd hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen :).

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, meestal is de 5V lijn de mastersupply die teruggekoppeld word naar de PWM controller. Andere spanningen worden niet teruggekoppeld. Dat zie je ook goed als je de 5V lijn extreem belast. Dan schieten alle andere spanningen de lucht in. Dat gebeurde bij mij dus ook.

Verder denk ik dat ze de Vcore uit de 5V of 12V stoken om de resistieve (I2R) verliezen binnen de perken te houden. Blijkbaar de 5V dus. Da''s voor een mobo fabrikant veiliger, omdat die gestabiliseerd word, en omdat de 12V niet perse stabiel is bij zeer lage 5V load.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Van 5V naar 3.3V is met PWM ook een stuk gemakkelijker. De Duty-cycle (Ton/Toff) is dan ook een stuk beter, waardoor je minder extreme componenten nodig hebt (C''s L''s en diodes).

Goeie uitleg hoor DaBit! Windinkjes extra om de kern, heerlijk echt tweaken! :P
Pagina: 1