[BC3] Hoe 14 of 15 volt uit één enkele voeding te halen?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 20:43
Hopelijk heb ik de vraag een beetje begrijpelijk geformuleerd, maar wat ik wil is dus een peltier op 14 of 15 volt aansluiten. Dit is ook tegelijkertijd de voeding die de rest van het systeem draait.

Ik heb wel eens gelezen dat zoiets als dit mogelijk is door wat draden te combineren, maar heb geen flauw idee meer hoe het zou moeten.

PS: Oh ja, ik heb de search al geprobeerd maar kon niks vinden.

Workstation

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:19

FFF

mag ik vragen hoeveel watt de voeding is, en hoeveel wat de peltier, ik hoop dat je minstens een 400 watt voeding hebt dan, want anders gaat het dus echt niet draaien, op 1 voeding.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Je kunt wel het benodigde aantal volts halen.Alleen bij lange na niet het benodige aantal Amp. Dus het zal niet gaan lukken.

Geen inspiratie

• BusMastah
De voeding is een Enermax 550W, peltier een 156W met Vmax van 15.6V.

Maar welke draden moet ik dan aan elkaar bevestigen om een hoger voltage te verkrijgen?

Workstation

• martijn12345
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

voltage wat je krijgt is het verschil tussen de 2 draden. Normaal sluit je alles aan op +12 en 0 Dus krijg je 12V.

Volgens mij kun je dan +12 en -3 pakken voor 15v. Maar zoals ik al zei. dat levert NOOIT genoeg Amp op.

Geen inspiratie

• BusMastah
Op donderdag 17 mei 2001 17:16 schreef martijn12345 het volgende:

Volgens mij kun je dan +12 en -3 pakken voor 15v. Maar zoals ik al zei. dat levert NOOIT genoeg Amp op.
Kan iemand dit met zekerheid zeggen? Als dit niet kan, weet iemand dan een variabele voeding te koop voor m''n peltier?

Workstation

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
Op donderdag 17 mei 2001 18:24 schreef BusMastah het volgende:

[..]

Kan iemand dit met zekerheid zeggen? Als dit niet kan, weet iemand dan een variabele voeding te koop voor m''n peltier?
ben bang dat die -3 niet sterk genoeg is...

(nooit geweten dat er een -3 op m''n voeding zit btw...)

check conrad ff voor een goede voeding :)

• Xandrios
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0203087240990117389&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=3405&TK_PAR* Xandrios DIUM=

zal idd wel goed zijn...

maar hij is wel errug duur...

volgens mij moe dat nog wel goedkoper kunnen...

edit]

k*t conrad.. ze zetten allemaal vage variabelen in de url ofzo...
kan dus geen mooie link posten :'(

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

als je niet te veel uit wil geven moet je een voeding kopen id eniet voor een comp bedoelt is. Een 24v voeding die je kan regelen voldoet ook al.

• BusMastah
Op donderdag 17 mei 2001 18:57 schreef epsilon het volgende:
als je niet te veel uit wil geven moet je een voeding kopen id eniet voor een comp bedoelt is. Een 24v voeding die je kan regelen voldoet ook al.
Maar waar kan ik zo''n ding kopen dan? Een adres of link zou wel es handig kunnen zijn ;)

Workstation

• Xandrios
Op donderdag 17 mei 2001 18:57 schreef epsilon het volgende:
jawel, maar hij moet wel heel wat amperes kunnen leveren..

dus de meeste simpele zullen niet voldoende zijn:(

• BusMastah
Dat ding hoeft maar op 15V maximaal te werken, en meer dan 15A zal dan wel niet nodig zijn denk ik. Of zit ik er nu helemaal naast? (Heb namelijk nog nooit met een peltier gewerkt, vandaar)

Workstation

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Waarom gebruik je niet gewoon een 15V adapter die je in het lichtnet doet, en eventueel schakelt met een relais op je 5v??

• Xandrios
Op donderdag 17 mei 2001 19:02 schreef Steven_NL het volgende:
Waarom gebruik je niet gewoon een 15V adapter die je in het lichtnet doet, en eventueel schakelt met een relais op je 5v??
denk je dat een simpele netgeval 15 amp kan leveren....

NIET DUS..

Verwijderd

Binnenkort komt de oc-shop met dergelijke voedingen.Betreft een 24volt en een 12volt.

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 11:29
Ik weet niet precies wat de specs zijn maar het is gangbaar dat peltiers het meest efficient werken op 75% van hun VMax ik zou dus even kijken naar de specificaties voordat ik aan de voeding zou rommelen. volgens Cool-Computers zou hun 156 Watt peltier het efficientst werken bij een voltage van 12,7. Ik weet niet of je voeding het gaat trekken kwa amperes maar ik denk dat je een heel eind kunt komen. Die Enermax 550 kan maximaal 25 Ampere trekken op 12 Volt (en dat is echt VEEL). Als je er zeker van wilt zijn dat je voeding het aankan zou je eigenlijk moeten meten... of wat gaan rekenen en schatten (echt nattevingerwerk). Of je probeerd het gewoon en je houd een extra zekering achter de hand voor als het misgaat :)
Toch geef ik je veel kans dat het wel gaat werken. Peltier op 12,7 Volt, 156 Watt .. ff rekenen I = P/V levert 156/12,7 = 12,3 Ampere (afgerond) dus als de rest van je systeem zeg maar 10 Ampere zou trekken zit je wel goed. Maar ja dat is per pc natuurlijk verschillend.. Veel succes iig.

edit:
nette link

Verwijderd

ik was vanmiddag bij een electrozaak en die gast zei dat ik voor een 172 watt peltier (24v) een hallogeenlamptransformator kon gebruiken...

kon het makkelijk aan volgens hem
rond de 100 piek trouwens

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Een Trafo voor je zendbakkie is 13,8Volt met een variable weerstand in te stellen van 9-17volt - te koop in verschillende Amperages, waarbij geldt dat hoe hoger, hoe duurder...
Zo heb ik er 1 staan van 40A, een ouwetje alweer, maar lekker zwaar
-> 13.8V * 40A = 552Watt Nominaal

Jouw peltier is 156W met Vmax=15.6V -> 10 Ampere

(+ marge, dus koop maar een 12A)..

En over die computervoeding: als je -3V en 12V neemt heb je inderdaad 15V, MAAR de -3 kan nooit de 10Ampere belasting aan, dus valt een computervoeding af.

---------------------------------------------
Natuurlijk kan je ook een ringkerntrafo nemen, gelijkrichtertje erachter, afvlakkertje en ontstoring blabla...
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/h2o_cooling/powering_the_pelt/images/power_supply_schematic.gif

Conrad verkoopt die dingen trouwens:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/510/G1/510602G1.JPG
Hfl. 189,95
Bestnr. 510602-89

Produktinformatie
Uiterst robuust uitgevoerde, gestabiliseerde netvoeding, die zonder problemen voldoet aan de eisen in het laboratorium of op school. Direct aansluitbaar.
Technische spec.: Ingangsspanning 230 V~ ± 10 V, 50 Hz Uitgangsspanning 13,8 V= ± 0,1 V Uitgangsstroom max. 15 A (gedurende korte tijd) Constante stroom 12 A Afm. ca. 170 x 140 x 245 mm Gewicht 6,5 kg
Overigens, die voeding die CuteBritney postte was: "max. 30 A (ca. 5 min.)" dus na 5 minuten wordt je systeem opgebrand...

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/510/G1/510416G1.JPG
Hfl. 349,95
Bestnr. 510416-89

Hij is wel mooi, mag ook wel voor dat geld, maar hij kan dus niet continue: "Bij continu-werking kan hij belast worden tot max. 25 A" (Lekker vaag, eerst 30A en nu weer 25A... misschien voor 24/7 issie maar 15A ofzo...)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Een redelijk knappe AT voeding redt dat zeker ;)
Betrouwbaar en voor weinig :7
Met dat type psu (at) is het vaak wel mogelijk om een hoge stroom te trekken uit (2) verschillende wikkellingen.
Wat dus ook andere spanningen mogelijk maakt.
Of meerdere psu''s met elkaar gebruiken in serie/parallel gaat ook perfect.

Als je de Verbindingen van de wikkellingen gelijk kwa opbouw maakt, met daarin een weerstand in de vorm van een (vermogen)-Diode opgenomen voor een
knooppunt en een gelijke belasting van de wikkellingen.
de diode''s moeten natuurlijk wel goed gekoeld worden op een koelblok of iets dergelijks.
Maak de verbindingen allemaal even lang naar elkaar toe.
De diode''s (1 per wikkelling) en in serie geschakeldt hebben wel een kleine spannings verlies van ongeveer 0.7v.
Eventueel kan je meerdere diode''s gebruiken om de spanning te verlagen of te verkrijgen.
Extra (grote) afvlak elco hier achter kan dan ook gebruikt worden.
Pas wel op Want er blijf een ,levens gevaarlijkke spanning op zo een voeding staan.
--220V-- OOK ZONDER STEKKER IN DE ELCO"S ---

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

2 voedingen op erkaar door lussen ( SERI )

maar dat kan je niet met 1 voeding ( Kortsluiting :) )

1ste voeding geel en zwart = 12V
2de voeding rood en zwart = 5V+
----------------------------------
Totaal 17V

maak de roden draad vast aan de 1ste voeding zwart dan staat er tussen Geel en 2de zwart 17V en klaar ben je

je kan ook 3 voedingen nemen en dan uitrood-zwart+rood-zwart+rood-zwartuit

• BC3 Victim
Ik heb het over AT voedingen !.
Hebben zo ie zo al geen 3v uit, in iedergeval geen zware.Maar wel weer met 2 diode''s in serie met de 5v.
Ja het is mischien wel even knutsellen
die zwarte voeding weet ik uit ervaring heb je weinig aan om continu zo een zware pelt op te laten draaien, Tenminste wat het eventuele geluids nivo betreft.
Schakeldt al bij een belasting van 10 watt na een paar minuten de (sunon) fan in (1 stand=snel) door middel van een mechaniche thermo schakelaar, voor 5 min
Voor de rest is het een leuke voeding.
Van een hoge kwalitijd onderdelen.
En gebouwd met extra aandacht wat het gebruik in hoogfreqent toepassingen/omgevingen betreft wat de kwalitijd van de uitgang ten goede komt :-)
Alleen valt de te lichte kasten en de afmetingen van het koelblok, meteen op als je de binnenkant ziet.
Wat de enigste instelbare potmeter betreft ,is echt triest.
Bagger kwalitijd potmoter.
Die al snel voor een kraakende en vliegende voltage instelling zal zorgen
(Achter de meters zit het REG-printje met alleen de (grof)Voltage is te regelen.
Als je de andere 3 print potmeters vervangt door 1 met een asje heb je :
Instellen Grof - Voltage hele bereik -1v
Fijn - Voltage 0 tot 1v
Begrensing Grof - Stroom Hele bereik -1a
Fijn - Stroom 0 tot 1.0a

• AcouSE
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Lees DaBit''s topic, daar staat genoeg in om er zelf een te bouwen!

[topic=181949]

Verwijderd

maar alleen op 12V moet ie het makkelijk trekken?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:57
ik zou voor geen geld van de wereld een peltier koeling willen .......

1. zeer gevaarlijk als het koelsysteem uitvalt en peltier blijft verder werken
2. slecht rendement
3. meer warmte ontwikkeling, enorm hoog elek verbuik +- 1fr /uur (5uur/dag = 2000fr/jaar)
4. kost meer dan bijvoorbeeld een processor van een zwaarder model tenemen
5. uw pomp en radiator moeten misschien ook zwaarder zijn
6. indien je de nodige beveiligingen wil plaatsen zal dit ook meer kosten
7. een Labo voeding of dergelijke werkt met een transformator en bromt dikwijls , doordat er gebruik gemaakt word van transistoren om de voedingspanning te regelen hebben deze ook al een slecht rendement tov PC voedingen

voor een deftige peltier koeling heb je dus een vapochill welke geen risico vormt voor de pc .....

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54
Je schopt een oud topic met weinig wat echt met dit topic te maken heeft. Ten tweede hebben we euro's. :)

Verwijderd

Op zondag 10 maart 2002 22:46 schreef Petzl het volgende:
ik zou voor geen geld van de wereld een peltier koeling willen .......

1. zeer gevaarlijk als het koelsysteem uitvalt en peltier blijft verder werken
2. slecht rendement
3. meer warmte ontwikkeling, enorm hoog elek verbuik +- 1fr /uur (5uur/dag = 2000fr/jaar)
4. kost meer dan bijvoorbeeld een processor van een zwaarder model tenemen
5. uw pomp en radiator moeten misschien ook zwaarder zijn
6. indien je de nodige beveiligingen wil plaatsen zal dit ook meer kosten
7. een Labo voeding of dergelijke werkt met een transformator en bromt dikwijls , doordat er gebruik gemaakt word van transistoren om de voedingspanning te regelen hebben deze ook al een slecht rendement tov PC voedingen

voor een deftige peltier koeling heb je dus een vapochill welke geen risico vormt voor de pc .....
SCHOP! Offtopic! |:(
Pagina: 1