[BC3] verslag van mijn 1e H2O-peltier stapjes...

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Nadat ik mijn fan op het mobo had aangesloten (zie [topic=180622] )
Knop om en... hij doet het dus voor het eerst ziet mijn proc geen goedkoop coolermastertje maar een H2O pelt combi >:)
dus meteen even de temp chekken, deze daalde vrij vlot naar -12, sofar so good dus.
beetje kloten in het bios maar ik kreeg hem niet hoger dan 1080MHz :? maar dat ligt denk ik aan mijn viper 550
want de harde schijf start wel maar m''n beeldscherm is dood (iemand suggesties).
dan dus maar testen @ 1080MHz.
sisoft sandra burn in voor een half uurtje gaf bij continu 100% CPU belasting (op LCD :9~)
40 graden CPU en 28 graden system temp waarbij het water langzaam steeg naar 29 graden dus de fans op de
radiator op powerstand en de temp van m''n proc daalde 1 graad en het water daalde naar 24 graden stabiel.
al met al best een leuk resultaat.
de volgende stap is een 16 volt voeding voor m''n pelt klussen en dan kijken wat er allemaal gaat gebeuren.

maar nu dus nog de vraag waarom ik hem niet hoger kreeg dan 1080MHz-jes? iemand nog suggesties want aan de temperatuur zal het niet liggen :7

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

voltage ?

Geen inspiratie

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn Duron 800 wordt ook 40''. Ik vind dat jou Duron dan wel heel heet wordt met H20 en pelt. Ook al is ie overgeklokt. En idd voltage al veranderd? Als hoger niet werkt, dan kan lager soms ook werken (heel vaag ja) :)

• BC3 Victim
Op donderdag 17 mei 2001 09:54 schreef martijn12345 het volgende:
voltage ?
dat heb ik al geprobeerd maar maakte geen verschil (1,85V)... of mag dat nog hoger

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Weet je zeker dat die 40 graden CPU temp. klopt?? Ik vind het wel wat hoog voor een water/pelt koeling.. Het lijkt er namelijk op dat je pelt juist niet meewerkt, maar tegenwerkt. (cpu 18 graden warmer als water...)

En hoe koeler je cpu wordt, hoe hoger je hem kunt overclocken natuurlijk.. Probeer maar eens onder de 20 te komen, en je zult zien dat hij waarschijnlijk wel boven de 1100 gaat werken.. (Ik heb m''n oude TB900 ooit eens meegegeven aan Dabit om hem te laten testen.. Ik zelf kreeg het ding met gewone koeling niet hoger dan de 1 GHz stabiel.. Hij kreeg hem met waterkoeling op de 1100 en met pelt. op de 1150 stabiel!)

Verwijderd

Ik heb mijn Duron op 2,30V draaiend gehad @ 1080. Meer kwam er ook niet uit. Een Duron of TB kan wel wat hebben dacht ik zo.
Dus ik zou inderdaad gewoon je VCore nog hoger zetten.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Multiplier en FSB?

• BC3 Victim
temp blijft altijd gokken, heb hem van z''n via hardware monitor...
ik denk dat mijn pelt niet genoeg prik krijgt, hangt nu aan een brakke extra voeding die maar 11 volt levert ipv 12 en een pelt werkt het best op 16 V toch?! verder koelt hij mijn CPU onbelast wel tot de -12 graden dus kan bij belasting de peltier niet alle warmte weggewerkt krijgen (ik wil 16V voeding :( ).
het water wordt gekoeld in een peugeot 205 kachelradiateur door 2 220v fans dus dat blijft wel koel, mijn koperen blokje bijft ook vrij koel.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

hoe zit het met de druk op je peltier. Een perltier moet een druk op zich hebben van XXX kg (vraag even aan Dabit) om optimaal te werken.

Geen inspiratie

Verwijderd

Hmmz. Meet eens met een losse tempsensor de temp van je coldplate? Die is vast heel wat lager. Ik heb het idee dat onboard sensoren niet zo goed lage temps snappen. Mijn coldplate word bijna nooit warmer dan een graad of 5 (gemeten IN de coldplate), en de CPU temp zou 43 graden zijn. Yeah, right. Nou word dit wel een beetje in de war geschopt door de isolatie.

Over het voltage: ja, dat mag heel wat hoger. Begin maar eens met een volt of 2.

Over de pelt e.d.: Is je coldplate dik genoeg? Die TBird produceert een ontzettende bak hitte, en een 3mm plaatje kan dat gewoon niet goed verdelen naar de pelt. Mijn TBird wilde met een 3mm plaatje ook niet hoger dan ca. 1200MHz.
Is de compressie van de pelt goed? En zit alles stevig en recht op de core? Braaf lekker smeuiige witte pasta gebruikt ipv AS (dat spul werkt voor geen meter met pelts en lage temps). Netjes de coldplate gelapt? Alles goed schoongemaakt en ontvet voor montage?

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

voltage kan toch wel een stukje boven de 2v.
zolang je maar in staat bent om de zooi koel te houden...

En er moet inderdaad iets niet kloppen met die censoren, of iets in je opstelling is niet goed.
Want een Duron met een peltier zou volgens mij rond het vriespunt moeten blijven als het een beetje goed werkt.

Geen inspiratie

• BC3 Victim
Op donderdag 17 mei 2001 10:34 schreef DaBit het volgende:
Hmmz. Meet eens met een losse tempsensor de temp van je coldplate? Die is vast heel wat lager. Ik heb het idee dat onboard sensoren niet zo goed lage temps snappen.
ik heb nog geen losse sensor in mijn coldplate zitten maar meet met de sensor onder z''n core.
Over het voltage: ja, dat mag heel wat hoger. Begin maar eens met een volt of 2.

Over de pelt e.d.: Is je coldplate dik genoeg? Die TBird produceert een ontzettende bak hitte, en een 3mm plaatje kan dat gewoon niet goed verdelen naar de pelt. Mijn TBird wilde met een 3mm plaatje ook niet hoger dan ca. 1200MHz.
Is de compressie van de pelt goed? En zit alles stevig en recht op de core? Braaf lekker smeuiige witte pasta gebruikt ipv AS (dat spul werkt voor geen meter met pelts en lage temps). Netjes de coldplate gelapt? Alles goed schoongemaakt en ontvet voor montage?
overal zit witte prut tussen en mijn coldplate is 50x50x5 mm dus dat zou moeten werken. de coldplate is gelapt met korrel 800 op een hand-lep plaat (zou eventueel beter kunnen)

ohja mijn FSB op 135 en multiplier op 8

• BC3 Victim
daar zit wat in...
de peltier zit klem met 4x M3 op de hoeken. deze zijn handvast (gewoon normaal dus) gezet.
dabit> waar staat dat ook alweer :) (jaja UTFS maar ik ben lui ;) )???

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

300-400 kg.

• BC3 Victim
hmm das vrij veel, was juist erg voorzichtig aan het doen met de pelt omdat ik de keramische randjes graag heel wilde houden.

thanx herman :)

Verwijderd

300-400kg zit je zo aan met 4x M3 bout hoor!

Maargoed, dat scheelt 20-30% in performance. Lappen met 800 is in principe wel goed. Ik ben nog doorgegaan met 1200 en polijstpasta. Als het maar vlak is, dan is het goed. Die 5mm coldplate zou ook niet echt het probleem moeten zijn.

Hmmz, toch de spanning van de proc opkrikken denkik.

• BC3 Victim
dan gaan we vanavond dus ff op 2+ volt testen en vragen waar mijn 16 volt 10A peltier voeding blijft (handig joh connecties :7)
morgen meer van dit alles :P

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

hoe weet je wanneer je aan die druk zit?
Pagina: 1