[BC3] Waterkoeling en condens/voeding vragen.

Pagina: 1
Acties:

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 20:27
Hi, Ik ben nu in het laatste stadium van mijn waterkoelings project gekomen. Ik heb het swiftech waterblok met een 172 watt peltier. De proef opstelling draait prima,
coldplate wordt circa -30 graden das wel goed genoeg. Alleen nu heb ik nog wat vragen over die condensatie, want er komt toch echt een flinke laag ijs op de onderkant van de coldplate. Moet je de cpu zelf ook nog afdenken met iets of komt daar geen condens op omdat de colplate dat niet direct raakt? Nu staat in die swiftech handleiding
dat hun de pinholes van de socket volstoppen met "dielectric grease" is dat echt nodig? Zo ja waar vul je dat mee op en dan en waar kan je dat spul halen. En hun vulle het gat midden in je socket op met silicone compound. Waar kan je dat spul kopen, of kan je er ook nog ander spul indouwen (kit?).

Mijn voeding heb ik gebouwt van een 300 VA trafo een brugcel en 3X 10000 Uf elco''s.
Onbelast komt daar een spanning uit van 24.x volt (Vmax tec= 24.6) en de rimpel is minder dan 10%. Als ik de TEC eraan hang daalt de spanning naar 19.0 volt. Zal ik extra winding leggen of denken jullie dat ik het beter zo kan laten?
De stroom die er loopt is volgens me mulitmeter 8.5A (Imax tec=11.4A)

Verwijderd

klinkt lekker allemaal, maar ehh wie is hun?
en de meeste mensen doen het isoleren met Closed Cell Foam Neoprene Rubber (gequote van dangerden.com)

ik denk dat dicht stoppen met moeilijke spullen niet echt nodig is, maar zorg wel voor wat foam... ook aan de achterkant van je mobo bij de socket

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op dinsdag 15 mei 2001 18:24 schreef KryTech het volgende:
of kan je er ook nog ander spul indouwen (kit?).
Volgens mij is het silicone kit, dus dat is precies hetzelfde als Silicone Compound.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• KryTech
Hun zijn de gasten die de handleiding bij dat swiftech waterblok gefrabriceert hebben. De isoltatie rondom de socket en achterop het mobo zit wel snor.

Dan spuiten we de boel maar vol met kit het enige nadeel is dat het niet echt lekker vloeibaar is. Ik hoopte dat er wat makkelijker spul zou zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 18:24 schreef KryTech het volgende:
Nu staat in die swiftech handleiding
dat hun de pinholes van de socket volstoppen met "dielectric grease" is dat echt nodig? Zo ja waar vul je dat mee op en dan en waar kan je dat spul halen. En hun vulle het gat midden in je socket op met silicone compound. Waar kan je dat spul kopen, of kan je er ook nog ander spul indouwen (kit?).
Daar bedoelen ze zuur vrije vaseline mee.
Die je dan over je zip socket en rondom je proc en zipsocket moet smeren, zodat er geen zuurstof meer bij kan komen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Spuit 11 geeft modder.....

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 09:59

DaRoot

Some say...

Hey dabit..
No offense... vroeg me gewoon af of je al die extra moeite en geld er voor over hebt...
Ik in ieder geval niet... extra fans ok, maar zo''n compleet koelsysteem gaat me iets te ver...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Ik heb styropor met vaseline gebruikt in dat gat in het socket. Tussen de coldplate en de proc zelf zit een plastic spacer die ook aan beide kanten met vaseline ingesmeerd is, zodat dat ook luchtdicht afsluit. Onder het mobo ligt een plaatje Trespa, bedekt met wat dun schuimrubber. Rondom het socket en de coldplate zit nu nog styropor (omdat ik zo gauw niks anders kon krijgen), maar dat word straks neopreen. In de gaatjes van het socket heb ik niks zitten; wel heb ik langs de rand van de gaatjes een rupsje vaseline liggen. Binnenkort de boel uit elkaar halen en kijken hoe het staat met de condens. Ik verwacht dat het wel meevalt, maar de definitieve isolatie wilde ik toch pas doen als ik neopreen binnenhad.

Je trafo van 300W is aan de krappe kant voor die pelt (zou eigenlijk 350-400W moeten zijn), en de afvlakcapaciteit ook.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 09:59

DaRoot

Some say...

Hey luitjez, allemaal heel leuk en aardig dat waterkoeling... maarre.. kijk nou eens tegen wat voor kleine en grote problemen je aanloopt... En wat kost het allemaal wel niet? Kun je niet beter voor dat geld een snellere processor kopen? :? ik bedoel, Krytech zit nu ipv. 800 op 1040 MHz... een losse 1 GHz of 1,1 GHz Athlon is volgens mij goedkoper dan al die apparatuur die hij gebruikt om zijn processor onder het vriespunt te houden...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, je hoort het: als je nu al zo''n laag ijs op je tec krijgt, krijg je dat straks ook zonder afdichting :)

Maar euhm, die pinholes hoeven toch niet vol? Heb ik ook niet gedaan en mijn peltier kwam ook zo laag in temperatuur...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

DaRoot:
ja, je hebt helemaal gelijk hoor. En auto''s tunen zouden ze ook niet moeten doen, want da''s nog veel duurder, terwijl je ook een andere motor kunt kopen.

Doe mij maar een TBirdje op 1507MHz dan...
Ow, waren die er in December 2000 nog niet? Moet ik wachten? Tsja, ik kan wel blijven wachten. En als jij je Palomino 3GHz hebt, dan heb ik ''m allang op 4GHz lopen. Met dezelfde spullen

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik loop ook met het idee een TEC aan m''n sys toe te voegen, maar over condens wil ik nog meer weten voordat ik eraan begin.

Ik had het volgende idee:

Bestaat er geen siliconenkit die ongeveer hetzelfde "indeukt" als de 4 nopjes op je CPU ? Ik zou dan op de heatplate een vierkantje trekken met die kit, aan de randjes, en vervolgens iets van 1 MM dik op m''n core plakken en daarna de core op de heatplate leggen... als het opgedroogd is haal je de CPU er af en heb je een soort luchtdichte ruimte. Op het moment dat je de cpu monteert veert de kit een beetje in en maakt de core contact en is je heatplate meteen luchtdicht. De buitenkant isoleren lijkt me geen probleem.

Daroot: To Tweak or not to tweak.

Concrete Loop Watercooling

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
condens ontstaat op het moment dat vochtige lucht afkoelt tot beneden het dauwpunt (100% relatieve luchtvochtigheid)
dit is zichtbaar als mist.
omdat de lucht langs koude oppervlakken vaak het koudst is, zal het daar het eerst condens vormen en ipv mist zet het af op het koude materiaal. als je processor warm blijft zal er een laagje warme lucht omheen zijn en zal er dus nooit condens op je processor ontstaan.
het condens op je peltier kan echter wel ervanaf lopen en van alles en nogwat beschadigen. zorg dus voor een goede condensafvoer. (ik weet niet of dat in een PC te regelen is, maar bij airco''s ed zit dat er altijd wel bij.)

als er echter al ijs op je peltier ontstaat moet je helemaal oppassen, want als je hem uitzet moet het smeltwater ook ergens blijven.

als je alles luchtdicht afsluit ontstaat nergens condens, mits alle oppervlakken op omgevingstemperatuur blijft.

als je een beetje logisch nadenkt is alles wel te beredeneren en kun je veilig aan de slag.

je kunt dus met kit of wat dan ook aan de slag om het een beetje luchtdicht te krijgen maar als die kit te koud wordt zal zich daar condens op vormen

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

DaRoot:

''t is inderdaad een een beetje uit de klauwen gelopen manier om m''n pc stiller te krijgen ja....

En verder ben ik best happy met m''n 607 extra MHz-en.

Ik was niet pissig ofzo hoor, maar ik krijg die vraag heel regelmatig.

• KryTech
Die 800@1040 was/is aircooled.
Ik heb alvast een potje vaseline gehaald bij de drogist ik ga nu beginnen en dan hoop ik vanavond wat te kunnen testen. Ik hoop we richting de 1600 te komen aangezien ik een axia core op de kop heb weten te tikken. :9

Verwijderd

Heb nog een leuke tip om aan neopreen te komen.
Kijk eens naar je muismat >:) vele zijn gemaakt van neopreen.
En hij is helemaal perfect voor op de achterkant van je mobo.
Pagina: 1