[BC3] Beperkte koelmogelijkheden door afmetingsprobleem.

Pagina: 1
Acties:

• Eagle666
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 17:55
Ik heb een ASUS P5A mobo met een K6-2+ 500MHz socket 7 proc (K6-2+ is gelijk een K6-3 met de helft interne cache en dezelfde 0,18micron technologie). Deze proc wordt met niet-overclocken al veels te warm (76 graden idle). Ik heb er een bijbehorende coolermaster voor de K6 opzitten.

Het probleem is nu dat bij deze pokke mobo de elco''s en mobo voedingsaansluiting bijna tegen m''n socket aanzitten. Ik kan geen koelers gebruiken groter dan 52x52mm (54mm max, liever niet). Ik heb voordat ik hier achter kwam voor nop een golden orbje gehaalt. Maar goed die mooie global win''s en aplha''s passen dus van geen kanten (de heatsinks zijn te groot). Nu vraag ik mij af of ik die mooie fans die op deze global''s of alpha''s zitten misschien op de heatsink van mijn coolermaster kan schroeven maar als ik op die veels te kleine foto''s van de produckten kijk lijken me er klemsluitingen i.p.v. schroeven te zitten. Die 6800 RPM met 35 tot 45 CFM lijken me nml wel wat en daarmee zou ik eventueel ook aan overclocken kunnen gaan denken.

Wie weet of mijn idee mogelijk is en of er betere ideen zijn.

Ik wil dus mijn K6-2 flink koelen maar de koeloplossing mag niet groter zijn dan 52x52mm en ik wil niet overgaan op waterkoeling of peltierelementen. Gewoon koellichamen en fans.

O een klein vraagje, ik ben een beetje in de war: blaast een fan nou koude lucht door de heatsink of zuigt deze de warme lucht weg waardoor er koele lucht van onderen in de heatsink komt? Ik zit nml ook te denken aan een radiaal fan in de kast te douwen (met opening naar buiten) en dan met een luchtslang een verbinding te maken met mijn proc om zo direct de warme lucht weg af te zuigen naar buiten de kast of om direct koude lucht op te blazen. Welke heeft zin en zou het uberhaupt iets uitmaken in proc temp?

Dirk

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
volgens mij is je voltage te hoog!

mijn K6-2+ 550@600 in Biostar M5ALA mobo (VCore: 2.0V / VIO: 3.3V) wordt zo''n 27,9''C op dit moment bij het surfen en ik kan mij niet herinneren ooit boven de 40 uitgekomen te zijn. Ik heb trouwens een normale Duron koeler.

Een Asus P5A staat standaard op een te hoog IO voltage, ik geloof dat 3,5V de laagste stand was. (VCore: 2.0V / VIO: 3.5V)

http://www.hwupgrade.com/motherboard/socket7_comparison/index6.html
http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/Pentium/P5a/jumper.html
http://aixrs1.hrz.uni-essen.de/~sw0729/amdk62plus/

[url="02http://aixrs1.hrz.uni-essen.de/~sw0729/amdk62plus/bios/asus/p5a/1011__02.zip"]bios P5A 1011_2[/url]

En een CPU fan blaast lucht op de ribben richting de CPU. De voedingsfan zuigt de lucht van de CPU weg naar buiten. Een frontfan blaast omgevingslucht in de kast over de kaarten richting PCI/AGP naar de CPU.

Overigens is mijn standaard noname Duron koelertje niet zo groot, hij zou op de P5A passen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hwupgrade.com/motherboard/socket7_comparison/p5a_1.jpg

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Eagle666
Bedankt voor het opzoeken van al die gegevens maar de laatste gegevens heb ik dus al.

Je hebt gelijk dat de VCORE te hoog is bij mij, nml 3,4V. Maar goed daarom moet ik dus ook zoveel koelen. Dat is nou net het probleem, die spanning kan niet lager of kan ik iets solderen waardoor ik de VCORE omlaag kan krijgen? Mijn bios geeft ook een error bij de VIO maar dat komt doordat de VIO elke keer 0,1V lager is dan ik ''em instel, dus eentje hoger instellen dan ik in de manual lees.

Ik zal die duitse site van je nog ff doorlezen maar ik zie dat ze het hebben over de alpha''s en globalwin fop 38 enzo en die passen dus niet bij mijn p5a. De afmetingen zijn te groot. Dus ik moet een andere oplossing hebben. Wat moet ik trouwens met die bios download? Ik heb de laatste van asus zelf maar waar die van jou vandaan komt en waarvoor die is weet ik niet.

Je had het over je standaard noname duron koeler? Hoezo standaard op een niet duron (K6-2 550)? Met noname schiet ik ook niet veel op. Ik zal es ff kijken na die duron koelers maar omdat ik al op de 76graden zit wil ik het liefst die 6800RPM fans gebruiken want die standaard koelers hebben een te lage CFM voor mijn probleem. Als ik dan toch een goeie fan koop wil ik meteen de optie van overclocken in m''n achterhoofd houden zodat ik sneller voor een 6800RPM zal gaan.

Dirk

Verwijderd

Op 2.0 staat ''ie al een stuk lager. Normaal is 2.2 en 2.4 als je naar 570/600 Mhz wilt.

Het grote probleem was altijd dat niemand koelers voor dat beestje maakte. Maar met een ''moderne'' zwaardere koeler wordt de hitte beter afgevoerd.

Verwijderd

Is dat even schrikken...
Na jouw posting werd ik tamelijk bezorgd, omdat ik nog een Pal6035 ''over'' heb van mijn Duron systeem. Die Alpha moest nog op de tweede machine, een P5A met een K6-2/500..!!

Maar nofear, alpha is here.
Ik ben maar even snel gaan passen, en heb de Alpha heatsink er op gezet..pfff :P
Het past gewoon hoor, als een handschoen. Wel een erg strak passende handschoen ;)
Maar de Pal6035 past gewoon op een P5A.

Wat ik wel weet, is dat sommige socket A 60x60 onderkant koelers problemen problemen zullen hebben met de clip. Die Alpha heeft een vrij bijzondere clip, omdat ''ie hoog is en dun, en de clip is small. Hij past dus makkelijker over en tussen de condensatoren..

Dit is trouwens de werkende link voor die BIOS.
ftp://ftp.asus.com/pub/ASUS/beta/mb/bios/p5a10112.zip

Groeten van Hooi :)

• BC3 Victim
helaas, ik heb even gezocht op voltage tweaks voor de P5A, maar ik kan niks vinden... Wel genoeg over hedendaagse mobo''s om hem omhoog te gooien, maar niet om hem omlaag te krijgen voor Socket7...

Iemand anders nog wel wat gevonden?
want ik wil dat wel weten, want een maat van me heeft ook zo''n Asus P5A mobo

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Waarom wil je nu een Voltage tweak voor dat ding ?? Je kunt de core spanning instellen van 2.0 tot 3,5 Volt met de jumpers, meer dan genoeg om je CPU te laten stoppen met werken of um helemaal te verbranden.

Dat met die IO spanning, ik zou daar verder geen aandacht aan schenken. 3,45 volt is nooit teveel en anders kannie nog omhoog(Zou ik niet doen maar goed..)

Als je CPU te warm wordt kan je hem een tukkie in Vcore omlaag zetten of een betere koeler zoeken. De maat die past (Hebbik net dus geprobeerd) is 60x60 mm. Je hebt alleen wat ge emmer met de clips misschien. Dus een koeler ontworpen voor Socket A alleen raad ik af, je kunt beter een Socket370 / 7 koeler zoeken.

Mazzel :Y)

• Eagle666
Ok, ik heb dus een foutje gemaakt: mijn VCORE spanning is niet te hoog (alleen geeft de bios wel een error). Mijn VIO is wel te hoog maar als ik hier niet op moet letten weet ik niet waarom die proc dan zo f**king heet wordt???? :?:?:?:?

Iemand hier een idee voor?

Maar ik zal nu ik dit allemaal gehoord heb naar een mooie 60x60mm cooling zoeken. Eentje met zo''n 6800RPM fan zodat ik mijn proc op 600MHz kan clocken (dit hebben al vele gedaan dus is mogelijk).

Dirk

• BC3 Victim
ehm, te hoog, te laag etc...

minimaal op P5A:
VCore: 2.0V / VIO: 3.5V

K6-II+ eissen:
Vcore: 1.6V-2.1V / Vio 3.30-3.45V

Ik blijf bij mijn standpunt dat het verlagen van de Vcore en de Vio een mooie oplossing is. Tenslotte is die II+ een mobile die veel minder Voltjes nodig heeft (en dan behoorlijk minder hitte).

• Eagle666
Ik ben niet zo snugger geweest zie ik. Ik heb met die bios-files van jullie mijn bios es geflashed en wat denk je? Mijn proc gaat van 76graden naar 50graden. Goh, dat een nieuwe bios zo veel kan schelen. Nu geeft de pc bij het opstarten ook nog eens de proc goed aan (k6-2+ ipv MMX/500 of zoiets).

Dus thanx guys!! Dat scheelt een stuk. Maar goed ik wil nog steeds een ALPHA PAL6035MFC (Y.S Tech fan) halen en gaan overclocken naar 600MHz.

Weet iemand waar ik deze nog kan krijgen? Bij ned-cool en oc-shop krijg ik ze niet meer besteld online (oc-shop heeft trouwens alleen met de Delta fans en dat zoek ik niet zo).

O trouwens nog een vraag/probleempje. Na het flashen van mijn bios met de door jullie gegeven bios-file gaat mijn pc na het windows shut-down commando niet meer volledig uit zoals een ATX voeding beaamt. Dat deed ie voor het flashen wel. Ik kan de benodigde optie hiervoor niet in de bios vinden. Weet iemand hoe ik dat weer aan krijg zodat ik ''em softwarematig uit kan zetten ipv handmatig???

Dirk

Verwijderd

Dat fast shutdown ding zit onder de ''geavanceerd'' knop.

(Hoop ik, ik zit hier vanuit een Engelstalige Windows te vertalen)
:P

Verwijderd

Ummhh

Er is een programma dat bij Windows hoort Msconfig ( Staat dus in \Windows\SYSTEM\MSCONFIG.EXE)

Daar staat een optie met fast shutdown als het goed is. Als die aan staat, uitzetten en andersom.

Ook kun je proberen proberen de APM in configuratie scherm/systeem/apparaatbeheer/systeem apparaten weggooien. (Met de ''voeg nieuwe hardware toe'' automatische scan komt ie gewoon weer terug hoor ;) )

:Y)

• Eagle666
Die fast shutdown staat bij mij op enable (zit ook onder engels te werken -> altijd) dus dat zit wel goed. Die APM kan ik echter niet vinden dus dat zal het probleem wel zijn. Maar goed als het niet een bios instelling is (hardware dus) maar een windows probleempje dan vind ik het wel goed. Ik ga de boel toch binnenkort overnieuw installeren. Ik weet genoeg....

Thanx!
Dirk

(PS die ALPHA die ik zocht is weer verkrijgbaar bij ned-cool dus das ook geregeld).

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

''t zit onder power options in control panel en dan advanced :P

Niet?
[Specs]

• BC3 Victim
Nu nog ff kijken wat die wil doen...
De 2x stand wordt door de K6-II+ gezien als 6x, dus de maximale snelheid van het moederbord qua settings is dus 6x120=720Mhz.
Ik denk persoonlijk dat je 105/110fsb wel kan halen (overclockte PCI/AGP!)

5x100=500Mhz / 6x100=600Mhz
5x105=525Mhz / 5.5x105=577.5Mhz
5x110=550Mhz / 5.5x110=605Mhz

Misschien dat je grens zo in de richting van 570Mhz ligt afhankelijk van de rest.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/Motherboard/pentium/p5a/jumper.gif

Die noname koeler van mij lijkt nog het meest op een Alpha Duron koelertje met een Socket7 beugeltje. (K6-II+550@600 - ik heb geen fsb instellingen op mobo boven de 100Mhz)

Verwijderd

Op vrijdag 18 mei 2001 04:45 schreef Eagle666 het volgende:
Die fast shutdown staat bij mij op enable (zit ook onder engels te werken -> altijd) dus dat zit wel goed. Die APM kan ik echter niet vinden dus dat zal het probleem wel zijn. Maar goed als het niet een bios instelling is (hardware dus) maar een windows probleempje dan vind ik het wel goed. Ik ga de boel toch binnenkort overnieuw installeren. Ik weet genoeg....

Thanx!
Dirk

(PS die ALPHA die ik zocht is weer verkrijgbaar bij ned-cool dus das ook geregeld).
Okiedo ;)

Succ6 !!
Pagina: 1