[BC3] Chipsetkoeling bij BX- iemand CONCRETE ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
OK, dit is het systeem:

CUBX (met ATA-66 controller enabled voor 7200RPM HDD)
PIII-700E met Intel stock cooler.
256MB 6.5ns Cas2 SDRAM (2x128)
TNT2-M64 (ja ach, speel toch nauwelijks 3D)
en verder nog wat troep in de PCI.

Sys is stabiel als een rots met de FSB op 124, maar bij 133 begint het te wankelen- boot meestal wel, maar loopt zeker op een warme dag (kutweer afgelopen week:() vrij snel vast.

Ik weet dat het niet aan de PCI/AGP bus ligt (@133 is de PCI gewoon 33MHz, en de AGP stond met m''n Celly even hoog met een 1/1 divider), dus al die troep valt uit te sluiten.
De RAM heb ik in een KT-7A sys prima stabiel gehad op 144MHz CAS2 (daarna trok de CPU het niet meer, denk dat die RAM best hoger kan).

Dus wat blijft over?- CPU en chipset.

Kan natuurlijk de CPU zijn (Intel cooler is redelijk, maar geen Alpha-Delta combo- ik waardeer m''n gehoor teveel voor zo''n kreng>:)). CPU temp is @933 stressed 51C, dus dat mag zeker lager.
Maar... laatst voelde ik na zo''n vastloper toevallig even de northbridge en die was HEET.

Dus vroeg ik me af of het daaraan kon liggen. Ik heb (voordat iedereen UTFS gaat roepen) flink afgezocht en heb voor de KT133A aardig wat harde cijfers over nut van koeling gezien, maar behalve opmerkingen van hoe stoer een Blue Orb op een BX133 wel niet leek, ben ik geen ervaringen tegengekomen, dus:

Wie heeft een fannetje op z''n BX northbridge geplakt, en heeft dat invloed gehad op hoe snel hij kon (getallen graag als je die hebt:D)

Oslik blyat! Oslik!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 16:07

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb een P3B-F maar ik kan rustig tot de 150MHz gaan (hoger gaat het mobo niet), zonder vastlopers. Misschien helpt het als je je airflow in je kast verbeterd?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Oh, ja, kast staat wagenwijd open met een 35cm fan op 75 cm die mij en m''n PC hebbelijk houdt...>:)

Oslik blyat! Oslik!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 15:05
Mijn temperaturen zijn (BP-6)
cpu-1: 43
cpu-2: 40
mainb (BX-chip) : 49

Ik heb (nog niet) echte vastlopers gehad, die te wijten zijn aan een te warme BX, maar wanneer ik strax weer een projectje te renderen heb (veel IO en warm weer) dan wordt ''ie wel 55-60 graden en dat vind ik een tikkeltje te heet.
Ik wil binnenkort een grotere passief koellichaam plaatsen (heb nog wat oude koelers die qua ruimte kunnen).
Een kennis van mij had ''m wel gekoeld, maar sinds ''ie waterkoeling heeft ook niet meer ivm de herrie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb ook
* CubX
* P3-700E
* 512Mb@143 cas2-2-2
* IBM 30Gb 7200rpm ata100
* IBM 20Gb 7200rpm ata66
* WD 20Gb 7200rpm ata66 <<wordt vandaag op de bus gedaan :P.
* GF 1 DDR -> Quadro :)

mijn cpu wil niet hoger dan 805MHz.
ik ga binnenkort maar oc-en via dat schakelgebeuren die op me mobo zit. es kijken of ik dan hoger kom >:). btw met de coolers aan is mijn sys 24graden soms nog kouder >:)>:).

btw ik heb een cpu uit ''99 terwijl ik die in ''00 kocht hij wil ook niet via de bios hoger dan de 805 :(.

see sign voor verdere specs

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 10:58

WiD

Op dinsdag 15 mei 2001 01:37 schreef TD-er het volgende:
Mijn temperaturen zijn (BP-6)
cpu-1: 43
cpu-2: 40
mainb (BX-chip) : 49
Die 49°C is trouwens niet de BX-chip. Die sensor zit gewoon op het mobo, iets lager dan en rechts van de linker cpu. Bij mij krijgt gaat er ook warme lucht van m''n cpukoelers langs die sensor. Bij een vriend staan de koelvinnen op de cpu in de andere richting en kan de aangegeven temperatuur oplopen richting 70°C. Met die sensor moet je met andere woorden niet al te veel rekening houden.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 08:24
Kijk eens hier: http://www.bxboards.com/pc133/p133-8.shtml

voor resultaten en hier: http://www.tennmax.com/443bx/agp_cooler.htm voor de koeler.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• KingNothing
  • Laatst online: 30-01-2024
Ikzelf heb een Asus P3B-F ( BX chipset )
Doordat ik mijn cpu met een Arctic Circle koel wordt de Nordbridge ook meteen gekoelt. Heb er ook wat koelpasta opgedaan. Mijn bordje draait al een lange tijd op een fsb van 150MHz. P3-700E@1050MHz

Die-hard Brexiteer

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Op www.bp6.com staat ook een artikel..

lap eerst je chipsetkoeler, daarna beetje artic silver ertussen, tot slot ventilatortje van 486 erop!

Werkt als een tiet en een stuk stabieler!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Dankje allemaal, ik ben nog steeds niet helemaal zeker of het wat gaat/kan schelen bij BX, maar zoals het op www.BP6.com staat had ik toch al in gedachte. Simpel, en kan toch geen kwaad. In het ergste geval heb ik er voor niets een kleine, goedkope, stille fan bijgevrot.

Als ik er inderdaad betere snelheden mee haal zal ik die zeker posten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

alleen xtra koelblokje op bx chip

150Mhz fluitend (max eigenlijk 100)

alleen mijn agp kaart trekt het niet

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Net m''n P3B-F BX systeempje afgebroken, liep met een 650E op 975 (150 BUS), met KingMax DIMM''s + TNT2Ultra. Ik heb (weet niet of het nodig was) de oorspronkelijke BX cooler van Asus (dat kleine groene dingetje) eraf gehaald en er een koperkleurige (alu) 486 heatsink op gelijmd. Precies zo geplaatst dat de airflow van de cpu cooler aan de onderkant door die heatsink blies. Op zich is lijmen wel riskant (ik heb de BX chipset van ''n filmpje secondelijm voorzien), je krijgt het er nooit meer af. De heatsink pastte net tussen de twee condensators en hield 1 mm afstand van de 1e DIMM bank. Al met al is het denk ik wel aan te raden als je je chip op 150 % laat lopen, hij werd met dat groene dingetje al aardig warm. Heb destijds een 700E geleend van een kennis en die deed het net zo makkelijk op 1050. Ow ja, toen ik waterkoeling heb gemonteerd (Danger-Den blok op CPU verloop) kwam er meer ruimte vrij boven de heatsink, waarna ik er nog een coolertje op heb gemonteerd. Ik weet niet of het allemaal uitmaakte maar een 486 heatsink is grote en heeft meer ribben,wat beter is voor de warmteafvoer. Ik denk dat je er wel goed aan doet om iets anders te monteren, bij voorkeur via de holes van de oorspronkelijke heatsink en met koelpasta. suc6 !

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

dit ligt denk ik aan je videokaart ik had precies hetzelfde met een p3 550 op een bx kreeg later zelfde probleem met mijn amd systeem wou ook nie hoger
toen ik eenmaal die videokaart (dezelfde als jij hebt ) verving door een geforce 2 mx had ik nergens geen problemen meer van

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ligt dus niet aan de VGA denk ik- ik heb''m op een andere mobo (met meer multiplier instellingen) ooit met een Celly op 92MHz draaiend gehad zonder problemen (totdat de mobo het zelf begaf...:(). Maar ik heb toch 2 andere AGP en 1 andere PCI liggen (wel allemaal oude krengen, maar de PCI zou daar geen last van moeten krijgen), dus proberen kan geen kwaad...

Heb ondertussen ventilatortje in huis, ga straks die koeler monteren.

Oslik blyat! Oslik!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Op dinsdag 15 mei 2001 01:52 schreef ReseTTim het volgende:
ik heb ook
...
* GF 1 DDR -> Quadro :)
Wat is daar zo :) aan? En hoe doe je dat (als je er voordeel bij haalt tenminste)?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hoe je da doet.. beetje solderen>:)

Ik hoefde een stuk minder te doen. Zie hier voor wat het geworden is:9

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1