Toon posts:

[BC3] WaterBlok, Kan ik die ook van messing maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na enig search werk had ik toch nog 2 vraagjes over het waterblok dat ik wil gaan maken!!:)

Zoals er al staat kan ik mijn blok ook van messing maken?? want, daar kan ik makkelijker (gratis) aankomen!!>:) Het moet naar mijn idee niet zoveel uitmaken omdat messing een koperlegering is en dus zal de warmtegeleidingsfactor niet zoveel verschillen toch?

Nou mijn tweede vraag:
Is messing net zo makkelijk te solderen als koper??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Verwijderd

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Dit is de grootste fout die je kan maken. Messing heeft een sclechte warmtegeleidingscoeff. Dit komt doot het Zink wat er als legeringselement inzit.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is lastig!!:(
dan moet ik maar opzoek naar koper!!>:)

Hartstikke bedankt in iedergeval!!

Verwijderd

Als je niet aan de koper wil (duur+Lastig te verspanen) Kan je natuurlijk ook Aluminium pakken, dit is een goede 2e

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
het KAN wel....
ik zou zeggen probeer het, want er zijn (terecht) (bijna?) geen mensen die dat gedaan hebben. Dan ben je uniek bezig. :7

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 00:11 schreef GKLQuake het volgende:
het KAN wel....
Nee het kan niet.
Messing is een dusdanig slechte warmtegeleider dat het hiervoor niet bruikbaar is.

Pak dan ALU, lekker makkelijk te verspanen.

Zelf ga ik voor koper.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zoals ik al zei ook maar voor de koper!!

Nog maar een keer bedankt voor de reacties.

Het is maar goed dat ik niet domweg begonnen ben anders zat ik mooi met een K*T waterblok

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Op dinsdag 15 mei 2001 00:19 schreef MrK het volgende:

[..]

Nee het kan niet.
Messing is een dusdanig slechte warmtegeleider dat het hiervoor niet bruikbaar is.

Pak dan ALU, lekker makkelijk te verspanen.

Zelf ga ik voor koper.
lezen is moeilijk he :(

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Er is iemand die een messing blok heeft. En die baalde daar behoorlijk van.

Overigens is messing een legering tussen koper en tin. Brons is koper en zink.

Neem koper (roodkoper), of neem aluminium. Of zilver, als je geld kwijt wilt. Als je een waterblok freest uit een blok zilver, ben je denk ik een van de weinigen, zo niet de enige.....

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 09:41 schreef Herman het volgende:
Als je een waterblok freest uit een blok zilver, ben je denk ik een van de weinigen, zo niet de enige.....
Hmm een blokje zilver fresen (:?) voor een waterblokje.. Hmm zonde, kan je beter proberen om het uit plaatjes op te bouwen. Of je moet natuurlijk het zilver wat je er uit freest bij elkaar rapen en dan weer omsmelten. Maar ja als je het mooi wilt hebben omgesmolten zal je toch eerst wat ervaring met smelten moeten krijgen })

Maar als je het goed doet, lijkt het me wel een stoer blokje. Als kan je dan toch nog wel beter voor CuSil gaan, dat is als je een beetje veel geld overhebt.. })

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 09:41 schreef Herman het volgende:

Overigens is messing een legering tussen koper en tin. Brons is koper en zink.
Nee hoor HERMAN :(:(:(

Messing is een legering met KOPER en ZINK !!!!!!!!

Ken je ezelsbruggetjes hoor:
Messing--->MetZink

Hahahahah, geeft niets hoor. Hebt met materiaalkunde zeker zitten slapen ;);)

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57

RvV

Ik heb er toevallig eentje van messing liggen. Hij is met Brasso (koperpolijst) helemaal zo glad als een spiegel geworden. *D De enigste keer dat ik hem aangesloten had, werkte die prima met een 60 watt belasting. Het verschil met een koperen blok was wel aardig te merken. Het KAN wel, maar doe het niet. :)

Y'24

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Koper is goed alleen slecht verspaanbaar.
Een heel goed alternatief hiervoor is Tellurium koper, deze legering heeft dezelfde thermische eigenschappen als (rood) koper en de verspaanbaarheid van Messing.
Het enige nadeel is dat er lastig aan te komen is maar met een beetje zoeken op het interslet en je komt er wel.

Mijn koelblokkie heb ik er ook van gemaakt op de cnc bank en dan goed smeren.

Succes ermee

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ben effe aan het spitten geweest.

Allereerst een link voor de noorderlingen voor ons. Wellicht kun je daar kleine hoeveelheden kopen:

http://www.fnf-metaal.nl/

En een volgend linkje om mijn foutje met bewijzen te omkleden: (met excuses voor de brakke leesbaarheid.)

http://www.zipper.demon.nl/encyclopedie/94420.html

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 16:51

GraasGast

Analogue Heaven

Wat is "verspaanen" nou eigenlijk? fresen oid?

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 11:32 schreef Herman het volgende:
Ben effe aan het spitten geweest.

Allereerst een link voor de noorderlingen voor ons. Wellicht kun je daar kleine hoeveelheden kopen:

http://www.fnf-metaal.nl/

En een volgend linkje om mijn foutje met bewijzen te omkleden: (met excuses voor de brakke leesbaarheid.)

http://www.zipper.demon.nl/encyclopedie/94420.html
Heb ff gebeld met fnf-metaal maar telurium koper hadden ze niet en ze wisten ook niet waar je het dan wel kan krijgen, ga nog wel ff op zoek, meld het wel als ik iets meer weet.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 11:37 schreef GraasGast het volgende:
Wat is "verspaanen" nou eigenlijk? fresen oid?
Frezen is een verspanende bewerking, zoals zo vele ;) Draaien ook bijv.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Part

Helemaal niets.....

Kwik = 8,5

Stilstaand water is waardeloos voor koeling. Stromend water natuurlijk niet.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Part

Helemaal niets.....

Hier wat Warmtegeleidingscoëfficiënten in J/s.m.K

Zilver 415
koper 370
goud 290
aluminium 210
messing 95
staal 52
water 0,58

Groter getal betekend betere geleiding van warmte.
nb van lood kon ik niet vinden maar die is ook goed.

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 11:43 schreef Bassio18 het volgende:

[..]

Heb ff gebeld met fnf-metaal maar telurium koper hadden ze niet en ze wisten ook niet waar je het dan wel kan krijgen, ga nog wel ff op zoek, meld het wel als ik iets meer weet.
ben er nog niet uit , ik heb ff zitten zoeken maar geen enkele leverancier die aan telurium koper kan komen , en ik weet toch echt zekers dat het bestaat , we hebben het hier bij tno zo in het magazijn liggen. Mocht iemand een leverancier, groothandel of weetikveel weten die telurium koper kan leveren meld het dan ff dan kan ik ook weer verder.

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 12:13 schreef Part het volgende:

Zilver 415
koper 370
goud 290
aluminium 210
messing 95
staal 52
water 0,58

Juist getallen !!!!

MrK heeft een hekel aan speculeren.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens..Jongens.....Doe maar rustig!!
Ik ben er al uit ik ga opzoek naar (rood)koper.
Wel heel erug bedankt voor de reacties maar het is echt niet meer nodig!!

Ik zal pics posten als ie af is (hoewel dat nog wel ff kan duren:)). Als ik nog meer vragen heb horen jullie van me!!

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 12:13 schreef Part het volgende:

Zilver 415
koper 370
goud 290
aluminium 210
messing 95
staal 52
water 0,58

wat is het van Kwik? want water is dus waardeloos dat blijkt wel weer;)

Verwijderd

is het bekend of kwik je slangen/pomp aantast? en koper/soldeer? van goud weet ik ja.

Verwijderd

Kwik is een no-go.
Het is te zwaar, te giftig, te duur, heeft een te grote cohesie, en het tast andere metalen aan.
Pagina: 1