[BC3] namen van koelstoffen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 19:00
ik ben opzoek naar namen van koelvloeistoffen gewoon voor in auto''s maar ook voor andere zwaardere koelingzoals gebruikt bij overklokken maar ook voor koeling in een diepvriezer

ik zoek dus echt namen en misschien nog wat meer info

ik heb al:

Zeotroop
Retrofit
Ammoniak
Azeotroop

het kan best zijn dat er bij zijn die niet bestaan of geen koelvloeistof zijn, laat me dat dan weten. Alvast bedankt (8>

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

glycol

Verwijderd

water (H2O)

Verwijderd

Vloeibaar stikstof (N02)

• Dala
glycol, wat voor een samen stelling is dat of wie moet ik daar voor opbellen

Verwijderd

waarschijnlijk glycerine/alcohol met water.

Acethon, alcohol, amonia... Elke vloeistof met een laag kookpunt, en andere gunstige eigenschappen als geleidingscoefficient, warmteopname per liter graden kelvin, enz...

• Dala
is er ergens een schema te vinden met dat soort vloeistoffen?

Verwijderd

...eedi neeG

sorry, "Geen idee..." zoeken met google, ilse, bingoooo, etc.

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 15:06 schreef 5371 het volgende:
Vloeibaar stikstof (N02)
N-O-N = stikstofoxide
vloeibaar stikstof = n=n

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 17:42 schreef The Rapier het volgende:

[..]

N-O-N = stikstofoxide
vloeibaar stikstof = n=n
/edit moet ik het zelf wel goed doen natuurlijk

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
In koelkasten en diepvriezers zit tegenwoordig R134a of R600a.
Hoe ze (scheikundig) heten weet ik niet, maar als wij ze repareren doen we er butaan in geloof ik (een van de eerste vier CnH2n+2 iig, hoe heet die groep ook al weer :?).
Iig, het werkt goed.

Vroeger zat er R12 (Freon) in, maar dat mag al een aantal jaar niet meer als koelstof gebruikt worden, en sinds een paar jaar mogen koelkasten ook niet meer verhandeld worden als er R12 in zit. We hebben toen +/- een kwart van ons magazijn weg kunnen gooien (jaja, wel ecologisch verantwoord, dus naar de nvmp en zo :))

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dala
butaan is toch een gas die verbrand?

• Paul
Als je het aansteekt wel :)

Wat er gebeurd is dat ze het door een dun leidinkje persen (cabulair-leiding), die in de verdamper (witte plaat aan de binnen/achterkant van de koelkast) opeens een stuk groter wordt. Dit gas expandeerd dan, waardoor het warmte opneemt cq. de rest koelt. Dit inmiddels warme gas later ze aan de achterkant door een condensor, zeg maar radiator, lopen, en dan via de compressor (grote zwarte geval achter/onder de kast) en een droger (is een filter om de boel schoon te houden) weer in de cabulairleiding te gaan...

Het kan gekker: In een gas-koelkast (caravan of zo) stoken ze aardgas om de compressor aan te drijven :) Gas stoken om te koelen :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

glycol is 1,2-ethaandiol

dus:
C2H4(OH)2

H-O-CH2-CH2-O-H

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
een dun leidinkje persen (cabulair-leiding)
Moet dat niet Capulair Leiding zijn zoals in capulair buisje, dat doormiddel van de capulaire werking vloeistof kan opzuigen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Paul
Op maandag 14 mei 2001 22:29 schreef universal creations het volgende:

[..]

Moet dat niet Capulair Leiding zijn zoals in capulair buisje, dat doormiddel van de capulaire werking vloeistof kan opzuigen.
Dat weet ik echt niet... Ik heb het gewoon fonetisch geschreven, aangezien ik het wel af en toe zeg, maar eigenlijk nooit schrijf :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Dala
en nog andere namen?

en weet iemand misschien een dealer van koelvloeistoffen zodat ik contact kan opnemen?

Verwijderd

maak je wel aantekeningen?;)

• Dala
ja hoor mara weet iemand het?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 15 mei 2001 19:19 schreef Dala11of11 het volgende:
en weet iemand misschien een dealer van koelvloeistoffen zodat ik contact kan opnemen?
Hoekloos, die levert nogal veel stikstof en ook vast koolzuur. Vanmorgen hebben ze hier nog iets van 20 000 liter stikstof afgeleverd

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 14 mei 2001 15:01 schreef Dala11of11 het volgende:
ik heb al:

Azeotroop
azeotroop:

Mengsel van twee of meer vloeistoffen met een kookpunt dat hoger ligt dan de kookpunten van de vloeistoffen apart. Tijdens destilleren kunnen de vloeistoffen van een azeotroop mengsel niet gescheiden worden.

Het is dus geen koelmiddel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Dala
Op woensdag 16 mei 2001 16:19 schreef Ortep het volgende:

[..]

Hoekloos, die levert nogal veel stikstof en ook vast koolzuur. Vanmorgen hebben ze hier nog iets van 20 000 liter stikstof afgeleverd
waar ligt het internet telefoon weet je dat misschien?

• Dala
Ortep

je hebt geen ICQ en geen e-mail kun je me misschien via hier zeggen een link of telefoon nummer?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
kapulair = cappillair

ipv dat dunne buisje zit er meestal een expansieregelventiel.
dit wordt geregeld door een tempsensor aan het eind van de verdamper, die ervoor zorgt dat er alleen damp uit de verdamper komt, ander gaan je compressor naar de filestijnen.

vroeger:
eerst de HCFK''s, harde chloor-fluor-koolwaterstoffen die werden verboden toen
CFK chloorfluor koolwaterstoffen, dus een of andere samenstelling als
C14H8Fl5CL30 met volstrekt willekeurige getallen. als ik me niet vergis waren dit de freonen. R12, R22 enzo
later de vervangingsmiddelen HFK''s
daar zat geen chloor meer in, R134A e.d.

ook ammoniak wordt wel in compressiekoelmachines gebruikt.
in campingapparaten die op warmte (gas, elekritsch 12 Vdc 24 Vdc en 230 VAC) werkt zit een absorptiekoelmachine, ook vaak in installaties met koude of warmteopslag in de bodem, daar zit geen compressor maar werkt met een zoutoplossing onder hele lage druk. jodium o.a.

bij m''n stage heb ik onderzoek gedaan naar CO2 koeling, dit is echter geheim.

water, pekelwater en glycol(oplossing) wordt niet als koudemiddel maar als koelmiddel gebruikt, indirecte koeling dus. dit wordt eerst met freon of wat dan ook gekoeld en vervolgens rondgepompt.

als je echt de scheikundige benamingen wilt weten kan ik vanavond thuis wel ff spieken.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op maandag 14 mei 2001 22:13 schreef pnieuwkamp het volgende:
Dit inmiddels warme gas later ze aan de achterkant door een condensor, zeg maar radiator, lopen, en dan via de compressor (grote zwarte geval achter/onder de kast) en een droger (is een filter om de boel schoon te houden) weer in de cabulairleiding te gaan...
bijna goed, de compressor zit tussen de verdamper en de condensor. anders had je geen compressor nodig maar een pomp (zoals bij absorptieapparaten)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim

Verwijderd

paliasco:
ik wil me toch eens verdiepen in de koudetechniek voor een eventuele volgende stap in het processortje pesten. Jij lijkt me iemand die wat meer weet over dit gebied. Kun je me ff een mailtje sturen?

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 15:30 schreef J.A.M.F. het volgende:
waarschijnlijk glycerine/alcohol met water.
EH een BOM >:) ?
Pagina: 1