kapulair = cappillair
ipv dat dunne buisje zit er meestal een expansieregelventiel.
dit wordt geregeld door een tempsensor aan het eind van de verdamper, die ervoor zorgt dat er alleen damp uit de verdamper komt, ander gaan je compressor naar de filestijnen.
vroeger:
eerst de HCFK''s, harde chloor-fluor-koolwaterstoffen die werden verboden toen
CFK chloorfluor koolwaterstoffen, dus een of andere samenstelling als
C14H8Fl5CL30 met volstrekt willekeurige getallen. als ik me niet vergis waren dit de freonen. R12, R22 enzo
later de vervangingsmiddelen HFK''s
daar zat geen chloor meer in, R134A e.d.
ook ammoniak wordt wel in compressiekoelmachines gebruikt.
in campingapparaten die op warmte (gas, elekritsch 12 Vdc 24 Vdc en 230 VAC) werkt zit een absorptiekoelmachine, ook vaak in installaties met koude of warmteopslag in de bodem, daar zit geen compressor maar werkt met een zoutoplossing onder hele lage druk. jodium o.a.
bij m''n stage heb ik onderzoek gedaan naar CO2 koeling, dit is echter geheim.
water, pekelwater en glycol(oplossing) wordt niet als koudemiddel maar als koelmiddel gebruikt, indirecte koeling dus. dit wordt eerst met freon of wat dan ook gekoeld en vervolgens rondgepompt.
als je echt de scheikundige benamingen wilt weten kan ik vanavond thuis wel ff spieken.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen