[BC3] Waterkoeling setje voor de zomer :-)

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus een waterkoelingset gaan bouwen, want ik heb m`n duron al met dit warme weer moeten downclocken naar 700 ivp 800. (standaard duron 600 op een A7V)

Ik had deze onderdelen in gedachte:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~voornaam/middelnaam/achternaam/tabel.jpg

iemand misschien nog op of aanmerkingen / handige tips?

Ohja, dat peltier element... ik heb hier nog een oude AT voeding liggen, kan ik die daar gewoon op aansluiten? dan lijkt het mij dat ik voor de rest nix hoef uit te rekenen kwa wattage enzo of wel?

Bij Ned-cool hebben ze nog van die waterreservoirs met een pompje erin. Is dit errug handig of niet? Het mooiste lijkt mij namelijk deze hele set in mijn bestaande kast te bouwen:9

Mijn streven is boven de 1 gigahertz uit te komen en heel wat minder lawaai te hebben in mijn kamertje8-) (draaien nu 4 80mm fans (2 sunon, 2 coolermasters))

alvast bedankt
milka}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
die peltier is te slap denk ik. neem liever een 100+ watt pelt. 80 watt zit al erg dicht bij de afgifte van je duron, en je verliest ook koeling. Neem ook een coldplate, geleiding van pelt op kleine duron core is niet al te best. Ook is en atvoeding lang niet goed. Zeker als je hem voor niks anders gebruikt. 12V en 6 AMPs kan hij alleen leveren als er ook andere verbruikers op andere spanningen op zitten, tevens heb je lang niet het optimale vermogen van je pelt bij 12v. bij 16v heb je veel meer vermogen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
80 watt is te laag. je kunt beter gewoon zonder peltier beginnen.

denk er eens over na om je slangen en troep bij de boerenbond, of aquariumzaak te halen... ik heb de mijne weg bij een groothandel van zulke troep, 5 meter 7,50...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
als reservoir voor mijn projectje ga ik het koelvloeistof reservoir van een Yamaha Aerox gebruiken (scooter voor de leken), lekker klein en er zitten al aansluitingen op voor de slangen :)
en kost ook niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Da_bink, die 172 watt peltiet bij de Oc-shop is dus wel voldoende? (is ongeveer een geeltje duurder)
ennuh wat voor voeding zou ik daar aan moeten hangen? (ook om die 16v te bereiken)

slangen enzo kan ik wel bij een aquariumzaak halen ja

(misschien is het idd toch wel verstandig effe te wachten met dat peltier element, maar het is wel bruut!:9~)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zie het inderdaad al

de output van de voeding (die bedoelt is voor de peltier) is +12V bij 8A
dus 12 * 8 = 96 watt en da`s dan nie genoeg

maar ik heb zo`n programmatje dat heet CPUheat calculator en dat geeft aan dat dat een duron @ 1050 mhz @ 1,85v ongeveer 52watt afgeeft...

dan zou zelfs toch een 80 watt peltier genoeg moeten zijn?
correct me I`m wrong

wat zou ik dan als voeding kunnen gebruiken?
(als Da_bit gelijk heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heej leipo , ik had ook een aerox, je hebt gelijk das idd een goed idee om die koelvloeistofreservoir te gebruiken!

Die is niet te groot en past in me kast, bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:18
Op maandag 14 mei 2001 14:41 schreef MiLKaKOE het volgende:
...maar ik heb zo`n programmatje dat heet CPUheat calculator en dat geeft aan dat dat een duron @ 1050 mhz @ 1,85v ongeveer 52watt afgeeft...

dan zou zelfs toch een 80 watt peltier genoeg moeten zijn?
correct me I`m wrong
...
Meeste pelts zijn voor 16V.
80 Watt op 16V = 5 amps
5 amps op 16V = 3,2 ohm weerstand
3,2 ohms op 12V = 3,75 amps
3,75 amps op 12V = 45 Watt.

Dat zou dus NIET genoeg zijn. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die waterreservoir van zo`n aerox scooter kan je ook los kopen? (zoja, aan hoeveel moet ik dan denken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Op maandag 14 mei 2001 14:54 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

Meeste pelts zijn voor 16V.
80 Watt op 16V = 5 amps
5 amps op 16V = 3,2 ohm weerstand
3,2 ohms op 12V = 3,75 amps
3,75 amps op 12V = 45 Watt.

Dat zou dus NIET genoeg zijn. :)
Volgens mij is het gewoon 12/16*100 = 75%

75% * 80 = 60 Watt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

slangen bestellen bij nedcool lijkt me wat overdreven..er komen ook nogal veel rembourskosten overheen
$$$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 80W pelt en een duron gaat opzich wel. Dat heb ik ook gedaan. Maar als je er toch eentje gaat kopen, neem dan een zwaardere.

Momenteel loopt mijn 172W pelt op 16V (''t is een 24V pelt), en dan trekt-ie m''n TBird @ 1507MHz (da''s dus zo''n 90W) nog omlaag naar de 5 graden stressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik even een totaal beginners vraagje mag stellen he. Waar en hoe sluit je de pelt aan als een PSU van een computer niet goed genoeg is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus wat moet ik nou als voeding gebruiken voor deze peltier???? (van de OC-shop)
------------------------
Kryotherm DRIFT0.8
Peltier element with the following specifications:
Qmax = 172 watt
delta T = 69° C
Vmax = 24.6V
Imax = 11.3A
Dimensions = 40 x 40 x 3.4 mm
Special = silicone-sealed

Fl 129.00 / Euro 58.54
------------------------

en misschien dat ik er nog zo`n Complete Neo- Gasket / Neo-Stuffer / Cold-Plate kit voor PPGA / FC-PGA ding bij koop, ben ik meteen van die condens af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Waarom neem je dan ook de slang niet van OC-Shop? Kost hetzelfde, is hetzelfde. Scheelt je kosten.

Je kan overwegen de pomp als droge pomp in te zetten, heb ik nu ook gedaan. Is wel moeilijker om het systeem luchtvrij (= geruisloos) te krijgen. Heb ik gedaan door op het hoogste punt een T-stuk erin te zetten, met een stuk slang (niet te dun) omhoog.

Als de sloop geen fiat rads heeft, vraag dan naar een Ford Sierra ''82-''84 model. Die zijn hetzelfde (13x26 cm) (wellicht zijn andere modellen ook hetzelfde) of zoek in de stapel naar een geschikter model.

Ned-Cool reservoir is mooi, erg mooi, maar ook prijzig. Is wel makkelijker dan de pomp droog gebruiken. Maar wellicht voldoet een frietsausbak ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding voor die 24V pelt:
- twee hele dikke ATX voedingen in serie.
- trafo/brugcel/elco combinatie
- 2 accu''s in serie
- zware voeding uit een telefooncentrale oid.

Maar die 172W pelt op 12V zal al beter presteren dan een 80W pelt op 12V. Da''s mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zijn eigenlijk alle zo dol op die bloks van Danger Den? Er zijn tog zooo vele andere (betere?) blocks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen waarom je waterkoeling zou gaan gebruiken. Tuurlijk het koelt beter, maar kost bakken met geld. Dit setje kost met 172 watt peltier al meer dan 350,-. Verkoop je je oude duron voor 100 piek. Koop je Amd Athlon 900 mhz voor 377 of 1Ghz voor 479,-.
Heb je dus keuze uit
1) Duron 700@1000 (alstie dat al redt) voor 350 + kosten stroom waterkoeling 5.4 cent per uur (lijkt weinig maar dat is bij 8 uur per al 158 piek per jaar)+ kosten extra watt die duron eet op 1000mhz@1.95 volt
2) athlon 900 mhz voor 379 piek.

Moeilijk kiezen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 15:17 schreef obsidian het volgende:

[..]

Volgens mij is het gewoon 12/16*100 = 75%

75% * 80 = 60 Watt...
helaas pindakaas, weerstand blijft hetzelfde en bij een lagere spanning ( 16 naar 12 ) gaat er ook een minder grote stroom door de TEC. DIt is lineair dus deze wordt net als de spanning 75% van de oorspronkelijke waarde
wordt dus 75%^2*80Watt=45Watt

Dit is al een keer goed voorgerekent maar dit is ffies iets handiger.

dus een 152Watt Peltier bedoelt voor 15.6V ( toch?) is een (12/15.6*100%)^2*152=89.940828Watt dit is dus nog net goed voor een beetje opgefokt T-bird. Tegen al dit vermogen verlies staat dat je voeding ook niet meer dan 89.940828/12=7.4950A hoeft te leveren en dat gaat meestal net met een oude At-voeding(200Watt ofso).

Gebruik je een pletier gebruik dan ook een 2de voeding, of haal een Energymax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar zo`n waterkoeling kan je elke keer weer opnieuw gebruiken...
èn is lekker stil:Z

Ik zat er zelf ook al aan te denk om gewoon een snellere proc te kopen. Maar dat doe ik denk ik wel als mijn huidige duron te traag wordt (voor spellen en progs etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
koop voor de slang gewoon benzineslang, bij de ijzerwinkel in de buurt...

is zeeer flexibel en doorzichtig :)
Maar wel heeeeeel sterk :):)

kost iets van f 2.50 p/m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kee thnx
doe ik waarschijnlijk ook (hoef ik die verzendkosten van Ned-cool ook niet te dokken

ennuh Herman, Bedankt voor die info over die radiator (`k denk dat ik van de week maar eens naar de sloop ga)
maar een vriend van me zei dat ik beter een radiator van een moter kon nemen (ook lekker smal enzo) ach ik zie wel als ik daar ben...

maar ik ben nog niet helemaal zeker over dat peltier gedoe
dus ik denk dat ik daar maar even mee wacht
(kan ik vast wel m`n duron op 800 mee laten lopen van de zomer toch?)

mzzl
Pagina: 1