Toon posts:

[BC3] Airco Cooling bestaat dat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er zoiets als een fan met een airco systeem ingebouwd? Bij watercooling huiver ik namelijk van het idee, dat er vocht op de electronica komt.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Eehrm... Met airco heb je net zoveel last van condens. Alles wat je afkoelt zal water uit de lucht laten condenseren. Waar het om gaat is het opvangen/weg laten vloeien (denk ik)

Het bovenstaande kan ook complete onzin zijn, ik ben niet zo goed in koeltechniek.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Koop een airco blok. Dat geschikt is om b.v. een woonkamer te koelen. En laat dit in je kast blazen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:29
ach een beetje op karakter en niet teveel nadenken over de eventuele risicos, en je komt een heel eind >:)

Kijk maar ff onder mijn naam en je ziet wat ik bedoel. Dat is overigens wel de test pc , en niet mijn pc waar ik dit nu op typ! :)

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

crytech maakt die dingen geloof ik. Een klein koelkastje met freongas op je cpu

Verwijderd

*cryotech

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Een airco haalt juist het vocht uit de lucht dus lijkt het mij ideaal om te gebruiken voor PC koeling. Alleen je ziet het nog niet zo vaak en vraag met niet waarom.

edit:
Typo

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:58
Stroomverbruik bij 24/7 gebruik?
Ik weet niet hoeveel Watt een kleine airco-installatie verbruikt maar airco''s staan erom bekend dat ze lekker slurpen...
Ik denk dat het effect niet rendabel is.

Verwijderd

En een goedkoop airco apparaatje kost 1000 pieken en dat heeft niet iedereen er voor over :)

• BC3 Victim
VAPOCHILL :9~

Verwijderd

Een bus lak erover misschien })

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:58
Je bedoelt zeker zoiets ??
http://www.ocmod.com/code/show_art.php?id=17&pg=1

Inhoud:
1 Alpha P3125
1 Alpha PEP66
1 Peltier.

Op zich wel leuk, maar peltier en/of waterkoeling is natuurlijk veel efficienter....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Zag laatst bij de Gamma een luchtkoeler van 150 piek. Het apparaat heeft een reservoir dat gevuld moet worden met water en koelt dan de lucht door met een ventilator lucht aan te zuigen en door een frame met papieren lamellen te blazen. Die papieren lamellen zijn dan gevuld met het water uit het reservoir.
Ik vraag mij alleen af of dat het de lucht niet te vochtig maakt op deze manier. Stel dat je het apparaat direct in je kast laat blazen dan is het niet gezond voor de componenten wanneer de lucht supervochtig is.
Bovendien staat er op de doos niets vermeld over de ''levensduur'' van een vol reservoir. Het is niet interessant als je dat iedere 2 uur bij moet vullen. Ik zie mij al op en neer sjokken met een gietertje :) .
Bovendien werkt het apparaat op 220 Volt, dus kun je het niet aan de voeding van je PC koppelen, zodat het apparaat begint te blazen, zodra je de PC aanzet.

Grtzzz

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Een airco van een auto, zou dat geen oplossing zijn?

Die zijn 12v klein incl radiator.
Volgens mij ideaal voor waterkoeling en dat condens vang je op in je reservoir.

Even langs de sloop voor een flinke schadeauto met airco die naderhand is ingebouwd. Die krijg je er makkelijker uit.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 11:00 schreef Count_Grishnackh het volgende:
crytech maakt die dingen geloof ik
Die dingen zijn echt om te huilen

Neem een 80mm fan ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:58
Op maandag 14 mei 2001 14:56 schreef Snurp het volgende:
...Een airco van een auto, zou dat geen oplossing zijn?

...
Niet helemaal. Waar de koude lucht de warme lucht raakt (dus ook op de heatsink van de CPU) treedt condensatie op.

Correct me if I''m wrong :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik namelijk ook van uitging was dat de koude lucht van het geheel niet vochtig was (het hele idee achter de airco).

• Snurp

Snurp

aka NICO

Hoe werkt dat dan in een auto?

Als ik bij mij in de auto de airco aanzet, gaat de warmte weg en krijg ik koude lucht terug. De condens wordt afgevoerd en buiten de auto gedumpt.

Ik heb de airco van m''n auto bekeken en daar zit een radiator in.
Nu dacht ik, als ik die koude lucht door de kast laat blazen en het afval (condens) opvang in een reservoir. En die weer gebruik voor de waterkoeling.

Klopt deze theorie een beetje of ben ik tever weg...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op maandag 14 mei 2001 14:56 schreef Snurp het volgende:
Een airco van een auto, zou dat geen oplossing zijn?

Even langs de sloop voor een flinke schadeauto met airco die naderhand is ingebouwd. Die krijg je er makkelijker uit.
Een airco van een auto is ongeveer 3 kW. Het meeste vermogen wordt geleverd door de motor, welke met een snaar de airco aandrijft. dus tenzij je een ronkende diesel naaast je wilt hebben, zou ik het niet doen.....

• BC3 Victim
Hmmz, je mag wel eens zien hoeveel condens er onderuit mijn auto loopt op een beetje zomerse dag waarbij de airco flink heeft geblazen... :)

Een flinke plas water onder bij m''n voorband is heel gewoon...

• BC3 Victim
Airco in de auto werkt toch anders? Hij haalt het vocht eerst uit de lucht en begint dan pas de lucht te koelen. Dat water dumpt bij via een dun pijpje naar buiten. Vandaar dat Airco onder de 8 graden niet werkt, pijpje bevriest, omdat ze bang zijn dat anders dat (kapot) vriest. En dat water laat hij gewoon naar buiten druppen.

Maar zodra de airco merkt dat er bijv. een raam open staat dan stopt hij ermee. Gewoon omdat het geen nut heeft om dan te koelen. Zo werkt de huis, tuin en keuken airco volgens mij ook.
En aangezien heel je pc vol zit met kiertjes en gaatjes zal die airco waarschijnlijk niet veel doen. T''is jammer...

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
airco aanzetten in je kamer, een en andere fan (towertje ofzo) weer die lucht aan laten zuigen :)

die blaast dan de koude lucht in je pc :) (wel zeikant open zetten van je pc)

maar het werkt geweldig :) scheelt 8 graden idle en bijna 15 stressed :9~

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

• Snurp

Snurp

aka NICO

Hmm 3KW is idd wel een beetje veel helaas

• BabyBaba
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-02 21:33
http://www.melcor.com/ssair.htm

Solid State Airconditioning

The Bible was written by the same people who said the Earth was flat.

• BC3 Victim
waarom gewoon geen camping koelkast uit elkaar slopen en de koelelementen in je kast hangen

Verwijderd

Ik zit zelf al een tijdje te denken om een luchtververser in te bouwen. De lucht die uit zo''n kaste komt is circa 15-20 graden.

Verwijderd

Het probleem van de condensatie kun je gemakkelijk voorkomen.

Die condensatie wordt enkel gevormd als de temperatuur laag genoeg is.

Ik dacht niet dat het de bedoeling was om van de cpu een super-geleider te maken door middel van vloeibare stikstof.

Zolang we ervoor zorgen dat de cpu bij warm weer niet oververhit geraakt, is de missie volbracht.

De temperatuur van mijn cpu is momenteel 36°C en mijn alarm gaat pas af bij 75°C.
Dus zolang de temperatuur beneden den 75°C blijft, is het OK.
De oppervlakte die contact maakt met de cpu, moet dus enkel onder die 75°C blijven.

Het is zoals je met een wagen door de woestijn rijdt. De lucht die door de radiator blaast is zeker niet koud, maar toch kouder dan de motor, dus wordt de radiator nog altijd gekoeld.

Daarom moeten we niet naar extreem lage temperaturen koelen (welke voor condensatie zorgen), maar er enkel voor zorgen dat de overtollige warmte voldoende afgevoerd wordt.
Dit door middel van grote geventileerde koelvinnen of door middel van een gewone waterkoeling.
De door de cpu verwarmde vloeistof koelen door middel van een (grote) radiator waar veel lucht door blaast. Daar komt geen druppel condensatie aan te pas. :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
:?

Kijk eens naar de datum van dit topic?
Bovendien is extreme koeling (en inderdaad ook stikstofkoeling) wel degelijk nutting als je extreem wilt gaan overclocken. Hier zijn wel genoeg topics over te vinden in dit subforum :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.