Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!
vervangt voor een instel potmeter van 3.3k ohm is de fan regelbaar voor verschillende temperaturen.
Successssssssssssss
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Als je deze schakeling tussen de fan zet zal de maximale snelheid van de fan met zo''n 5% afnemen omdat de maximale spanning die uit de schakeling komt +/- 11.4 volt is.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Niet helemaal correct: De spanning die je verliest met een LM317 is 1.25V. Je houdt dus maximaal 10.75V over. Let er ook even op dat het vermogen van de LM317 gelijk is aan de (12-Uout) x Iventilator. Bij een zware last(paar dikke case fans ofzo) moet je dus misschien een koellichaampje op de LM317 zetten.Op maandag 14 mei 2001 09:37 schreef mvdwolf o.a. het volgende:
Als je deze schakeling tussen de fan zet zal de maximale snelheid van de fan met zo''n 5% afnemen omdat de maximale spanning die uit de schakeling komt +/- 11.4 volt is.
Ik heb even de datasheet bekeken en ik moet toegeven dat je gelijk hebt.
Het spanningsverlies is inderdaad 1.25 volt
dus lijkt me niet zinnig om dit als cpu koeler te gaan gebruiken..
Verwijderd
Alle fans draaien makkelijk op 16 Volt.. da''s dus geen probleem.
(Waarom geven die sukkels op dat website niet gewoon het schema erbij ..?? of ben ik zo kippig..)
kan wel werken ja maar als je het echt op precies 12v wil kan er ergens een leuek weerstandje inOp maandag 14 mei 2001 13:21 schreef Hooi het volgende:
Dan sluit je toch de schakeling niet op 0 en +12V maar op -3,3 en +12V ??
(Waarom geven die sukkels op dat website niet gewoon het schema erbij ..?? of ben ik zo kippig..)
ik vraag me ook af waarom zij geen sschames erbij geven
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Verwijderd
je kunt de spanning ''fine tunen'' met 1 ampere diodes in serie met de voedings lijn.
1N4001 oid. Elke diode laat 0,7 volt "vallen".
Ja, ik ben nu ook te lui om het schema van hun project helemaal te herleiden. *grrrr*
De schakeling is best wel leuk, het kost geen fluit aan onderdelen.
die spanning (-3,3) komt niet standaard uit een connector rennen en zal je dus op je mobo moeten klooien.Op maandag 14 mei 2001 13:21 schreef Hooi het volgende:
Dan sluit je toch de schakeling niet op 0 en +12V maar op -3,3 en +12V ??
Verwijderd
Ja en .. ?Op maandag 14 mei 2001 14:03 schreef mvdwolf het volgende:
[..]
die spanning (-3,3) komt niet standaard uit een connector rennen en zal je dus op je mobo moeten klooien.
We zitten hier bij DIEHARD overclocken en modden niet dan
Je kunt ook een draadje uit de voeding halen.
Verwijderd
Gewoon tevreden zijn met die 10 volt. Da''s zat.
Verwijderd
Gelukkig hebben we ook nog Dabitten.
Maar m''n Enermaxje geeft 2 Amperes op -5 volt....
Verwijderd
En je sluit de fan aan zoals de schakeling, gewoon de fan op 16v is geen echt probleem. Als je het niet vertrouwt dus niet doen.
Je kunt ook twee diodes in serie met de fan zetten, dan krijgt de fan nog 1.4 volt minder.
Da''s allemaal niet nodig:Op maandag 14 mei 2001 23:49 schreef Hooi het volgende:
De schakeling zet je dus op -5 en +12v
En je sluit de fan aan zoals de schakeling, gewoon de fan op 16v is geen echt probleem. Als je het niet vertrouwt dus niet doen.
Je kunt ook twee diodes in serie met de fan zetten, dan krijgt de fan nog 1.4 volt minder.
Je bouwt gewoon het schakelingetje, en sluit hem aan op -5 en +12. Vervolgens monteer je
je sensor en zet je je PC aan. Zorg dat je fan lekker draait en ga dan je CPU ff lekker belasten. (Full load dus! Laat die sucker maar werken!:P) Je schroeft vervolgens je potmetertje een beetje bij, tot je een mooie stabiele full load temperatuur hebt gevonden. (neem hier de tijd voor!) Daarna is je schakeling afgeregeld op een maximum, en bij een lagere load en dus lagere temperatuur gaat de fan vanzelf zachter!
Controleer ook nog even de temperatuur van de LM317, die moet wat meer spanning wegwerken dan normaal.
Verwijderd
Dat zou ik niet proberen Unicorn7. Die PC voedingen zijn schakelende voeding, d''r zit echt nix in wat op een LM317 lijkt.Op dinsdag 15 mei 2001 13:13 schreef unicorn7 het volgende:
En je kan in je voeding eens meten waar het voltagen nog niet is omlaaggebracht naar 12V, maar gewoon 15V is of zo... die LM''s of afgeleide zitten geloof ik ook in een voeding...
(Gelukkig niet, dan zou je een grotere koeling op je voeding moeten hebben dan op je Tbird 100@1600
Da werkt met een dikke spoel op 220Volt die met een snelle schakeltor wordt gepulst. In de buurt van de 20.000 Hertz geloof ik.
Als je ergens midden in je schakelvoeding met een multimetertje gaat meten meet je geen fluit of idiote spanningen. Dat kun je eigenlijk alleen met een oscilloscoop en/of een leuke hoogfrequent (muah audio frequent dus) wisselspanning meter bekijken.
En dan nog, het zijn blokspanningen..
Lekker afblijven dus.