[BC3] Met deze schakeling ook temp/rpm fan regelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Ik wil dus de volgende schakeling gaan maken:
http://www.virtualhideout.net/guides/temp_controlled_fan/index.shtml

Nu is mijn vraag eigenlijk of je ook met deze schakeling de temp/rpm van FAN kunt regelen...:? Ik kan me namelijk voorstellen dat als mijn CPU 40 graden is mijn Fan niet het allersnelst hoeft te draaien, bij 46 graden dan wel weer.... kun je dat in deze schakeling instellen, zo nee.... hoe kan het dan wel??

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Als je de 2.2k ohm resistor 1/4 watt
vervangt voor een instel potmeter van 3.3k ohm is de fan regelbaar voor verschillende temperaturen.

Successssssssssssss

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
THANX!

• BC3 Victim
Nog even een aanvulling,

Als je deze schakeling tussen de fan zet zal de maximale snelheid van de fan met zo''n 5% afnemen omdat de maximale spanning die uit de schakeling komt +/- 11.4 volt is.

:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op maandag 14 mei 2001 09:37 schreef mvdwolf o.a. het volgende:
Als je deze schakeling tussen de fan zet zal de maximale snelheid van de fan met zo''n 5% afnemen omdat de maximale spanning die uit de schakeling komt +/- 11.4 volt is.
Niet helemaal correct: De spanning die je verliest met een LM317 is 1.25V. Je houdt dus maximaal 10.75V over. Let er ook even op dat het vermogen van de LM317 gelijk is aan de (12-Uout) x Iventilator. Bij een zware last(paar dikke case fans ofzo) moet je dus misschien een koellichaampje op de LM317 zetten.

• BC3 Victim
Hmmmmmmmmmm, |:(

Ik heb even de datasheet bekeken en ik moet toegeven dat je gelijk hebt.

Het spanningsverlies is inderdaad 1.25 volt
dus lijkt me niet zinnig om dit als cpu koeler te gaan gebruiken..

Verwijderd

Dan sluit je toch de schakeling niet op 0 en +12V maar op -3,3 en +12V ??

Alle fans draaien makkelijk op 16 Volt.. da''s dus geen probleem.

(Waarom geven die sukkels op dat website niet gewoon het schema erbij ..?? of ben ik zo kippig..)

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

Op maandag 14 mei 2001 13:21 schreef Hooi het volgende:

(Waarom geven die sukkels op dat website niet gewoon het schema erbij ..?? of ben ik zo kippig..)
kan wel werken ja maar als je het echt op precies 12v wil kan er ergens een leuek weerstandje in

ik vraag me ook af waarom zij geen sschames erbij geven

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Mhh..
je kunt de spanning ''fine tunen'' met 1 ampere diodes in serie met de voedings lijn.
1N4001 oid. Elke diode laat 0,7 volt "vallen".

Ja, ik ben nu ook te lui om het schema van hun project helemaal te herleiden. *grrrr*

De schakeling is best wel leuk, het kost geen fluit aan onderdelen.

• BC3 Victim
Op maandag 14 mei 2001 13:21 schreef Hooi het volgende:

die spanning (-3,3) komt niet standaard uit een connector rennen en zal je dus op je mobo moeten klooien.

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 14:03 schreef mvdwolf het volgende:

[..]

die spanning (-3,3) komt niet standaard uit een connector rennen en zal je dus op je mobo moeten klooien.
Ja en .. ?
We zitten hier bij DIEHARD overclocken en modden niet dan >:)

Je kunt ook een draadje uit de voeding halen.

Verwijderd

-3.3 heb je niet. -5 wel, maar die kun je maar tot 0.5A belasten.
Gewoon tevreden zijn met die 10 volt. Da''s zat.

Verwijderd

Oeps :+ -3.3 is een AT voeding
Gelukkig hebben we ook nog Dabitten.

Maar m''n Enermaxje geeft 2 Amperes op -5 volt....

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Hoe zit het nou? Kan ik mijn Sunon 80MM gewoon aansluiten op deze schakeling waarbij de min op een -5V staat en de plus op +12V? Of is dit niet slim? Ik zou dan een spanning op mijn fan hebben van ongeveer 15V, toch? Is dit verstandig?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Hoe warm wordt je CPU nu eigenlijk? Doordat je die 1.25V verliest gaat je fan iets minder hard draaien op z''n maximum. Als je de fanregelaar goed afstelt, hoeft ''ie waarschijnlijk nooit meer op max te draaien. Maar op het moment dat ''ie dat wel moet doen, zal de temperatuur van je CPU hoger zijn dat nu...

• freaky20

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Maar niemand dus een antwoord op mijn vraag (zie 1 reply hierboven) :?:?

Verwijderd

De schakeling zet je dus op -5 en +12v

En je sluit de fan aan zoals de schakeling, gewoon de fan op 16v is geen echt probleem. Als je het niet vertrouwt dus niet doen.

Je kunt ook twee diodes in serie met de fan zetten, dan krijgt de fan nog 1.4 volt minder.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op maandag 14 mei 2001 23:49 schreef Hooi het volgende:
De schakeling zet je dus op -5 en +12v

En je sluit de fan aan zoals de schakeling, gewoon de fan op 16v is geen echt probleem. Als je het niet vertrouwt dus niet doen.

Je kunt ook twee diodes in serie met de fan zetten, dan krijgt de fan nog 1.4 volt minder.
Da''s allemaal niet nodig:

Je bouwt gewoon het schakelingetje, en sluit hem aan op -5 en +12. Vervolgens monteer je
je sensor en zet je je PC aan. Zorg dat je fan lekker draait en ga dan je CPU ff lekker belasten. (Full load dus! Laat die sucker maar werken!:P) Je schroeft vervolgens je potmetertje een beetje bij, tot je een mooie stabiele full load temperatuur hebt gevonden. (neem hier de tijd voor!) Daarna is je schakeling afgeregeld op een maximum, en bij een lagere load en dus lagere temperatuur gaat de fan vanzelf zachter!
Controleer ook nog even de temperatuur van de LM317, die moet wat meer spanning wegwerken dan normaal.

• BC3 Victim
En je kan in je voeding eens meten waar het voltagen nog niet is omlaaggebracht naar 12V, maar gewoon 15V is of zo... die LM''s of afgeleide zitten geloof ik ook in een voeding...

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 13:13 schreef unicorn7 het volgende:
En je kan in je voeding eens meten waar het voltagen nog niet is omlaaggebracht naar 12V, maar gewoon 15V is of zo... die LM''s of afgeleide zitten geloof ik ook in een voeding...
Dat zou ik niet proberen Unicorn7. Die PC voedingen zijn schakelende voeding, d''r zit echt nix in wat op een LM317 lijkt.

(Gelukkig niet, dan zou je een grotere koeling op je voeding moeten hebben dan op je Tbird 100@1600 :P )

Da werkt met een dikke spoel op 220Volt die met een snelle schakeltor wordt gepulst. In de buurt van de 20.000 Hertz geloof ik.

Als je ergens midden in je schakelvoeding met een multimetertje gaat meten meet je geen fluit of idiote spanningen. Dat kun je eigenlijk alleen met een oscilloscoop en/of een leuke hoogfrequent (muah audio frequent dus) wisselspanning meter bekijken.
En dan nog, het zijn blokspanningen..

Lekker afblijven dus.
(8>
Pagina: 1