Toon posts:

[BC3] ATX PSU''s parallel koppelen

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat dit al weleens te sprake is geweest, maar met de search kon ik geen antwoord hierop vinden, tbv ATX PSU''s.

Is het mogelijk om twee (of meer)ATX PSU''s parallel koppelen (om meer Amperes te kunnen trekken bij hetzelfde voltage)?
-De ground en power on in iedergeval
-De +5 en +12 lijkt mij ook goed mogelijk (werkt ook bij AT)
-Hoe zit het met de pinnen van de ATX mobo connector?
-En stel voeding 1 levert op de 5v, 5,1V en voeding 2 levert op de 5v, 4,9v. Wat gebeurt er dan?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:29
Het zal wel mogelijk zijn maar wat heb je eraan? Als je gewoon 2 PSU''s in je pc zet ben je ook klaar. Of heb je te weinig stopcontacten?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb twee PSU''s in mijn kast: een 300W voor moederbord, primary HD en primary CD; de tweede is een 235W exemplaar met de poweron-lijn aan een massadraadje gekoppeld die de DVD, de CDr, en nog wat SCSI-disks voedt.
Werkt perfect; en de hele PC zit op de UPS die ik uitschakel als ik de comp uitschakel.:)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Het lijkt me wat riskant..

Elke voeding heeft een klein verschil in uitgangs spanning. De voeding met de hogere spanning ziet dan die met de lager als een bron van belasting en gaat de spanning opschroeven en stroom toevoeren.

Voor je het weet blazen ze zichzelf op. Probeer her eens met twee acuu''s. Die exploderen zowat.. ;)

De enige hoop is dat de uitgang van beide voedingen een enkele transistor is, die stroom maar één kant op laat stromen. Je kunt dus een (nogal dikke, 50 A of zo..) diode in serie met de voedingen zetten, maar dat geeft weer een spannings verlies...

Ik zou dit schema lekker niet proberen.. :Y)

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
En weet iemand toevallig ook hoe je een at-voeding kan aanzetten, zonder aan te sluiten, ik maak er dan wel een schakelaartje tussen.
Je moet volgens mij 2 contacten in de mobo aansluiten koppelen....

En voor een atx voeding?

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Er zijn een aantal verschillende dingen:

Power lijnen

een AT voeding heeft gewoon een standaard aan/uit schakelaar in de 220V lijn zitten, die schroef je meestal in de voorkant van je kast via een 4aderig draadje. Maar zo''n voeding gaat dus gewoon aan als je de schakelaar aan hebt staan en er stroom inplugt. Als je zin hebt kun je de schakeldraad eruit slopen en die verbindingen gewoon intern maken, dan gaat ie gewoon altijd aan als je er stroom op zet.

ATX voeding liggen anders, die gaan nooit echt uit zolang de stroom is ingeplugd (behalve bij modellen met een schakelaartje achterop), maar blijven altijd +5VSB (5 volt standby) leveren, dat kunnen ze zonder met de ventilator gekoeld te hoeven worden. Om nu een ATX voeding vanzelf helemaal aan te laten gaan zodra hij stroom heeft moet je de POW-ON lijn (meestal een groen draadje) doorverbinden met een van de GND, zwarte draadjes op de ATX connector. Als je twee ATX voedingen op de mobo aan/uit wilt laten schakelen moet je het truukje gebruiken van het plaatje hierboven.

Outputs bij elkaar binden

Als je nu de outputs van twee voedingen serieel wilt schakelen is er een truuk voor, nl dat je moet zorgen dat de 0V van all-but-one van de voedingen geen kontakt maken met de behuizing, en dan kun je ze zo serieel schakelen (zorg wel dat je <font size=+2>heel</font> zeker weet dat hoogstens een van de voedingen een verbinding van 0V met aarde heeft, want anders heb je twee dooie voedingen en/of een gesprongen stop (weg uptime ;) ).

Voor parallel schakelen wordt het nog moeilijker, en daar heb ik zogauw geen antwoord op. Je moet zien te voorkomen dat een 5V nominaal op 5.1V stroom gaat lekken in een 5V nominaal op 4.9V recht in de voeding, en juist bij schakelende voedingen lijkt me dat lastig. Standaard oplossing zou een paar diodes zijn, maar daar raak je 1.4 volt aan kwijt.. geen goede oplossing dus.

Dit gaat er overigens vanuit dat je een enkel apparaat hebt dat meer stroom trekt dan een enkele voeding kan leveren (heftige pelts, maw). Als je gewoon heel veel drives hebt is het heel simpel, dan moet je een gedeelte van de drives op de ene en een gedeelte op de andere prikken. Ik heb zelf heel lang gedraaid met een voeding voor het mobo en daaropgeprikte kaarten, en eentje voor de HDs/CDs. Zorg dan wel dat je de 0V doorverbindt, anders kunnen er onplezierige bijverschijnselen optreden. In principe zit de 0V bijna altijd aan de kast, en als je dus je voedingen in je kast schroeft zou het niet uit moeten maken, maar een expliciet draadje is in mijn ervaring beter.
Pagina: 1