Toon posts:

[BC3] Casefan plaatsing vraagje (airflow?!?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja oki, dit wordt ingewikkeld!!!
op de paint tekeningetjes is:
ZWART= FAN 8*8
ROOD= voeding
BLAUW= AGP-PCI kaarten die je ziet
GRIJS= array bak zo waar CDROM en HD insteekt
WIT= ruimte of Mobo weet je wel ;))
dit is de bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ffs/boven.bmp
Die fan blaast omlaag op CPU :)
de zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ffs/zijkant.bmp
die lijntjes zwart is hoe de FAN blaast!

Oke nu dankzij die FAN die naar beneden blaast en de lucht NERGENS weg kan is mijn case temp HEEL hoog 40° soms zelfs (minder nu met die horizontaal blasende 36°). Ik wil daar dus iets aan doen en eventueel die koeler die gewoon horizontaal blaast verplaatsen of nog 1tje bijplaatsen.
Nu had ik gedacht van die (wil maar 1 gat zagen in case) in de zijkant te plaatsen ter hoogte van de AGP kaart die alle warme lucht tegenhoud en dus zo een 50% warme lucht en 50% minder warme lucht van beneden meezuigt en dus onderdruk veroorzaakt samen met die horizontale en zo dus verplaatsing van die warme lucht naar beneden veroorzaakt en die FAN dus bijna 100% warme lucht meezuigt.
Zou dit kunne of hebben jullie betere plaatsing tips! :9~gimme:9~

Verwijderd

Verander ff steeds je laatste ["img"] in ["/img"] dan doen ze het wel. Die " moesten omdat ze anders verdwijnen...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ffs/boven.bmp
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ffs/zijkant.bmp

Verwijderd

Topicstarter
Oke nu werken de pics en al maar niemand die zegt
GOED IDEE, SLECHT IDEE :? wat moet ik nu doen :?
wil nie :Z dus kom maar op met die :9~ answers :9~
EDIT:
tis ene MIDI tower moest dat helpen en de pics zijn quasi zoals in het echt ;)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Een fan plaatsen kan nooit kwaad. Maar eentje heeft weinig effect. En zo te zien bedoel je een intake fan... en blijft dan de warme lucht als nog hangen .

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Ja zeg is er dan niemand die kan mij zeggen of dat mijn CASE temp terug gaat brengen naar de normale TEMP als ik een OUTTAKe plaats ter hoogte van die bovenste horizontale lijn?!?

Verwijderd

Topicstarter
nee een outtake die de lucht uitzuigt
als je dat onderste leest staat er toch duidelijk dat ie de lucht wegneemt (uitzuiggt/outtake)boven en onder AGP ofzo, maar misschien kan ik ze beter plaatsen zodat de lucht in mijn kast verdwijnt met 1 gat en dus goede airflow....

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31

Sick Nick

Drop the top!

Waarschijnlijk wel, maar je CPU word dan misschien ook warmer omdat je de koele lucht die door je koelblok gaat wegzuigt (snellere verplaatsing - minder tijd om warmte op te nemen).

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31

Sick Nick

Drop the top!

Hang hem dan bovenin aan de achterkant, warme lucht stijgt op. Dus hang hem boven je voeding op de plaats waar waarschijnlijk al plaats is voor 2 fans.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja oke maar met cas eopen wordt ie 38° nu wordt CPU door wamre case 52--55° En ja als ik nu die case op 30° krijg en CPU dan terug op 45° zou toch nice zijn! Maar ik moet lucht weg uit case hebben waar zet ik dan best die 8*8 FAN?

Verwijderd

more fanssssss !!!
grrrrrrrr ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 10:25 schreef Moe het volgende:
more fanssssss !!!
grrrrrrrr ;)
ja maar WAAR :?
das wat ik wil weten :P

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:21
Maak die fan bovenin out-take!
Warme lucht stijgt op en je heb onder al 1 intake....
plaats er eventueel ter hoogte van je AGP kaart een in-take bij, je voeding plus die bovenste out-take moeten dan wel raad weten met de warme lucht...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja,
die onderste is niet intake, heb nog geen holes in de case. Maar ja als ik koude lucht als intake neem gaat die toch nie stijgen maar dan moet ik al 3 gaten maken.
1outtake vanboven 1 intake zijkant en 1 vanvoren, zoveel moeite wil ik nou ook weer niet doen.
Maar 1 outtake aan CPU en 1 intake aan AGP kaart (2gaten is nog doenbaar) zou dat ook gaan? (alhoewel ik liefst geen hole maak in het bovenste van case)

• KarlMarX
DIe koude lucht onderin gaat vanzelf wel stijgen als er maar airflow wordt gecreerd, dus en bovenin 1 de lucht weer weg zuigt...
Daarom zou je situatie op het plaatje kunnen werken, mits die voor onderin dus in-take is en die bovenin (boven je CPU) out-take is...

Wat me wel opvalt is dat het een erg kleine kast is... met een op z''n kant geplaatste voeding... hoe past er dan in hemelsnaam een flinke cooler op je CPU??
Een grotere kast helpt sowieso.. Mijn CPU ging 10C omlaag toen ik overstapte van een miditower naar een bigtower....

Verwijderd

Zaag een gat in je linker zijpaneel (van voren gezien) en plaats een casefan wat ongeveer midden op je moederbord blaast. Dat helpt verschrikkelijk veel.

Ik heb de volgende opstelling:
80mm fan aan de voorkant onderin (blaast de kast in)
80mm fan aan de zijkant (blaast de kast in)
Slotkoeler bij m''n videokaart, blaast lucht er uit
Twee 486 fans die de kast uit blazen ter hoogte van m''n CPU
De gebruikelijke 80 mm fan van m''n voeding

M''n kast wordt niet warmer dan 2 graden boven de kamertemperatuur. Vrij netjes, al zeg ik het zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ja helaas buik ik niet van het geld en zou ik liefst de case houden, de FANs heb ik hier liggen 3 ter :).
Het zit er allemaal inderdaad heel kort opeen tussen CPU en voeding zit nog 2-3Cm gok ik er staat een heel "klein" stnadaard koelertje op zo een Spireke ofzoiets met en heel normale HS. (niet verschrikken he ;))
Ja nu is mijn bovenkant vast aan de rest van mijn case en krijg ik die ENKEL los als ik HEEL mijn cas euiteen haal met mobo en al eruit, dat wil ik NIET en anders kan ik niet zagen in dat bovenste he! dus wil ik dat zo houden.
Maar stel nu 1 outtake aan AGP zou dat echt niks helpen??
Of beter 2 outtakes 1 onderin en 1 aan AGP de lucht raakt er wel hoor ze wordt toch omlag geblazen en met onderdruk en dergelijke verplaatst die lucht zich toch ook nog....

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 10:55 schreef RopStop het volgende:
Zaag een gat in je linker zijpaneel (van voren gezien) en plaats een casefan wat ongeveer midden op je moederbord blaast. Dat helpt verschrikkelijk veel.

Ik heb de volgende opstelling:
80mm fan aan de voorkant onderin (blaast de kast in)
80mm fan aan de zijkant (blaast de kast in)
Slotkoeler bij m''n videokaart, blaast lucht er uit
Twee 486 fans die de kast uit blazen ter hoogte van m''n CPU
De gebruikelijke 80 mm fan van m''n voeding

M''n kast wordt niet warmer dan 2 graden boven de kamertemperatuur. Vrij netjes, al zeg ik het zelf.
Ja dat is wel zeer nice maar ja ik zit met die CPU FAN die EROP blaast en die kan ik verplaatsen maar heeft veel moeite gekost om te plaatsen (zie vorige reply met vaste deel van case) en dus zou ik liefst gewoon 1 FAN plaatsen en eventueel 1 andere verplaatsen (die vanondere) zodta de WARME lucht uit mijn case gaat en de temp normaal wordt.
Dus waar zet ik best 1 (of2) OUTTAKE fan zodat de CASE het koelst wordt?

(TY all for replying allready)

• KarlMarX
Het was toch je eigen id om bovenin een fan te plaatsen?? Op je plaatje wek je de indruk dat daar al een fan zit of je er 1 wilt hebben...
en de blaasrichting van een fan veranderen lijkt me niet zo moeilijk :P
Maar goed een out-take boven je AGP werkt ook wel...
Ik kan je kast niet zien, dus jij weet het beste waar er uberhaubt een fan geplaatst kan worden.... de standaard regel is iig (voor) onderin in-take en (achter) bovenin out-take..... dan krijg je namelijke een lekkere airflow...
Als je een foto van je kast heb kunnen we je misschien nog beter helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 11:02 schreef KarlMarX het volgende:
Het was toch je eigen id om bovenin een fan te plaatsen?? Op je plaatje wek je de indruk dat daar al een fan zit of je er 1 wilt hebben...
en de blaasrichting van een fan veranderen lijkt me niet zo moeilijk :P
Maar goed een out-take boven je AGP werkt ook wel...
Ik kan je kast niet zien, dus jij weet het beste waar er uberhaubt een fan geplaatst kan worden.... de standaard regel is iig (voor) onderin in-take en (achter) bovenin out-take..... dan krijg je namelijke een lekkere airflow...
Als je een foto van je kast heb kunnen we je misschien nog beter helpen...
Ja digitale cmaera heb ik helaas niet maar boven zit er een FAN die naar beneden blaast ;)
en onderin zit er een fan die gewoon rechtdoor blaast.
Nu owu ik een outtake zetten in het zijpaneel ter hoogte van de AGP dus die blauwe streep (langste op tekening). en ik wou weten of dit mijn case temp zou doen dalen?!?

• KarlMarX
Aha, en die bovenste kan je dus lastig omdraaien?
Nou om je vraag te beantwoorden: Ja, ik denk dat de temp dan zeker zal dalen!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 11:09 schreef KarlMarX het volgende:
Aha, en die bovenste kan je dus lastig omdraaien?
Nou om je vraag te beantwoorden: Ja, ik denk dat de temp dan zeker zal dalen!
Ja doe maar alsof die bovenste NIET verplaatsbaar is!! Zit vast met elastiek zo die ineenklemt en nie tlosgaat dus ik kan em enkel losknippen en hij zit daaar nu zo mooi heeft epak moete gekost ;).
Ja oki de temp zal dalen nu nog 1 vraagske:
Staat die daar het best of moet ik hem ergens anders zetten hoger lager meer naar links..... Centraal waar is ie best?
En die onderste laten staan of niet?

TYYYYYYYYYY!

• KarlMarX
Die onderste laten staan ja en die nieuwe ou-take zo plaatsen dat jij denk dat ie lekker in t midden tussen die 2 andere (in-take) fans zit... dus idd boven je AGP oid.. ik neem aan dat je voeding ook out-take is?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 11:20 schreef KarlMarX het volgende:
Die onderste laten staan ja en die nieuwe ou-take zo plaatsen dat jij denk dat ie lekker in t midden tussen die 2 andere (in-take) fans zit... dus idd boven je AGP oid.. ik neem aan dat je voeding ook out-take is?
Hehe Voeding is outtake ja kan dat anders??
Ja ik zou eventueel een 5*5FAN kunnen plaatsen in de acherkant van mijn case maar ik heb geen 5*5
En euhm ja echt intake zijn ze niet ze nemen geen verse lucht ze verblazen de lucht eigenlijk enkel...

• KarlMarX
Ja er schijnen ook intake voedingen te zijn...
Maarre ze verplaatsen de lucht alleen?? zitten er geen gaten? enne die voor onderin? daar zit toch in iedere kast gaatjes en een houder voor een in-take fan???
zelfs in een compaq :P
Ik zou wel ook voor intake zorgen...., dus het liefst iig die ene voor onderin

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 12 mei 2001 11:26 schreef KarlMarX het volgende:
Ja er schijnen ook intake voedingen te zijn...
Maarre ze verplaatsen de lucht alleen?? zitten er geen gaten? enne die voor onderin? daar zit toch in iedere kast gaatjes en een houder voor een in-take fan???
zelfs in een compaq :P
Ik zou wel ook voor intake zorgen...., dus het liefst iig die ene voor onderin
ja daar is zo een houder daar staat die ene ook in, maar daar is geen hole achter he! de voorkant van mijn kast is gesloten en die blaast dus enkel lucht eveneens die boven de CPU anders was het koude lucht die daar op de CPU geblazen werd en werd case nooit zo warm denk ek :)

Verwijderd

De natuur zijn gang laten gaan vind ik nog altijd de beste oplossing, je kan ''m alleen maar een handje helpen door de lucht,liefst aan de bovenkant (hete lucht stijgt), naar buiten te blazen.

Een van de beste kasten waarmee ik de beste airflow heb gekend is de HQ08 van aopen, voeding modificeren zodat fan naar buiten blaast (begrijp die idioot niet die die standaard bepaald heeft dat de fan naar binnen moet blazen).
Samen met die fan , twee andere sunons 8cm toevoegen die ook naar buiten blazen.

Het leuke aan de HQ08 is dat ik een leuke sleuf heeft aan de voorkant? Nu heb je een stofzuiger/pc gecreëerd. Hij lust graag pluisjes en kleine papiertjes, geld ook.. :)

Een tweede voordeel aan deze kast is de plaatsing van de hdd''s bovenaan, ze staan net achter de fans en worden zo zonder extra fans ook weer gekoeld (plaats voor 4)

Blijft de topper zelfs ongemod!

Een andere leuke kast is de addtronics ... iet duurder :7

Ga binnenkort ook eens een lan party machineke bouwen, klein maar fijn.
Die dremel moet dienen he ?
Pagina: 1