Toon posts:

[BC3] IBM GXP75, coolen of niet... ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een IBM GXP75 30gb schijf gekocht (7200rpm dus)
Maar ik vroeg me af... In hoeverre moet die gecooled worden... ?
Ik neem aan dat die schijf wel zonder cooler kan (lijkt me echt heel erg sterk als ibm een schijf maakt die zonder cooler kapot gaat), hij komt gewoon los in me fulltower te hangen met eronder en erboven genoeg ruimte.
En ik heb ook nog een Coolermaster HD cooler (van me inmiddels verkochte 10.000rpm schijf ook van ibm) maar die maakt zo''n heel irri hoog geluid. Kan ik die cooler lostrekken en dan de schijf er wel in doen, zodat ie coolribben heeft, of wordt ie warmer omdat de coolribben niet gecooled worden :?
Et liefst heb ik eigenlijk de laatste optie omdat die coolermaster hd cooler er vet uitziet :)

Verwijderd

IBM''s worden niet echt heet. Hier iig niet. Je kan eventueel de ribben erop laten zitten, dan word daar de warmte heengevoerd. is sowieso beter dan niks.

Verwijderd

Een HD die gecooled word presteerd beter?

Mag jij me uitleggen in welk opzicht dan. Het is goed voor een hd als ie niet heet word. Maar beter presteren? Kan alleen de levensduur verlengen.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
WEL COOLEN! een 7200Rpm HD presteert beter en houd et langer uit als ie wel gekoeld word.

hoe en wat coolen dat maakt niet zoveel uit, alsie maar gekoeld word.

Bij een Vriend van me zijn Maxtor hielp het echt wel. Hoeverre dat zit met ibm''s... weet ik niet. maar een beetje cooling kan nooit kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanx,

dan pak ik me hd cooler uit de kast en doe ik em daarin, ff kijken hoe heet ie dan wordt.

Wat is trouwens zo''n beetje et maximum waaronder ie goed blijft draaien ? Dus niet max. wat de schijf aankan voordat ie kapot gaat he... :)

Verwijderd

Denk maar is aan vroeger, toen had je schijffies die werden poepie heet en die gingen ook lang mee. :)

Verwijderd

:)
Ik ben het misschien ook van plan met mijn toekomstige IBM 60GXP 60GB schijf (sneller dan 75GXP, door 20GB/platter), rappie :)

[off-topic&iets tussen rap en mij]
Roos/Linda :P
[/off-topic&iets tussen rap en mij]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 10:49
Op vrijdag 11 mei 2001 18:21 schreef iFc-Freaky het volgende:
Een HD die gecooled word presteerd beter?

Mag jij me uitleggen in welk opzicht dan. Het is goed voor een hd als ie niet heet word. Maar beter presteren? Kan alleen de levensduur verlengen.
Nou ja ik bedoel dat de levensduur langer is... het kan toch geen kwaad dattie gekoeld word, is alleen maar beter

Verwijderd

Ja ok :)

Verwijderd

Ik zit zelf nu ook een beetje te twijflen of ik mijn IBM dtla307045 zal koelen of niet... hij word nu toch wel aardig warm op het gevoel (schat zo''n 40 graden). Hij kan z''n warmte wel goed kwijt (zitten geen kabels in de weg en geen diskettedrive in het systeem).
En het is in mijn kast op het moment 32/33 graden.

Moeilijk, moeilijk... denk dat ik ''m es ga stressen en dan de temperatuur nog es check.
Een xtra fan in het systeem zou me niet echt blij maken (probeer zo geluidloos mogelijk te maken).

Ik vraag me trouwes af of het ook zou helpen om accoustic management aan te zetten?
Als je de hd stresst word hij namelijk warmer. En hij draait stressed & idle allebei al op 7200 toeren, dus waardoor word hij dan warmer? Door de bewegingen van de kopppen, of misschien het stappenmotortje wat de koppen beweegt?
Zou je ''m dan ook wat minder warm kunnen laten worden tijdens het stressen door accoustic management aan te zetten zodat hij wat minder met die koppen heen en weer ragt?

Ik kan het helaas niet controleren (geen accurate temperatuurmeter voor hd), maar ik vraag het me wel af... Heeft iemand hier een idee daarover?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 mei 2001 18:30 schreef Vo0 het volgende:
:)
Ik ben het misschien ook van plan met mijn toekomstige IBM 60GXP 60GB schijf (sneller dan 75GXP, door 20GB/platter), rappie :)

[off-topic&iets tussen rap en mij]
Roos/Linda :P
[/off-topic&iets tussen rap en mij]
SEXY! :)

ohw
trouwens... dat van derstrax ging nie over linda :) (you know what i mean)

Verwijderd

Op vrijdag 11 mei 2001 18:34 schreef -RaptoR- het volgende:

[..]

SEXY! :)

ohw
trouwens... dat van derstrax ging nie over linda :) (you know what i mean)
Haha nee maar wel iets wat met meisjes te maken had dacht ik :9~ :9 hehe

Verwijderd

Topicstarter
lol vo0

en :9 ga jij dat maar doen als et zover is (you know what i mean you dirty basterd)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Laat de fans van die HD Cooler op 5 volt draaien ofzo, of 7. Dan hoor je er niks van, en word ie toch gekoeld. Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad...

Geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 mei 2001 19:25 schreef martijn12345 het volgende:
Laat de fans van die HD Cooler op 5 volt draaien ofzo, of 7. Dan hoor je er niks van, en word ie toch gekoeld. Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar het kan vast geen kwaad...
En hoe doe ik dat... ?
Zo technisch ben ik ook weer niet...

Verwijderd

Solderen :)

Voor 5V:
Zwarte draadje van de fan op het zwarte draadje van je voeding.
Rode draadje van de fan op het rode draadje van je voeding.

Voor 7V:
Zwarte draadje van je fan op het rode draadje van je voeding.
Rode draadje van de fan op het gele draadje van je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Oke
ga ik morgen... ohwnee ben ik er niet
ga ik zondag proberen. Als et gaat roken ofzo in me pc kan jij je axia 1200 vaarwel zeggen voe:)

Verwijderd

Hehehe :)
Kijk trouwens wel ff of je fan die kleuren van die draadjes wel heeft. Je moet iig de ZWARTE op een zwart/rood doen. Als je die op zwart doet dan moet je de ander (de rode of gele weet ik niet) op rood doen. Als je de zwarte op rood doet dan moet je de ander op geel doen.

Verwijderd

Topicstarter
omg voo

Abit SA6 - P3 866@650MHz (cmaster tot 1.2ghz)

wat heb je gedaan :)

Verwijderd

Krijg hetzelfde resultaat als met 866 of 975. Van die irritante schokken, dat ik ff 1 seconde moet wachten, dus dat mn comp 1 seconde gewoon hangt. Gewoon in windows en games... Heel vaag.
Op 1053 heb ik dat niet, maarja dan wordt mn videokaart te warm zodat dat ding crasht...
Zucht...

Ik verlang naar mn TB1200 (Alpha PAL6035+YS Tech)&Abit KT7a&IBM 60GXP 60GB

Verwijderd

Topicstarter
koop een bleuorb voor je videokaart ?

Verwijderd

Zit al een koeler op. Maar het gele draadje heb ik perongeluk losgetrokken en moet ik weer vast solderen. Ook zit er te veel lijm op de chip, wat isoleert, dus de warmte vasthoudt. Dus dat ding wordt veels te warm :(
Pagina: 1