[BC3] Niet doen: 120mm CPU-fan

Pagina: 1
Acties:

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:06
In de nieuws-sectie heb ik het al eens laten vallen, en toen heb ik ook beloofd om erop terug te komen als het klaar was:

Een fan in de zijkant van de kast en een passieve heatsink (dus zonder fan) op de proc.

De situatie was als volgt: Ik heb een Duron700@1008 (AKBA, dus ik bof) op een Asus A7V, het CPU-voltage is 1,8V. In de goedkope miditower die ik heb, werd de proc stressed tussen de 48''C en de 50''C en het mobo zat op een graad of 25. Op mijn CPU zit een Coolermaster waarvan ik de exacte naam kwijt ben, maar hij is 60x60mm en koelt erg goed voor wat hij gekost heeft. Verder zit er uiteraard een no-name fan in de no-name voeding en ik heb er zelf een 80mm Sunon voorin gezet en een 60mm Sunon achterin, ter hoogte van de proc.

Ik ben dus aan het knutselen geslagen. In de zijkant van mijn kast heb ik een 120mm Papst gebouwd. Met een decoupeerzaag, want ik heb een kast van 3 geeltjes die bovendien onder de tafel staat dus het hoeft niet mooi. Dat komt wel als ik ooit een Addtronics aanschaf.

Uiteraard heb ik uitgemeten waar die 120mm moest komen om precies naar de CPU te blazen. Voor het geluidscomfort heb ik er een schakelaar tussen gezet die de fan aanstuurt op +12V (geel en zwart) of op +7V (geel en rood).

Dit had tot gevolg dat de CPU-temp daalde van ca. 48''C naar 46''C (nog steeds stressed uiteraard, ik heb een koe), dus dat is een heel redelijke score!
Tot mijn grote verbazing is de mobo-temp gestegen naar 28''C! En dat terwijl ik de 120mm fan rechtstreeks aan de voeding gehangen heb, net als trouwens alle andere case-fans. Wellicht komt dit door een slechtere airflow door de kast met die 120mm die vanaf de zijkant naar binnen staat te loeien. Maar 28''C voor mijn mobo is geen enkel probleem, het ging mij erom dat mijn proc wat minder warm zou worden met de zomer voor de deur. Met de 120mm fan op 7V haalde ik trouwens dezelfde waardes.

Toen ging de kast weer open, ik moest even stoeien met de rest van de casefans. De 60mm Sunon achterin mocht opzouten, die maakte teveel lawaai. De 80mm voorin heb ik omgedraaid. Die stond lucht naar binnen te blazen, maar omdat die 120mm dat nu ook al doet, mag mijn 80mm naar buiten blazen. Die Papst krijgt namelijk meer lucht de kast in, dan de rest van de fans naar buiten kan krijgen.
Dit ge-expirimenteer had tot gevolg dat de temperaturen hetzelfde bleven: CPU 46''C en mobo 28''C. En weer haalde ik met de Papst op 7V dezelfde waardes.

En dan nu waar ik echt benieuwd naar was: Wat gebeurt er als ik de CPU-fan losmaak?
Voor de zekerheid had ik de Papst op 12V gezet. De CPU-fan heb ik gewoon op de heatsink laten zitten. Pc aan, even wachten, en na enige tijd was de temperatuur stabiel: 46''C stressed. Mobo nog steeds 28''C maar dat is niet interessant.
De proc werd met een 120mm casefan en zonder CPU-fan dus minder warm dan in een dichte kast met CPU-fan.
Dit was nogal bemoedigend, dus ik haalde de CPU-fan van de heatsink af, zodat die niet storend in de luchtstroom zou zitten. Dat maakte uiteindelijk geen hol uit: de proc werd gewoon weer 45 of 46''C.

Maar nu had ik een redelijk luidruchtige 120mm blower in plaats van een timide 60mm CPU-fan, dus qua lawaai ging ik er dik op achteruit. Dus toen wilde ik proberen om die Papst dan maar op 7V te zetten. Toen ging het mis. De 7V/12V-schakelaar kon ik gewoon omzetten terwijl de computer aanstond. Vlak nadat ik dat deed, zag ik het wijzertje van de CPU-temp van MBM 5.05 snel oplopen naar 48''C, naar 50''C en zelfs tot 54''C. Dat ging dus niet helemaal OK. En met dat ik op de Start-knop druk om de boel af te sluiten, loopt het hele gevaarte loeihard vast...

Kut. Dus ik zet de pc uit, zet de Papst weer op 12V en wacht even tot de proc wat is afgekoeld. Toen mijn pc weer aangezet, en op het moment dat WinME zou moeten laden, kreeg ik de melding dat er geen hd gevonden kon worden. Dus opstarten van de boot-flop, kijken op drive C en zien dat deze hartstikke leeg is en dat er gewoon 3GB vij is. Geinig, want het was een 4GB partitie... Alles staat er dus nog gewoon op, maar blijkbaar was het ''hidden'' geworden. Dus waarschijnlijk is dan de MBR naar zijn grootje. Snel een A:\fdisk /mbr erover en nog steeds is alles onvindbaar. Hm, lekker hardnekkig.

Uiteindelijk blijkt een Nero-backup van een partitie van 2GB niet terug te zetten op een lege 4GB partitie (ooit nieuwe hd erin gezet en hergepartitioneerd), want dan is per definitie je backup-image corrupt. Het zat dus niet mee. Kon dus weer opnieuw WinME installeren. Het is me pas twee keer overkomen, maar het lijkt erop dat als de hardware van de pc vastloopt (dus niet Windows) dat WinME daar niet goed tegen kan en opnieuw ge-installeerd moet worden.
Uiteraard heb ik nu een Ghost-image gebakken, die schijnen minder kieskeurig te zijn op partitiegrootte.

Tot slot nog even een heel opvallend fenomeen: Ik heb mijn CPU-fan weer teruggezet en aangesloten, met de 120mm op 7V. De eerste keer dat ik hiermee testte, werd de CPU 46''C zoals je al gelezen hebt.
Tot op heden (twee weken later) is mijn CPU niet meer warmer geworden dan 44''C tot 45''C. Volgens mij komt dit omdat ik met mijn heatsink over mijn proc geschoven heb. Ik heb het demonteren en monteren van de CPU-fan gedaan terwijl de heatsink nog gewoon op de CPU geklemd zat. Heel voorzichtig uiteraard, maar waarschijnlijk is de heatsink iets verschoven bij het monteren van de fan en is daarbij wat pasta anders gaan zitten.

Conclusies:
1) Een 120mm casefan op 7V tegenover je proc is uitermate relaxed als de rest van de airflow niet heel belangrijk is.
2) Gebruik geen Nero om je Windows-partite te back-uppen.
3) Verschuif heel voorzichtig je heatsink een klein beetje over je proc. Ook al kun je echt wel pasta smeren (dun!) en een Coolermaster vastdrukken, het kan een graad of twee schelen.

Tot zover. Nu moet ik weer aan het werk... ;)

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:56

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
heb je die 120x120 fan er ''los'' boven hangen? als dat zo is dan zou ik heel erg snel iets van een ''airduct'' bouwen, een trechter die ervoor zorgt dat alle lucht van die fan eerst door je koelblok moet, dat gaat heel erg veel schelen denk ik

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MetalStef
Denk ik ook, maar dat heb ik dus niet gedaan. Dat is het volgende project, maar dan moet ik eerst even een plaat geperst karton halen bij de hobby-shop.
Of een stuk flexibele pijp voor een afzuigkap, van de Gamma of zo.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 16:58
Het is juist erg belangrijk om die pasta uit te smeren! De pasta moet alleen maar de gaatjes opvullen! Dat doet ie niet als je de koeler er zo tegenaan kwakt.

Met sigaretterook kun je ideaal de aitflow bekijken zgn rooktest. Gaat het dan door je koeler over eroverheen? Dat is belangrijk.

diskeltische lurker

• MetalStef
Ik weet hoe die pasta werkt, maar ik kan nou eenmaal niet dunner smeren. Als ik de letters op mijn proc door de pasta heen kan lezen, is het goed. Als ik daarna met het koelblok schuif en hij wordt één of twee graden koeler, had het blijkbaar beter gekund. Maar als ik nog dunner smeer, smeer ik de onregelmatigheden net zo hard weer leeg en dan is het netto resultaat minder goed dan het al was.

Dat van die sigarettenrook is inderdaad een leuke tip! Thanx.

Verwijderd

Ik zou idd maar een airduct maken dude!
Pagina: 1