[BC3] bestaat het volgende ?

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb mijn Thermoengine+YS-Tech 6800 toeren combo binnen gekregen. Maar zoals bekend, is het geluid nogal indrukwekkend. Maar ja, soms heb je het gewoon nodig :) (draait nu op 10 volt, scheelt een hoop...)
Maar nu wil ik eens even weten, of het volgende uitvoerbaar is...

opl. 1 : Een temp meter aansluiten, en het dan zo regelen dat de fan harder draait als het warm word, en minder hard als ie niet warm is.
opl. 2 : (heb nog nooit gehoord dat zoiets bestaat,maar wie weet) Een progje om software matig het voltage te kunnen veranderen :?
opl. 3 :Dit is volgens mij de best uitvoerbare. Je sluit de fan aan, via een regelbare weerstand, en dat ding moet je dan op de een of andere manier aansluiten op een draaiknop die je voor in je PC zet. Dat je gewoon zonder de zooi open te maken aan een knopje kunt draaien om de snelheid te regelen.

Is een van deze 3 plannen uitvoerbaar, hoe zou ik dat moeten doen ? heeft iemand er ervaring mee ?

Geen inspiratie

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
Soft fsb is er in ieder geval wel om je fsb aan te passen, en indien er geen soft voltage is, maar zal wel, kun je ergens een potmetertje tussen zetten.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Het heeft niks met FSB te maken. Ook niet met de Vcore. Maar met het voltage van de fan op de heatsink van mijn processor...

Geen inspiratie

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Dat laatste is zeker mogelijk. Kijk maar eens op www.fanbus.com en zoek naar Rheostat Baybus

Verder kun je misschien een NTC als weerstand gebruiken. Deze heeft een weerstand die afhankelijk is van de temperatuur.

Verwijderd

De fan krijgt gewoon de spanning v.d. voeding. Je zou idd een potmetertje in een kabel kunnen hangen. Het beste van een geluid-prestatie oogpunt is om een 80mm of 90mm fan-mod op de heatsink te zetten. Heb je trouwens de "hollow-core" of de massieve?
De potmeter zou je in een 5.25" frontje kunnen bouwen. Of er is de DigiDoc..

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
Ik zie dat je een ASUS A7V hebt, in ASUS probe is de optie die je wilt: namelijk de ventilater harder/zachter laten draaien afhankelijk met de temperatuur, ik veronderstel dat hij dat doet met voltage regeling

(heb het wel nog nooit geprobeerd)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 11 mei 2001 09:16 schreef martijn12345 het volgende:
Ik heb mijn Thermoengine+YS-Tech 6800 toeren combo binnen gekregen. Maar zoals bekend, is het geluid nogal indrukwekkend. Maar ja, soms heb je het gewoon nodig :) (draait nu op 10 volt, scheelt een hoop...)
Maar nu wil ik eens even weten, of het volgende uitvoerbaar is...

opl. 1 : Een temp meter aansluiten, en het dan zo regelen dat de fan harder draait als het warm word, en minder hard als ie niet warm is.
opl. 2 : (heb nog nooit gehoord dat zoiets bestaat,maar wie weet) Een progje om software matig het voltage te kunnen veranderen :?
opl. 3 :Dit is volgens mij de best uitvoerbare. Je sluit de fan aan, via een regelbare weerstand, en dat ding moet je dan op de een of andere manier aansluiten op een draaiknop die je voor in je PC zet. Dat je gewoon zonder de zooi open te maken aan een knopje kunt draaien om de snelheid te regelen.

Is een van deze 3 plannen uitvoerbaar, hoe zou ik dat moeten doen ? heeft iemand er ervaring mee ?
opl 1. met ntc (kun je denk ik wel bij de electro zaak in buurt kopen)die heeft minder weerstand als hij warm wordt dus dan gaat de fan harder draaien (geloof ik )

opl 2. ik zou het niet weten mischien met Qbasic en een isa kaart die je dan met Qbasic aan stuurt.

opl 3. een gaatje boren in de voor kant en een weerstand waar een moertje op zit waar mee je hem vast zet op de kast

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik krijg het met Asus Probe niet geregeld. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt ?

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
tenzij ik die Asus prut goed aan het werk krijg, ga ik voor optie 3.
Iemand hier ervaring mee, een link naar een site waar ik info erover kan vinden ? Plaatjes ? Alles is welkom..

Geen inspiratie

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Zo''n Baybus is ook een leuke oplossing. Maar ik kan dat absoluut niet zelf maken. Zijn die ergens te koop (bij voorkeur in Europa)

Geen inspiratie

Verwijderd

htttp://www.oc-shop.nl
Hot Sale>DigiDoc 5

Dat is wel iets voor jou.
Reviews over dat dingetje kan je overal vinden.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Op vrijdag 11 mei 2001 10:01 schreef martijn12345 het volgende:
Zo''n Baybus is ook een leuke oplossing. Maar ik kan dat absoluut niet zelf maken. Zijn die ergens te koop (bij voorkeur in Europa)
Die dingen zijn echt makkelijk zelf te maken... ik ben namelijk ook echt een electronica-leek, maar heb wel zelf een baybus en fanbus in elkaar gezet... *D
je kan hele duidelijke how-to''s vinden op http://www.fanbus.com en op http://www.virtualhideout.net
bij de laatste is volgens mij ook een how-to te vinden voor temp.geregelde koeling voor in je kast, moet je maar ff kijken, is best makkelijk om zelf te doen hoor!

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Wel cool ding van virtualhideout.net...... die ga ik ook maken! Alleen heb ik 1 vraagje... kun je ook de temp instellen van dat ding? ik kan me voorstellen dat bij de ene CPU de fan full moet draaien bij 40 graden en bij een andere CPU full moet draaien bij 50 graden..... dus... kun je dit instellen:?

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:26
Ja zo''n DigiDoc is wel wat voor jou Martijn, kan je al die 1000 fans mee regelen die je nu in je kast aant hangen bent :)

WEBN & chill (@IBKR)

• Chivas
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 09:10

Chivas

Burb

Waarom geen thermogeregelde papst...gaan standaard harder als de omgevings temp omhoog gaat..En zoals gewoonlijk bij papst in 30.000 verschilende kleuren/geuren en smaken.

AMD Tbird 1400 | ThermoEngine V60-4210 I ABIT KT7A | 1GB PC133 | ACER 77E 17" | GainWard GF II mx 64MB + TV-out | SB Audigy | Yamaha 4 X 250 W-AMP + Infinity QB 300 W Speakers| IBM 30gb 7200rpm IDE | SONY DVD | Lite-on 40x | 350 Watt Enermax

Pagina: 1