[BC3] 80 mm fan aansluitprobleem???

Pagina: 1
Acties:

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 07:36
Jaja, ik heb de search gebruikt en vond NIET hoe het te doen.
Heb net een 80mm (12 volt) fan gekocht. Er komen 2 kabels uit. Een zwarte en een rode. Nu heb ik daar ook een connector bij voor naar me mobo door te verbinden, maar met 3 aansluitingen en 3 kabels, zwart(1) ,geel(2) en groen(3). Welke kabel van fan moet ik met welke kabel van connector-thingie verbinden???

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Xenon
niemand ???
:'(

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
gewoon ff proberen tot''ie de goede kant op blaast..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• ramonp
  • Laatst online: 10:13
zwart op zwart aansluiten en die rooie of op de groene of op de gele :)

• Xenon
Ja, heb het, zwart op zwart en rood op geel.
:)
THX

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:36
Wat een drama.. Waarom sluit je uhm niet direct aan op je voeding? Kun je uhm ook nog op 7V laten draaien enzo..

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Een 80MM fan is idd moeilijk aan te sluiten, maare je moet zwart op zwart en rood op geel, ik had eerst rood op rood maar toen deed ie het pas toen ik hem aandraaide (net als bij prop vliegtui:(

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 17:24 schreef ubermaestro het volgende:
Een 80MM fan is idd moeilijk aan te sluiten, maare je moet zwart op zwart en rood op geel, ik had eerst rood op rood maar toen deed ie het pas toen ik hem aandraaide (net als bij prop vliegtui:(
Ik had een keer een 80mm fan op 5V (rood op rood) en dat ging wel goed hoor :)
Ik hoorde hem helemaal niet, dus ik vroeg me idd wel af of ie het deed. En ja hij deed het! :)
Casefans moeten juist op 7V, 12V zijn ze imo te rumoerig.

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Op donderdag 10 mei 2001 20:31 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Ik had een keer een 80mm fan op 5V (rood op rood) en dat ging wel goed hoor :)
Ik hoorde hem helemaal niet, dus ik vroeg me idd wel af of ie het deed. En ja hij deed het! :)
Casefans moeten juist op 7V, 12V zijn ze imo te rumoerig.
FF BTW: Waar staan die kleuren voor? Ik weet dat de beide zwarte kabels aarding zijn, en dat de gele en rode stroom zijn, maar welke is 7v en welke is 12v??????

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 21:18 schreef ubermaestro het volgende:

[..]

FF BTW: Waar staan die kleuren voor? Ik weet dat de beide zwarte kabels aarding zijn, en dat de gele en rode stroom zijn, maar welke is 7v en welke is 12v??????
zwart= 0 volt
rood = 5 volt
geel = 12 volt

7 volt krijg je door de rode als min te gebruiken en de gele als plus

dus rood aan zwart(fan) en geel aan rood(fan).

• DaRoot
  • Laatst online: 11:49

DaRoot

Some say...

Wat -hfl-xenon bedoelt met de aansluiting op zijn mobo is waarschijnlijk de casefan aansluiting met 3 pennen. Zwart is aarde of min, rood is +12 volt, en de gele is bedoeld voor het tacho signaal. Zo stond het tenminste in het boekje van mijn chaintech mobo.... Het tachosignaal is sowieso 1 van de buitenste aansluitingen. En volgens mij was het bijbehorende adertje naar een fan geel (blauw zie je ook wel eens)

Suc6 ;)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ff aanvulling: aangezien er geen 5 volt aansluiting in zo''n fan connector zit, kun je er geen 5 volt en dus ook geen 7 volt uit halen. Als je toch het tacho signaal wilt controleren en de fan op 7 volt wilt laten draaien, kun je alleen het tachosignaal op de casefan connector aansluiten en de 7 volt uit de voeding halen...

• Xenon
Ik heb die gele op de fan aangesloten (geel met rood van fan). Die gele is dan normaal 12 volt, niet. Niet dat tacho spul, wat dat ook moet voorstellen.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Via dat tachosignaal wordt het toerental van de fan aan je mobo doorgegeven. Ik heb het nog ff bekeken in de handleiding van een ASUS P3V4X, zie hiervoor ftp://ftp.mathematik.uni-marburg.de/pub/mirror/asus/mb/slot1/pro133a/p3v4x/p3v4x-102.pdf
Als je van boven op de aansluiting kijkt met het lipje aan de onderkant, zijn de aansluitingen van links naar rechts: GND ( - dus), +12 Volt, Rotation (dat tachosignaal dus) 8-)
Suc6

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
of op 24v aansluiten met +12 en -12 van je atx connector

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op vrijdag 11 mei 2001 19:38 schreef eXhale het volgende:
of op 24v aansluiten met +12 en -12 van je atx connector
Uhm.. kan je dit doen bij een koeler die normaal op 12V loopt? Gaat die dan niet kapot?

En waar zit trouwens die -12V (de +12V is toch de gele draad hè?)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
hehe.. 24v op een 12v fan is niet echt goed voor zijn levensduur :)
als je het echt wil weten welke pin -24 is, hoor ik het wel.. ( beetje lui :) )
Pagina: 1