[BC3] groot cooling probleem!!

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hoi mensen,

Vorige week heb ik een nieuwe voeding en videocard in m''n pc gebouwd. Vanaf toen viel de computer telkens om de x-aantal minuten uit. Ik moest dan de stekker eruit trekken en dan kon ik weer 2 minuten verder.
Ik dacht eerste aan een hardware conflict, of een verkeerde voeding.
Maar gisteren kwam ik erachter dat mijn pro wel erg warm werd.
Oorzaak: de verhoogde temperaturen op mijn kamer (''s midddags: 27C) en een voeding waar de fan omgedraaid staat.
Mijn oude voeding blies recht op de pro, terwijl die nieuwe juist naar buiten blaast. Ik heb maar een paaar centimeter tussen de voeding en de pro. De pro-fan kan ook weinig frisse lucht aan.
OPLOSSING: Blowhole!
VRAAG: Ik heb boven in de kast een blowhole gemaakt, maar moet deze naar binnen of naar buiten blazen. Volgens de ''regels'' moet de warme lucht er boven uit en onder in. Maar als ik de fan vlak boven mijn pro zwaar de kast in laat blazen, dan koelt ie wel erg goed!!

Ik heb verder voor-onderin een fan die naar buiten blaast. Ten slotte nog een istorm hd cooler (in).

Ik hoop dat iemand me ff kan helpen, want dan ben ik weer helemaal gelukkig!

Groeten,
Hein.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

Wat heb je voor proc ?
als het een intel is betekend dat uitvallen dat de thermische beveiliging aansloeg ...
bij een amd moet je inderdaad je voeding nog ews checken ..
kan je ook nog wat temperatuurtjes noemen van proc en mobo ?

• BC3 Victim
Mobo: Abit KT7a-Raid
Pro: Thunderbird 900 (op 1035)

Ik ben er nu toch wel van overtuigd dat het een cooling probleem is. Ik weet niet of abit een beveiliging in zijn moederbord heeft??
Gisterenavond heb ik een uur met ventilator erop gedraaid, gem pro-belasting van 70%...Was geen probleem!!

Nadat ik alleen die via hardware monitor had geinstalleerd stopte de computer er weer mee!! Dit was bij een temp van ongeveer 35C (snap ik ook niet).

Ten einde raad...
Groeten,
Hein

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Zet je proc us terug op 900 en kijk of ie het dan doet

• BC3 Victim
Heb ik al gedaan....
Weinig resultaat!
Ik heb heel de bios op default gezet (virus detect-> disabled, Memory helemaal standaard), kaarten omgedraaid.. , ACPI uitgeschakeld (in windows 2000), windows 2000 opnieuw geinstalleerd.

Ik zal de rest ook ff specificeren, nu ik toch bezig ben:
Realtek netwerkkaart
Creative awe64 soundcard
Haupage TV-kaart
Philips 48* CD-ROM
Sony CD-RW
IBM Deskstar 30 Gb Harddisk
Nvidia TNT2 Vanta videocard

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
hoeveel watt voeding heb je er eigelijk ingezet (250Watt is minimaal voor Amd )

• BC3 Victim
Nieuwe voeding is 300W
oude was 250

• hilbren
en met je oude voeding had je er geen last van ?

• BC3 Victim
Nope!!

Verwijderd

ik zou zeggen: draai ff de fan in de voeding om...is het probleem er dan nog, dan is je voeding dus niet goed...

• BC3 Victim
Ik denk dat ik er dan weinig aan heb. In de voeing (bij de processor) zitten maar een paar kleine gaatjes. Kan wel in de kast blazen, maar de luch komt toch niet bij de pro!
Wel bedankt voor de reactie en ik probeer uiteraard alles!!
Mijn inspiratie is grotendeels pleite! Dus iedereen bedankt die hier heeft gereageerd of nog wil reageren.

• hilbren
misschien moet je een andere/betere 300 Watt voeding halen want nu ligt het echt aan je voeding

en die temp., daar ligt het niet aan, 35graden moet met het grootste gemak werken :7

Verwijderd

blijkbaar heb je de fsb op een stand die ook de agpbus omhoog gooit...daar houden niet alle videokaarten van......

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

35 graden. Dat lijkt me ERG koel voor een CPU. Ik denk eerder dat het je kast is. En dat zou ERG warm zijn.

Hier een aantal tips:

-laat de fan in je voeding naar buiten blazen, en plaats er nog een bij, aan de onderkant, die de warm lucht bij je processor wegzuigt.

-maak een blowhole in de achterkant, ter hoogte van de cpu, en zet daar een koeler die ook weer warme lucht wegblaast.

-maak van de voorkant een blowhole onderin. En zet daar een fan die koude lucht de kast inblaast.

Als je dit doet zal de kast temp (als die 35 is) toch zeker moeten dalen naar een graad of 27,28. En je CPU zal een graad of 10 koeler worden denk ik.
Dan zou het goed moeten werken...

Geen inspiratie

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Of je bovenste fan nu in- of uitblaast maakt weinig uit. Alleen als de temp. boven je kast hoger is dan zou ik je niet aanraden om die lucht je kast in te pompen. (of als de afstand tussen de bovenkant en b.v. het bureaublad te klein is)
Doordat je bovenste blowhole dichter bij je proc. zit heeft het de voorkeur om hem langs je proc te laten blazen hierdoor is de ''refreshrate'' van de warme lucht bij je proc groter dan wanneer de lucht eerst van onderuit je kast langs de proc. moet.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• hilbren
halloooo !!!
het ligt (waarschijnlijk) niet aan de temp als je cpu niet warmen wordt dan 35 graden en de temp. van de kast altijd lager dan de temp. van de cpu. (dus dat moet geen rare vastlopers kunnen veroorzaken)

het enige wat hier verwisseld is is de voeding (van 250 naar 300 ) de airflow van de 250 is niet beter dan de 300W voeding, het eerste wat je je dan af moet vragen is of de voeding wel goed is.

(probeer anders even bij jou computerwinkel of hij misschien nog een ander merk 300Watt voeding heeft liggen die je effe kan proberen)

• BC3 Victim
Temperatuur werd eerst wel warmer dan 35 graden. Maar dat de computer uitviel bij 35 graden, was maar een keer. Het was net nadat ik via hardware monitor had geinstalleerd,
ZOu het misschien toch bijvoorbeeld aan via hardware kunnen liggen???
De temperatuur van de kast zit tussen de 20 en 35 (als het erg warm is op m''n kamer)

• BC3 Victim
Ik weet het!!
Computer bleef uitvallen, zelfs bij een cpu temp van 35 graden. Ik was ten einde raad, tot ik mijn vingers langs de video kaart hield. Die werd dus veel te warm.
Ik heb meteen een slot en chip cooler gehaald. Helaas kan ik nog steeds niet de snelheid halen die ik eerst had.

Heeft iemand suggesties voor het omlaag halen van de temp van je videokaart. Ik wil namelijk wel gewoon overclocken, zeker als ik de gem. temp van mijn cpu zie (+/- 28 graden) die van de kast is +/- 18 graden. En op mijn kamer is het nu echt nog wel 25 graden.

Ik heb dus al een slotcooler in het slot naast de videokaart. Verder heb ik een chipcooler aan de achterkant van de agp kaart geplaatst.
Kan ik eventueel het voltage ophogen van I/O?

Groeten,
Hein

Pagina: 1