[BC3] Wat is nou het beste waterblok?

Pagina: 1
Acties:

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Wat is het beste merk waterblok (+type)?,
zelf maken zit er niet in.

en wat raden jullie voor een waterkoelingsysteempje aan (radiator, pomp (sterkte) etc...)

tnx voor de replies

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Als je geen Peltier wilt gaan gebruiken dan kan je al met een heel simpel blokje aan de gang.

De Swiftech is erg neat, maar ook die van dangerden(.com).
Daar hebben ze trouwens verschillende modellen (met/zonder Peltier).

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-05 09:49

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Goede vraag. :)

Waterkoeling lijkt mij nl. ook wel iets...

die dangerden lijkt me wel goed, of anders de swiftech. >:)

Whatever.

Verwijderd

Ba ga je watercooling nemen? :)

Verwijderd

Nou we ''t daar toch over hebben... ergens goede handleiding om zo''n ding aan te leggen.. of verschilt dat weer per ''set'':?

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
idd goeie vraag ik ben ook wel eens benieuwd.

Ik wil voor de leut ook eens een simpel waterkoeling setje gaan maken, nadat ik me casemod afgemaakt heb :)

Tis niet om super koud te krijgen maar lekker stil en tis weer eens wat anders :)

Verwijderd

Als je geen peltier wilt gebruiken dan zou ik een Danger Den kopen als ik jou was ( heb ik zelf ook ziet er heel goed uit vind ik zelf ). Als je een peltier wilt gebruiken en je hebt een AMD systeem ( meer proc. warmte ) dan zou ik de Swiftech MCW-462 nemen. Als je een Intel systeem hebt ( minder proc. warmte ) kun je een Swiftech MCW-370 nemen of een Danger Den. Ik heb zelf een 80watt TEC en een DD blok. Werkt perfect, de proc. is behoorlijk koud ( idle: -25C fullload: 6C )

Greetz

• Black_Adder
Ik wilde graag een Waterblok, die 2 176watt (ofzo) ondersteund.... ik ga die niet meteen
gebruiken.

Ik hoopte eigenlijk op reacties van DaBit en Herman.

Welke (koopbare) radiator,
waterblok (met 2 pelts),
wat moet ik allemaal gebruiken om condensatie te voorkomen?

Ik koop gewoon een externe spanningsprong die 24v aankan, en iets van 30A.

Verwijderd

Danger dan of BE (bestaan die nog?? :P)

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Ik zie dat er veel animo is om bij Dangerden te bestellen. Misschien een idee om een gezamelijke bestelling te plaatsen?

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Owkee, je wilt het lekker makkelijk dus.

Radiator: 1 of meerdere DangerDen CoolingCube''s. Voor 2x172W pelt heb je er wel meer dan 1 nodig...
Een leuke (kachel)radiator uit een auto mag ook natuurlijk.

Pomp: 800L/uur of 1200L/uur gevalletje: meer dan voldoende.

Waterblok: voor 2 pelts moet je toch naar een slot-A waterblok oid. gaan zoeken. Minimale afmetingen onderkant: 100x50mm.
Hoe je zoiets nog op je proc krijgt is een ander probleem.
Eventueel wat knutselen met 2 DangerDens of Swiftechs.

Isolatie: neopreen, EVA foam, celrubber oid, plus een hoop vaseline, siliconenkit e.d.

• Black_Adder
Als ik me niet vergis, kunnen er in deze:
deze voor 1 peltier?:
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE21/maze21_front_small.gif

1 is in principe ook genoeg (toch),
ik wilde alles graag in mijn kast houden, maar dat gaat denk ik niet lukken.

deze voor 2?

Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE22/maze22_front_small.gif

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 15:05 schreef Black_Adder het volgende:
Als ik me niet vergis, kunnen er in deze:
deze voor 1 peltier?:
[afbeelding]

1 is in principe ook genoeg (toch),
ik wilde alles graag in mijn kast houden, maar dat gaat denk ik niet lukken.

deze voor 2?

[afbeelding]
Jah, die tweede is geschikt voor 2 peltiers!!
maar niet groter dan 40mmx40mm, veel van de TEC''s zijn 40x40 maar ze zijn er ook van 52x52 en groter. Maar over die gast die 2 peltiers van 150+Watt wil gaan gebruiken, hoe wil je dat aansluiten joh? Ik zelf heb 2 voedingen aan elkaar geknoopt ( 2x200 Watt=>8A@24v ) je zult in jouw geval daar weer een paar voedingen bij moeten zetten. Bovendien vindt je moeder dit niet erg leuk, i.v.m. de electriciteit-rekening. In zo''n systeem gaat namelijk dik 500W zitten.

Verwijderd

Ik ben ook van plan waterkoeling te nemen, om mijn toekomstige 1.2GHz eens flink te koelen!

Ik wil dan een 172W peltier gaan gebruiken, maar die krengen gebruiken 24.6V! Ik heb hier nog wel een 200W AT voeding liggen, maar die levert vast niet genoeg voltjes?
Hoe moet ik dat dan gaan doen?

• Black_Adder
erm,

je kan een 156watt kopen die op 15.6 volt werkt en hem dan 12 geven dan werkt hij op

ongeveer 75%

en de peltier is dus effectief ~120 watt

• Hielko
  • Laatst online: 07:39
Als je een peltier wilt gebruiken en je hebt een AMD systeem ( meer proc. warmte ) dan zou ik de Swiftech MCW-462 nemen.
Dus niet. Een swifftech waterblok heeft _bijzonder_ weinig oppervlak. Alleen een platte bodem. Een dangerden maze heeft een leuk doolhofje, wat de temperatuur, zeker bij veel watjes, ten goede moet komen.
Ik wil dan een 172W peltier gaan gebruiken, maar die krengen gebruiken 24.6V! Ik heb hier nog wel een 200W AT voeding liggen, maar die levert vast niet genoeg voltjes?
Hoe moet ik dat dan gaan doen?
Een optie is om zelf een voeding te maken met behulp van een trafo, een bruggelijkrichter en een paar flinke condensators. UTFS en gij zult vinden :).

• Christoph
  • Niet online
hmmm, vraag me af of het mogelijk is om gewoon met zow dangerden blokje en simpele spullekes alles in me kastje te proppen....

ik wil me waterkoeling niet in me addtronics kast doen maar in een miditowertje....

zonder radiator kan ook he?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zonder radiator kan, maar met is beter.

Ik ben de laatste hand aan het leggen aan het waterkoeling testsysteem, tot die tijd doe ik geen uitspraken over de prestaties van blokken.

Wel wil ik kwijt, dat mijn ervaring is dat voornamelijk het oppervlak tussen water en blok, dus het binnenoppervlak, een bepalende factor is.

Verwijderd

Ik wil ook wel eens aan waterkoeling in de toekomst beginnen want met die windtunnel in mijn kamer kan ik ni maffen . Heb al wat onderdelen (Bv.: Aluminium radiator uit een Subaru Impreza WRC met 2 reuzenfans(fanz vervangen want dit zijn dingen waar Delta 120''s niks tegen zijn) , leuk pompje en alu reservoir) maar heb echt geen geld om het te maken en waterblocks te kopen . Heb al veel goeds van DangerDen gehoord en ofwel laat ik m''n broer bij metaalbewerking er zelf een maken ofwel koop ik DD .

• Christoph
  • Niet online
ik zit eens bij dat swiftech blokje te kijken, maar klopt het dat je als je wilt ZONDER reservoir kan doen?

http://www.swiftnets.com/barebone.htm

staat dat toch....

je moet circuit vol laten lopen en dan gaan met die banaan of wa? :)

• P5ycho
  • Nu online
BEcooling bestaat nog, www.aquastealth.com
ik heb zelf 2 waterblokken van de oude generatie (presteren nog steeds beter dan dangerden maze1 volgens overclockers.com)
review: http://www.overclockers.com/articles348/

wat een idee is voor een radiator is een ''bong'', check deze link: http://www.overclockers.com/articles389/

zeer interessant...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik , als DD gebruiker, zeg : DD ;)
Zeker met jouw A7V133 (die ik ook vandaag gehaald heb, v 1.05 met 686B erop :7 ) past die nieuwe van DD die je zelf al quote prachtig. Zou mijn eerste keus zijn als ik nu een nieuw blok zou kopen. 2 x peltier is leuk, maar met eentje kom je ook al zeer ver.

Owja : Lappen die handel, scheelt !

Concrete Loop Watercooling

• Black_Adder
Niels dat lappen mag jij doen, want jij en ik weten allebei dat ik 2 linkerhanden heb als het daarop aankomt :)

wtf is 686B?

en wat is er beter aan 1.05?

binnenkort Dual Thunderbird met dual 1333@1600 ofzo kope (als ie beschikbaar is) , kan dat gewoon met 2 waterblokke? of moet ik dan ook een zwaardere pomp kopen? en een radiotor erbij?

• Christoph
  • Niet online
686b == southbridge :)

met de beroemde data-corruption bug :)

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01-2025
Klopt, de 686B is de nieuwe southbridge die op de A7V133 zit, vandaar ook 1.05 (1.04 heeft de 686A, enige verschil is dat de B UDMA100 support ipv UDMA66). Lappen is vrij eenvoudig... zo gepiept. Ik heb het als volgt gedaan: Je pakt een oude doek, koperpoets en je blok. Je giet wat koperpoets op de doek die op tafel (plat oppervlak) en legt je blok op de plek waar het koperpoets ligt. Je gaat vervolgens eens lekker een paar minuutjes het blok er overheen wrijven en zo de ondergrond vlak maken. Na een tijdje zul je zien dat als je de koperpoets eraf geveegd hebt dat het glimt als een spiegeltje. En dit blijf je net zolang doen tot de plek waar het contact met je core helemaal vlak is (zonder ribbeltjes). Zo simpel is het :Y) Ow ja gebruik een ondergrond (tafel) die vlak is en makkelijk schoon te krijgen is, het koperpoets gaat door de doek heen en zorgt voor mooie zwarte vlekken :o

Hmmm Dual TB is leuk (voor je }:O of rendering), maar CS zal er niet sneller door lopen :'(

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

mischien handig als je het doet met schuur papier op een vlak oppervlak
gaat beter

Verwijderd

Nee schuurpapier dat is veel te grof.

Nog beter is idd koperpoets oid, maar dan op een spiegel of glasplaat lappen.

• Black_Adder
Erm vergis ik me nou, maar ik heb toch ook ata-100 ondersteuning?

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 16:40 schreef hielko het volgende:

Dus niet. Een swifftech waterblok heeft _bijzonder_ weinig oppervlak. Alleen een platte bodem. Een dangerden maze heeft een leuk doolhofje, wat de temperatuur, zeker bij veel watjes, ten goede moet komen.
De swiftech is mooi geribbeld van binnen hoor. En het koude water komt recht op het warmste punt. Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/_borders/MCW4623.gif
This image clearly shows how the inlet is extended to spray the cooling liquid directly above the hottest area

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb nog geen duurdere koeler gezien dan die switech!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

herman:
er zitten zeker erg veel laatste handen aan dat testsysteem van jou ;)
heb je al een PLATTE zilveren coldplate?

Verwijderd

wat ik me nu als waterkool N00B afvraag is het volgende

peltier ene kant ijskoud andere kant kokend heet

owkeej nu waterkooling brengt die kokent hete kant toch naar normale temp ?? toch ?
wrom gebruikt met dan een peltier en nie gewoon op cpu het watercoolblok ?? of wil dat nie ?

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:44

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb die Swiftech hier nu ook, alleen nog niet in gebruik... Althans, ik wacht nog op verzending van OC-Shop...

Ik ben van plan 2 pompjes te nemen... Voor voor de radiator, en voor na de radiator... Waardoor het redelijk snel door het systeem gaat...

Je hebt aan 1 peltier van 172WATT ook wel genoeg... Tenzij je echt liters condensatie wilt..

Intentionally left blank.

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 16:33 schreef Black_Adder het volgende:
erm,

je kan een 156watt kopen die op 15.6 volt werkt en hem dan 12 geven dan werkt hij op

ongeveer 75%

en de peltier is dus effectief ~120 watt
Nope weerstand blijft gelijk dus bij 75% van de spanning, gaat er ook maar 75% van de normale stroom doorheen. dus nog eens * 75%=>90Watt

ff precies:
een 156Watt Tec normaal 15.6v levert op 12.0v maar

(12/15.6*100%)^2*156=92.3Watt =>net genoeg voor een opgefokt T-bird

• Hielko
  • Laatst online: 07:39
Het bedrip weerstand bestaat niet bij halfgeleiders zoals je dat op school hebt geleert voor ''normale'' weerstanden. Daarom klopt er niks van je verhaal...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Kijk eens op de duitse site van Toms hardware (www.tomshardware.de). Staat in voldoende foto''s uitgelegd hoe je een waterkoeling inelkaar kunt zetten.. en op dat verhaal komt nog een vervolg.. voor de echte tweakers >:)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 21:43 schreef hielko het volgende:
Het bedrip weerstand bestaat niet bij halfgeleiders zoals je dat op school hebt geleert voor ''normale'' weerstanden. Daarom klopt er niks van je verhaal...
Ik weet wel een beetje hoe het werkt met halfgeleiders maar niet verschrikkelijk veel ( vwo-examen ingedaan verder niet ) En voor zover ik het me kan herrinneren ( al weer 1 jaar gelden ) ging de gewone weerstand regel op. Kun jij (gegeven mijn achtergrond) mij uitleggen waarom het niet zo werkt?

Verwijderd

Zowiezo de hele redenatie van: ''ik draai een 100W pelt op 75% Vmax, dus dan is het eigenlijk een 75W peltier geworden'' klopt niet.

De Ipelt/Qmax curve van een peltier loopt namelijk niet bepaald lineair. Ik raad je aan om eens dat Kryotherm programmaatje te downloaden, en eens naar die grafieken te kijken.

Een praktijkvoorbeeld: Mijn TBird 900@1507, Vcore=1.85V verstookt zo''n 90W. En toch, als ik m''n 172W pelt op 16V draai ipv 24, dan trekt-ie de coldplatetemp toch nog omlaag naar de 5 graden, bij een watertemp van 34 graden ofzo. Volgens de rekenmethode die hier gehandhaafd word zou dat niet kunnen, want dan zou de pelt maar (16/24)*172=115W kunnen verpompen, en dat bij Tcold=Thot.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op zaterdag 12 mei 2001 15:08 schreef RdB het volgende:
herman:
er zitten zeker erg veel laatste handen aan dat testsysteem van jou ;)
heb je al een PLATTE zilveren coldplate?
Nee, veel werk is het allemaal niet meer, maar de tijd ontbreekt me gewoon op het moment om het allemaal te behappen.

Moet een boot afmaken (plamuren en lakken)
verder een studie afmaken (Scheepsbouwkunde) en een zaak draaiende houden / laten groeien.

Gaat veel tijd inzitten. Helaas.

Deze zondag heb ik mijn systeem geheel gedemonteerd, om wat in mijn kast te zagen, maar ik hoop dat ik deze over twee weken weer af heb. En dat voor twee blowholes, een stukje vijlen om het moederbord er MET geluidskaart in te schuiven, een beetje geluidsisolatie, en het monteren van een radiator IN de kast. Dan ook nog even de kabeltjes wat beter wegwerken. Kan allemaal in een halve dag, maar die heb ik niet.....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Is het niet mogenlijk zo''n ringkern trafo bij conrad vandaan te gebruiken. Om je peltier op aan te sluiten. Deze zijn krachtig genoeg ?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1