Toon posts:

[BC3] Waar zit de temp sensor in Aopen voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig mijn voeding stiller te krijgen (Aopen 235 W). Nou heb ik een multimeter aan de fan van de voeding gehangen, en de spanning varieert van 9,5 V tot 11 V. Dit bij kamertemperatuur en weinig belasting (celly 633 op 1,3 V, geen fans aan behalve de voedingsfan, 1 5400 rpm HDD, cdrom en cdrec die niet in gebruik zijn). Aangezien er ook geen warme lucht uit de voeding komt lijkt het me dat de fan nog wel wat minder voltjes mag hebben (7V in deze situatie lijkt me meer dan genoeg).

Nou wil ik de temperatuur sensor bijbuigen zodat ie op een iets minder warme plek staat, en dus minder spanning naar de fan stuurt. Maar ik kan die sensor nergens vinden. Hoe ziet dat ding eruit? En waar zit ie?

Verwijderd

klein plat dingetje met 2 draadjes?

ergens bij de koelribben?

Verwijderd

Of er zit een klein printje op de grootste koelrib van je voeding, en dan zit er een NTC (vaak groen, maar kan ook grijs of andere kleur hebben)op je koelrib vastgescroeft. Deze kun je even loshalen en meten/kijken wat de waarde hiervan is. Je kunt dan twee dingen doen: of je vegroot de waarde van de NTC (je voeding begint later, maar kan wel maximaal blazen als hij echt heet wordt) of je plaats er een vaste weerstand voor van een aantal Kohm.

Bij sommige Aopen voedingen zit hij (ik meen op de 75v00 variant) op de printplaat aan de achterzijde van het grootste koelrib. Voor deze geld eigenlijk hetzelfde verhaal.

Gewoon even experimenteren. Als je zelf al de voeding hebt opengeschroeft, zal dat ook nog wel lukken!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
[beetje offtopic]
Zit er een temp sensor in dan? In mijn 300W AOpen ook?

Cool!

Welke sensor is dat bij MBM5 (met een Abit KT7 mobo)?
[/beetje offtopic]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 mei 2001 00:51 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Zit er een temp sensor in dan?
Ja daar begin ik ook een beetje over te twijfelen. Ik heb hem nog steeds niet gevonden |:(. Maar ik zou niet weten wat voor regeling er anders in zou zitten die het voltage voor de fan verandert.

Verwijderd

De eenvoudigste oplossing:

monteer een zenerdiode van 2.7V .. 4.7V, 1.3W in een van de draden die naar de fan lopen. Dan krijgt je fan wat de tempcontroller uitstuurt, minus de spanning van de zenerdiode. Gewoon draadje doorknippen en de zenerdiode er tussen monteren
Pagina: 1