Toon posts:

[BC3] Ik krijg me tbird maar niet op 133fsb!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb msi-k7t turbo moederbord met een athlon (avia) 10x100mhz. Ik heb hem geunlocked. Nu heb ik de multiplier op 7.5 gezet en ff geboot en dat deed ie prima op 750mhz. Als ik nu probeer om (via jumpertje op mb) de fsb naar 133mhz te tillen dan start ie niet meer op.
Wie weet raad?

(mijn geheugen werkt wel op 133mhz trouwens)

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zie dat je pc100 geheugen hebt. Hoe weet je zo zeker dat het op 133 draait?

En ik weet niet zoveel van MSI, is jouw bord er wel eentje met de kt133a chipset? Als het een gewone kt133 is kun je die 133 wel vergeten.

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
Op woensdag 09 mei 2001 12:55 schreef KillerAce_NL het volgende:

[..]

is een a versie.
klopt mijn msi k7t turbo draait 115fsb dus het wil zeker

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Jouw mobo heeft waarschijnlijk z.a. Artcore_Trooper al zegt een KT133 chipset en die kun je maar tot 105 Mhz kloken. Je zou een Mobo moeten hebben met een KT133a chipset of nog beter apollo 266 (maar die zijn er volgens mij nog niet)

Het ligt in iedergeval niet aan je cpu, die van mij heb ik ook op 133 gezet en dan nog overklokt. Werkt perfect!

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 12:40 schreef Artcore_Trooper het volgende:
Ik zie dat je pc100 geheugen hebt. Hoe weet je zo zeker dat het op 133 draait?

En ik weet niet zoveel van MSI, is jouw bord er wel eentje met de kt133a chipset? Als het een gewone kt133 is kun je die 133 wel vergeten.
is een a versie.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
je hebt dus een K7T turbo van MSI, net als ik. als je dan je cpu op 133Mhz wil laten draaien, dan moet je een jumpertje eraf halen (zie manual). Maar bij dat MSI bordje loopt de proc effectief op 2xFSB, dus bij een FSB van 100Mhz, krijg je 2x100=200Mhz effectief.
Als je dat op 133 zou zetten, dan krijg je 2x133=266Mhz. Ondersteunt je CPU 266Mhz?

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 12:59 schreef darthbrute het volgende:
Ondersteunt je CPU 266Mhz?
Dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Ik heb n.l. ook een 200 Mhz proc en die draait op 266.

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 13:06 schreef Roman het volgende:

[..]

Dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Ik heb n.l. ook een 200 Mhz proc en die draait op 266.
ik heb een 200mhz proc en die wil echt niet op 266 met me mobo.. dan boot-ie gewoon niet.

• BC3 Victim
Je hebt een 900Mhz proc, ik wetet niet of dat met hem ook gaat. Deze bestaat ook alleen maar als 200Mhz versie. Maar die vanaf 1Ghz heb je dus in twee versies. Het zijn volgens AMD precies dezelfde proccessor alleen de ingebaken mp is anders.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat mijn geheugen op 133mhz draait want dat had ik al eens eerder getest.

Verder is het een kt133a moederbord, dus die ondersteund standaard ook processoren met 266fsb.

Ik heb hem dus geunlocked en wil dus beginnen met 7.5 x 133mhz. Dat zou toch geen probleem moeten zijn?

• BC3 Victim
lukt 7.5x100 wel dan?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
Idd,
ik heb ook al een tijdje een Thunderbird cpu, die liep standaard al op 133MHz, althans die BIOS herkende hem zelf zo :)

Tis geen enkele moeite voor die cpu dus..

Maar ja, zoals altijd verschilt dat denk ik wel..

Verwijderd

Ik heb ooit eens in een review gelezen dat dit moederbord als minimum alleen je ''normale'' multiplier ondersteunt. Dus als je een 1GHZ hebt (10x100) dan staat de multiplier minimaal op 10. Bij een 133MHZ FSB ben je dan wel flink aan het overclocken. Kijk eens of er intussen al een BIOS fix is voor dit multiplier probleem!

Verwijderd

OK,
check je CPU ff

je hebt namelijk athlon alfa en beta
=> alfa [ der staat ergens een A tussen de cijfertjes op je CPU] draait op 200 mhz fsb,
beta [ergens B tussen de cijfertjes] draait op 266Mhz...

that''s tha shiznit

• BC3 Victim
Op woensdag 09 mei 2001 13:39 schreef DaSpeedah het volgende:
Ik heb ooit eens in een review gelezen dat dit moederbord als minimum alleen je ''normale'' multiplier ondersteunt. Dus als je een 1GHZ hebt (10x100) dan staat de multiplier minimaal op 10. Bij een 133MHZ FSB ben je dan wel flink aan het overclocken. Kijk eens of er intussen al een BIOS fix is voor dit multiplier probleem!
met de standaard bios kun je niet je multiplier veranderen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de overclock bios gedownload!
7.5 x 100 lukte al wel ja!
En het is denk ik een A (Alpha) want standaard staat ie op 10x100!

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 13:41 schreef bahamut het volgende:
OK,
check je CPU ff

je hebt namelijk athlon alfa en beta
=> alfa [ der staat ergens een A tussen de cijfertjes op je CPU] draait op 200 mhz fsb,
beta [ergens B tussen de cijfertjes] draait op 266Mhz...

that''s tha shiznit
Ja hoor.. het laatste ding op de eerste regel.

B=FSB 200 (100 op KT133)
C=FSB 266 (133 op KT133A)

Maar AMD zelf geeft op dat ze gemaakt zijn om op max 400 mhz te lopen.
dus tsjah ;)

Verwijderd

Foofman,
heb je de zekerheid dat het geheugen werkt op 133 gekregen door met FSB 100 en memclock op HOST+PCI te testen ? Doe dat dan nog eens, en zet de ''quick power on selftest'' uit. Dan wordt het geheugen echt getest, niet alleen maar of het er is.... Het kan nog steeds fout zijn als alleen de snelle geheugentest is gebruikt bij de test..

Als je PC133 op een niet AMD Duron/Tbird systeem hebt getest met dat geheugen, weet je nog niets. De timing op dit bord is veel krapper dan b.v. een PIII of K6 systeem..

Verwijderd

Ok ik zal even een paar dingen toelichten ;)

Hoogstwaarschijnlijk is de POST sequence van je moederbord de oorzaak.
Je default multiplier is 10, en die wordt tijdens de POST eerst gebruikt, dan de FSB naar 133 en dan pas wordt de multiplier veranderd naar wat je hebt ingesteld in de BIOS.
Het probleem zit hem er dus in dat je CPU héél even op 10 x 133 = 1333 MHz moet draaien tijdens de POST.
En dat wil hij waarschijnlijk niet.
Staat je voltage op maximum ?
Van die AVIA zou ik wel verwachten dat hij 1333 haalt, probeer eens of hij wil posten op 12.5 x 100 (dat wordt wel automatisch 12.5 x 104 = 1300).
Als hij dat niet doet heb je meteen de oorzaak gevonden.
Het is een bekend probleem bij ALLE borden die een 100/133 JUMPER hebben. Niet bij ABIT of zo dus.

Als je CPU geen 1333 aankan kan je het simpelweg vergeten hem op 133 MHz te zetten ... heb het zelf ook al voorgehad met die bordjes en een athlon 1000

JCviggen

edit: ik wil er nogmaals op wijzen dat er GEEN ENKEL fysiek verschil is tussen een 200/266 FSB buiten een andere multiplier, alle Tbirds kunnen meer FSB aan dan het geheugen zal toelaten. CPU kan het altijd aan trust me

Verwijderd

ik heb ditzelfde probleem gehad....ik heb hierbij de voltage handmatig ingesteld op 1,75 en toen werkte het!!!!

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt voor de tips!
(ik heb inderdaad op dit systeem mijn geheugen op 133mhz gezet ja, en kon gewoon win2k draaien, nooit vastlopers!)

Ik zal het eens proberen of 12x100 het doet. Als die dat niet doet, is het dan verstandig om het te proberen met een goede koeling? Ik heb nu een prut ding voor 15 gulden, een Spire 840 ofzo....Weet niet meer precies :r

Maar ik ga het meteen proberen!

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen en vooral IGOR!!!!
Dat was de gouden tip. Ik heb nu me voltage ook op 1.75v gezet en nu wil die wel opstarten op 133mhz!!!
Ik heb hem voor de zekerheid eerst ff op 6x133 gezet (=800mhz) en nu zit ik dus in windows :)
Ik ga meteen multiplier naar 7.5 zetten en kijken wat ie dan doet!
Bedankt iedereen :) :) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm :((((
6x133 en 6.5x133 doet die prima. Maar 7 en 7.5 allebei niet :(((((

(Trouwens 12x100 loopt ook prima, zit er nu mee in windows te tiepen namelijk)

Verwijderd

Mhh als de woorden van DuronDude me weer even voor de geest zweven.. :)

Die CPU probeert natuurlijk 10*133 eerst te initialiseren met een Vcore van standaard. 1330 zal ie niet lopen op standaard 1,70 Volt. Pas als de BIOS loopt, worden jouw software matige instellingen uit de BIOS overgenomen.

Enige remedie : kleur de L7 bruggen in. Daardoor staat de CPU eerst even op Vcore=max, en zal beter de BIOS initialiseren, waarna de instellingen die daar hebt gemaakt pas worden overgenomen.
...... ;)

Verwijderd

probeer eens verder te gaan als je het voltage nog verder omhoog doet..(als dat kan...)

• BC3 Victim
koop dan ook gewoon een AMD keus!!! :)

Pagina: 1